Morrhåren

Sv: Morrhåren

Nej de blir inte lockiga. Men att klippa runt dem som någon föreslog är rätt så omöjligt ;9

Eh, och vilken del av hunden finns det som helt saknar syfte och anledning?
Det är bara sådant som människan avlat fram såsom extremt platt nos, hårlöshet, överdriven päls osv som helt saknar anledning.

Men det är ju rätt uppenbart att du vill göra det av ren fåfänga. Du säger ju själv att du vill göra det eftersom du tycker att det är snyggt. Däremot inte sagt att du går så långt att du klipper oavsett hur det påverkar hunden.

Dock är allt utseendemässigt vi gör med hunden som inte är nödvändigt av ren fåfänga. En pudel lider säkert inte av rosa papiljotter heller, men det finns ju ingne emning med det. Alltså har den papiljotterna på grund av ägarens fåfänga.

Men de kan lida av att inte ha papiljotter. Sen om de är rosa eller inte bryr sig inte hunden om.

Hur kan de lida av att inte ha fåniga papiljotter på huvudet?
Handlar det om att få päls i ögonen eller liknande så ser jag det mer meningsfullt att klippa ned hunden ordentligt. Papiljotter känns som onödigt piff-piff.

Det är inte säkert att en kortare päls alltid hjälper. Håret hänger iaf ned i ögonen och det mår hundarna inte bra av. Att klippa bort all skyddande päls tycker jag verkar vara en orimlig lösning när det är så lätt att åtgärda på annat sätt... Man väljer bara en annan ras så slipper man bekymra sig om det.

Men varför avla fram något som kräver papiljotter?
De nedklippta pudlar jag träffat på har dessutom inte varit utan skyddande päls. Den har bara varit relativt kort och .... utan hår i ögonen.

Rent krasst kan man säga att morrhåren finns där av en anledning, de har en funktion, precis som någon skrev, de är känselspröt. Men många klipper bort dem av varierande anledningar.

Jag då, som är emot all skönhetsutställning vad gäller hund, skulle inte klippa, men tror personligen inte att hunden lider så värst mycket om man gör det... Skulle inte själv göra det om det inte fanns en anledning, funktionell anledning.

Vad gäller att klippa pälsen av funktionella skäl, så förstår jag att man måste det, vi har ju de raser vi har och man vill ju att de ska må bra, samma gäller vissa hästar.

Tippan skrev:
Nej de blir inte lockiga. Men att klippa runt dem som någon föreslog är rätt så omöjligt ;9

Okej, kanske bara var kompisens pudel som hade speciella morrhår :p

Rätt så? Det är omöjligt! Om nu inte hunden är knockad och man har en sax och för mkt fritid! :D

Extratån som exempel.

Fåfänga för mig är om man klipper av dem och struntar i om hunden mår dåligt av det. Då gör man det av riktig fåfänga.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 603
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama