Mörk transport.

Sv: Mörk transport.

Jag tänkte mer på att tränaren förespråkar att binda honom så han inte kommer loss punkt slut. ser inte vad det ska tjäna till att få honom mindre avogt inställd till trailern, det var bara så jag menade.

fullständigt livsfarligt att lasta en last osäker häst utan bakbom. gör inte det, det kan förstöra mer om olyckan är framme. träna din häst på trailern ordentligt från grunden istället och använd då bakbom, så att hästen kan lastas, stå i trailern med bommen på och luckan nerfälld utan att få panik, INNAN ni börjar försöka åka iväg osv.

tips: ibland går det lättare att lära dem att skickas på, dvs du står kvar utanför trailern. jag tycker att på vissa hästar minskar att de tänker bakåt så mycket, jämfört med om man står inne i trailern. men det beror på vilken individ, bara en tanke.

Nej det finns inga bommar bak på den här gammla transporten. Dessutom har vi tagit ur mellanväggen nu pågrund av att han absolut inte ville gå in när den var där + att jag inte gillar att transportera med mellanvägg.
.
dom gånger jag har lastat hästar som har velat springa ut, i transporter utan bommar har jag gjort så här:

man tar ett rep, sätter fast det i ena ringen där bak (om det nu finns ringar) och låter det sedan ligga längs med springan (där rampen sitter fast i själva transporten) när hästen har gått över repet och in i transporten så drar min medhjälpare upp repet bakom hästen. och det funkar då som en bom. många hästar stannar direkt när dom känner att dom har någonting bakom sig. men det gäller att medhjälparen släpper repet om hästen skulle drabbas av panik.

jag tycker det låter himla farligt att lasta utan bakbom, och som du beskriver hästsläpet så låter det vädligt gammalt, tänk om något skulle hända eller att lemmen skulle flyga upp under körning?

Du skriver också att han får backa ur när han vill, och när han gjort det så står han utanför en stund och går sedan på igen, kanske är det så att du inte är tillräckligt bestämd? att han vet att han får backa ut som han vill?!

min häst är ingen stjärna och lasta, och jag har testat så mycket utan resultat, så numera när han lastas, tar jag honom i grimskaft och så är det två stycken som tar linan bakom honom, och sedan får man helt sonika dra in honom, och precis när han är på vippen att sätta sig ner då kliver han in.

ska tilläggas att han är en travare som åkt transport flera gånger i veckan hos tidigare ägare, jagh ar bara transporterat honom fåtal gånger, så det är bara lrv från hans sida. När han väl är inne rör han inte en fena står kolugn och är jättedutkig..

en häst som är rädd för trailer måste få backa ur i början utan att hindras, annars blir problemet oftast värre.

det är heller inte optimalt att jaga/pressa på en lastosäker häst bakifrån.

din häst verkar ha helt annorlunda anledningar till att inte vilja lastas, än TS. då fungerar inte din metod, dvs det går inte att applicera som att det funkar på alla hästar rent generellt.

kanske är det så att du inte är tillräckligt bestämd? att han vet att han får backa ut som han vill?!
..

Vad ska jag göra då?
I början när jag tappade tålamodet på honom försökte jag hålla emot honom(då kasta han sej ännu snabbare ut och ville absolut inte gå in efter). Blev även mer bestämd mot honom när vi skulle gå in. Lockade inte snällt med honom bara utan gick mer bestämt och föste på honom med grimskaftet på rumpan lite. Och då blev det ännu värre.

Vad ska jag göra då?
I början när jag tappade tålamodet på honom försökte jag hålla emot honom(då kasta han sej ännu snabbare ut och ville absolut inte gå in efter). Blev även mer bestämd mot honom när vi skulle gå in. Lockade inte snällt med honom bara utan gick mer bestämt och föste på honom med grimskaftet på rumpan lite. Och då blev det ännu värre.

inte en aning, men eftersom han inte var lasträdd innan du köpte honom, så tänkte jag fall att det var som så att du inte var tillräckligt bestämd. Du får fortsätta då kanske och träna varej dag, och att han inte alltid behöver gå in i transporten utan att ni kanske bara går förbi den och kikar lite.

tycker också du ska testa och låna en lite ljusare transport som du var inne på, då kanske det funkar galant.

Har du testat att gå in, stanna upp och sedan backa ut igen? Allting sker genom att du säger till att det ska ske.

jag tycker det låter himla farligt att lasta utan bakbom, och som du beskriver hästsläpet så låter det vädligt gammalt, tänk om något skulle hända eller att lemmen skulle flyga upp under körning?

en transport som "lemmen flyger upp på under körning" tycker jag låter som en väldigt farlig transprt :o och det borde bara inte kunna hända på en transport som är godkänd vid besiktning. har aldrig hört tallas om någon som varit med om det.

en transport som "lemmen flyger upp på under körning" tycker jag låter som en väldigt farlig transprt :o och det borde bara inte kunna hända på en transport som är godkänd vid besiktning. har aldrig hört tallas om någon som varit med om det.

det har däremot jag hört om åtskilliga gånger. Hästar som åkt utan bakbom och sparkat bakut, alternativt rackliga transporter där man missat stänga ett fäste på bakluckan fullt ut.
bland annat.

när jag lasttränar mina hästar tar jag det väldigt lugnt och försiktigt, alltså inte nån dag då man har nån tid att passa.
Först kan det räcka att de går fram och nosar på baklemmen och när de kan stå där och slappna av går jag bort från transporten en liten sväng.
Fortsätter sen med att de ska sätta upp en hov, slappna av, gå en sväng, två hovar osv. Det viktiga är att hästen får tid och en chans att slappna av innan man fortsätter.
Hästar har ju klaustrofobi och att gå in i ett trångt mörkt utrymme strider mot deras natur, så man måste lära hästen att det är ok
Har funkat på mina hästar i af.

Jag hade en gammal mörk trång transport förut och min häst fick panik i den och sparkade sönder både sig själv och transporten. När jag köpte en ny boggie stor och ljus började jag lastträning igen och då var det inga problem sen lastade jag själv och han kunde stå lugnt i transporten

Jag hade ett sådant gammalt släp utan lampa för länge sedan. Köpte en garderobs lampa på Biltema (om jag minns rätt) som gick på batterier, lyste upp hela finkan jätte bra. Kostade typ 49 kr, men det är ju ett tag sedan.
Jag gör tvärtom med mina hästar de får absolut inte kasta sig eller kliva bakåt förrän de får kommando från mig att backa. Detta för att jag hatar när hästar kastar sig ut så fort lämmen läggs ner. Mkt farligt. Men då måste man ha riktiga grejor som kan stoppa bakåt. Sedan måste hästarna naturligtvis vara trygga med dig. Kanske måste man fråga sig varför hästen kastar sig, kliver bakåt, är den rädd, verkar den stressad eller bara istadig. Jag tror det är viktigt att försöka identifiera vad som är vad innan man väljer åtgärd. Säkerheten först dock.
Har själv en finka nu som jag kan lasta ur fram, men fortsätter lasta ur som vanligt bak, det är inga problem när hästen är lärd rätt från början. Om jag ska börja om med nån unghäst igen nu så kommer jag nog att använda fram luckan, det blir inte lika farligt om hästarna är programmerade att dom ska ut fram istället för bak. Kanske kan det vara ett sätt att lösa det med din häst om den är osäker. Prova en finka där hästen kan vandra igenom och låt den göra det några ggr, gå rakt igenom. Man kan få töja på tålamodet rätt rejält ibland när man ska lastträna :), men det är väl värd tid att lägga ner för att få en häst som är trygg och säker att lasta. Jag är alltid ensam och har nästan aldrig hjälp, då är det extra viktigt att det fungerar. Lycka till med din häst.

Det kan mycket väl vara så att det är transporten som är problemet.
Hur lugnt och säkert din pappa än kör så kommer en enaxlad transport alltid att vara skumpigare.
Är däcket felpumpat och det r dåliga stötdämpare blir det ännu värre.

Det kan ju även vara så att den är van vid att stå på en sida?
Vissa hästar tycker inte om att stå brett.

Men frågan är ju när hästen började hålla på att bli svårlastad..
Om du tänker efter lite så finns det antagligen en ( som kanske verkar ovesäntlig) anledning till det.

Min häst lyckades få upp bakluckan på ett näst intill nytt släp under transport (bara ena sidan dock) Slutade med 11 dagar på djursjukhus och lång konvalecens (avsliten sena i hasen). Har efter det hört flera liknande historier.
Man blir förvånad när man inser vilken otrolig kraft de har.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 766
Senast: inaa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 064
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama