Mörkerkriget i Landet Bortom (ULVLEK)

Jag måste rösta redan nu för att inte riskera missa dl.

Så här långt finns det egentligen två saker jag reagerat på.

Dels är det Dentakus skrivning om att hon vill att goda ska hitta ledarvargen och hennes förklaring att hon inte läst rollistan.

Dels är det BSF:s röst som jag tycker känns skum. Det går ut på att Snurrfian skulle vara ond som antingen försöker hinta till lyan eller hitta ledarvargen. Jag vet att det är en tidig röst och det gör att det inte finns mycket att gå på men jag noterar det och har med det framöver!
Det jag tycker är skumt är att det dels känns ganska otroligt att Snurrfian faktiskt skulle vara ond utanför lyan igen (även om det såklart inte är omöjligt) och om hon är i lyan så känns det lite tidigt och vågat att börja fiska efter ledarvargen?

Hur som, jag ska ta och rösta. Min röst hamnar på Dentaku eftersom jag tycker hennes svar på obligatoriska frågan känns konstigt och sedan att hon säger att hon inte läst rollbeskrivningarna talar inte heller till hennes fördel. Det brukar vara de onda som inte riktigt håller koll eftersom de inte behöver.

Mirtai röstar på Dentaku
 
Ska tillägga att jag ska försöka hinna hem från stallet i tid för dl och då läsa ikapp och ev ändra min röst om något annat, som är skummare, dyker upp!
 
Hur som, jag ska ta och rösta. Min röst hamnar på Dentaku eftersom jag tycker hennes svar på obligatoriska frågan känns konstigt och sedan att hon säger att hon inte läst rollbeskrivningarna talar inte heller till hennes fördel. Det brukar vara de onda som inte riktigt håller koll eftersom de inte behöver.

Ulvarna om några borde väl ha stenkoll på att Ledarvargen inte befinner sig i lyan? :confused:
 
Jag måste rösta redan nu för att inte riskera missa dl.

Så här långt finns det egentligen två saker jag reagerat på.

Dels är det Dentakus skrivning om att hon vill att goda ska hitta ledarvargen och hennes förklaring att hon inte läst rollistan.

Dels är det BSF:s röst som jag tycker känns skum. Det går ut på att Snurrfian skulle vara ond som antingen försöker hinta till lyan eller hitta ledarvargen. Jag vet att det är en tidig röst och det gör att det inte finns mycket att gå på men jag noterar det och har med det framöver!
Det jag tycker är skumt är att det dels känns ganska otroligt att Snurrfian faktiskt skulle vara ond utanför lyan igen (även om det såklart inte är omöjligt) och om hon är i lyan så känns det lite tidigt och vågat att börja fiska efter ledarvargen?

Hur som, jag ska ta och rösta. Min röst hamnar på Dentaku eftersom jag tycker hennes svar på obligatoriska frågan känns konstigt och sedan att hon säger att hon inte läst rollbeskrivningarna talar inte heller till hennes fördel. Det brukar vara de onda som inte riktigt håller koll eftersom de inte behöver.

Mirtai röstar på Dentaku

Jag blir misstänksam mot Mirtai här. Jag tycker att dentaku är tydlig med varför hon skrev som hon gjorde vid den obligatoriska frågan (dvs hon följde temat) och sedan skrev hon själv att hon läst leken först och rollerna sedan. Inget konstigt alls tycker jag, klart man missar detaljer då. Jag tycker inte det gör dentaku ond för det, snarare att Mirtai hoppar på en enkel grej. Vilket kan vara dl1-beslutsångest eller ulvigt... Eftersom jag måste rösta nu av säkerhetsskäl väljer jag det sistnämnda.

Habina röstar på Mirtai
 
Jag har nu fått min roll och börjat läsa igenom leken.

Den obligatoriska frågan - jag tror att mörkret kommer fördrivas genom att de goda använder sina förmågor på ett klokt sätt.
 

Vilken handling tror ni kommer avgöra Mörkerkriget?
Jag tror väl kanske inte på en enskild handling utan att goda lyckas uppfatta tecknen från snödrottningen, vandraren och Kungen från havet. (hoppas jag fick det rätt nu!)
Sen är det ju bonus om lyan käkar ledarvargen så en ulv går åt! :p
 
Sen är det ju bonus om lyan käkar ledarvargen så en ulv går åt! :p

(Med risk för att jag är förvirrad igen och tänker helt fel)

Är det inte bättre om ledarvargen blir lynchad? Visserligen ryker en ulv om de käkar ledarvargen men det kan ju också göra goda förvirrade och rikta misstankarna åt fel håll eftersom lyan dittills lär ha trott att spelaren som är ledarvarg är god och behandlat denne därefter.

(Ok, jag erkänner själv att det där blev förvirrat)
 
(Med risk för att jag är förvirrad igen och tänker helt fel)

Är det inte bättre om ledarvargen blir lynchad? Visserligen ryker en ulv om de käkar ledarvargen men det kan ju också göra goda förvirrade och rikta misstankarna åt fel håll eftersom lyan dittills lär ha trott att spelaren som är ledarvarg är god och behandlat denne därefter.

(Ok, jag erkänner själv att det där blev förvirrat)

Det är bättre att de käkar ledarvargen istället för en god - tycker jag.
 
(Med risk för att jag är förvirrad igen och tänker helt fel)

Är det inte bättre om ledarvargen blir lynchad? Visserligen ryker en ulv om de käkar ledarvargen men det kan ju också göra goda förvirrade och rikta misstankarna åt fel håll eftersom lyan dittills lär ha trott att spelaren som är ledarvarg är god och behandlat denne därefter.

(Ok, jag erkänner själv att det där blev förvirrat)
Visst kan det förvirra men om jag tänker enkel matematik så går det åt en utöver de vi kan lyncha om de käkar den. ;)

edit: En död ulv är en bra ulv.
 
Det är bättre att de käkar ledarvargen istället för en god - tycker jag.

Jo, naturligtvis är det så men det jag undrade över var om valet står mellan att ledarvargen lynchas och att den käkas så känns det på något vis tryggare för mig om den lynchas - och att ulvarna i stället bara käkar goda som är skyddade av ängeln. ;)
 
Q4
Funderar över 3 roller.
Lingonrenen, som även jag funderade lite kring.
Vilken roll är denna ? :) ( saknade en parentes med rollnamn jämfört med de andra - och exakt vilka förmågor har den? gissar på typ brevbärare el dyligt kanske?

Ledarvargen, som jag inte helt föratår att hon funderade kring då LindgrenV tydliggjort den genom att skriva Ledarvarg inom parentes och själva förklaringen på denna är väldigt tydlig i anmälningstråden.
undrar över denna också- ingår den i lyan( den brukar inte göra det väl?) Och fungerar den som vanligt ?

kopierar in texten i anmälningstråden om rollens beskrivning:

Ledarvargen - Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i pakten och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.

Samt siarens ättling som, om man aldrig har spelat med den tidigare, kan vara lite förvirrat beskriven i anmälningstråden.
Jag undrar lite hur denna rollen fungerar? Jag tror baske mig att jag inte spelat med den förut?
Läste i rollbeskrivningen från anmälningstråden :

Siarens ättling - Vet om sin kraft men är hemlig tills att den riktiga siaren dör. Har bara kontakt med siaren efter dess död. Om siaren däremot väljer att sia sin ättling, då kan de samarbeta, men ättlingen kan inte använda sin kraft förrän siaren är död. Siarens ättling får ta del av samma information som siaren har fått.

Fattar jag rollen rätt att den inte får sia själv, men om siaren dör så får den samma info som den fått på siorna?
Får den prata med siaren typ som tvillingar om något av detta händer :tänker på raden "Har bara kontakt med siaren efter dess död" + att "om siaren däremot siar siarlärlingen så kan de samarbeta"?

Vad händer om siaren tex lynchas / käkas innan den kunnat sia? Blir de då också som tvillingar bara att ingen info finns att förmedla men att de får ha kontakt ?

Hon tror att snödrottningen (siaren) kan vara avgörande för lekens utgång.
Det enda som kan skingra ett mörker är ljus så jag tror att snödrottningen kan vara avgörande.
 
Ledarvargen, som jag inte helt föratår att hon funderade kring då LindgrenV tydliggjort den genom att skriva Ledarvarg inom parentes och själva förklaringen på denna är väldigt tydlig i anmälningstråden.
jag ville veta om ledarvarg-rollen fungerade som det stod i anmälningstråden och inte på något annat vis:)
Det har ju varit populärt att lägga till för roller utanför lyan att de ( eller lyan) får gissa för att den ska kunna bli medlem i lyan tex.
Iom att det inte stod specificerat ATT den var utanför lyan så ville jag säkerställa att jag uppfattat rollen korrekt så man inte skulle få en obehaglig överraskning senare i leken
Better safe than sorry... sas
 
Mirtai
Funderar en del om hur ledarvargens roll kan påverka lvarnas spel.
Jag är här!

oddsen för att @Snurrfian är ond utanför lyan? :p

Skämt å sido så håller jag med @Blacksmithfarm att 4 onda tyvärr känns troligast, dvs 3 ulvar och 1 ond utanför lyan.

Och om jag tolkar rollbeskrivningen rätt så känner ledarvargen till ulvarna men ulvarna känner inte till ledarvargen. Det påverkar såklart leken, även om det inte går att säga hur mycket. Det beror ju helt på vilka som har de olika rollerna och hur de väljer att spela men det är ändå värt att ha med tänker jag.

Tror att det som kommer avgöra är om ledarvrgen äkas eller ej samt om ängeln lyckas med sina bekydd.
Jag tror att det som kan komma att påverka är huruvida lyan kommer råka käka ledarvargen och om ängeln och "Jag" kan lyckas med sina beskydd.

Undrar om "Jag"s förmåga att stoppa käk
Är det ett generellt käk hon kan stoppa? Alltså bestämma att ulvarna inte får käka oavsett vem de väljer eller är det ett beskydd som delas ut till en speciell deltagare?

Röstar på Dentaku pga att hon vill att goda ska hitta ledarvargen men tar även upp BSF som funderar över om Snurrfian försökt hinta att hon är ledarvarg.
Jag måste rösta redan nu för att inte riskera missa dl.

Så här långt finns det egentligen två saker jag reagerat på.

Dels är det Dentakus skrivning om att hon vill att goda ska hitta ledarvargen och hennes förklaring att hon inte läst rollistan.

Dels är det BSF:s röst som jag tycker känns skum. Det går ut på att Snurrfian skulle vara ond som antingen försöker hinta till lyan eller hitta ledarvargen. Jag vet att det är en tidig röst och det gör att det inte finns mycket att gå på men jag noterar det och har med det framöver!
Det jag tycker är skumt är att det dels känns ganska otroligt att Snurrfian faktiskt skulle vara ond utanför lyan igen (även om det såklart inte är omöjligt) och om hon är i lyan så känns det lite tidigt och vågat att börja fiska efter ledarvargen?

Hur som, jag ska ta och rösta. Min röst hamnar på Dentaku eftersom jag tycker hennes svar på obligatoriska frågan känns konstigt och sedan att hon säger att hon inte läst rollbeskrivningarna talar inte heller till hennes fördel. Det brukar vara de onda som inte riktigt håller koll eftersom de inte behöver.

Mirtai röstar på Dentaku
 
Har inte hunnit hem än så svarar på frågan från mobilen så kommer jag in och röstar sen från datorn. Vill gärna hinna läsa igenom ordenligt innan.

Jag tror att Lingonrenen kan ha en betydande roll i och med att den kan gynna båda sidor. Annars är det väl som det oftast är att hitta rätt spår och hoppas att inte ledarvargen lyckas lägga villospår som följs.
 
Hittills har det mest varit resonerande om roller och fördelning, inget ovanligt direkt.
Den obligatoriska frågans svar har inte heller ställt till med något uppseendeväckande i mina ögon, @Dentakus svar tycker jag inte är något att hänga upp sig på efter att hon skrev att hon inte läst rollistan innan. Heck, jag tyckte inte svaret var speciellt märkligt innan dess heller.

Jag håller inte med @Mirtai om att @Snurrfian inte kan vara ond utanför lyan en gång till - hon har redan sprängt alla statistiska gränser! - men jag har lovat att inte lägga DL1-rösten där igen. :o :p
 
Habina

Förutsatte att Lindgren menade siarlärling från början.
Tack Q för att du frågade om detta. Jag läste i rollistan och tog för givet att det ar siarlärling som förutsattes. :o Men det är här ju en helt ny roll, spännande!

Tror på att ulvarnas klumpighet tillsammans med att flera goda specialroller lyckas avgör leken
Haha, jag tror att ulvarna råkar käka ledarvargen och därmed underlätta för goda. Sedan kommer Gammel-Eken, Snödrottningen och Vandraren vara i samklang med varandra och göra så goda vinner.

Röstar på Mirtai efter dennes röst på Dentaku pga svag röstmotivering
Jag blir misstänksam mot Mirtai här. Jag tycker att dentaku är tydlig med varför hon skrev som hon gjorde vid den obligatoriska frågan (dvs hon följde temat) och sedan skrev hon själv att hon läst leken först och rollerna sedan. Inget konstigt alls tycker jag, klart man missar detaljer då. Jag tycker inte det gör dentaku ond för det, snarare att Mirtai hoppar på en enkel grej. Vilket kan vara dl1-beslutsångest eller ulvigt... Eftersom jag måste rösta nu av säkerhetsskäl väljer jag det sistnämnda.

Habina röstar på Mirtai
 
Dentaku
Tror att hittandet av Ledarvargen alt. Snödrottningens roll kan vara avgörande för leken.
Ett enkelt svar är ju huruvida goda hittar Ledarvargen eller ej. ;)

Men annars är jag böjd att hålla med Q, Snödrottningen är en viktig roll så hennes närvaro i spelet kan vara avgörande.

Irrar runt en hel del kring Ledarvargen och lyckas röra till det ganska ordentligt trots en inte alltför ovanlig roll
Naturligtvis måste alla ulvar hittas för att goda ska vinna, det var mest lite skämtsamt skrivet med tanke på att det i rollbeskrivningen står "Så länge Den Stora Skuggan är obehindrad, kommer dagen aldrig gry.". ;)

Som vanligt läser jag inte rollbeskrivningarna innan jag börjar leka - jag fattade först nu att Ledarvargen var utanför lyan. :banghead:

(Med risk för att jag är förvirrad igen och tänker helt fel)

Är det inte bättre om ledarvargen blir lynchad? Visserligen ryker en ulv om de käkar ledarvargen men det kan ju också göra goda förvirrade och rikta misstankarna åt fel håll eftersom lyan dittills lär ha trott att spelaren som är ledarvarg är god och behandlat denne därefter.

(Ok, jag erkänner själv att det där blev förvirrat)

Jo, naturligtvis är det så men det jag undrade över var om valet står mellan att ledarvargen lynchas och att den käkas så känns det på något vis tryggare för mig om den lynchas - och att ulvarna i stället bara käkar goda som är skyddade av ängeln. ;)
 
Jag håller på och fixar skoluppgift och ska dessutom försöka få barnen i säng så för att inte missa dl av rent slarv så tänker jag rösta nu men kommer att försöka ha koll fram till dl.
Snurrfian röstar på blacksmithfarm eftersom hon lägger en väldigt enkelt första dagsröst på mig med motivering att jag borde vara ond utanför lyan bara för att jag brukar vara det. Mina egna studier säger mig att det är oftast onda som röstar med den teorin första dagen, alltså borde BSF vara ond.
 

Liknande trådar

D
Övr. Djur hej! brukar spana lite här och måste bara berätta..... för några veckor sen var jag o min sambo ute och gick på vår grusväg i mörkret...
Svar
10
· Visningar
1 106
Senast: MadickenII
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp