Mörkt horn vs vitt horn

E

Egonson

Vår hovslagare sa något om att grått horn är hårdare/starkare än vitt.
Pållans bakhovar är mera åt det vita hållet, medan framhovarnas sulor är delvis mörkgråa.
Är det så att mörkt horn är starkare än ljust, eller har jag fattat fel?

Sv: Mörkt horn vs vitt horn

Det finns INGET som tyder på att vita hovar är svagare än mörka. Däremot är vita ben mer känsliga än mörka, får lättare mugg m.m.

det är väl ungefär likadant med vita ben som med vit mule tex, den är ju känsligare för tex solen.
Jag har hört att vitt horn är mera elastiskt, men det är kanske en skröna...

vad jag har hört så stämmer det icke

Okej. Då var det nog inte direkt det han menade. Han snackar danska så det är lite svårt ibland att på pricken förstå vad han säger :D
Det där med vita ben/vit mule är känsligare det känner jag till..
Tänkte att det kunde kanske vara något sådant med hovarna också.
Altså att ljust horn är känsligare på något sätt..

Men nu vet jag iaf :)

det är en väl spridd myt att färgen på hovarna skall göra något för kvalitén. Men det är bara pigment...
Det finns ju gott om randiga hovar och skulle det vara någon skillnad på kvalitén inom hoven skulle det definitivt sluta i katastrof.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023