Mormor skaffar katt

Kaktuzblomma

Trådstartare
Mormor vill ha en av årets kattungar. Det vill inte morfar. Det struntar mormor i. Efter 15 år utan djur tycker hon att det är dags igen.:devil:

Vår katta födde två ungar i deras ladugård, när dom upptäcktes av oss människor flyttade hon dom till trädgårdsskjulet istället.
Idag gick jag o syrran och hämtade hem ungarna ovetandes om både att mormor ville ha en unge samt att mormor börjat att MATA kattmamman så att hon inte ska vilja flytta ungarna igen.:D:idea:

Mormor kan få en eller båda två om hon vill när dom blivit tama.

Sv: Mormor skaffar katt

Heja mormor! Det är rätta takter. Kan tro att det känns tomt när man har varit van vid djur.
Morfar smälter nog när han får se dom små liven...:bow:

Är kattmamman ute och kattungarna inne hos er? Du vet väl att kattungarna ska vara 12 veckor innan dom får skiljas från mamman.

Är kattmamman ute och kattungarna inne hos er? Du vet väl att kattungarna ska vara 12 veckor innan dom får skiljas från mamman.

Ibland kan det vara bättre att ta in dom om dom är vilda. Det blir bra mycket mer jobb om man ska tämja 12 veckors kattungar.

Ibland kan det vara bättre att ta in dom om dom är vilda. Det blir bra mycket mer jobb om man ska tämja 12 veckors kattungar.

men lagen säger att man ej får skilja mor å kull åt innan 12 veckors ålder. Spelar ingen roll om de är födda i ladugården eller ej.

hur gamla är dom nu?
Eftersom ts skriv årets kattungar och att de var "vår katta" så är de nog ej första ggn så kastrera den stackars kattmamman

Visst tar det tid att få kattungar på 12 veckor tama.Men vad jag kan förstå är det inte någon förvildad katt som kommit dit och fött sina ungar utan det är deras egen katt.Då får man ta in hela kattfamiljen tills ungarna är tillräckligt gamla.I framtiden finns ett annat alternativ där man inte tar några kattungar för tidigt och det blir inga förvildade katter.
Det är bara att kastrera katten.

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger

Svar till alla:
Katterna bor i vårt STALL. Givetvis tog vid med kattan hem så att hon såg vart vi gjorde av ungarna och hon kan komma och gå som hon vill. Hon trivs dock väldigt bra hos mormor o morfar (bor ca: 100m bort) och är ofta där. Brukar bara komma hem för att äta.

Anledningen till att vi vill ha dom här är för att få dom tama. Idagsläget är det väldigt mycket fräsande. :D Mammakatten är mycket tam och tillgiven.:love:

Nästa gång katten får ungar kanske det dröjer ännu längre tid innan dom hittas och det blir ännu svårare att få dom tama och därmed svårare att hitta nya hem till dom.
Tar din mormor en av kattungarna och det är en hankatt kan han para sig med kattmamman när han blir könsmogen och det blir inavel.Katter bryr sig inte om om det är bror,syster, mamma,eller pappa som de parar sig med.

Oftast brukar katten få fler än 2 ungar så här kan någon eller några hjälplösa kattungar ha blivit offer för ett annat djur.En råtta kanske.

Föder man upp fler än 2 kullar per år krävs det tillstånd.
En tam och tillgiven katt är det ju inga problem att ta till veterinären för kastrering.

Senast ändrad:

Föder man upp fler än 2 kullar per år krävs det tillstånd.

Jag tycker faktiskt att du är en paragrafryttare. På de flesta gårdar finns det katter som får ungar och det blir inte bättre av, eller mindre kattungar att skriva folk saker på näsan.

Du är visserligen inte ensammen om detta på buke.

Jag tror att folk blir mer obstinata ju mer regler det finns. Då får man istället effekten att "jag gör tvärtom eftersom jag inte vill bli tvingad".

Dvs folk kommer låta bli att kastrera eftersom man känner att STATEN tvingar med lagar och regler.

Samhället idag är redan så fruktansvärt reglerat och den personliga integriteten så enorm kringskuren att rätt många människor börjar känna sig enormt obekväma med det.

Rätta vägen är snarare en vänlig upplysning och att få folk att få kunskaper i vad som är bra för katterna!

/KT

Denna tråd handlar inte om uppfödning, inavel, vanskötsel osv.

Den handlar om att min mormor vill skaffa en katt på ålderns höst.

Hon är fullt kapabel (kunskap, tid och engagemang) att ta hand om en katt. Skulle hon dö eller flytta har vi gott om plats för ytterligare en katt.

Håll dej till ämnet eller skapa en egen tråd!

Denna tråd handlar inte om uppfödning, inavel, vanskötsel osv.

Den handlar om att min mormor vill skaffa en katt på ålderns höst.

Hon är fullt kapabel (kunskap, tid och engagemang) att ta hand om en katt. Skulle hon dö eller flytta har vi gott om plats för ytterligare en katt.

Håll dej till ämnet eller skapa en egen tråd!

Vill inte vara den som är den, men detta är ett diskussionforum och man måste få yttra sina åsikter om det som skrivs.

Rätta vägen är snarare en vänlig upplysning och att få folk att få kunskaper i vad som är bra för katterna!

Och du tycker inte att det är just vad Majvi gör? Upplyser på ett rakt, ärligt och trevligt sätt vilka regler som finns och gäller?

Reglerna finns ju inte där för att någon tycker att det är roligt att sitta och tala om vad folk får göra och inte göra. Hade inte regler och bestämmelser behövts så hade de ju inte funnits.

Dessutom är ju inte bestämmelserna i slutändan för din eller min skull, utan för katternas.

Och slutligen, även om du inte vill ta till dig av de råd som ges så finns det alltid andra som läser som är mycket tacksamma för den informationen de får.

Jajamen, det är det och i denna tråd diskuteras ämnet: Mormor skaffar katt.

Vill man disskutera något annat är det fritt att skapa en egen tråd.;)

Och du tycker inte att det är just vad Majvi gör? Upplyser på ett rakt, ärligt och trevligt sätt vilka regler som finns och gäller? Tråden handlar ej om kattuppfödning, informationen har ej efterfrågats och hade Majvi kännt mej hade h*n vetat att det är old news för mej.

Reglerna finns ju inte där för att någon tycker att det är roligt att sitta och tala om vad folk får göra och inte göra. Hade inte regler och bestämmelser behövts så hade de ju inte funnits. Givetvis finns regler av en anledning, men det finns också MÅNGA personer som utgår ifrån att andra människor är totalt okunniga samt tycker att det är roligt att oombett förklara för andra hur mycket de vet och kan. Aldrig träffat på någon sådan?

Dessutom är ju inte bestämmelserna i slutändan för din eller min skull, utan för katternas.

Och slutligen, även om du inte vill ta till dig av de råd som ges så finns det alltid andra som läser som är mycket tacksamma för den informationen de får.Majvi får som sagt gärna starta en egen tråd där h*n kan hjälpa folk som har kattfrågor

Kattungarna Albert och Herbert är nu ca 8 v och leker och busar runt.
Albert är mest vit med lite svart och Herbert är svart med lite vitt.:D Mormor är förtjust i Herbert. Han är lite lugnare än sin bror.
Vi har börjat stödfodra med kattungemat, det gillas skarpt.:d

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV