Sv: Möss...

Läste på mus i fokus att
Stämmer detta? :( För då är nog alla mina hannar ganska körda...
SÅ illa är det nog inte. Jag frågade om just sånt här på ifokus själv iom att jag aldrig haft hanar ihop, där fick jag bra svar på tecken att hålla utkik efter för att se när de ska säras och lite tips för att förhindra det: http://mus.ifokus.se/discussions/51...nar-ihop-tecken-innan-man-sarar?discussions-2

De borde ju ha något utbyte av att det händer något utanför buren också kanske - att de kan se andra möss och så? Eller de kankse bara blir sura om de ser en annan hanne.
Kan bli skitstruligt med den biten om bråken går för långt kan jag meddela. Fick en gång hem 3 hanar som skulle ha särats för evigheter sen, de särades omgående och bodde grannar i stort sett. En av hanarna, Mistär, klarade däremot inte av det till slut utan matvägrade och vägrade dricka, det var på håret att han klarade sig. Han åt och drack inte förrän jag flyttade buren, bort från de andra hanarna.

Men då var det ett fall som gått på tok för långt, med väldigt trasiga möss både fysiskt och psykiskt när de anlände här. Det vanliga är väl rimligtvis att det funkar - kolla bara på hur uppfödarna har sina möss, det är inte många millimeters utrymme mellan de burarna inte! http://mus.ifokus.se/discussions/502141c6d4ebea6d76002b74-djurrum-bildtrad :p

Känns som att jag kunde sätta en "check" på nästan hela Grodans lista... hmm...

Men herregud vad söta dina killar är :love: de ser ju hur goa ut som helst, vilka mysbollar!!! :love:

:eek::eek::eek: JÄKLAR!!! Vad mycket möss de måste ha!? HAHA!!! <3

jag hade låtit det vara om det inte uppstod sår, låter säkert kallt men oftast skriks det mycket utan att det är så farligt. Tror inte vi delat på möss mer än ett par gånger nere i butiken och då har dom inte alls lika mycket plats som dina.

Jojo, lite pip och så kan jag tolerera men jag tycker att när de verkligen ryker ihop så får det väl vara nog? De började ju lite smått med pip, sen att de jagades lite, sen att de började tjivas, tillslut slogs de och då särade jag på dem. De hann ju inte få några sår men pälsarna blev tilltuffsade.

Två av hannarna har aldrig varit på varandra men de har hamnat i bråk med de andra två liksom, så kanske att de två klarar av att samsas med just varandra - eller inte... än så länge verkar det lugnt...

Attans! Men alltså... Om du måste sära på de, så är väl 4 burar inte så jättemycket, egentligen? Du kanske kan bygga öppna burar att stapla på varann till ett höghus eller så :D

Ohja! Lite för mycket betoning på bollar bara, får hoppas att de går ner med nyttigare mat :p

Ja en del har väl runt 100-talet möss. Det blir en del ;) Personligen blev jag dökär i hörnan med akvarier, såg så jäkla mysigt ut!

Öppna burar är jag livrädd för! Haha, tänk om de inte vill stanna i dem?! Jag funderar på att åka och köpa iaf 2 st duna burar idag (de kan väl inte ta sig ut genom gallret?) bara för att få ut stackarna ur baljorna :crazy: och sen göra en enorm loppisrunda till helgen och se om jag kan få tag i ytterligare burar.... annars kanske IKEA och öppna burar kan vara ett alternativ - eller om jag löder fast ett nät istället för att bara ha ett hål. Funderar på om inte hannarna kommer vilja ta sig ut bara för att de känner lukten av honor eller varandra...

Haha, aww, de ser så söta ut iaf! Mina grisar har ju blivit lite tjocka de med så jag har ändrat kosten på dem och hoppas på att de tappar lite vikt. Skogsmusen är TUNG, hon är ju lite större än en vanlig mus + att hon gärna skuttar upp i handen istället för att klättra upp - vilket resulterar i att hela handen åker ner :rofl:

Ja akvariehörnan såg helt fantastiskt ut, riktigt snyggt! Man får lite perspektiv, om dom kan ha så många möss kan jag väl för fasiken lyckas med 13 st! Tack för alla fina länkar! :D

Vad hade hänt med dina förra mushanar? Om man får fråga?

Inglorion: Om du skaffar sådana och får ungar på dem, måste du, du bara måste filma det så jag får se! :p

kl

Svartingen och Pandan klarade ytterligare en dag tillsammans! :banana:
De satt och putsade varandra imorse, lite pip har det varit under natten men inget bråk! *håller tummarna*

Såhär ser det ut i 375 liters akvariet just nu, lite tråkigt på klättrings-fronten men Lillegris är lite nervös och går i rymmningstankar efter mus-invasionen (uppenbarligen inte säkert att bo här längre!) så jag vill inte ha henne för nära taket på den sidan där det bara är ett nät för det gnager hon sönder på nolltid. Mina rep har tagit slut också, de har gjort processen kort med allihopa... Så det få se ut såhär tills Lillegris känner sig lite tryggare igen. Stackarn.

Lillegris har lärt sig ett nytt "trick" också :p Jag lyckades inte få det på kort (hon rör sig många gånger liiite för snabbt för kameran) men jag ska försöka igen: iaf så hoppar hon rätt upp - sätter klorna i nätet och klättrar omkring upp och ner :eek: Hon ser skitläskig ut när hon gör det! Som en knepig fladdermus eller nått!

un1p5.jpg

(Lillegris sitter på tornet och Minigris sitter såklart i matskålen ;))

Lillegrisen:
2lvk0ec.jpg

Minigrisen:
1zowajq.jpg

Senast ändrad:

Haha samma här kan jag meddela! Förstår inte hur man törs, jag är sån där som dubbelkollar så tom råttorna sitter kvar i sin bur (har en Royal Suite Double, den går INTE att rymma ur eller öht öppna inifrån) så fort jag öppnar dörren så ingen springer ut :p Men ett litet höghus vore mysigt! Hade öppen bur när jag hade marsvin, var så jäkla mysigt att kunna gulla i förbifarten utan en bur ivägen :love:
Ja nät går ju det med. Vet att en del popnitat fast sitt nät på insidan och därefter täckt vassa kanter med lim från limpistol. Verkar rätt klockrent, iom att det gör att de inte kan tugga upp ett hål vid kanterna heller, det är ju nät ivägen :)
Själv körde jag på byttor med vanliga lufthål när jag hade sånt. Men nu bor nuvarande i en duna jag fick med de och ska få ett akvarie snart. Längre fram hoppas jag på ett terrarie, när jag har lite mindre utgifter (på måndag får jag hem en alldeles egen tvättmaskin, WOHO!). Ska bli som en möbel är tanken, gillar terrarier med en liten skog i! :)

Aww, du kan få dumpa skogsmusen hos mig! SÅ JÄVLA SÖT :love:

Haha ja 13 är väl inte så farligt! Fyll burarna med en massa aktivering åt de ensamma hanarna bara så går det ingen nöd på de :)

De hade helt enkelt bott ihop för länge. Hittade de på en annons på blocket, de var 4 från början men en var redan död (värmeslag påstod säljaren, I beg to differ). Folk försökte få bort de därifrån men det sket sig, så jag försökte jag också och fick hit de. Var svårt att ens få säljaren att gå med på att de inte ska åka i samma transportbur de 3 timmarna hem - men det gick, aldrig att 3 bråkiga hanar ska tryckas ihop i en petbox i utställningsstorlek flera timmar :eek: Det var inte vackert, varken psykiskt eller fysiskt (uthängande snopp, kala fläckar, stora sår, skabb, you name it), men minstingen blev iaf helt återställd, en var livrädd för människor och fick leva rätt isolerat men med massa aktivering i buren, och den tredje klarade inte att bo granne med andra hanar men fungerade finfint i annat rum och blev en liten favorit :love:

Ja precis! Kom hem och hittade Kajsa springandes på "locket" till 100 liters baljan de bor i just nu (:crazy:) hon hade hoppat upp, undrar fasiken om hon inte kan hoppa ner då också - efter ett tag när hon samlat mod... Fast de öppna burarna verkar väldigt trevliga, precis som du säger så är det jobbigt med en bur ivägen - har ju mina kaniner och fågelskrället helt lösa dygnet runt det sparar på både tid och samvete + att de kan söka kontakt själva precis när de vill :D (Fast fan vad alla tigger på morgonen när man öppnar kylskåpet! Det är bara hunden det är någon ordning på i det här huset.)

Haha, ja de där stora ögonen skogisen har.. de tiggde till sig ett jättekar plättlätt :angel:

Fy fan vad hemskt!!! :eek::mad: Hur är man funtad i skallen när man inte ser att de mår dåligt av att vara tillsammans när det till och med har gått långt? Vilken tur de överlevande hade som kom till dig!

Haha aww ^^ Fast med fåglar kanske öppna burar till mössen skulle vara vanskligt också? Beroende på vad för fåglar då vill säga. Duvorna jag hade förr hade då lätt satt sig hos mössen och försökt leka med svansarna på de om jag haft öppna burar och duvor samtidigt :p

Indeed! Mänskan visste dessutom att de måste säras, men sa sig inte ha möjlighet att sära på de, inte ens plastbyttor jag tipsade om sålänge dög åt puckot. Sen väl på centralen för att hämta de så sa hon att "jamen nu sover de ihop så de kan nog bo ihop nu" och propsade på att alla skulle sitta i samma transportbur - jag hade med mig 3 petboxar stl 2... Fan heller liksom!

Det är en undulat som inte gillar nya saker så han hade nog inte varit ett problem, däremot kanske hunden skulle hjälpa dem att rymma, han är ju stor och når ju upp en bra bit och Kajsa är totalt orädd för honom - de har hälsat på varandra flera gånger. Jag har hjärtat i halsgropen fast jag verkligen kan lita på den hunden till 100 % när det gäller mina andra djur. Det ser galet ut när en liten mus tar tag i nosen på honom :eek: Däremot får de inte hälsa utan att jag är med, tycker mössen är för små - känns som att vovven lätt skulle kunna råka skada dem med att vara klumpig eller vifta bort dem med svansen även om han verkligen behandlat dem som porslin när han har fått vara med :love:

Öppna burar är nog inget för mina möss ändå - jag har nämligen testat att ha stora träskivor med en massa roligt uppe på som de kan klättra upp på när jag är hemma, haft dem lite under lös uppsikt sådär... igår hittade jag Vilda i sängen. Vetefan hur hon tog sig ner, om hon hoppade eller trillade över kanten... oavsett så stannade hon inte iaf. Tog ett bra tag innan jag fick fast på henne! Det går inte att jaga henne heller, försökte med håv och allt men man får snällt vänta tills hon komer fram och själv väljer att krypa upp i handen. Phew.

Hon gör skäl för sitt namn i alla fall... den lilla busungen.

Senast ändrad:

Den där filmen var lite sötare :D när de små grodbebisarna sträcker upp sina små armar - aaaawww :love:

Indeed! Mänskan visste dessutom att de måste säras, men sa sig inte ha möjlighet att sära på de, inte ens plastbyttor jag tipsade om sålänge dög åt puckot. Sen väl på centralen för att hämta de så sa hon att "jamen nu sover de ihop så de kan nog bo ihop nu" och propsade på att alla skulle sitta i samma transportbur - jag hade med mig 3 petboxar stl 2... Fan heller liksom!

Vilket jävla ärkepucko :mad: Helt fruktansvärt att man bara kan göra så, förstår inte hur man kan vara på det viset :( Hemskt hemskt hemskt. Ursch.

Mina två killar som fortfarande går tillsammans (svartingen och pandan) håller otroligt nog sams än så länge, de putsar och pysslar om varandra till och med!

Haha ja då är nog öppna burar ett rätt dåligt alternativ :D

Indeed! Här hålls de sams också, och jag har äntligen fått rengöra buren. De tumlade runt lite efter det, men inte mer än så och verkar trivas ihop i övrigt (inget bortjagande, äter och dricker ihop, osv osv osv) så jag avvaktar men håller koll på de just in case :)

Här väntas ett akvaries hemkomst snart, då ska de få sig en liten skog tänkte jag. Hoppas att de inte måste säras då, då blir jag sur :p

Vad skönt att de inte bråkar än, och att du kunde städa buren! :D Härligt med akvarium, hur stort är det?

Jag fick tag på ett jag med förresten för ynka 50 kr!!!! Men som sagt: det behövs alltid fler... Funderar på att göra om ett vitrinskåp så att det blir mus-säkert/vänligt till hannarna och då kan jag ha alla deras akvarium till fisk... hehe.

Mina killar luktade jättemycket innan jag delade på dem, nu luktar de faktiskt mindre. Antar att de luktar värre när de försöker pinka revir? Och i och med att jag har ställt dem i sovrummet för att kunna ha extra koll på dem så kan jag ju säga att jag som är rätt känslig för lukter inte mådde så bra på morgonen... men men, nu är det bättre.

Släng in mer bilder på dina möss förresten?! De var så söta :love:

Jag ska bildbomba "lite" själv snart... hehe.

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka