Morr, slår islandshästar alla stönighetsrekord

superbusan

Trådstartare
Lilla pålle är inte riden så mycket. Men har trots allt gått ett rätt stort antal gånger med sonen på ryggen och mig bredvid. Jag har ridit hem ett fåtal ggr själv. Scenario: Matte sitter upp och ska rida hemifrån. Smackar på, lilla pålle står som fastfrusen i marken, försöker vända in mot stallet några gånger. Vägrar gå av stallbacken. Efter 5 minuter hoppar matte av med ett jättemorr varvid pålle glatt följer med matte bårtåt vägen. vi stannar, sätter igång för smackningaroch vänder på tygeltagen matte tar bredvid. Matte sitter upp och rider hemåt, försöker rida förbi stallet åt andra hållet men se då är det roliga slut... Matte börjar tänka tankar som billig häst! Och nej vi behöver inte spekulera i sadlar och ont i ryggen m.m. Pålle har utprovad sadel, och är i fin form. Har någon annan varit med om något liknande? Jag är van vid travhästar som aldrig skulle komma på tanken att "frysa" Han lyder mig ju från marken. Flyttar för tryck med fingrarna. Har jag gjort mig själv en otjänst genom att gå bredvid med sonen så mycket? Vad ska jag göra? Har god lust att ta till ett jätterapp, men han blir panisk om han blir rädd, och det vill jag inte vara med om.

Sv: Morr, slår islandshästar alla stönighetsrekord

He he he, det här är vad islänningarna skulle kunna kalla för "jävligt fräck". Så nu blir det att testa på den mentala styrkan hästen besitter, måhända att kroppen inte är så stor men ack väl viljan och envisheten kan vara mycket större. :angel:

Hm, ja ha, ha, jag kan lova att jag skrattade så lagom för en stnd seda. Förslag då? Sitta halva natten och vänta, eller ska jag strunta i att sitta upp hemma ett par ggr, gå hemifrån en bit, och rida hem? Har jag gett mig då eller är det smart?

Varje gång du misslyckas med det du bestämt dig för, då har pållen lyckats. ;) Att använda spö innebär att du förstärker dina hjälper, svarar inte pållen på skänkel eller annan framåtdrivande hjälp så må du ju förstärka detta med spöet.

Börja med små saker i taget, tex att gå en kort men bestämd sträcka. Variera detta med att rida ut i sällskap om möjligheten finns, pass upp bara så att ni inte blir beroende av andra hästar som sällskap. Massor med tålamod är en bra sak att ha, kunna säga ifrån men lika lätt växla om till vänlig men bestämd. Du skall fungera som hästens ledare, därför måste du lära dig att vara en sådan. :)

Så gör mina hästar när de är hungriga eller inte får tillräckligt med mat eller något specifikt näringsämne.
Oftast så är det proteinbrist i mitt fall.

Men jag måste fråga om du matar hästen efter ridturen?
Om du gör det, så börja med att mata före ridturen i stället så att hästen är mätt och inte känner att den till varje pris måste vakta stallet för att inte missa maten.
Mätt häst jobbar och leker gärna och är pigg på nya äventyr.

Jag blir så frustrerad som är van vid dessa travhästar som glider iväg. Här har han kommit på ett jättebra tillfälle när jag inte rår på honom. För på marken går ju det mesta utmärkt. Han tycker det är jätteskoj när vi går i skogen på töm och sonen på ryggen. Jag får väl sätta mig tidigt en lördag morgon med all tid i världen.

De här små angenäma stoppen har inträffat på kvällen en stund efter de har fått kraftfoder och hö. Jag har ärligt talat en liten känsla av att han hellre skulle stå i stallet och gona sig efter en hård dag i hagen med töserna. När jag rider på morgonen har de fått hö ett par timmar tidigare. Under veckorna åker jag till jobbet 7.30 och måste ta ridandet på kvällen.

Jaha, om han är mätt och nöjd, så får du väl skaffa dig en fösare.
Be någon helt enkelt fösa dig av stallplanen.
Det är bättre att någon annan gör det, än att du går på honom om han kan bli stirrig.
Blir han stirrig av ryttaren, så kan det bli dumt.
Blir han stirrig av någon som står på marken och föser, så kan han springa ifrån det.
Riktigt svåra fall har jag haft en påfösare med ett dressyrspö som ridit efter mig på turen och föst på.

Det retar mig, men jag får väl be sambon jaga mig av backarna. Han haar gjort det någon gång. Det är så förarligt bara. Känns som ett nederlag.

Det är inget nederlag alls.
Det är bara en metod.
Man måste lägga prestigen på hyllan när man tränar hästar, det är liksom inte en tävling utan man får ta och göra det som ger det bästa resultatet i längden.

Sån var min oxå i början å det brukar inte vara lika vanligt att det handlar om att den har ont som att den ska testa matte eller inte känner för en motionstur just den dagen:smirk:

och sedan ger du honom lite gott i hink när ni är som längst bort - Å vad det är härligt att vara borta godis - så kommer han troligtvis tycka allt bättre om att gå hemmifrån.

Dock ska du vara medveten om att hästar som fryser fast också kan vara rädda/oförstående. Du vet troligtvis vilken typ av kuse du har.

kotte

Boj skrev:
Varje gång du misslyckas med det du bestämt dig för, då har pållen lyckats. ;)

Med detta i bakhuvudet har jag under samma vecka stått vid samma dike i sammanlagt dryga tre timmar. Första fastfrysningen tog det 1h 45min och tre pers att tillsist få över hästen innan mörkret föll. Igår tog det lite mer än en timme (eller mycket mer, osäker på vad klockan var när jag red iväg), men då körde jag en lite annan approach. Först försökte jag bara rida över, sedan försökte jag leda, sedan försökte jag locka, tvinga och skrämma. Ingenting gick. :devil: Och jag kände mig dum. Tillslut bara stod vi och stirrade på varandra på tygellängds avstånd på var sin sida om diket. :smirk:

Inte särskilt rädd häst bör tilläggas. Mest "tjurig unghäst". Tillsist fick hon tråkigt och började strääääcka halsen för att lukta på mig, jag smöög bakåt och plötsligt hoppade hon över!!! :love:

LYCKA! Nästa gång någon häst fryser fast tänker jag vänta. Det hjälper ofta att vara tjurig.

Av egen erfarenhet vet jag att det blir dubbelt värre om man ger upp och låter hästen "vinna". Kanske fungerar med fastfrysningar vid gårdens ytterkant också. (En sådan har jag också att tampas med..)

Fungerar dock hyfsat att leda henne på bortvägen och rida hemåt.

Har haft samma bekymmer, kunde inte ens leda hästen från gården på rakt spår utan fick gå i serpentiner från gården. Har sedan använt samma metod när vi började rida in hästen. I mitt fall verkar hästen inte vilja lämna sin flock. Nu går det dock utan problem till häromdagen när jag skaffade en hjälpryttare till den aktuella hästen. Tvärstopp där gården slutar. Ryttarinnan ville inte bråka med den nu dräktiga hästen utan ledde en bit och satte sig sedan upp utan problem. Jag tycker att allt detta tyder på att man behöver öva markarbete mera för att befästa sitt ledarskap. Bästa tipset just nu är väl att promenera hemifrån och rida hemåt.

Ha,ha ja det tålamod tycks det då inte vara något fel på. Men visst känns det förargligt att stå som ett annat fån och vänta. Metoden gå bort rid hem funkar utmärkt hos mig. Första gångerna det gick trögt tänkte jag förlåtande att han fattar väl inte vad jag vill, för när jag går bredvid går det jättebra. Men jag vet ju att han mycket väl vet vad en smackning betyder, och lyder när jag går bredvid och håller i tyglarna. Godis på halva vägen som Kotte föreslog har jag aldrig provat, brukar bli morot när vi kommer hem. Jag är inte så förtjust i handmatning.

Vad gjorde du då?Har du tålamod eller fick han ett litet rapp?

Jag har inga problem på marken nu, men har haft tidigare. Ungarna kan han köra med. Går dom till hagen kan han frysa då med så det är helt klart ett sätt att visa makt. Så kunde han göra med mig tidigare, men då smiskade jag till honom på rumpan med tömmen, och nu händer det aldrig. Han är en mycket trevlig och snäll häst, samtidigt med jädraranamma så jag tror vi kan få många trevliga ridturer när det släpper.

Jag har provat med "godis" på halva vägen, dvs jag åkte ut med hö och la ut i skogen före. Första gången ledde jag honom dit och man kan säga att han blev glad åt höt. Nästa gång red jag dit,på en myckt villig häst, varpå jag hoppade av och lät honom äta. Fortsatte sedan turen och nu går det utmärkt utan hö, fast en och annan gång kliver jag av, råkar tappa en massa morötter som pållen får äta upp.

Han är numera positiv till att rida ut ensam med matte, det har aldrig varit problem med att rida ut tillsammans med andra men han gillar inte att lämna flocken.

Liknande trådar

A
Träning Hej! För ca 1,5 månad sedan fick jag hem min lilla pålla, ett sjuårigt ardennersto :love: Hon går idag på lösdrift och verkar trivas...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: alicia89
·
Hästmänniskan Jag har som bekant (?) ett tämligen egensinnigt fuxsto som är helt underbar, gosig, brinnjäklig, envis, glad..ja allt på samma gång...
Svar
17
· Visningar
1 595
Senast: angelwings
·
H
Träning Jag har precis köpt en 7årig valack med överskottsenergi så det räcker och blir över. Han kom till mig i torsdags och har kommit till...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Helen Thelin
·
Islandshäst Hej! Har ett islandssto med rätt ok gångarter (mer än ok när hon är tränad) Men jag älskar hennes trav och tror väldigt mycket på...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj