Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Mabuse Jag har aldrig riktigt förstått uttrycket, bara. Tyvärr har man ju begränsat med tid att prata ostört när man har barn. Så är det ju. För att inte tala om de högre önskemål på temat som TS uttrycker. Jag ser inte riktigt nån lösning på det, annat än barnvant lite då och då. Om man har turen att jobba nära varandra kan man ju luncha ihop. Det gjorde min man och jag ofta under en period.
Nu blir nog några stötta här men jag kan inte låta bli: några här berättar om hur de lärt sina barn att morgonen inte börjar förrän en viss tid. I såna här lägen kommer jag alltid att tänka på våra vänner som när vi pratade just om detta ämne mästrade att de minsann lärt barnen (de hade två) att morgonen började kl 9 på helgen. Sen fick de en trea som tydligen inte var lika läraktig för då fick de vackert kliva upp klockan 6.
Eller så är barn helt enkelt olika (men jag motsätter mig självklart inte att det går att påverka barn med hur man gör, men hur resultatet blir beror mycket på barnet).
Vi har två barn som alltid vaknat tidigt (5-6). De har båda, vid ungefär samma ålder omkring 2-3 år haft månadsvis där de vaknat 4:30. Till det har åtminstone första barnet sovit väldigt knackigt på nätterna fram till 6-årsåldern.
Numera är mina barn 5 och 7 år och sover ibland till 7!! De vaknar inte heller jätteofta före 6, dessutom sover de ofta stabilt under natten så jag tycker livet har tagit en helt ny riktning där man har ork.
Så trösten är att det kommer bli bättre. Men jag vet också hur provocerande jag tyckte det var när varje dag kändes omöjlig att klara av.
Jag kan bara önska att ni snart får det bättre.
"Vårda relationen" och liknande kan jag ha lite svårt att förstå, för jag fattar inte riktigt vad man gör då, men "tid för varandra" är, tycker jag, ganska tydligt. Tid att umgås, helt enkelt.
@Badger När jag liggammade så la jag dottern på min arm så hon kom upp. Inte jätte bekvämt alla gånger, men betydligt bättre än att gå upp mitt i natten x antal gånger. Jag är en sån som får svårt att somna om, om jag går upp och kvicknar till för mycket, och då kan jag vara vaken i timmar.
Oj, har ni nattningsrutiner på ung 1,5-2 timmar? Våra är nog 15-20 minuter. Vi märker av när hon börjar bli trött, då byter vi och sätter på pyjamas, ger välling i soffan, sen bär vi upp henne och borstar tänderna sen direkt ner i sängen. Där ligger hon själv tills hon somnar.
Vi läser böcker var för sig eller pysslar med nåt, han mekar, jag syr, fy så stereotypt.
Nu blir nog några stötta här men jag kan inte låta bli: några här berättar om hur de lärt sina barn att morgonen inte börjar förrän en viss tid. I såna här lägen kommer jag alltid att tänka på våra vänner som när vi pratade just om detta ämne mästrade att de minsann lärt barnen (de hade två) att morgonen började kl 9 på helgen. Sen fick de en trea som tydligen inte var lika läraktig för då fick de vackert kliva upp klockan 6.
Det är precis sådant här jag ibland går in här på förälder för att läsa, i syfte att peppa mig till att sterilisering är rätt väg att gå.Innan vi fick barn gjorde vi mycket tillsammans, bio, konserter och restaurang. Nu är vår största kvalitetstid när vi staplar ved på kvällarna när barnet somnat. Inte ens på helgen har vi orkat se en film hemma på länge. Visst vi är i samma rum, men vi orkar inte prata med varandra.