Sv: Möss...

Jag vet inte riktigt hur man torkar frukt utan att det blir bananflugeuppfödning :angel:
Men det går väl lika bra att ge dem färsk frukt? Har alltid en massa frukt hemma så det känns lättast att bara skära loss några bitar till mössen och äta upp resten själv :)

Klara har en godis... Kajsa vill ha den:
(Spelar ju forstås ingen roll att det står en hel matskål 10 cm ifrån dem... nej, nej, Klaras godis måste ju vara den godaste.)

347dv0g.jpg

ibcgae.jpg

23hkub8.jpg

2im7uqg.jpg

xyvrp.jpg

32zidme.jpg

Slängde en salladsbit på Kajsa tillslut :angel:

2z8xnh2.jpg

Senast ändrad:

Lillegris vrider halvt ut och in på sig själv för att komma åt att tvätta svansen:
az6mv8.jpg

Barnen fyllde tre veckor i lördags och har varit popcorn sen ett par dagar tillbaka!
Bra mycket svårare att fånga dem med kameran nu men några bilder fastnade de på i alla fall.

Albinobäbisen och Kajsa-kopian:
oi62pj.jpg

Liten fin kikar ut ur huset:
auaz9h.jpg

Lilla grå:
2nsqvdt.jpg

Pandan står på tå, inte lätt när man är kort i rocken:
14jnnd4.jpg

Mamma och ett barn:
330tsi1.jpg

Duktig skrutt klättrar ända upp till locket:
16atye9.jpg

Alla svartingarna:
i6e2w6.jpg

Den här stollen alltså... :rofl:
28h36u1.jpg

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt hur man torkar frukt utan att det blir bananflugeuppfödning :angel:
Men det går väl lika bra att ge dem färsk frukt? Har alltid en massa frukt hemma så det känns lättast att bara skära loss några bitar till mössen och äta upp resten själv :)

Självklart :)

Vilka fina bilder! Fina möss har jag, men ingen bra kamera :mad:

Ahhhh! :love: Halledudanemej vilka sötnosar, kattefnattisarna skulle skulle dock älska mig enormt om jag skaffade dylika små älsklingar åt dem. Så här musfritt har jag aldrig bott sedan jag flyttade in i huset för flera år sedan. :p

Senast ändrad:

Tack! Du får be mössen att sitta stilla när det är dags för fotografering helt enkelt :angel:

Hazel: Tack!! Tycker också hon blir finare för varje dag, det är en liten flicka så hon stannar med 100% säkerhet här hos mig :love:

Migo: Jaa, de små skruttisarna vill komma till dig :)

Mia_R: Taaack! :D Kan tänka mig att det är svårt att hålla det musfritt när man en gång haft möss. Jag trodde ju aldrig att jag skulle skaffa möss men nu kan jag knappt tänka mig att vara utan dem, de är helt underbara ju! Men så har jag ju inga katter heller :angel:

Tack! Du får be mössen att sitta stilla när det är dags för fotografering helt enkelt :angel:

Jag ska prova det :D

Men så har jag ju inga katter heller :angel:

Vi har ju 2 katter också men dom är inte så intresserade när mössen är i buren eller när man håller på med mössen i händerna.
Men har haft enstaka möss på rymmen från foderuppfödningen, och dom har katterna tagit kål på.
Men dom sitter inte och glor på burarna eller så.

Kommer hålla det där emot honom hela hans liv, mwahaha :rofl:

Lycanthrope: Kan tänka mig att det beror väldigt mycket på vad man har för katt :) Vissa katter skulle ju inte jaga en mus även om de sprang omkring den, haha, medans andra klipper allt som finns i närheten. Det är nog väldigt olika, men det är ju skönt när det fungerar!

kl

Idag är barnen fyra veckor, och snart är det dags att sära på honor och hanar.
Alla bruna och den gråvita är honor, resten är hanar.

Har gett upp lite på att få Klara tam, hon gillar mig verkligen inte för fem öre. Kajsa och Klara var lika otama när de kom men Kajsa vill vara med överallt nu, Klara bara kniper med ögonen och går iväg :cry:

Bland ungarna så är den svarta hanen och den brunaste honan totalt orädda och klänger och hänger i fingrarna så fort de chansen.
Över lag verkar alla bruna vara ganska orädda.
De svart-vita och den vita är lite försiktiga än så länge.
Gråvita honan är totalförskräckt, hon kan tänka sig att nosa försiktigt på handen men inte mer!

Men jag tror hela gänget kommer bli gosegrisar med lite tid :)
Jag släpper iallafall inte ner dem i jättekaret innan de är det :devil:

Kajsa är smal igen, men inga ungar har kommit. Så antingen hade jag helt fel, eller så var hon skendräktig eller så käkade hon upp dem, hittade inga spår öht men de kan ju städa duktigt efter sig vad jag har förstått. Några fler ungar lär det ju inte bli i alla fall.

Här är sista bilderna på hela högen för idag särade jag på hanar och honor:

vr795h.jpg

xfck5y.jpg

2h3ajrr.jpg

30ngbwn.jpg

2yuhg6v.jpg

Alla bruna tjejerna är jättenyfikna och sociala.
Lite svårt att hålla reda på alla när de springer upp för armarna på en gång men jag klagar inte!

jv3dsp.jpg

Lilla grå vågar också klättra upp, men hon tar det lite försiktigare och i sin egen takt:

s6iuki.jpg

Svartingen klänger allt vad han har:

169fgpe.jpg

De andra hanarna kryper helst upp i grupp, lite läskigt är det fortfarande:

8xkdw7.jpg

5wm7g3.jpg

Hanarnas flytt gick smärtfritt, var lite orolig över att jag skulle behöva jaga fast i dem men de kröp upp så fint allihopa tillslut och de verkar tycka det är okej att vara ifrån mamma utifrån vad jag kan se. De verkade tycka deras nya hem var roligt också, en massa klättrande och undersökande och sen kröp de in i sitt hus allihopa och gick och la sig tillsammans.

Nu är det bara Klara som inte alls vill ha med mig att göra, men jag vet inte alls hur jag ska göra med henne hon verkar ha bestämt sig för att jag inte går att lita på.

Har bestämt mig för att behålla alla hanarna iallafall, de är så goa och fina :love:

Men titta vem som efter 5 veckor (!!!) äntligen har bestämt sig för att jag kanske inte är så farlig längre:

35k7bwz.jpg

Rara Klara :D:D:D

Upptäckte tumör på Spöket idag :( Hon får va kvar sålänge det inte hindrar henne sen avlivas hon. Har parat Grodan men jag är tveksam till att det tagit sig.

Tumörer är ju tyvärr något man får "ta" när det gäller möss, fast jag tycker jag varit ganska förskonad under de hundratals som jag haft förr. Jag upplever det som att det i princip alltid går väldigt fort (nåt du vart med om Lycan?) en stor tumör kan dyka upp på bara några dagar.

Vi har haft någon enstaka med tumör och dom har fått leva så länge dom rör sig som vanligt, äter och mår bra. Hade en mus som levde på ett par månader som vanligt men sen märktes det att allmäntillståndet försämrades och då avlivades hon, innan hon började märkbart lida. Har haft någon annan för ca ett år sedan där det gick väldigt fort, vi hann faktiskt inte ens avliva. Hon var pigg och glad och död på morgonen efter.
Vi matar inte våra ormar med möss som dött/avlivats av sådant.

Vi avlar inte på några gener där det finns tumörer, är noggrann med sådant men det kan ju hända ändå, tråkigt nog. Hittils har inga köpare hört av sig ang sådant faktiskt. Men alla hör ju inte sig heller såklart.

Men har också varit väldigt förskonad från sådant.

Ursch vad hemskt! Stackars Spöket...
Är det hyffsat vanligt med tumörer på möss alltså? :S

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka