Sv: Möss...

Bättre att oroa sig för mycket än för lite ;)

Jajemen, de kan få det från hö. Såvida höet inte stått tillräckligt länge utan djur så det som kan finnas i det dör utan värd. Har kanin själv också, är noga med handtvätt och sådär mellan kanin/hö och råttor och möss. Hade en period med flera omgångar löss för 2-3 år sen och misstänker att det var just höet, och mina råttor och möss har inget som helst hö att pilla på så det måste isf ha kommit via mig.

Ge de lite jordgubbar eller nåt annat som färgar lite rött vetja. En hjärtattack är en bra start på dagen! :angel:

God damnit! Tog ut råttan Adam för en fotosession i finvädret för en stund sen. Skulle sen byta råtta men hittade blod - mycket blod, och jag har inte matat med något rött som luras! Kollade igenom varenda råtta men näe, ingenting. Letade i buren men näe, ingenting. Förutom blodet då. Kom att tänka på mössen... Lenny har ju för glest nät egentligen, iom att rullen inte räckte till ett lager till så jag tänkte att ett lager räcker sålänge så blir det en ny rulle när mina pengar kommer om en vecka, måste ändå näta om även hamsterkaret dels för att jag vill snygga till och dels för att jag funderar på att ev ha en honflock där när hamstern inte är kvar. Men Lenny, han är ju så tjock, han kommer inte igenom, ingen fara... Har jag felbedömt, är min tjocka lilla mus uppäten?! :cry:

Såatteh... Gick och tittade, ser ingen tjockismus. Inte ett spår av något levande alls. Lyfter på huset och råkar välta omkull stackars Lenny som sovit lutad mot husväggen. Var blodbadet kom från? En klantig råtta har slitit av en klo. En sketen jävla klo.

Ibland förstår jag inte varför jag har djur faktiskt O_o

Får införa handtvätt som rutin här hemma... Handen på hjärtat så tvättar jag bara händerna när jag upplever dem som skitiga, eller om jag tagit i något som verkar snuskigt typ. Har dock alltid haft en förkärlek till handdesinfektionspumpar av någon anledning, får köpa flera och ställa dem överallt! För ser jag en kan jag helt enkelt inte låta bli!

GUD VAD HEMSKT!!! Fy, jag hade nog svimmat av chocken bara! (Det blir minsann inga jordgubbar till mina djur!) Blev ju helt förskräckt bara av att läsa ditt inlägg ( á la :cry: nej,nej,nej,nej inte Lennyyyy!!! :cry:). Skönt att det bara var en råttklo!!! Vad var det för fel på den klon liksom? Varför var råttan tvungen att skrämma slag på dig genom att plocka av sig klon va? :mad: :p

Ja ibland undrar man varför... och inte blir det lättare av att man lär sig mer heller - då blir det bara jobbigare, svårare och ännu mera att oroa sig över! Men likväl förbannat sitter man och nördar in sig på diverse saker angående ens pälsklingar/fjällsklingar och slukar all info man kommer över (även när det gäller djur man inte ens har!?). Men så är det, bryr man sig så är det hela inte så lätt som det ser ut! Inte kunde jag ana att möss var så komplicerade, de verkar ju vara så lätta husdjur att ha! Men icke!

Sen om man själv bryter fötter, slår sönder nån tand, drar av sig en nagel hit och dit eller äter onyttig mat är ju en annan femma, orka gå till läkaren/tandläkaren/bry sig om näringsvärdet i ens egen mat liksom. Annat är det med djuren - där ska allting vara 100%! :D

Kommer aldrig förstå mig på normalt folk. Jag tvättar händerna konstant istället och har konstant våtservetter i väskan. Neeejdå, ingen bacillskräck här inte :D

Ja precis! Jäkla råttkräk :p Blir ett till lager nät till Lennys kar om en vecka iaf, så behöver man inte noja över det igen ;)

Haha ja jag har då gått med förmodat öronexem i en sisådär 3-4 år nu. Läkare? Nä, vad fan då för... :angel:

Haha, blir nog något sånt av mig med tillslut, desinfektionsmedel nerkört i väskan ÖVERALLT!

Vad skönt, hade varit hemskt om han mot förmodan ändå skulle lyckadas ta sig ut ur buren och bli råttmat :(

Nä, vad ska man med läkare till... det är bara jobbigt att sitta i väntrummet i flera timmar när man istället hade kunnat gjort något vettigt, som att ta hand om djuren! :p

kl

Här kommer de första bebisbilderna :D

De svarta (iaf en av dom kommer få fin vit mage :love:
8738490696_b6b5e7c8e1.jpg

De "mörka" på bilden ser de rätt bruna ut men de är mer grå egentligen, de flesta blir nog spräckliga som sin far :)
8737379811_b73062733d.jpg

De ljusa, mina favoriter! Väldigt olika i färgerna, en är otroligt brun, de andra två mer gråbruna, de ljusaste är inte riktigt vita ändå så får se hur dom blir :)
8738495866_e04e16a4e8_z.jpg

8738491692_22dd9151b2.jpg

Fick hem bordet idag, så nu börjar lilla karet som Benny bor i se lite mer "enhetligt" ut! Bara inredningen som fattas, ska ut och plocka stock och sten och gren och skit nån dag framöver. Senast måndag tänkte jag knalla iväg till Granngården och köpa ny hampa, det i sig blir nog ett ordentligt lyft mot naturlooken. Helt naturligt lär det däremot inte bli - inte med pojkar som ska ha rengjort ofta...
Huset på golvet har syrran gjort till mina blivande naturliga muskar :D

DSC_0002-2.jpg

Återstår att se hur jag ska göra med Lennys kar, aluminiumram är inte min grej och funkar helt enkelt inte utseendemässigt. Samtidigt vill jag inte behöva springa iväg och köpa nytt heller. Dumma ram! :p

Hazel: Fy faaaaan vad söta! :love: Tur för dig att du bor så långt bort! ;)

Åååh så många fina snuttegullungar! :love: :love: :love: Så himla nyfiken på hur deras färger kommer utvecklas! :D

gul_zebra: Ser snyggt ut! :D Häftigt hus! Ska verkligen bli kul att se hur du inreder det.

kl
Mina grisar har åkt på att sitta på spån ett tag framöver :eek: det var nämligen någon typ av växtkvalster de hade fått in i buren så jag bytte för att få bort dem helt och de är tack och lov borta nu.

Det har varit bra kaotiskt här de senaste dagarna... Lillegris blev väldigt orolig av miljöombytet, spelade ingen roll att jag försökte göra det gradvis - hon blev INTE glad när bo-delen åkte ut :cry: och hon blir ju lite sådär när något hemskt händer - då ska hon ta sitt pick och pack och flytta till ett säkrare ställe... Hon lyckades bli av med halva svansen den här gången, hon hade hoppat upp och klängt på daglocket och fastnat med svansen där :cry:

Fruktansvärt hemskt, trodde inte hon kunde skada sig på det men däremot rymma genom det, visade sig att det var precis tvärtom... Det läker dock bra men nu har hon alltså en stump istället för en lång fin svans.

Ska bli kul att se om jag öht får till nåt vettigt :angel: Var iväg och köpte hampa, bytte i burarna, in med huset åt Benny och en halv stock som egentligen skulle bli hus åt Lenny (syster yster orkade inte en till :D)... Och i övrigt har de mjölkkartonger, äggkartonger, osv. Ser bättre ut men inte ens i närheten av bra mao. Men jag ska inventera en garderob framöver, har lite plastväxter jag skulle kunna använda. Och så ska jag väl ut i naturen och plocka lite också :)

Aww såg det på ifokus, stackars liten! Men det där lär läka så fint så så får hon väl söta sig lite extra med kroppen bara :) Hade en råtta med halv svans en gång i tiden, salig Lolita, hon fick dock sin halverad av sin mamma när hon var liten pinkie. Men jag kan iaf nämna att hon tultade runt som vilken råtta som helst, inte ett dugg påverkad av svansen. Underskatta inte dessa små djurs förmåga till anpassning, det finns en anledning till att de lyckats sprida sig över i stort sett hela världen ;)

Jag hade lite plastväxter till de sju mushonorna som bor tillsammans - de förstörde allihopa och använde som bäddningsmaterial! Men det var fint sålänge det varade! Hela den där flocken är ett jäkla gäng duracellkaniner dock, mina hanar som är lite mer chill lät bli sina plastväxter.

Det är lite lustiga de små krabaterna, det är ju en massa saker som kan vara väldigt farliga att utsätta dem för men att få svansen stympad = inga större problem, läker ihop på några dagar... Lillegris verkar inte vara märkbart påverkad av sin svansförlust heller, tack och lov! Jag har ju aldrig sett henne använda den särskilt mycket innan heller - inte ens i närheten av hur tammössen håller på med sina svansar! Tror mest skogsmusens svans har varit till för att ge henne lite extra balans.

Lillegrisens stump, såhär såg den ut när jag upptäckte det, den svarta skorpan trillade av igår:

30l1ely.jpg

Mycket bedrövad Lillegris ny-berövad på hennes fina bo, man ser verkligen hur chockad hon är :cry::

34osj9z.jpg

Ute för svanstvätt (ursäkta mina hemskt vackra naglar :S):

5d13bp.jpg

Här är hon lite gladare igen:

27y5oj7.jpg

Minigrisen verkade i vanlig ordning inte bry sig märkvärt om förändringarna, hon flyttade bara in i deras häng-lykta, som de förstås bitit av repen på. Lillegris flyttade in efter och fick fullt sjå med att täppa till alla de där hålen:

no5vk5.jpg

Minigris är nog mest glad över att hon får en massa, massa go mat helt plötsligt ;) Här är hon med mumsig lax (Lillegrisen sprang iväg med alla ärtor och äpplen, haha):

2dch1zs.jpg

Fick en rolig bild på Lillegris när hon tvättade sig också :love::

s1uxxt.jpg

Också tog jag en massa kort på Cedriel och Zack igår kväll och som vanligt blir det bara ett fåtal av 100tals bilder som faktiskt duger :rofl: Jag tyckte dessa blev fina iallafall.

Zack:

209frpc.jpg

8ytfv5.jpg

Cedriel:

2vt5m5w.jpg

33e7a7q.jpg

25zs3li.jpg

347y1ye.jpg

3445zlw.jpg

Senast ändrad:

Haha jo jag räknar med att växterna inte blir kvar, men det kan jag leva med. Köpte några sånahär längder på 1½-2 meter förut som jag tänkte ha i mina fåglars blivande voljär, men voljären byggdes aldrig och växterna ligger nertryckta i en kasse i en garderob sen dess. Kan lika gärna använda de :D Eller så sparar jag de till i vinter, nu finns ju en massa grönt ute! :)

Sötmöss! :love:

Jag måste säga att jag älskar denna tråden. Jag tycker att möss och råttor ser jätteläskiga ut, jag är lite "rädd" för dem men alla underbara bilder som trådskaparen postat gör att tråden blivit beroendeframkallande och jag har börjat förstå att möss är trevliga varelser:)

Haha, men det är fint så länge det varar iallafall! :D Jag stoppade in resten av plastväxterna till min fågel när jag såg vad tjejerna hade gjort med dem... ser hur kitchigt ut som helst för de var en massa gula och rosa blommor på dem! :rofl:

Tack! :love:

Gud vad roligt att höra!!!! :D De är oerhört trevliga varelser, smarta, roliga, nyfikna, sällskapliga, mysiga och busiga! :love: Så det är ju jätteroligt att du börjar tycka om dem lite du med!

Här är två bilder på Sickan som var utomhus för första gången idag!
Spännande tyckte han och satt så fint och vädrade i luften:

delesi.jpg

2eey981.jpg

kl

Jag flyttade för ett tag sen in en avelsgrupp i ett akvarium med naturlig inredning. Hade grävt upp jordstycken med gräs och lingonbuskar och sådär, det var jättefint! Det fick stå fint i vardagsrummet.

Nu är allt omkullvält och söndergrävt och kvar är ett akvarium med brunt innehåll och 100 olika underjordiska gångar.

Otacksamma rackare :mad::p

Dessutom verkar dom inte vara överens om projekten där inne! :cautious:
Den ena kan gräva och den andra fyller igen, en bär iväg gräs till ena hörnet och en annan hämtar det och bär det tillbaka :rofl:
Det är iallafall roligt att titta på!

HAHA!!! Ja, så håller min honflock på också och det blev också bara en brun hög utav alltihop på några dagar. Men visst är det kul att se hur de arbetar både med och emot varandra! Någon bygger en gång - någon fyller igen den :rofl: Sysselsatta är de iallafall ;) Hann du ta kort på hur det såg ut från början? Hade varit kul att se! :D

Minigris och Lillegris är däremot väl överens om hur de ska ha sina gångar (just nu är de dock förvirrade eftersom de har förpassats till spån ett tag - fick ju in någon typ av växtkvalster :mad:) och Minigris har till och med lärt sig att man täpper igen sin gång om man har tänkt att vara uppe ett tag så att ingen kan hitta ens bo! Detta verkar tammössen som inte bor med en skogsmus inte ha någon större koll på :P

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
D
Däggdjur Hej, Fick för några dagar sedan hem en lejonhuvad kaninhona på 12 veckor. I början var hon jätterädd och så fort man ens kom in i...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: dancehall
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka