Sv: Möss...

Här kommer en liten bildbomb på underbara Silas :D

2zybceg.jpg

2v0lw1x.jpg

dmb7yc.jpg

2jy0cm.jpg

2vdgze1.jpg

6dzas7.jpg

*Hoppas det funkar nu*

Det börjar äntligen bli lite mer ordning bland mössen hos mig, fortfarande mycket som ska göras men för stunden verkar alla nöjda med tillvaron.

Lillegrisens svans ser ut såhär nu:
Dstumpan_zps2d333f6e.jpg

Hon tar hand om den så fint så:
Dstumpantvaumlttarstumpen_zps612d900a.jpg

Tillbaka till sitt vanliga goa och nyfikna jag igen:
Dnyfikenienstrut_zps9221b3e2.jpg

Dsuris_zps3d00d372.jpg

Minigrisen vill alltid ha godis och är såklart förbannat söt när hon tigger. Försöker hålla mig för att hon redan ÄR tjock men ibland går det bara inte:
Dgodisgris_zps78e209ec.jpg

Den här är ju inte direkt smal den heller, bilden luras ju en del men fy fasiken vad söt hon är när hon tvättar sig alltså:
Dtjockis_zpscec53aac.jpg

Lillegrisen är min enda mus som faktiskt verkar tycka att det är värt att sitta stilla en stund för bli kliad lite bakom öronen eller så :love: (hon ser ju lite knasig ut på detta kortet dock, svårt att fota och klappa samtidigt utan att det blir lite fel, råkade putta henne... haha):
Dklapp_zps44daab82.jpg

Jag har alltså en kelgris och ett matvrak:
Dsnuttisar_zps3e35c56e.jpg

Sen måste jag bara visa vad mina VANDALER TILL MUSHONOR HAR GJORT MED SITT HUS!
Ni vet det som såg ut såhär innan:
sg5nya.jpg

Det ser numera ut såhär:
DUMSKRUTTAR_zpsd77a90ec.jpg

:rofl: Har lagat taket och de ska få ett nytt hus men tills dess får de faktiskt skylla sig själva. Hanarna har minsann inte haft sönder sina små röda hus med vita knutar (!!!) men dessa huliganerna spelar i en helt annan liga!

Senast ändrad:

Nu är mina sju bråkstakar till mustjejer ovänner OCKSÅ!? Alltså, vad fan... Pips på kvällen och jag vet inte hur jag ska dela up dem?! Blir inte klok på dem. Tror mest att de tycker att deras flock är för stor och har tröttnat på att bo så många tillsammans...

Vilda ska iallafall inte gå med Klara eller Hilda.
Hilda ska inte gå med Vilda, Tilda eller Vilma.
Kajsa och Maja kan gå med vilka som helst.

Tankar/Funderingar? Hur hade ni andra gjort?

//Scandi som har en hel familj av de bråkigaste mössen i världen... :crazy:

Vilda, Tilda och Hilma i en bur och Klara och Hilda i en annan då? Och så Kajsa och Maja där du vill ha de :p

Låter som en bra plan :p

Grupp 1: Klara, Kajsa, Hilda, Maja. (stannar)
Grupp 2: Vilda, Tilda, Vilma. (flyttar)

Vilma och Tilda är bästisar. Hoppas bara inte Vilda blir utanför där...

Kajsa och Klara vill jag ju ha tillsammans.

Hilda är en bråkig fan så jag tror Maja får bo med henne också eftersom hon är rätt lugn, go, stor och säker liksom - så slipper Klara och Kajsa ha hand om henne ensamma liksom... gud, vad krångligt när man ska försöka matcha ihop dem själv! Kajsa och Maja vill jag egentligen ha dubbelupplaga av xD Fast Vilma är ju väldigt lik Kajsa så det blir nog bra.

Hoppas bara att de blir nöjda och att de håller käften sen :p Piplisor... Annars får jag väl försöka med någon annan gruppering om detta inte funkar...

Senast ändrad:

Tack! :D
De är riktigt bra på att skapa problem för mig de här små liven! Och jag är ju själv rätt bra på det med.
Det var tyst inatt i alla fall. Får se hur länge det håller i sig. :p

Avelsfunderingar.

Om man ska avla på möss, kan man ha en hane och hona i samma bur och så blir det kullar när dom "vill" Eller är det risk att det blir för öfta för honans kropp, eller kan hanen vara elak mot ungarna?
Kan man ha två honor och en hane?

Dom får ungar på löpande band så man bör sära på dom.

Vi har däremot inte upplevt att några hanar varit elaka med ungarna.

Man bör också köpa möss från privata uppfödare om man ska avla, samt läsa på ordentligt först.

mus.ifokus.se är ett toppenställe att läsa på om allt om möss!

Har du haft möss/har möss sen innan?

Det finns många suveräna artiklar för nybörjare: allt från mat, sjukdommar, beteende, behov, aktivering osv osv (kan hjälpa dig leta upp dessa artiklar om du är intresserad)

Där finns också personer som är väldigt kunniga inom avel, flera stycken av de få uppfödare som faktiskt är godkända och registrerade i SVEMUS finns tillgängliga för att prata med/fråga om allt möjligt på mus.ifokus = Guld värt om man är intresserad av avel! Finns också fina möss till salu där från dessa uppfödare :)

Lite fler bilder på två av mina...

Lilla fina Kajsa-bajsa fick komma ut för första gången igår! Hon tyckte det var liiite läskigt och höll sig rätt platt med ett fast grepp om mitt lillfinger :rofl: så sjukt sött, men sen när hon hade vant sig lite tyckte hon inte det var farligt längre:

KAJSABAJSAN1_zpsf7e3404c.jpg

KAJSABAJSA3_zpsb6515030.jpg

KAJSANBAJSAN5_zps026e41c7.jpg

KAJSABAJSA2_zps3a2c1acd.jpg

Sickan busmus är lite mer rutinerad när det gäller att vara utomhus, han följer gärna och ofta med:love::

SICKAN1234_zps1a2ba77e.jpg

KAJSASSICKAN2_zps4a5b8385.jpg

KAJSANSICKAN_zps5b8808fe.jpg

Jag var faktiskt ganska livrädd första gången (!) men dessa är så försiktiga så, ingen av tammössen har någonsin hoppat av mig inomhus heller och ute sitter mest och funderar över alla utomhuslukter! :love: Jag är väldigt noga med att de inte kan trilla av misstag, har gärna handen över mitt knä t.ex ifall olyckan skulle vara framme.

Skogsgrisen får dock snällt stanna inne för hon kan säkert få för sig att hoppa åt helvete om hon hör en läskig kråka eller något!

Ett knippe mustjejer i kvällssolen:
6_zps44371155.jpg

Klara påväg upp på axeln, hon tyckte det var bättre att sitta där:
1_zpsa563fdd3.jpg

Minigris är sjuk :cry: Har varit hos veterinären och fått Baytril utskrivet bland annat men apoteken får in det först imorgon... Hon har fått rossel, mycoplasma :cry: Håll tummarna för henne?

Hon är lite underlig och vill helst sova ute just nu så Lillegrisen sitter brevid och vaktar och håller henne sällskap på dagarna fast hon själv inte vågar sova utanför boet. Hon vill verkligen inte lämna sin Minigris ensam obevakat så hon sitter där och vaktar tills hon blir för trött och inte orkar mer. Mina stackars pälsklingar :cry:

Miniochlillegrisem_zpsebf02bb8.jpg

Men åh, stackars minigris:( Men vad fantastiskt fint att lillegris sitter och vakar så, de är så fascinerande de små varleserna.:)

Jag håller tummarna för att minigris blir frisk iaf!

Hazel: Hur går det med alla musbäbisarna? *nyfiken i en strut*

dom ska uuuuut :devil:

nä, men det är ju tokmånga i det lilla akvariet. Tog hem en till bur för att kunna dela dom men samtidigt som jag fångade en kröp den andra ut genom gallret på buren :eek: dom fick va kvar i akvariet xD

Kommer spara en jättesöt liten black and tan flicka. Har försökt ta bilder på dom men dom är så fasligt snabba :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka