Sv: Möss...

Vet inte om man ska säga att det är vanligt. Men det verkar som sagt gå fort och dom blir stora. Sen kan det såklart va svårt att inte avla på det när man tex föder upp för ormmat eftersom livlängden på möss är förhållandevis kort och när tumörerna dyker upp kan honan redan fått flera kullar.

Jag gör som Lycanthrope, har inte avlat på djur med tumörer, men som sagt kan det va svårt med tanke på hur kort en mus avelsperiod är.

Jag gav heller inte sjuka djur till mina ormar, men egentligen är det ju antagligen dom ormen skulle snatchat i naturen.

Det är därför det är viktigt, när man avlar möss till sällskap, att man inte blandar in möss köpta från djuraffär eller från ormmatsuppfödning.

Köper man avelsdjur från duktiga uppfödare kan man iallafall minska problemet :)

Jag har bara dålig mobilkamera men tog lite bilder ändå!

En bebbe i den där åldern då man måste hålla i lite hela tiden ;)
IMG_9521_zps797e706a.jpg

IMG_9459_zps547e1911.jpg

Det här är Tord, den äldsta musen vi har. Han är pensionär och bor med ett par andra killar som lekfarbror. Han startade upp musaveln
IMG_9482_zps6931b5f5.jpg

Ella, en hona som nyligen blivit parad. Hon har halva magen gul!
IMG_9496_zpsb8269b92.jpg

IMG_9505_zpse02e98bc.jpg

Bonusbild på råttbebisar :love:
IMG_9448_zpsdcc16efe.jpg

IMG_9451_zpsc77298fc.jpg

Det är därför det är viktigt, när man avlar möss till sällskap, att man inte blandar in möss köpta från djuraffär eller från ormmatsuppfödning.

Köper man avelsdjur från duktiga uppfödare kan man iallafall minska problemet :)

Du föder upp för både och? Har du sällskap och fodermöss delade då?

Jag födde bara upp för foder när jag hade mycket. Fast jag hade en del fina färger, det va dock mest för att jag själv tyckte det va roligt med färgerna

Ja vi föder upp både och, dom är väl separerade och blandas inte alls :)

Vi är inte lika noggranna med avelsdjuren till ormfoder, men vi avlar inte på sjuka möss där heller såklart. Men det kan hända att någon bitsk mus kan få sig en kull eller två innan hon själv blir foder.
Vi hanterar inte fodermössen lika mycket heller, fast dom är snälla för det. :)

Båda får bra foder och bra burar.

kl

Måste få joina eran mustråd lite, har nämnligen lite hipp som happ blivit musägare igen! Två killar, Benny och Lenny heter de och flyttade in idag :D

benny.jpg

lenny.jpg

*kl*
En liten fråga, men egentligen borde väl samma regler gälla för vilda möss som för andra djur, att de är olagliga att hålla i fångenskap utan ska skyndsamt sättas ut igen efter max 24 timmar?

Bortsett från det, chansen att de är sundare än "odlade" möss borde väl vara större då många uppfödare avlar för djurförsök eller som foder? Mindre risk för cancer?

Hur gamla blir möss? Jag tycker ju de är vansinnigt söta men skulle ju gråta blod när de dör efter ett par år och det gör att jag drar mig för att skaffa några, förutom de vilda som redan finns här i omgivningarna kattefnattisarna till trots. :(

48 timmar är det ;)

Nä alltså man får ju välja en bra uppfödare. Det finns seriösa uppfödare som avlar på friskhet, livslängd och temperament.
Möss blir ca 2 år gamla.

Japp samma sak = olagligt. Är det min skogsmus du tänkte på? Grejen är ju att tar man in och föder upp en sån så kan du inte släppa ut den igen... de blir för tama + att de inte får lära sig det de behöver för att klara sig i det vilda :(

Så det enda lagliga hade ju varit att låta Lillegris dö. Men det kunde jag inte med.

Senast ändrad:

Mwaaaah! :love:

Kul med hanar som går att ha ihop, jag hade inte samma tur med mina små fjantar... Albino-hannen började bråka som fan i Lördags så han åkte ut i till en egen bur :( ser jättetråkigt ut när han sitter alldeles själv, men bättre det än att han slår ihjäl de andra tre hannarna.

De andra tre hannarna tjivas lite ibland, men inget allvarligt av vad jag kan bedömma, men det kanske kommer senare? Får se hur det blir. Fan.

För övrigt så bröt faktiskt hela helvetet lös, för när jag var tvungen att flytta albinon så blev jag en "bur" kort.

Tänkte att: då flyttar jag honorna till Lillegris och Minigris, vilket har varit tanken hela tiden... Gick inte kan jag säga!!!

Ungarna pep på Lillegris och hoppade på henne och puttade bort henne, blev inget slagsmål eller så men Lillegris tyckte inte det var särskilt roligt - verkade total förvirrad över att de inte ville säga hej. Hon är så snäll, satte bara upp tassarna i vädret, såg ut som om hon sa "stopp!", visade ingen aggresivitet tillbaka och då lugnade ungarna ner sig - men de ville inte veta av henne heller. Men så fort Lillegris ville söka kontakt surnade de till :( Klara och Kajsa (de vuxna) betedde sig dock exemplariskt - de var de jag var orolig över att de kankse skulle skapa problem.

Gav dem nästan två dagar för att se om det skulle lugna ner sig. Var vaken hela natten i lördags och vaktade dem, kunde gå och lägga mig 5:00 men vaknade 10:00 över att jag var orolig, drömde mardrömmar om möss som slogs. Tog lite tupplurer under dagen när de sov, och så vaktade jag dem i natt också. Jag är helt slut nu!

Men honorna åkte ut imorse för jag tyckte inte det såg så mycket bättre ut, de tyckte nog skogsmusen var för konstig för att umgås med. Nu bor de i en stor balja... så jag är i behov av fler akvarium.. SUCK! Vilda (gråvita ungen) har jag dock inte fått tag i än!!! De andra bara traskade upp men hon gömmer sig.

Önskar att alla möss betedde sig som Minigris. Hon är helt obrydd, lugn, jättego och kan umgås med alla utan problem. Hon satt och åt helt oberörd medans tre ungar satt och nosade på henne liksom! Hon hälsade på alla och sen var det inga problem... Lillegris är ju väldigt snäll men hon blir ju rädd lättare och hon kan ju inte hjälpa att de andra mössen tyckte hon var konstig heller :( Stackarn.

Visste inte heller att friska möss kunde bära på sjukdommar som kunde smitta andra möss. Så nu är det väl bara att hålla tummarna för att ingen blir sjuk heller, nu när allihopa har nosat på varandra - helt i onödan också kan man ju konstatera nu i efterhand.

/scandi - världens sämsta musägare.

Senast ändrad:

Klart du inte kunde låta Lillegris dö! Då hade vi ju inte haft den här gulliga tråden med alla musbilder att förälska oss i. ;)

Kom bara att tänka på det apropå de här två kutarna som Kolmården vill försöka rädda och som de kanske måste släppa ut igen så de dör. :(

Synd på pojkarna, kan man kastrera möss eller är det för stora risker att söva sånna småttingar? :confused:

:D

Åh, men gäller inte 48 timmar bara för privatpersoner? Viltvårdare får ju hålla djur tills de är redo för att komma ut i det fria. Kålmården måste väl få hålla vilda djur? Det är ju hela deras grej. Fast de kanske inte får plocka på sig vilka djur som helst iofs.

Jag vet inte, det undrar jag också. Hade varit skönt om jag bara kunde få hela högen kastrerad...

kl
Fick tag i Vilda också :banana: så nu kan jag äntligen andas ut lite.

Senast ändrad:

sa vitt jag vet galler det lite andra regler for dem, det brukar ju inte vara sa att dem gar ut och hamtar djur precis. Utan det kommer och lampas av ;) flera av Lycksele's salar ar ju vilda kutar som har hittats overgivna + att nar jag gjorde min praktik dar sa kom det in en bjorn unge som hade hittats overgiven (vet inte vart den skickades sedan, da dem redan hade fullt i sina bjornhagn).

det ar ju mojligt att reglerna har andrats sedan min praktik mellan 2000-2003 ocksa.

edit: efter att ha last artikeln, jag tror inte reglerna har andrats. Utan dem hade helt enkelt fatt dispens fran naturvardsverket/ naturvardsverket hade bestamt att det var passande att behalla dem. Men jag gissar pa att for t.ex. salar sa vet man nu att reintroduktionerna sa pass bra att dem inte behover hallas kvar i fangenskap efter ett tag + att salbestandet ar mycket battre an det brukade vara sa det finns inte en lika stor anledning att ha ett stort bestand i fangenskap.

Senast ändrad:

"Problemet" är ju att de kan bli tvugna att sätta ut dem igen på respektive fyndplatser och de är för svaga för att överleva på egen fena än så länge, så jag hoppas verkligen att de får dispens att mata upp dem innan de släpps ut på lämpligare ställe än exvis centrala Norrköping där den ena tydligen hittats?

Apropå björnungarna i Lycksele, de brukade iaf förr ha björnfrossa varje höst där de sålde middagsbiljetter och det var de övertaliga björnungarna som stod på menyn. :d

Ursäkta sidospåret, tillbaka till mössen. Du tror inte att den lilla vildingen hade vant sig med grisarna om hon varit kvar med dem? :love:

Mja, går ihop och går ihop... Det återstår att se. Benny har ett hack i örat redan, och de ska visst ha bråkat lite men inte ofta enligt förra ägaren. Men vad det innebär är ju svårt att säga så jag avvaktar och ser, jag förväntar mig att jag kommer få sära på de men hoppas förstås på att de går bra ihop. Hittills ser det lugnt ut iaf, inga stora revirstridigheter, båda två får äta (som synes... Talgbollar är tydligen gott, men lite för gott!) och sådär, men man vet aldrig.

Därav att buren ser förjävlig ut i bakgrunden på bilderna för övrigt, fd ägaren hade inte hunnit rengöra och jag skiter i det i några dagar så de ska ha lite gammalt kvar såhär efter flytt, så de inte ska rusa runt och pinka in revir det första de gör :) Men det ska bli ruggigt skönt att få rengöra sen, allt talgbollssmul och elände vill jag inte ens ta på! :p Och än bättre när jag får hem mitt gamla akvarium som jag ska köpa tillbaka, tills man kanske trillar över nåt billigt Exo Terra :banana:

Det kanske hade gått, kanske hade de allihopa löst det hela efter ett tag - men jag hade nog inte klarat av fler dagar med sådan sömnrytm/ångest/oro/skuldkänslor osv osv... Och jag som "aldrig gråter" började lipa några gånger till och med (blir hemskt ostabil av för lite sömn... och så tyckte jag så synd om Lillegris som försökte bli kompis med de nya och var de bara dumma mot henne). Hade verkligen ångest! Jag ville ju så gärna att det skulle fungera :(

Vilda var den ungen som var värst också så om jag skulle lämnat någon tillsammans med grisarna så hade jag inte valt henne, haha :p och när jag ändå valde att flytta ut dem så tyckte jag att jag lika gärna kunde fllytta ut alla. Sen så är ju Lillegris "mammas lilla bäbis" och ingen får vara dum mot henne, ägnade ju två veckor med att bara sova två timmar i taget (i början) och hade med henne på jobbet i smyg och allt... så jag kanske är lite överbeskyddande, jag vet inte. Tyckte iaf att hon hade fått stått ut med tillräckligt, två dagar med en massa galningar liksom, kan du tänka dig?! :p

gul_zebra: Jag håller iaf tummarna för att Benny och Lenny kan hålla sams i fortsättningen också! Det är tråkigt när man måste sära på dem. :(

Senast ändrad:

Bjornfrossa har jag aldrig hort talas om. jag var med pa ett ars slakt, bjornungarna saldes lokalt tror jag mojligt att det gick till en restaurang. Tvivlar pa att dem sjalva inbjod till nagon middag (det finns/fanns ju inte precis nagon restaurang dar). Jag tror att det var aret efter min utbildning var klar som det blev ett valdigt rama skri i tidningarna over slakten.

- tillbaka till mossen kanske.

Nastan sa att jag kanner for att gora mig av med fiskarna och inratta en muspark!

Man kan ha både och! :D fast man får knappt plats då... jag behöver just nu minst två +100liters och ett minimum 720liters utöver de jag redan har = ganska trångt. En ordentlig odlingställning till fiskarna hade suttit fint det med, men det får verkligen vänta.

Här är en bild på den lilla bråkiga albinokillen, han heter Silas:

nqo1a8.jpg

Här är ett hus jag byggde, och målade (ignorera gärna att allt är lite snett!) det är ca 30 cm långt och 20 cm högt med avtagbara tak och avdelningar innuti så de får krypa och klättra lite i tornet:

sg5nya.jpg

Trodde när jag byggde det att det skulle räcka med detta... inser nu att jag kommer behöva göra några till...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka