Morrhåren

Sv: Morrhåren

Jadzia skrev:
Vafalls, vad är det du insinuerar? :angel:

(kollar mina käcka, gröna gummistövlar)

Du har inte insett att en snygg hund spårar bättre än en ful. ;) Gummistövlarna bevisar att du hör hemma i en potatisåker snarare än i min flashiga hundvärld! :)

Jag ska nog snara dig med spårlinan och klå dig med min tungapport. Sedan ska jag hissa upp dig i trädet och pina dig med nedklippta pudlar och dammiga Schäfrar. Inte en papiljott i sikte i granskogen. :devil:

Jadzia skrev:
Jag ska nog snara dig med spårlinan och klå dig med min tungapport. Sedan ska jag hissa upp dig i trädet och pina dig med nedklippta pudlar och dammiga Schäfrar. Inte en papiljott i sikte i granskogen. :devil:
:rofl: :rofl:

Vilket öde. Hahaha - du hade aldrig klarat att göra allt detta då mina supersnabba och flashiga schnauzrar av tre olika storlekar (säger inte vilka) skulle kollra bort dig i en skönhetsuppvisning.

Du skulle för första gången uppleva något vackert och därmed svimma av hänförelse.

Sedan är det jag som kliver ned från trädet, surrar dig väl och sätter tungapporten mellan dina tänder.

Grana kommer då sättandes med värsta kameran och tar då en fantastiskt bild. Den föreställer mig där jag i gröna knektbyxor poserar med en fot på ditt bröst, tre snygga hundar vid min sida och ett bländande leende mot betraktaren.

Förstasidesstoff för Hundsport, bara så att du vet... ;)

"Utställningshundar räddade matte från galenpanna i skogen"

Senast ändrad:

kan säga att min pudel, som badas 2-3 ggr om året (han är renlig och bor i radhusområde, inte alltför mycket älg-, räv- och björnskit att rulla sig i mao)

han slutar äta om man inte rakar av håret runt nosen på honom.. rakar man inte framför ögonen så sticker det honom i ögonen och det rinner ur dom..
så vad ska jag göra? ska jag skita i att han lider och sluta klippa eller ska jag fortsätta klippa och se min hund så glad som han brukar vara?

och ja.. jag såg en man som inte vart till frissan med sin pudel sedan hans fru dog.. det var 1½ år innan, och hunden hade varit hennes och han hade inte ansvarat för något mer än att köpa hundmaten.. hunden såg helt utåt helvete ut.. pälsen hängde lång och tovig och hunden såg knappt något, det hängde mat i pälsen runt munnen.. så ser en pudel ut om man slutar klippa..
(självklart frågade vi mannen om hunden och gav honom adress och telefonnummer till en hundklippare)

morrhåren innehåller ingen känsel, det gör inte ont att klippa av dom.. däremot finns det hundfolk som RYCKER ur dom på korthåriga raser (rottweilers bl.a) för att om man klipper dom blir det "stubb" eller så kan man råka klippa i pälsen, då rycker dom istället.. DET borde ni vara emot bra mycket mer än att man klipper av dom i samband med nosrakning..

Äsch då, jag tar min pålitliga mobil och ringer in polarens väktarhundar. Sedan ser man priffe och hundar fly med fladdrande pälsar. Bara en ensam rosett ligger kvar i skogen. Stackars priffe är dock inte van att sätta tassen utanför skönhetssalongen så de pålitliga väktarhundarna får skickas ut på ett sök för att hitta den vilsna priffe. Överlycklig av tacksamhet överger priffe sina sminkdockor och omskolar sig till brukstönt med gröna stövlar och obligatorisk Arrak Outdoor-utstyrsel.

Jag säger inte att man ska sluta klippa eller trimma raser som inte fäller. Även jag ser det nyttiga i att korta pälsen på en hund som inte tappar överflödigt hår av sig själv. Det jag tycker är knepigt är detta frisyrklippande och fluffande. Varför inte bara klippa kort överallt och strunta i fluff och spray?

Rycka morrhår förresten, då är man rätt fel ute. Det lär ju göra ont.

Jadzia skrev:
Rycka morrhår förresten, då är man rätt fel ute. Det lär ju göra ont.

Finns nog Ingen trimmare, som Plockar morrhåren...
Dom klipps bort med maskin, eftersom det bara är på hundar, med rakat ansikte som man klipper bort morrhåren ... Ex pudel, amerikansk & eng cocker mfl

Har du sett en oklippt amris nån gång ?? Ska försöka leta reda på bild, så får du se ... Blir väl kanske inte ikväll, men inom rel. snar framtid, ska jag nog kunna rota fram en ur gömmorna...

jao.. jag klipper juh inte någon flufffrisyr jag eller.. det brukar bara bli en tuppkam på ryggen, hår på huvud och öron samt en rävsvans.. resten åker av :p man ska juh kunna göra ngot med hunden ochså! vet en som varje vecka står 7-8 timmar och badar, torkar och trimmar sin utställningspudel.. det blir väl fint men 7-8 timmars pudelfrisering :crazy:

måste visa bild :p men här är det hår kvar på benen för att mamma gillar det..
{e8ecf3d6-1fc2-4660-b60a-e326ebb29625}.jpg

Amrisen är ju också något knepigt. Vad finns det för nytta med en överpälsad variant av den engelska cockern?
Fungerar den ens till jakt längre?

Gnist skrev:
Finns nog Ingen trimmare, som Plockar morrhåren...
Dom klipps bort med maskin, eftersom det bara är på hundar, med rakat ansikte som man klipper bort morrhåren ... Ex pudel, amerikansk & eng cocker mfl
ingen trimmare kanske.. men vem vet vad privatpersoner gör för att deras hund ska se lite med "clean" ut.. vet att det förkommer oftare än man tror..

en jaktamris brukar ha nerklippt päls, fast jag vet inte hur vanligt det är med jaktamrisar nu för tiden. Min moster födde upp rasen på 80-talet och då fanns de i lla fall (jaktamrisarna alltså).
Hemsk ras förresten, pälsmässigt. När min moster skulle på utställning tog själva fönandet ca 5 timmar dagen innan utställning :crazy:

Det är ju inte en jakthud eg utan en apportör och Ja det finns de som använder sina Amrisar till att apportera nedlagt byte i lämplig storlek .. Fast dessa brukar klippas kortare, än utställningshundarna, mest för att slippa ha halva skogen i pälsen..

jag har en amris. och även om inte jag nu jagar själv, så är min tanke med honom att han skall jakttränas samt bli eftersökshund.

fast jag håller med. pälsen är jobbig om man inte håller efter den.

Fast själva fixandet och donandet av rasen innan utställning är många gånger ganska överdriven tycker jag.

Jag tycker min hund är fin och klar för utställning bra långt före min svärmor som hela tiden måste dit och fixa lite mer. Så länge han är ren och inte ser ut som en pälsboll så är jag nöjd. :)

Fast nå 5 timmar har hon aldrig hållt på iallafall, än ;)

Jag vet inte varför dom har den behåringen dom har faktiskt.
Men som jag sa så har vissa mer än andra och DET tror jag beror på aveln i dagsläget.
Man vill avla mycket crest och behåring på fötter och svans och då går det inte att få helt naket på kroppen, medans jag tror att förfäderna hade mindre crest men var riktigt nakna!

Varför ser dom ut så?
P2010020.JPG

Ni är ju inte kloka :rofl:

Men när du står där med foten på Jadzia, då passar jag på och sätter ett rosa band runt halsen på Jadzias rottis...Så puttinuttit :D

Men appropå om hundar har kavr av det de avlas för (pälsen alltså)
Schnauzern var ju en råtthund från början, därav skägget. Så om råttorna bet efter ansiktet, så skulle de bara träffa skägget. Och mina hundar lever ju nu som råtthundar (nja, delvis), så deras skägg fyller fortfarande sin funktion :)
Senast i går knep de en råtta.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 605
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama