Morötter ??

PeCo

Trådstartare
Fick höra att morötter i för stor mängd kan vara skadligt för en häst. Men inte på vilket sätt tyvärr. Är det möjligt... :confused: :confused: !! Pållen mumsar glatt i sig dryga kilot per dag å det har han gjort de senaste 4 åren.

Sv: Morötter ??

Nä, det tror jag inte :confused: Det skulle la vara om man gav dem morotsjuice intravenöst i så fall..... :D Ett kilo är ju faktiskt inte så mycket om man delar upp det på flera mål.

1 kg morötter/ 500 kg häst
motsvarar ett drygt hekto/människa.

Om nu morötter är skadligt i stor dos så måste man nog ge rejält mycket mera...
Det är väl inte så lätt för magen att bryta ned, och så är väl morötter lite laxerande också. Har det du hört med det att göra kanske :crazy:

Har kollat lite med "källan" och det skall visst finnas något ämne i morötter som frestar på njurarna. Pållen har ju problem med njurarna och käkar torkade rönnbär för att hålla dem "rena". Min tanke är alltså....är felet mitt som skämmer bort honom med allt smaskens?? :cry: :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 922
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 478
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar