Morrhåren

M

millansnillan

på hund. Kan man klippa bort dem?
Jag antar att det inte är som en katt som har mycket av känseln i morrhåren, därför är det okej att klippa dem på hundar?
Vill klippa dom för att jag tycker det skulle se snyggare ut. Däremot är det dumt att klippa bort dem ifall de är viktiga för hunden.

Så vad tycker nu, klippa eller inte klippa?

Sv: Morrhåren

Allt på hundens kropp finns där av en anledning. Hunden har inget behov av att vara snygg. Däremot kan den ha stort behov av sina morrhår.

Klipp inte bara för att tillfredställa din fåfänga.

Förstår mig inte på det här med skönhetsideal och liknande på hundar.

På många klippraser, så snippas ju morhåren bort i och med att dom frisseras, så vill du klippa bort dom, så gör det. Det är iaf inget som hunden "lider" av att vara utan.

Ingen verkar kunna ge ett vettigt svar om varför ni tar bort morrhårena på era hundar ? Dom finns ju där av en anledning som Jadzia skrev. Så om någon kunde ge en vettig anledning så vore jag glad...

Mynta2 skrev:
Ingen verkar kunna ge ett vettigt svar om varför ni tar bort morrhårena på era hundar ? Dom finns ju där av en anledning som Jadzia skrev. Så om någon kunde ge en vettig anledning så vore jag glad...

Mina hundar har sina morrhår kvar...
:smirk:

Och jag vidhåller att hunden inte lider av att man klipper dess morrhår!
Vi kan väl vända på frågan, så kan ju du förklara till VAD dagens hundar behöver sina morrhår till..

Människan har hår på armar, ben armhålor osv, som fyllde en viktig funktion en gång i tiden, men som Jag inte anser vara nödvändiga nu....

Vad människan väljer att göra med sig själv är ju en sak...hunden har väl inte bett oss att ta bort deras morrhår ? Varför blandar du in huruvida människors kroppsbehåring har ett syfte eller inte ? För det har exakt samma funktion på en människa i dagens samhälle som det hade på stenåldern, bara det att skönhetsidealet ansåg det vara fult nuförtiden..Men vi har ju hår lite överallt pga att det ger skydd, samlar upp svett osv...Men nog om det...jag ville ha ett svar av de som tar bort morrhårena..varför ?

Gnist skrev:
Vi kan väl vända på frågan, så kan ju du förklara till VAD dagens hundar behöver sina morrhår till..
Skickar igen eftersom du tydligen hängde upp dig på min lilla liknelse i föregående inlägg.....

Jag skulle aldrig ta bort morrhåren på min hund
så töntigt med skönhetsideal på hundarna , de är bara för din egen skull du skulle vilja ta bort dem..finns ingen anledning att ta bort dem! ingen , bara så otroligt töntigt med sånt larv på tex . utsällningar!

Jag tar INTE bort morrhåren på MINA hundar......
Jag svarade på en fråga om morrhåren är viktiga för hunden eller om det går att klippa bort dom!!

Läs tråden så ser du själv att det är inte jag som vill klippa mina hundars morrhår....
angry.gif

Inte alls någon upphakning..Morrhår tillhör ju 1 utav hundens 5 sinnen. Och då hamnar morrhår på sinnet: Känsel. Morrhår samt ögonbrynen och kinderna innehåller speciellt många nervändar.

*lånar knapp*

Jag trimmar min hund i hela ansiktet. Lite svårt att ta runt morrhåren med trimmern :smirk:

varför jag trimmar honom? Han är av en ras som ska trimmas för att se ut som dom ska.
Vissa hundar av denna ras har mer behåring än andra, då får man raka!

Skulle det inte vara för att vi ska på utställning så kanske jag inte skulle trimma, men det ska vi!
Och jag trimmar även mellan utställningarna för att han ska vara van vid det den dagen vi SKA på utställning.

Idealet för dessa hundar är det INTE JAG som har bestämt reglerna så jag kan inte gärna komma med min hund otrimmad och förvänta mig bra resultat!

