Morgonmöten - bra sätt att börja dagen?

Jag är tvärtom. Jag tycker att eftermiddagsmöten är jobbiga! Jag börjar jobba så tidigt att när andra tycker att vi har morgonmöten så har jag redan jobbat iaf 2 timmar.
 
Så stora projekt har jag aldrig varit i närheten av så mina erfarenheter är inte specifikt relevanta. Men jag tänker att det är nästan omöjligt att koordinera den mängden på daglig basis, och kanske inte blir riktigt rätt funktion för de dagliga mötena?

Ja alltsa hela projektet skots inte via morgonmoten utan ett gang olika projektstyrelser osv, men det kan handla om olika dependencies som ligger kors olika gruppers ansvarsomraden som tas upp, ska foljas upp pa osv.

Oavsett, spelar det ingen storre roll - morgonmoten ar bla oavsett i min bok! :p
 
Jag är tvärtom. Jag tycker att eftermiddagsmöten är jobbiga! Jag börjar jobba så tidigt att när andra tycker att vi har morgonmöten så har jag redan jobbat iaf 2 timmar.

Jag tar garna moten pa eftermiddagen nar jag ar trott i huvudet och inte far sa mycket annat gjort anda, battre att ha lite strukturerade aktiviteter.
 
Jag tar garna moten pa eftermiddagen nar jag ar trott i huvudet och inte far sa mycket annat gjort anda, battre att ha lite strukturerade aktiviteter.

Jag avskyr eftermiddagsmöten just för att jag är trött i huvudet då. Lättare att jobba när jag är trött än att sitta och lyssna på folk.
 
I "Vad har ditt jobb gjort under Corona" nämnde någon de dagliga morgonmötena, och jag vill gärna ha lite perspektiv från Buke.

Jag har ett kontorsarbete, och jobbar ofta i project där man använder Scrum eller andra Agila arbetsmetoder, där dagliga morgonmänniska ("standups") är vanligt förekommande.
Och.. jag hatar det?!
Inte för att jag inte vill snacka med kollegorna och se till att vi ligger i fas, utan för att morgonen är min mest produktiva, fokuserade tid, där jag helst vill ha flera timmar av oavbrutet fokuserat arbete, där jag ofta får massor gjort
Att ha ett avbrott i det tidsblocket, även om det bara är 15 min, stör mig ganska mycket, då jag hela tiden vet typ "nu har jag bara 30 min tills mötet, vad kan jag få gjort på den tiden" osv.
Då jag är morgonmänniska är dessutom sällan morgonmötena i början av min arbetsdag, utan istället sådär i mitten av mitt morgonpass

Jag har försökt testa iden om att ha mötet sent på eftermiddagen istället, och att då fokusera på vad man planerar för morgondagen men inte fått något gensvar...

Någon annan som plågas (nåja) av dessa dagliga morgonmöten? Eller uppskattar ni dem som ett trevligt och socialt sätt att börja dagen?
Vi har incheckning 8.30 till 9 men är ofta klara efter 10-15 minuter. Då hinner vi några minuters socialt prat i början, sen drar alla vad de ska göra under dagen, och så finns tid för ev övriga saker att lyfta sist, samt chans att fånga chefen för 5 minuters spontanavstämning om något dykt upp. Jag gillar det, hinner ofta kolla av mail och kalender innan samt klara av den dagliga tidrapporten (för dagen innan) samt lite annat administrativt. Men så börjar jag inte jättetidigt. Vi jobbar alla i projekt men inte med varandra, eller bara med någon enstaka till ur gruppen så det är ett jättebra tillfälle att få mer koll på vad alla faktiskt gör, vilket vi faktiskt hade sämre koll på före corona.

Vi är 5-15 st på incheckningarna men det går bra att vara effektiva tycker jag. Enstaka gånger nyttjar vi hela halvtimmen, har aldrig dragit över.
 
Ja det är ju tydligt varför jag inte fått något gehör gällande mina försök att bli av med dessa mprgonmöten, de verkar överlag vara populära!

För mig är det stor skillnad på en dag där jag kan jobba ostört typ 7.30-11 och en där jag måste hålla koll på, pausa, förbereda och delta i ett 9/9.30 möte, även pm mötet i sig är över på 15 minuter.

Betyder väl att jag egentligen fungerar bättre i mindre organisationer, där man inte behöver hålla reda på vad 17 andra grupper sysslar med hela tiden, utan kan fokusera på det man själv (och kanske 3-4 nära kollegor) jobbar med..
Jag skulle nog bli tokig av Agila metoder och scrums varje morgon. Jag jobbar också helst ostört på morgonen precis som du. Har jag möte vid nio t ex, får jag inte ett skit gjort innan det om jag t ex. börjar halv åtta eller åtta. Jag skulle också hellre ha möten på eftermiddagen (helst sist på dagen) för att kunna fundera över strategier över natten och sedan komma igång direkt med jobbet på morgonen.

Sedan känns det väl lite som om man inte har så stor nytta av scrums dagligen om det bara rör sig om 10-15 minuters möten. Då blir det ju bara upphackat och kanske inte så mycket viktigt som tas upp. Men det är bara min spontana tanke. Har man utsättningar och överlämningar så är det ju något helt annat.

Vi har ett kort morgonmöte varannan vecka inom kontoret och ett möte på en timme varje vecka inom enheten (vi som jobbar med samma saker). Tycker det ger mer. De dagarna försöker jag börja jobba redan vid sex-tiden för att få några timmar sammansatt arbetstid.
 
I "Vad har ditt jobb gjort under Corona" nämnde någon de dagliga morgonmötena, och jag vill gärna ha lite perspektiv från Buke.

Jag har ett kontorsarbete, och jobbar ofta i project där man använder Scrum eller andra Agila arbetsmetoder, där dagliga morgonmänniska ("standups") är vanligt förekommande.
Och.. jag hatar det?!
Inte för att jag inte vill snacka med kollegorna och se till att vi ligger i fas, utan för att morgonen är min mest produktiva, fokuserade tid, där jag helst vill ha flera timmar av oavbrutet fokuserat arbete, där jag ofta får massor gjort
Att ha ett avbrott i det tidsblocket, även om det bara är 15 min, stör mig ganska mycket, då jag hela tiden vet typ "nu har jag bara 30 min tills mötet, vad kan jag få gjort på den tiden" osv.
Då jag är morgonmänniska är dessutom sällan morgonmötena i början av min arbetsdag, utan istället sådär i mitten av mitt morgonpass

Jag har försökt testa iden om att ha mötet sent på eftermiddagen istället, och att då fokusera på vad man planerar för morgondagen men inte fått något gensvar...

Någon annan som plågas (nåja) av dessa dagliga morgonmöten? Eller uppskattar ni dem som ett trevligt och socialt sätt att börja dagen?
Jag har haft sånt på gamla arbetsplatsen, pre-Corona och jag hatade det också! Det bröt mitt flow, och jag tyckte bara det var sjukt stressande att dag efter dag säga "och jag håller fortfarande på med..." som det blev när jag hade större uppgifter. På nya jobbet så har en del team dagliga möten och tycker det är det bästa ever (de gillar Scrum också) men min chef hatar tackolov sånt ännu mer än jag 😍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 524
Senast: Ramona
·
Småbarn .. och fy vad tråkigt jag tycker det är!! Jag har inte tid! jag lever ju världens mest underbara liv och jag vill inte jobba...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: Flyttfogel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp