Mörka eller ljusa hovar

caan

Trådstartare
Har mörka hovar bättre kvalitet än ljusa?

Fick höra det från några i stallet idag eftersom alla har tappskor för tillfället. Dem sa att eftersom en av hästarna har ljusa fötter så kommer han nog att tappa dem andra skorna också, just för att dem har ljust pigment.

Jag har aldrig hört något om att färgen avgör om hoven är bra. Eller? :confused:

Sv: Mörka eller ljusa hovar

Ljusa hovar är lite mjukare så de slits fortare. Men i gengäld så växer de också lite fortare än mörka hovar. Så i grunden om en häst får gå barfota så märker man ingen skillnad på dem.
Men det är inte samma sak som att de är dåliga och har inte med hovkvalité att göra.

Hovslagare som skriver på den häst sidan, avfärdade denna myt i en tidigare tråd om samma fråga.

Har haft hästar med både vita och mörka hovar, de slits exakt likadant. Alla mina hästar (mor plus 3 avkommor, alla med vita hovar) är starka. De rids barfota utan problem. Får mkt beröm för fina och starka hovar av alla som kommit och verkat.

Det är en myt att mörka hovar ska vara bättre än ljusa.

Jag har hört det i alla år men jag tror bestämt att det är en myt, min häst har ljusa hovar o dom är av superbra kvalité! Har alla hovslagare sagt, han har toppenhovar, haha! :D

Sallar mig till ovanstaende.. klar myt. Har hastar med blandade fotter och ser ingen skillnad.. Dock har jag en som har en lang ta pa hoger fram och ingen hal, medan andra fram ar kort i tan, hon star med hoger fram nar hon betar och pa sa satt sliter ut halen fortare dar.. Den ar vit forresten.. Korta ta ar mork.. men har inget med det har att gora egentligen.....

knapp.

myt, det är högast individuellt och ´går inte att återkopla enbart till färgpigment.

Däremot så har jag + div hovisar märkt att kvaliten på min hästs hovar är olika.
fram har han inga teceknen på benen men är ljusfux, så hovarna är ljusa men vi kan kalla de "mörka".
Bak har han strumpor och vita hovar.

Framhovarna är mjukare och växer snabbt, spricker lätt.
Bakhovarna är av en porösare sort. och mkt hårdare.

Ganska kassa hovar överlag... men har aldrig tappskor.

Det enda jag märker på min häst med 3 vita och 1 mörk är att man inte ser blåmärkena på den mörka om han gått emot något hårt, annars är det ingen skillnad alls. Han har otroligt starka hovar men kräver dock skor pga hur de växer. Och där är det ingen skillnad heller mellan hans hovar, utan alla växer i princip lika mycket under en skoperiod (max 7 veckor).

Svarar på alla.

Jag tänkte väl att det lät lite konstigt att pigmentet skulle påverka hoven, i så fall måste ju en häst med fyra ljusa fötter ha helkassa hovar :p

Har hört att ljusa hovar är sämre än mörka, men hovslagaren sa att min häst ar jätte bra hovar och dom är ljusa

Det är bara trams.
Min stora fux har ljusa hovar o har gått barfota hela livet o varit tävlingshäst. Är elva år nu. Jag har dock skott fram eftersom jag rider mycket på asfalt.

Min har tre vita och en svart. Hon har extremt bra kvalité på hovarna. Däremot så är hovformen inte mycket att hurra över, men det är
snarare tidigare hovslagares fel och inte hennes kvalité på hovarna.

Har aldrig haft en tappsko sedan jag köpte henne för sex år sedan, och då skos hon verkligen inte trångt utan har gott om utrymme
då vi vill att fötterna ska bredda sig lite. Och då går hon med eggskor bak och ringskor fram utan några tåkappor, även när hon har brodd och sulor.

Däremot har hon haft en lös söm, det var på den svarta hoven. :p

*KL*

L har 3 vita och en svart hov, samma kvalitet på alla. E har 4 vita, och extrem superduperkvalitet. Mitt sto med kexhovar hade 3 mörka och en ljus, alla lika kassa. B med halvdan kvalitet hade 4 mörka. G med superkvalitet hade randiga, och H som också hade superkvalitet hade 2 svarta och 2 vita.

Med andra ord - det är en myt som flera redan sagt.

KL

Jag pratade med min hovis om detta härom dagen och han sa att vita hovar tar upp fukt lättare och pga detta kan dessa vara mjukare än svarta/mörka hovar. Så vad jag förstod det som så är det delvis myt men myten uppstod pga detta..

Har tidigare trott detta var en myt men kan konstatera att på min flullblodstjej med tre svarta hovar och en vit stämmer det. Kvalitén på hennes vita hov är riktigt kass. Får väldigt lätt massor stora och små sprickor i den hoven. Ingen annan skillnad i form eller rörelsemönster som kan betyda något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 760
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25