Han verkar inte lida värst mycket av det heller, han har ju "aldrig haft några" då han trimmats i ansiktet sedan han var liten bebis!

Ja, se utställningar och detta friserande. Det förstår jag mig inte på. Har frisyrerna kvar något av sitt praktiska syfte?

Först odlar vi fram hundar med för mycket hår i synen och sen klipper vi bort det för att det ska passa våra syften!
Människan är underbart

puckad!

mimmipigg skrev:
Först odlar vi fram hundar med för mycket hår i synen och sen klipper vi bort det för att det ska passa våra syften!
Människan är underbart puckad!

Vi kan ju ta pudel som ett exempel..

" Pudeln är en gammal ras. Den uppkom troligen i sydeuropa under tidig medeltid och spreds över hela Europa. Ursprungligen användes den större pudeln som vattenapporterande jakthund, till vilket den var synnerligen lämpad med sina simhudsförsedda tassar och tjocka, feta och vattenavstötande päls samt sitt samarbetsvilliga och intelligenta kynne. För att hunden skulle kunna röra sig snabbare och friare i vattnet klipptes pälsen på stora delar av kroppen och svansen, men runt bröstkorg och leder lämnades päls kvar för att skydda mot det kalla vattnet. Ett band i färg knöts ofta i huvudhåret för att jägaren lätt skulle känna igen sin hund i vattnet. Denna funktionella frisering är nu en av våra dagars populära utställningsfrisyrer, lejonklippningen!

Alltså har frisseringen av pudel funnits Långt innan utställningarna... Således har vi Inte avlat fram hundar med päls, för att kunna klippa dom i fina frisyrer bara för att ställa ut....

Fast pudelfriseringen idag är knappast praktiskt och skulle inte fungera i vattnet. Som med allt annat när det gäller utställningar har det fått gå till överdrift. De flesta frisyrer som hade praktisk användning från början har förlorat dessa och är numera bara en skönhetspryl. Totalt onödigt alltså.

Lejonfrisyre, Är den ursprungliga arbetsfrisyren för pudel... Skillnaden är att nu för tiden badas dom med schampo och så fönas hundarnas päls till fluff, men frisyren är iaf tämligen den samma i grund och botten...och funkar fortfarande i vattnet. Varför skulle den inte det ??

Senast ändrad:

Jämför du bilder på gamla tiders pudlar och de moderna så är pälsarna idag uppfluffade, klippningarna större och allmänt mer extrema. En pudeluppfödare jag snackade med som fortfarande använder sina hundar till vattenapportering påstod att moderna pudlars frisyrer inte längre hjälper hunden i vattnet, snarare stjälper.

Allt detta fönande och fluffande finner jag också obegripligt. Ska inte en hund se ut som en hund längre?
Varför inte skaffa sminkhuvuden om man nu absolut måste ha något att fluffa med.

Gnist skrev:
Lejonfrisyre, Är den ursprungliga arbetsfrisyren för pudel... Skillnaden är att nu för tiden badas dom med schampo och så fönas hundarnas päls till fluff, men frisyren är iaf tämligen den samma i grund och botten...och funkar fortfarande i vattnet. Varför skulle den inte det ??
Äsch, det är tramsigt att försvara detta pysselintresse med att "förr i tiden minsann".

Varför inte stå för vad det är - att pyssla och kamma och trimma och putsa osv är mest ett uttryck för att barbie-åldern aldrig gick över! :)

Personligen håller jag på med detta tramsiga av ren fåfänga och för att jag tycker att det är roligt. Min ras gynnas dessutom av en bra sträv päls som står emot väta och kyla.

/Priffe med självdistans :cool:

Jadzia skrev:
Allt detta fönande och fluffande finner jag också obegripligt. Ska inte en hund se ut som en hund längre?
Varför inte skaffa sminkhuvuden om man nu absolut måste ha något att fluffa med.

Du finner det obegripligt för du har ingen känsla för stil, min vän. :cool:

Visst mått av estetiskt tänkande är att föredra för att man skall inse tjusningen. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 605
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 406
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama