Morrhåren

Sv: Morrhåren

När jag klipper ner lagotton klipper jag ju även i ansiktet, dvs jag klipper även bort morrhåren....

Min hunds morrhår klipps bort med jämna mellanrum, eftersom hela nosen rakas på honom (pudel).

Det jag har fått höra om pudel är att oavsett om man nu väljer att inte ha fluffiga utställningsfrisyrer utan en jämnlång päls, så bör man ändå hålla kortklippt eller rakat på nos, tassar och runt svansrot. Detta för att pudelns päls inte fäller och dessutom är så tät, så den torkar inte tillräckligt snabbt av sig självt. En tjock och tät päls som dessutom är blöt/fuktig och kanske med smuts, matrester, lera eller avföring i kan skapa problem såsom svamp och infektioner. Därför bör man hålla klippt eller rakat på dessa ställen, för att underlätta att hålla rent och undvika infektioner.

Zoya skrev:
en jaktamris brukar ha nerklippt päls,

Jakt och jakt... Finns det verkligen "jaktamris"? Mig veterligen så finns det bara en JCH.

Senast ändrad av en moderator:

Finns väldig många Amrisar som startat ÖK Jaktprov och tagit 1á pris...
Se´n att alla inte satsar på att ta championat är ju totalt ovesäntligt.

Men steget till att kalla det för en jaktvariant är ju låååångt... En jaktamris skulle bla naturligt ha en mindre päls. Se alla andra jaktvarianter av cocker, setter osv osv... Där går det mot funktion. Sen att man jagar och startar på jaktprov är ju en annan sak.

Hunden behöver sina morrhår!
De är, precis som hos katten, en "förlängd del av huden" - en sorts känselspröt s.a.s.
De hjälper hunden att undvika att köra huvudet i taggbuskar och annat, eftersom morrhåren varnar hunden att något är i vägen.

Att klippa bort dem fyller ingen annan funktion än att tillfresställa människans öga (om man nu tycker att en "stympad" hund är vackrare än en naturlig förstås).
Låt hunden behålla sina morrhår!

Mmm å våran pudel som var nästan blind och helt döv jagade möss och lyckades fånga dem trots att hon inte hade morrhår. Hon gick varken snett eller vint eller körde huvudet i saker. Enligt många här så skulle hon alltså inte klara det...

Att klippa bort dem fyller ingen annan funktion än att tillfresställa människans öga (om man nu tycker att en "stympad" hund är vackrare än en naturlig förstås).

Min hund trimmar inte jag för att han skall bli vacker. Skulle han inte trimmas skulle han inte se något tillslut, för håret det växer och växer.

Fast du kanske menar, att han då skall lokalisera sig med hjälp av morrhårren och få behålla allt hår i ansiktet, för hans egna bästa. :smirk:

Jadzia skrev:
Är inte spanielraserna korthåriga i ansiktet redan från början?

Ska vara. De flesta har dock mer eller mindre ragg även där nu för tiden. Det är pga att de nu för tiden har mer päls än förr.

Jag fluffar med mina hundar av mest estetiska skäl. Jag tycker att det är snyggt. Det fyller också en annan funktion eftersom mina hundar lever som - hundar. Om jag inte såg till att pälsen hölls ren och borstades ordentligt skulle de inte kunna vara ute i skog och mark lika mycket. De skulle tova igen, och det är plågsamt. Lång päls som inte torkar snabbt ger gärna våtexem till slut, så där har balsam och föning en klar fördel. Morrhårena ryker när ansiktena putsas. Mina hundar sover inne på nätterna och dagtid har de ögon att se med när de skall ta sig fram.
Hade jag en blind hund, eller en med nedsatt syn, skulle morrhåren få vara kvar, men som det är nu kan estetiken få härja.

Mvh,
Duvan

Gnist skrev:
Det är ju inte en jakthud eg utan en apportör och Ja det finns de som använder sina Amrisar till att apportera nedlagt byte i lämplig storlek ..

????

Spanieln är en jakthund med stötande och apporterande som sitt gebit. En spaniel ska jobba under bössans räckvidd (ca 30 meter som mest) med att stöta upp fågel och kanin. Vid fällt byte ska de kunna apportera in på förarens order.

Jakthundar finns i många olika varianter - men de är alla jakthundar. Stående, drivande, kort divande, ställande, stötande etc. etc. Att säga att bara drivande-ställande hundar är jakt hundar är som att säga att att bara läkare arbetar på sjukhus.
:smirk:

Mvh,
Duvan

Hund-Stina skrev:
Så dom som har berättat om detta med svampinfektioner och våteksem för mig har alltså ljugit? :confused:

Och jag skulle nog snarare vilja säga att min hund går in i saker pga att jag INTE har klippt honom på ett tag. Nu var det så länge sen jag var hos frisören med honom, att hans hår är så långt att han inte ser så bra. När han är nyrakad och nyklippt ser han vart han går och krockar inte med saker en bråkdel så mycket som han bumpar in i saker nu - MED morrhår men med hår framför ögonen...

cassiopeja skrev:
Så dom som har berättat om detta med svampinfektioner och våteksem för mig har alltså ljugit? :confused:

Och jag skulle nog snarare vilja säga att min hund går in i saker pga att jag INTE har klippt honom på ett tag. Nu var det så länge sen jag var hos frisören med honom, att hans hår är så långt att han inte ser så bra. När han är nyrakad och nyklippt ser han vart han går och krockar inte med saker en bråkdel så mycket som han bumpar in i saker nu - MED morrhår men med hår framför ögonen...

Vad i hela fridens dar har våteksem med morrhår att göra??
Går det inte att hålla pälsen kort och torr utan att kapa morrhåren?

Samma sak med "dålig sikt", man borde väl kunna klippa/trimma fram ögonen utan att ta bort morrhåren..

Nu vet inte jag vad du har för erfarenhet av amrisar. Men jag känner en hel drös sådana. Och så vitt jag vet, har ingen tappat tänderna i 5 års åldern. :confused:

Hundar som har en massa pälsväxt på nosen är det mycket svårt att klippa utan att ta med morrhåren. Dessa sitter ju väl dolda bland allt hår. Skall man maskinklippa nosen så ryker morrhåren. Så det hänger ihop.

Indy

En sak, jag skulle aldrig göra något med hunden som den mår dåligt av. Det var därför jag frågade. Och nej, allt på hunden är inte där av en anledning.

Efter att ha läst här verkar det som att de flesta tror att jag skulle klippa bort morrhåren bara för att jag tycker att det är snyggt. Ja, jag tycker det är snyggare utan morrhår, men aldrig ALDRIG att jag skulle klippa dem om hunden for illa av det.

Så att jag skulle göra det bara för att jag är fåfängd är fel.

Tycker många på bukefalos skäller i förebyggande syfte :Smirk:

Hunden hade inga morrhår när han kom hit (bortklippta) och han betedde sig likadant som han gör nu med morrhår. Däremot vill man fråga för att veta.
Man frågar ju trots allt för att man vill veta vad som är bäst för hunden.

Hund-Stina skrev:
Hunden behöver sina morrhår!
De är, precis som hos katten, en "förlängd del av huden" - en sorts känselspröt s.a.s.
De hjälper hunden att undvika att köra huvudet i taggbuskar och annat, eftersom morrhåren varnar hunden att något är i vägen.

Låt hunden behålla sina morrhår!

Måste först säga att även fast vi ställer ut relativt mkt så har min hund bara fått morrhåren bortklippta EN gång och han led inte va det och han gick inte in i saker lr liknande mer lr mindre utan dem. Han har en massa morrhår nu och nosen åker ändå in på olämpilga ställen...

Så enligt mig får man göra som man vill eftersom jag inte tror att de störs av det.

Sen blir väll pudlarnas morrhår "lockiga" och dom växer ut? Och då kan dom ju inte hjälpa till så mkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 605
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama