Morgonpigg

Teilani

Trådstartare
Vad gör ni när barnet vaknar halv fem på morgonen och är redo för en ny dag av äventyr?

Min son är 15 månader och går på förskola 6.30-15.30, 3-4 dagar i veckan. Även om han trivs där så blir han väldigt trött och vill gärna sova 18-19. Då hämtar han sin mysfilt och går och lägger sig på golvet om vi inte nattar honom. Så det känns väldigt taskigt att hålla honom uppe längre. Är han på förskolan sover han 1,5 timme mitt på dagen är han hemma sover han ca 3 timmar istället. Det verkar inte göra någon skillnad, fast han är ju piggare om han får sova längre.

@Teilani precis som du tänker jag att han ju går och lägger sig väldigt tidigt så jag hade nog börjar där. Hans dagar börjar ju väldigt tidigt med förskola halv sju, så det är ju inte så konstigt att han är trött på kvällen.

@lil-sis det är bara barnet som tycker om tidiga mornar i den här familjen, tyvärr. Vi går ju upp och leker med honom, men helst hade vi fått sova iaf en timme till.

@lil-sis det är bara barnet som tycker om tidiga mornar i den här familjen, tyvärr. Vi går ju upp och leker med honom, men helst hade vi fått sova iaf en timme till.

Jag antar att det inte är så lång till förskolan? Kan ni inte passa på att ta riktigt lång frukost?

Mina päron försökte inte styra våra sovtider om det inte var nödvändigt, jag gick upp vid 05 i princip tills jag jobbade natt efter jag fyllt 20.

Om båda är trötta kan ni väl turas om att gå upp tidigt?

Jag är fruktansvärt trött på morgonen, så trött stt det känns som någon torterar mig om jag tvingas gå upp tidigt. Har en liten 5 månaders som också tycker att dagen startar vid 04:30-05:00.

Så du har min fulla förståelse, jag har fått lära mig att gå och lägga mig tidigare. Då går det lite bättre iaf :)

@lil-sis jodå vi turas om och det är ju en glädje att se honom så pigg och glad. På kvällen är vi allihop trötta efter en lång dag.

Det som hänt hittills när vi hållt honom uppe är att han sover oroligare och vaknar oftare på natten. Vilket inte heller är idealiskt.

Men vi kanske ska envisas några kvällar, tycker det är svårt att veta vad som är bäst egentligen.

Har en morgonpigg tjej här hemma också ;)
Har provat att hålla henne uppe senare på kvällarna, utan ngn skillnad. Vaknar nästan ännu tidigare då, eller sover sämre.
Ibland säger vi: du får vara uppe hur länge du vill ikväll! Då säger hon till vid 20 att hon är sååå trött och vill sova, så det fungerar inte heller. (annars är läggning vid 19-19:30, alltid varit en optimal tid för henne)

Nu när hon är snart 5 så sover hon faktiskt liite längre, kl 6:30 är en rätt normal tid för henne nu. Och det känns faktiskt helt ok.

Det som hänt hittills när vi hållt honom uppe är att han sover oroligare och vaknar oftare på natten. Vilket inte heller är idealiskt.

Men vi kanske ska envisas några kvällar, tycker det är svårt att veta vad som är bäst egentligen.

Har ni möjlighet att låta en vuxen sova i ett annat rum? Gör det, i så fall, så får ni sova varannan natt, i alla fall. Eftersom ni lämnar så tidigt gissar jag att ni är en morgonpigg familj, så ett alternativ är ju som sagt att helt enkelt bli ännu morgonpiggare, och gå och lägga er vid halv nio själva, om ni kan sova då.

För egen del är jag en kvällsuggla, så när mina barn har sina morgonpigga perioder går jag runt som en zombie hela tiden, så du har min fulla sympati. Det vi har gjort är att inte starta morgonen före ett visst klockslag, så att säga. Innan klockan sex börjar inte dagen hemma hos oss - inga vuxna stiger upp och sätter på kläder, ingen frukost före sex. Det hjälper lite grann, åtminstone så att det inte blir tidigare och tidigare. Och det blir bättre med tiden, storebror som också hade en period där han steg upp vid 5 i samma ålder, sover utan vidare till 7 nu när han är 3.

När min mellandotter var i den aldern vaknade hon alltid vid 5, lite för tidigt för oss. Vi gjorde iordning hennes blivande rum och la en madrass pa golvet, i övrigt var rummet "barnsäkert", inget att klättra pa osv. Sen turades vi om att ga upp med henne och den som gick upp kunde da ligga pa madrassen och halvsova under tiden som dottern kunde leka.

Det verkar smart med barnsäkert rum. Ett annat tips jag läst ngnstans är att ha roliga leksaker i spjälsängen som kan sysselsätta i någon halvtimma innan de vill upp ur den. (Har inte haft så morgonpiggt barn så tidigt-ungt, senare har jag gjort det omoraliska, lagt mig som en orm i soffan runt barnet och satt på barnprogrammet, på helgen.)

Vad gör ni när barnet vaknar halv fem på morgonen och är redo för en ny dag av äventyr?

Min son är 15 månader och går på förskola 6.30-15.30, 3-4 dagar i veckan. Även om han trivs där så blir han väldigt trött och vill gärna sova 18-19. Då hämtar han sin mysfilt och går och lägger sig på golvet om vi inte nattar honom. Så det känns väldigt taskigt att hålla honom uppe längre. Är han på förskolan sover han 1,5 timme mitt på dagen är han hemma sover han ca 3 timmar istället. Det verkar inte göra någon skillnad, fast han är ju piggare om han får sova längre.

Puh, har faktiskt aldrig hänt oss. Jag hade definitivt försökt hålla barnet uppe längre genom att leka roliga lekar på kvällen, turats om med sambon och barnsäkrat i det rum där vi befann oss så att man åtminstone kan halvslumra och känna sig någorlunda trygg.

När det går mellan sommar och vinter-tid, ändrar hen sig så att det fortfarade är vid 4.30 hen vaknar?
Om det är så borde det vara möjligt att ställa om tiden till att vakna lite senare.

Kan ni inte låta barnet sova genast ni kommer hem på eftermiddagen? En timme då borde ju göra att han orkar vaka lite längre, och således också sova lite längre?'

Om ni är hemma kanske det går att dela upp dagsvilan där också, så att han sover 2h mitt på dagen, och en snutt lite senare på eftermiddagen?

Tack för alla svar!

Han har alltid vaknat tidigt, runt sex, men sista veckorna har det blivit tidigare och tidigare. Känner att det går någon slags smärtgräns där före fem, då är det inte morgon i mitt huvud. Självklart turas vi om att vara uppe med honom, men vi blir ju gnälliga på varandra när vi är trötta. Vi lägger oss oftast före 21 för att orka som det är. Känns som om vi får väldigt lite tid för varandra tyvärr.

Är vi hemma försöker vi dela vilan på för och eftermiddag, men det har inte gjort någon större skillnad tycker jag.

Tack för alla svar!

Han har alltid vaknat tidigt, runt sex, men sista veckorna har det blivit tidigare och tidigare. Känner att det går någon slags smärtgräns där före fem, då är det inte morgon i mitt huvud. Självklart turas vi om att vara uppe med honom, men vi blir ju gnälliga på varandra när vi är trötta. Vi lägger oss oftast före 21 för att orka som det är. Känns som om vi får väldigt lite tid för varandra tyvärr.

Fast om han somnar vid 19, så har ni ju nästan två timmar? Det är nog så mycket man kan hoppas på som småbarnsförälder, tror jag. Sover barnen på dagen, så sover de inte massor på nätterna också, oftast.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023