Sv: Möss...

Haha, typ lite Karlssons Klister bara så är snäckan som ny!

Ja, de är ju sjukt snabba när de inte vill bli fångade!!! Jag har fått vänta tills de blir nyfikna och kommer fram till handen själv för något annat har inte fungerat. Har ju bara haft möss i ett drygt halvår och redan haft totalt fyra på rymmen. Tammössen klättrar iallafall inte på väggarna, tar jättesprång, hoppar eller "glidflyger" längs väggarna som skogsmusen kan göra när fan flyger i henne så det är ju skönt iallafall.

Jag har sett över hela sovrummet efter skrymslen vid det här laget, alla lådor stängda - ingenting på golvet, de ska inte kunna försvinna i eller ifrån det rummet iaf så det gör ju att man kan känna sig liiite lugnare. Men det blir ju en helt annan sak när man vet att de kan försvinna in/ut någonstans!:eek:

Jag har musbebisar :love:

Och en ny mushona, Scarlet en mörkbrun satin. Återkommer med mer info :):)

Åh musbebisar!
love.gif
Jag saknar redan de små, de blir ju stora så fort! Och satin som är så fint. Är det Scarlet som är mamman eller någon av de andra? Du måste återkomma med bilder också ;) :D

Det är Sparven som är mamma. Hon va INTE glad när jag skulle kolla ungarna första dagen (för att se att dom va ok) så hon har fått va ifred mest. Några verkar bli väldigt mörka, när dom börjar få päls ska jag försöka fota dom :)

Haha ja typ! Nä men en massa kalk så kan de laga små hål själva, är det mycket så kan man behöva lite snigelvänligt lim :D

Haha ska nog vara glad över att inte ha en skogsmus iaf. Sötheten låter lite too good to be true så att säga ;)

En sak jag funderade på var att när jag läst om möss så står det ofta att möss sällan beter sig aggressivt, är det er erfarenhet också?

För så är det inte här, inte när det gäller Kajsa. Hon har ju en hel del temperament - om man flyttar på hennes grejer (spån, torv, mat, leksaker osv) då får man sig en smäll DIREKT! Slutar man böka runt i buren så är det "glömt och förlåtet" på 2 sek och hon är tillbaka till världens sötaste mysboll men jag blir nästan lika chockad varje gång det händer - det gör inte ont men det är ju obehagligt att helt plötsligt bli anfallen så jag tar oftast ut just henne och sätter henne på axeln istället när jag ska pyssla i buren. Så länge man inte rör eller flyttar på något är hon väldigt positivt inställd till händer.

Det verkar som om Vilma som var tuffaste ungen i kullen redan från början(aka "Kajsa-kopian") börjar bli likadan nu när hon har blivit större. Antar att det bara är deras personligheter men tänkte bara höra om ni stött på detta beteendet hos möss någon gång så att det inte beror på något annat? Går det att få dem att acceptera att man visst får flytta på deras grejer i buren eller är det bara att gilla läget? :wtf:

Haha ja typ! Nä men en massa kalk så kan de laga små hål själva, är det mycket så kan man behöva lite snigelvänligt lim :D

Haha ska nog vara glad över att inte ha en skogsmus iaf. Sötheten låter lite too good to be true så att säga ;)

Kan ju säga som så att jag hade valt tammöss framför skogsmöss som husdjur alla dagar i veckan. Jag älskar ju min lilla skogsgris men det märks tydligt att hon i grund och botten är ett vilt djur oavsett hur tam hon än har blivit här. Hon är mer målmedveten, snabbare och stissigare och mer lättskrämd än en tammus t.ex = inte ett optimalt husdjur direkt. :p

Har aldrig haft en mus som attackerat när man bökat runt. Så nä, jag skulle inte vilja säga att det är helt, typ... "Normalt", eller hur man ska säga. Låter lite måndagsexemplar över det hela, den sortens måndagsexemplar som skyddar reviret för mycket :p Här hemma har möss som mest fått rätta till lite eller göra om om man rört till det i buren och de inte är nöjda. Annars är de mest nyfikna och framme och kollar vad det är man håller på med.

Så går det! Gör man folk avundsjuka med en söt skogsgris så får man stå ut med att skogsgrisen är lite jävlig. Karma ;)

Det är Sparven som är mamma. Hon va INTE glad när jag skulle kolla ungarna första dagen (för att se att dom va ok) så hon har fått va ifred mest. Några verkar bli väldigt mörka, när dom börjar få päls ska jag försöka fota dom :)

Oooh! Guldmusen! För det var väl den som hette Sparven? Ska bli kul att se vad det blir för färger på ungarna med en mamma som har så fin färg. Vad hade fadern för färg? :)

Haha, skönt för dig! Illa för mig!
Blev jäkligt paff första gången det hände, var ju bara van vid mina snälla grisar som bara ska vara med överallt och så kommer denna musen fram och klipper till mig istället!? Jaja, hon får väl vara ett revirhävdande måndagsexemplar och så får jag helt enkelt hoppas på att ungarna inte tänker ta efter hennes humör. Bara de inte bråkar med varandra är jag nöjd!!!! Det fula är verkligen att så länge jag inte rör något så är hon så där nyfiken, glad, klängig och pysslig som de ska vara :love: men så fort jag flyttar på hennes inredning då :devil:!

Hah! :rofl: När jag får lite mer tid över så ska jag minsann leta upp på de allra första bilderna jag har på henne ;) Tror det är från första gången hon åt ett frö :love: Då var hon verkligen sockertopssöt och pytte, pytte liten! (och lugnare... ehrrmm)

:love: Bara väntar på bilderna ... :love:

Har för tillfället två hundar och fyra katter hemma, glad om någon använder lådorna och andra låter dem vara ifred! :d

Ja vad har du förväntat dig när du kommer och stökar till va?! :D

Ooooh! Ja tack! Men skyll inte på mig om hon rymmer, då är det ditt eget fel! ;)

*kl*

Åh, skulle aldrig gett mig på å läsa denna tråden, jag har blivit helkär i möss nu :love:

Kan man få lite tips som nybörjare ? :angel:

Jag blev dökär i den lilla skogsmusen. Finns det nån tamras som ser ut så?

kl

Idag räknade jag bebisarna (på söndag är dom en vecka)

16 stycken :eek: hade jag sett att dom va såpass många från början hade
jag nog plocket bort några för Sparvens skull men hon hade listigt gjort ett bo där man inte kunde se alla :sneaky:

Sparven är guldmusen, hanen är gråspräcklig med lite långhår bakom. Scarlet är med dräktig, hon va nog det redan när jag tog hem henne. Kommer ha en hel hord möss sen (jag tänker INTE behålla alla ;) )

Haha, ja ja jag får minsann skylla mig själv på alla punkter! :p

Prittepuff: Rent utseendemässigt tycker jag natalmöss och taggmöss är lite lika skogsmöss, stooora ögon och jättesöta! Hur sällskapliga de är har jag dock ingen aning om.

Hazel: Herregud 16 st?! :eek: Och fler på gång dessutom! Blir ju en hel arme av möss! haha.

haha ja det kommer ju bli det :D men jag har ett par gamla burar att ta till om det blir trångt. Jag har ju liksom inte hanterat mina möss för det känns inte så viktigt för mig, men dom små ska ju gärna hanteras lite om dom ska säljas som sällskap sen

Inte hanterat dem?! Haha, det är ju det mysigaste: Att man bara kan skopa upp en näve möss när man vill :love:
Fast det kanske du kan ändå, t.ex Minigris har jag aldrig behövt "göra tam", hon är totalt orädd för allt och det är sån hon är bara, medan det tog mig 5 veckor att bara få upp Klara i handen! Så det beror nog mycket på mössens personlighet?

Just nu vill jag dock inte hantera varken skogsgrisen eller Minigrisen alls pga - JAG TROR ATT DE HAR FÅTT LÖSS!!

Vad gör jag nu?! Vad behandlar man det med? Vad har lössen kommit ifrån? Borde jag behandla alla mössen? Kaninerna? Hunden? MIG SJÄLV? HJÄLP!!!

Hur kan jag ens vara säker på att det är löss? De är små, små ljusa grejer som kryper i pälsen på dem, syns tydligast på Minigrisens svarta fläckar. :S

Är säker på att det är löss de har nu, får bli veterinären nästa.
Ursh, kryper i hela kroppen på mig. Jag har ju inte hettat upp alla grejer jag har slängt ner till dem till 130 grader, så ohyran är ju helt och hållet mitt fel till råga på allt. Känns verkligen jättehemskt.
Hoppas allt blir bra med mina grisar :cry: Fyfan.

Ska rengöra allt! Ut med allt gammalt ur alla burar, in med nytt fräscht och stronghold på allihopa på det sen, eller vad det blir veterinären tycker att jag ska ha mot ohyran.

Lus-grisarna:
98fy0w.jpg

6sx6av.jpg

Ser fram emot stor-städning av denna...:
2jcaom1.jpg

Sickan blev för nyfiken och tog sig en tur ut ur sin bur, igen, trodde den var säker nu men icke!
Fick springa och tvätta händerna eftersom jag hållit på med grisarna och sedan stoppa tillbaka honom:
2whjcl4.jpg

Tjejerna i sitt kar (Innan de hann förstöra allt dvs. Såg ärligt talat ut som att något hade exploderat i akvariet dagen efter.):

919bvp.jpg

33mn9ud.jpg

9bdn68.jpg

dxmz6h.jpg

2z7fu6v.jpg

Behandla med Stronghold (lägsta styrkan). Föreslår vetten något annat, propsa på Stronghold. Säger vetten att du ska ha si och så många droppar så ignorera det, en droppe per mus räcker. Tycker vetten att du ska ha Frontline eller nåt, slå vetten i huvudet med en stekpanna tills hen skriver ut Stronghold :angel:

Strongholdar du så behöver du inte plocka ur allt ur karet, utan det verkar i en månad eller hur det nu var (jag och sifferminne...) - kortare än lössens livscykel iaf. Så ev ägg och skit som finns i buren går antingen och självdör under den tiden, eller så hoppar de upp på en mus och poff, death by Stronghold. Works like a charm :D Enda gången jag städat burar i samband med ohyra öht har varit förr om åren när man behandlade löss med Dermocan, annars skiter jag i det och städar som vanligt bara. Har funkat klockrent varje gång. Nu låter det iofs som att jag har löss återkommande på mina djur så det inte alls har hjälpt, så jag ska väl påpeka att jag haft råttor (som får samma löss som möss) i 10 år så jag har hunnit med några omgångar :D

Och nejdå, mössen är artspecifika. Har du råttor så kan samma löss gå på de iom att de är så pass lika, men annars är det bara mössen du behöver behandla. Men alla möss ja, även om någon skulle vara fri från det. Men det är ju ingen big deal, en droppe i nacken så är de färdigbehandlade :)

Ang att du har kanin så kan lössen lika gärna komma från kaninens hö istället för grenar och sånt. Vilda möss och råttor som sprider löss finns inte bara i skogen utan på åkrar och höskullar också vet du ;)

Hej jag heter Anna-Nicola och jag eh, drar gärna förhastade slutsatser och oroar mig för "ingenting". Det här börjar bli riktigt pinsamt.

Frågade på musifokus och de trodde inte det var löss, utan någon insekt som bara flyttat in typ. Våren är ju här så det är väl kanske inte så konstigt. Hur fan jag ska bli av med dem är en annan femma. Blir väl att slänga ut och tvätta/byta allt iaf. Fortsättning följer...

Skönt att veta att ev. parasiter håller sig till mössen. Stronghold låter som något man vill ha hemma i vilket fall som helst ;) Hur är det med hö? Är det så att löss skulle kunna föras över till mössen från höet bara genom att jag är och pillar på bägge?

Möss är nog fantamej det svåraste djuret jag någonsin har haft! Nu har jag nog oroat mig klart för idag och ska gå och lägga mig snarast, så kan jag säkert hitta på något nytt att oroa mig över imorgon...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka