Sv: Möss...

Aww pandabebis :love: Vad gulligt! Men visst är just den sötast?! Så typiskt att den är en hane :mad:

hemlig: Hahaha! Lovar att inte säga nått :angel:
Nä, de är helt bedrövligt söta just nu, ursh.

*hundra frågor till*

Jag läste om kullning :eek: och blev helnojig för att någonting skulle hända. Jag har ju ingen aning om vad dessa mössen har fått för foder innan de kom hit och de kan ju ha brist på allt möjligt!? Och eftersom jag är totalblåst har jag ju inte tänkt på att min hunds torrfoder som mössen får utav är ett allergifoder som till största del är baserat på ris och soja. Och möss måste ju ha kött?!

Hursomhelst, jag fick kött-panik och köpte en falukorv...
De tyckte om det, men nu i efterhand undrar jag om falukorv verkligen är nyttigt? Eller är det totalt värdelöst så det bara är att slänga ut falukorven till skatorna och köpa nytt kött?

(Ursäkta om jag är helkorkad. Jag är vegan och blev vegetarian redan som 7 åring så jag kan verkligen ingenting om kött öht :o försökte googla på kött till möss men det står ju bara att de ska ha kött -vilket inte hjälper mig ett skvatt)

Jag köpte även ägg och gav dem äggskal, ägggula, gjorde mjöl av äggskal och blandade det i havregrynsgröt och i rivna äpplen.
I övrigt så ser maten ut såhär nu: undulatmix, parakitmix, musli, vete, havre, korn, råg, lite extra nötter/fröer av olika slag, torkad och färsk frukt, grönsaker.

Är det något jag har glömt? Vill de ha någon typ av fisk?

Senast ändrad:

De två andra grisarna som hamnar ”lite” i skymundan av alla bebisarna:

Lillegris:

iwrpyq.jpg

Minigris:

33njo1e.jpg

Bägge:

w8nsch.jpg

20fp7cw.jpg

Ibland undrar jag om de här två är riktigt kloka :D

2utlr2a.jpg

23h0kk2.jpg

Tittut:

263hpux.jpg

Jag verkar inte kunna sluta att ta bilder.

hihi. Du behöver inte oroa dig, möss äter allt, och kan ta till vara på det mesta. Hundfodret räcker nog det med även om det är lite kött i, du får ju tänka på hur liten en musmage är med ;) jag slänger i hundfoder då och då men annars får dom viltfågelblandning mest. Ge dom falukorv du så blir dom glada :D ägg tror jag inte du behöver bry dig om, klart dom kan äta det men det behövs inte. Bebisarna är ju jättefina och knubbiga så mamman får helt klart tillräckligt med bra mat för att föda både dom och sig själv :)

Jag räddade en lillegris idag =D Hade tagit sig in i mina föräldrars hus och katterna satt å spanade. Fick in den i min stövel å släppte sedan ut den vid skogen =D

Åh gud vad skönt! *phew* Då slipper jag slänga falukorven då! Haha. Vad bra att du tycker att ungarna ser bra ut i hullet, jag är så ovan så jag har svårt att avgöra det själv. :o

Tappsveden: Haha, en räddad lillegris! :D Heja heja! Bra gjort! :banana:

Ja dom ser fina ut i hullet. Och dom är ju ändå sju stycken (fast min största kull va på 19 :eek: )

Har du provat ge dom hirskolvar nångång? mina tycker det är jättegott och det är ju lite pilligt, inte bara "gratismat" har funderat lite på annan matstimulering men inte kommit på nåt bra, mina brydde sig inte alls om toarulle med mat i :cool:

Jag funderar lite på vad som är det bästa musfodret?

Mina får en hejvild blandning av papegoj-mix/parakit-mix/torkad frukt och lite hundgodis/torkat kött ibland.
Vet inte om det är bra? :crazy: De har tillgång till mat hela tiden, och jag tycker Minigris börjar se lite ehm.. fet ut.

De ska ha fri tillgång till torrfoder, men det låter som att dina får lite väl mycket fröer, det blir dom lätt feta av. Torrfodret bör baseras på spannmål (havre, vete, korn och råg) och sedan kan man lägga till fröer. De bör också få färsk mat så som grönsaker, kött och lite frukt ibland. :)

19 st?!?!? HERREGUD!!! Det är ju två på varje spene nästan :eek: Jäklar! Hon måste varit enorm innan de kom ut?!
Tur att mina bara är 9st, jag hade nog dött av nervsammanbrott om det hade blivit så många.

Näe, det har jag inte! Men fågeln min har ju sådana så det ska jag genast prova!

Tycker också det är svårt, allt som oftast skiter de ju i ens gömställen! :mad:
Men Lillegris och Minigris gillar att gräva upp nyplanterade frön ur jorden (när de har börjat gro lite) så jag brukar peta ner några extra frön ibland som de kan gräva upp. Har också satt fast godisbitar med klämmor i "repen" som hänger från locket på buren också, det tycker de är väldigt intressant + att de får jobba lite med att hänga kvar medans de pillar loss maten.

Åh okej, tack! Men gör det något om honorna som ska ha ungar/har ungar får extra fett i form av fröer? Tänker att de kan behöva all energi de kan få?

Edit: Såg att du svarde på mitt gamla foderinlägg. Jag gjorde ett nytt igår (inlägg #142, ligger precis över senaste bilderna) Orkar du får du gärna kika där och säga vad du tycker om det upplägget? Mycket fröer i det också iofs :o

Senast ändrad:

ja hon vart stor. Men jag tog bort en hel del ungar direkt, tyckte inte det hade varit humant mot henne att föda upp alla ungarna, hon hade ju varit hel dränerad på energi sen.

Det där med fettet bryr jag mig inte så mycket om får jag väl säga. Både du och jag har ju inrett för ordentligt med rörelse, mina har inte blivit tjocka än iaf, däremot får dom ju såklart inte obegränsat med fröer. Men ge gärna den som ska ha ungar nu och hon som har ungar lite mer kött än de andra, brukar va bra

man kanske skulle ta och borra lite hår i grenarna, alltså inte helt igenom utan bara som en grop och fylla med fröer. Det borde ge lite pyssel åtminstone!

Senast ändrad:

Håller med om det. Det låter ju som det bästa man kan göra när det blir så stora kullar.

Mina får obegränsat med fröer :o Och båda är nog ganska rejäla trots stor springyta... Så jag får nog lugna ner mig med fröer, hos dem iallafall.
Men honorna med barn kan gott få käka så mycket de orkar av allt så länge det är nyttigt tänker jag, och de har ju en hel falukorv i kylskåpet som är bara deras. Ingen annan i huset får/kan/vill äta falukorv nämligen, haha.

Jag vet ingenting om möss så ni experter får rätta mig om jag säger något som möss inte skall äta eller så :).

Jag har råttor och populära matkluringar här hemma är t.ex:
- Hela hasselnötter med skalet på (de älskar de!). Inte för många bara, för det är ju inte smalmat direkt ;).
- Hela ägg med skalet på.
- Att fiska majs och ärter ur ett fat fyllt med vatten. Väldigt kul!
- Svåra förpackningar med något som är väldigt attraktivt och luktar mycket. Vi brukar ha tomma cigarettpacket av tändsticksasktyp, som man ska skjuta ut, och lägger in exempelvis en bit lax.
- Kokosnöt har vi också provat, men det fick bara knappt godkänt på kul-skalan.
- Vi har en "gallerboll" som går att fylla med grönsaker och som sedan hängs på diverse svåråtkomliga ställen. Går att köpa på många djuräffärshemsidor. Vi brukar också hänga upp en klase vindruvor från taket, så de måste klättra och fundera lite.
- Majskolvar är kul och gott tydligen. Som bonus kan man ta några popcorn och trä upp på en bit ståltråd eller liknande och hänga upp svåråtkomligt.
- En hund-tuggring kan knytas i ett rep och dingla runt.

Men till syvende och sist så är den allra godaste maten den man tigger sig till från sina ägare, även om det bara är en bit torrfoder från skålen. Allt smakar bättre när man bjuds ;).

Jag köpte även ägg och gav dem äggskal, ägggula, gjorde mjöl av äggskal och blandade det i havregrynsgröt och i rivna äpplen.
I övrigt så ser maten ut såhär nu: undulatmix, parakitmix, musli, vete, havre, korn, råg, lite extra nötter/fröer av olika slag, torkad och färsk frukt, grönsaker.

Är det något jag har glömt? Vill de ha någon typ av fisk?

Jag tyckte väl att du hade skrivit något mer inlägg om mat, men jag hittade inte tillbaka till det!

Det är bra med spannmålet, men det låter fortfarande som för mycket fröer (eller så är det bara för att det står med först, som jag tar för givet att det är mycket av det? :p ). Jag har tex. 2 skopor var av vete/havre/korn/råg, och 1,5 skopa blandade fröer om jag inte minns fel. Torkad frukt är lite sisådär, ofta är det mycket tillsatt socker i dom så att det blir rena kaloribomber istället.

Ägg är superbra! Både själva ägget och äggskalet :)

vi gav vara jordnotter (sadana som ar kvar i skalet), valdigt populart!

resten av matdieten vet jag inget om :o vi bodde i England nar vi hade vara sa vi var lite bortskamda eftersom det fanns fardigt full foder att kopa.

Daremot sa kanner jag nu for att kopa nya :angel:

Man ska inte ge råa jordnötter!

Det innehåller ämne som gör att "blodet klumpar sig".

Dom måste rostas innan.

Hittade ett citat som förklarar kortfattat; "*Raw dry beans or peanuts - Contains antinutrients that destroy Vitamin A and enzymes needed to digest protein and starches, and causes the red blood cells to clump."

HELVETE! x0 Sånna fanns i papegojblandningen de fick av för ett tag sen!!! Tack för att du sa till om det så jag kan undivika det i fortsättningen!

Det är mycket fröer här hos mig :o men jag får helt enkelt ta och blanda i mer spannmål i fortsättningen då och undvika den torkade frukten. Tack för svaret!!! :D :bow:

kollade min viltfågelblandning och det va rätt mycket säd i den, både havre och råg (tror jag) och nåt mer. Kanske därför mina inte är så tjocka :D
Ger mina sallad och sånt ibland men för det mesta käkar dom inte det

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka