Sv: Möss...

vi blev rekommenderade att inte ha vanligt span till mossen nar vi hade vara, da det bl.a. dammar for mycket (hogre risk for lung problem).

Vi anvande majs "granules", vilket funkade perfekt och inte borja lukta lika snabbt heller :) fast jag tror inte att det finns en aterforsaljare i Sverige. Kunde iaf inte hitta nagon nar jag kollade efter det forra aret.

http://www.zooplus.co.uk/shop/birds/bedding_and_litter/plantbased_bedding/37606#more

Fast jag gissar pa att du har en akvarie plan for alla andra ocksa, det maste ju anda vara den ultimata losningen! Ser helmysigt ut i alla fall :D

Måste få instämma ang spån. Såvida det inte är dammsuget lövträ man har vill säga. Inte bara för dammet utan för terpentin (som förvisso är flyktigt, men orka tillföra nytt varje gång man gör rent...) och för att det är så jäkla dåligt som strö. Ammoniak är inte bra för smådjur det heller liksom.

Slängde i en blandning av spån och Toa-Lätt hos min tjockis idag när han fick nytt kar, resten var slut. Måste ta en tur till Granngården i veckan och köpa hampa... Hampa kan jag rekommendera till övrigt musfolk som inte redan provat, dammfritt, bra uppsugningsförmåga, blir inte så mörkt som en del ströer. Och billigt - Granngårdens hampa (aka "Lättströ") köper man i stor bal för 120 spänn. Gäller bara att kunna förvara balen också, men har man plats över i en garderob eller så så... :)

Dagsfärsk bild på mina kar, det svarta med hampa och det andra med spån och Toa-Lätt
DSC_0006.jpg

Fint det blev! Vad är det för nät du har använt och varför har du dubbelt nät? Är det för att maskorna är ganska stora?

Det var nog ett dammkorn och inte en skada Cedriels öga hade blivit utsatt av för redan nästa dag var det helt återställt igen, jävla spån - avskyr det! Börjar lukta alldeles för fort, går inte att gräva i, dammar ner dem så pälsen blir full av damm... ugh. Värdelöst! Tänkte ha slut på balen jag köpte och sen kör jag alla på hur Lillegris och Minigris har det. Väntar bara på att torvet ska torka ur lite mer - vill inte ha det för fuktigt.

Satte fö tjejerna på torv och fixade iordning för dem i övrigt - de blev helt skogstokiga och började gräva gångar som idioter direkt! Jätteroligt att titta på när de arbetar för fulla muggar både med och emot varandra :rofl: Tänkte ju ha lite växter och gräs i deras kar också men de är för många på för liten yta för det tror jag, de kommer vända upp och ner på allt innan det har en chans att slå rot. Så jag får hålla extra koll så att underlaget inte blir sunkigt eller luktar. Men antagligen får jag byta med jämna mellan rum, tror inte det kommer att hålla sig fint och fräscht som hos Grisarna.

Gjorde en träleksak - borrade bara ett hål genom en tjock gren och två små utkikshål - vill de ha fler hål får de fixa det själv :devil: Men det är lite knäppt hur man (jag...) tänker för att när jag kollar efter bra nät till locken så vill jag ha det starkt som fan och maskor som är mindre än 5mm. Men när jag ska bygga något åt dem så oroar jag mig över om 2,5cm verkligen är ett tillräckligt stort hål att komma igenom :rofl:

Tack för tipsen om vad man kan ha för underlag till dem! :)

Förstår att man inte rekommenderar spån - det är verkligen ett helt vidrigt underlag tycker jag. Akvarieplaner har jag förstås, hoppas bara att det hinns med inom snar framtid, som det fungerar (eller snarare inte fungerar) hos muskillarna just nu gör mig tokig!

Och just det ja! Jag tror att den nya foderblandnigen ni här i tråden hjälpte mig med har börjat visa lite resultat! Tjockisarna Minigris och Lillegris har börjat smalna av lite!

De tigger ju efter godis istället, men jag försöker hålla mig stark och inte sticka ner en liten godbit så fort de tittar på mig :angel: Det är ju så roligt att handmata dem just för att de tar emot godiset så gulligt med händerna :love: men det är inte lika roligt att veta att de är överviktiga!

Jag köpte Julas fyrkantsnät, en rulle på 5 meter (0,5 meter brett) för 69 kr. Tänkte köpa på granngården, de skulle ha med pyttemaskor där, men såg ut som levande frågetecken när jag frågade efter det...
smirk.gif

Maskorna på Julas är iaf 13 mm, därav att jag körde dubbelt - utom hos fettot Lenny, han kommer få dubbelt när jag fixat träram (är det nån som tror att jag kommer kunna cykla med 3 meter virke månne? Måste köpa nytt, har ingen bil, har ingen skjuts... Men jag har cykel!
biggrin.gif
) men tills dess går det ändå, helt enkelt för att han är så vansinnigt fet - men för säkerhets skull har han inget att klättra upp på sålänge. Ska försöka få hem virke på tisdag tänkte jag, så får han ett ordentligt lock i veckan förhoppningsvis. Är mest lite fundersam på hur i hellskotta jag ska göra med färg, tänkte spraymåla karets ram svart men det går ju inte på insidan... Dumma aluminium! :p

Ah torv, så underskattat! Jag gjorde en grävhörna med jord åt hamstern, galet uppskattat. Tycker det är synd att folk inte tar de här smådjurens grävande på allvar - hos hamstrar tex tjatas det något djävulskt om att de minsann springer flera km varje natt och således måste ha hjul (bah, hjul kan utrotas for all I care), men att de är grävande djur vägrar folk inse utan blir alldeles paffa om de ser en bild på grävande hamster. Sen sitter de där och funderar på varför deras hamstrar gnager galler och bara byter bur som lösning...
crazy.gif
Hos mushanar däremot har jag inte sett nåt grävande, bara hos honor - förrän idag faktiskt, Benny har möblerat om sitt kar. Är det jag som haft konstiga hanar tro? ^^

Hur funkar torv till hanar, har du provat det? Tänker luktmässigt. Skulle gärna vilja ha något mer grävvänligt än hampa själv men jag misstänker att det inte kommer fungera luktmässigt här hemma. Har däremot redan planer på vad jag ska hitta på med stora karet när hamstern trillat av pinn - förhoppningsvis dröjer det, hon är bara nyss fyllda 1, men lite planer dör hon ju inte av...
wink.gif
Funtar på en honflock där, med jord och växter och grejer. Jag som inte ens kan hålla liv i en garderobsblomma... Jäkla mustråd, man blir ju skadad :p

Aha! Åh fyyyyy, cykla med 3 meter virke är inte helt lätt!

Kommer prova torv även på hanarna så fort spånet är slut, hoppas, hoppas, hoppas det fungerar!!! Torv är ju surt och kiss basiskt - kanske händer det även något som neutraliserar lukten lite där? Varken Lillegris eller Minigris har någonsin luktat mus, inte ens när de bodde i det mindre karet (som nu honorna bor i och de luktar än så länge inte heller). Säger till när det är igång med torv hos hanarna och hur det fungerar! Mina hannar luktar faktiskt ganska "okej" just nu även på spån - lite som thaimat faktiskt?! :eek: :rofl:

Isåfall har vi konstiga hanar bägge två! Alla mina hanar gräver (!!!) trots att det inte blir mycket av det i spånet, Cedriel har dock löst det med att ta toapapper och stödja upp spånet med det :eek: De är annars ganska duktiga på att trycka till spånet så att de får något som iallafall liknar en gång tillslut - innan de (eller jag) lyckas förstöra det :( Stackarna! En grej som sätter igång grävandet har jag märkt är att om man ställer något med botten i buren så vill de väldigt gärna gräva sig under detta! DEn enda musen jag har som är lite sådär på att gräva är Minigris... men hon är ju i en klass för sig, har sett henne hålla på ibland men oftast lallar hon bara omkring och använder skogsmusens gångar istället.

Jag är också värdelös på växter så jag fattar inte riktigt varför jag fick för mig att ens försöka, eller jo skogsmusen skulle ju promt ha det naaatuuuurligt :D Nu kör jag bara gräs och fågelfröer - växterna jag provat hinner inte bli särskilt gamla innan mössen biter av dem/förstör dem ändå, så snabbväxande växter är bra. Funderar på om man kanske kan köra något slags ogräs också?

Gjorde förresten misstaget att ställa ner en krukväxt med plastkrukan fortfarande kvar på "prov" hos grisarna när de fortfarande var små och jag var ännu mer oerfaren när det gällde möss... Såg väl rätt bra ut tänkte jag och gick ut och tog en cigg - när jag kom tillbaka låg växten totalt slaktad i TUSEN delar, verkligen styckmördad - Lillegris hade tyckt att detta nya fynd var ju helkul och hade dykt rätt ner i krukan, grävt och knipsat av ALLT.

Senast ändrad:

Haha nä precis! Men jag har kollat med en bekant under dagen och på Byggmax kan man tydligen kapa av när man handlar. Långsidan på karet är ju 74 cm så jag kapar 2 bitar till 90 cm och sista biten på hälften om jag kapar den alls, så kan jag ta virket i en kasse - total längd på en regel ska tydligen ligga kring 2,5 m så det blir nog finfint. Annars kan man ju alltid ta med en såg och såga utanför om man vill fuska - alla sätt är bra utom de dåliga
wink.gif
Så det blir en tur på tisdag, måste ändå köpa ny vattenflaska då - orkar inte ha flaska med sugproppar som bara lämnar fula märken, och dunan den hör till ska säljas så den får ingå där. Hä skä va takhängt!

Du särade väl på de nyligen, eller minns jag fel? Kan ju vara det. Har märkt samma sak här, killarna har gått från att lukta samma dag som burstädning till att inte lukta alls typ. Måste vara att de särats som gjort det, här hemma iaf.

Haha lyckat
biggrin.gif
Lite groblad eller maskrosor kanske kan funka någorlunda? Om inte annat borde man ju kunna odla lite på sidan av och flytta in i karet då och då när man känner för det, eller plantera bland gräs som hunnit rota sig ordentligt. Rötterna håller ju inte ihop på samma sätt som gräsrötter menar jag. Gräs var ett jävla elände att ha till afrikanska jättelandsnäckor just för rötterna, de grävde sig in under från sidan och var skitdryga att få upp igen, de jävla asen
biggrin.gif

Planterade faktiskt in groblad i min lilla "trädgård" för ett par år sen, undrar vad icke djurfolk skulle säga om de fick höra det! Men vad gör man, hade marsvin som åt bladen och fåglar som åt fröstänglarna när de väl förökat sig lite - numera har jag en hel del ogräs i trädgården och kan inte påstå att jag har några planer på att bekämpa det heller...
angel.gif

Jaja men dåså, vad skönt att det gick att lösa så att du slipper cykla ihjäl dig! Gött med flaskor till vattnet istället för skålar som jag kör - blir lätt skitigt här när de doppar svansar, tassar och skvätter spån/jord i skålarna :eek:

Haha! Jag tror nog det får bli så - leta rätt på en massa ogräs, värt ett försök! Åh gud :love: afrikanska jättesnäckor har jag varit sugen på lääänge! OT men hur gamla blir dessa skönheter? :D

Men varför har du skålar mänska, skålar är ju asjobbigt :p

Oj jadu, det är flera år sen jag höll på med snäckor så minnet är inte det bästa. Runt 5 år säger min hjärna men jag kan minnas fel, och kan tänka mig att det beror på art också ^^

Haha, jaaa!

Tack för en imformativ länk!
love.gif

Försöker just nu intala mig själv att Nej jag ska inte ska ha några snäckor, jag ska inte fundera på det och egentligen inte ens kolla på dem, haha (inte just nu iallafall
angel.gif
) *går skamset ut och bygger mushus*

Senast ändrad:

Äääääh, snäckor kräver ingenting, klart du ska ha! Såvida du inte blir lika uttråkad som jag blev, eller för den delen äcklad av kvalster :p

Då kan jag ju för övrigt även tipsa om att det finns en del läsning på http://snackor.ifokus.se/ också
biggrin.gif

Snäckorna! Haha, för fina för att titta på. :p
Tror jag hade varit konstant livrädd över att tappa dem dock, eller skada dem på något sätt - ungefär som med stora spindlar - de kan ju gå sönder! :eek:

Hade lilla svartingen på rymmen igår fö, de är minsann inte lika lätta att fånga när de väl har fått upp flåset och blivit lite strirriga :rofl: + att de helt plötsligt försvinner ibland och man förstår inte hur de kunde försvinna eller vart de tog vägen för man hade ju dem inom synfältet för 1 sekund sen!

Ääääh, hä änt så farligt! Man får vara lite varsam i hanteringen och inte ha en massa stora stenar och skit i karet bara. Olyckor kan ju hända förstås, men ett litet hål eller en spricka i skalet går att fixa, till skillnad från en spindel med mosad bakkropp ;)

Åh fy fan! Min största skräck där typ. Tycker det är svårt redan med stirriga råttor (nej, de springer inte löst på golvet annat än i kokvrån, för mycket skrymslen och vrår - nackdelen med en etta...), en mus skulle typ ta kål på mitt stackars hjärta, de är ju så pyttiga! :p

Jag har musbebisar :love:

Och en ny mushona, Scarlet en mörkbrun satin. Återkommer med mer info :):)

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka