Morgonmöten - bra sätt att börja dagen?

Stefffie

Trådstartare
I "Vad har ditt jobb gjort under Corona" nämnde någon de dagliga morgonmötena, och jag vill gärna ha lite perspektiv från Buke.

Jag har ett kontorsarbete, och jobbar ofta i project där man använder Scrum eller andra Agila arbetsmetoder, där dagliga morgonmänniska ("standups") är vanligt förekommande.
Och.. jag hatar det?!
Inte för att jag inte vill snacka med kollegorna och se till att vi ligger i fas, utan för att morgonen är min mest produktiva, fokuserade tid, där jag helst vill ha flera timmar av oavbrutet fokuserat arbete, där jag ofta får massor gjort
Att ha ett avbrott i det tidsblocket, även om det bara är 15 min, stör mig ganska mycket, då jag hela tiden vet typ "nu har jag bara 30 min tills mötet, vad kan jag få gjort på den tiden" osv.
Då jag är morgonmänniska är dessutom sällan morgonmötena i början av min arbetsdag, utan istället sådär i mitten av mitt morgonpass

Jag har försökt testa iden om att ha mötet sent på eftermiddagen istället, och att då fokusera på vad man planerar för morgondagen men inte fått något gensvar...

Någon annan som plågas (nåja) av dessa dagliga morgonmöten? Eller uppskattar ni dem som ett trevligt och socialt sätt att börja dagen?
 
Vi måste ha möten för att koordinera dagen, och för att koordinera vår arbetsgrupp med resten av verksamheten. Om vi inte koordinerar behöver vi inte vara en grupp och vi får inte springa på samma bollar. Men vi jobbar ofta minutoperativt.

Våra möten sker via telefonbrygga och är oftast väldigt osociala. Vam bam vad hände i natt, vad jobbar vi med, kända moln på horisonten, något viktigt från de andra morgonmötena? De som vill vara sociala kopplar upp sig tidigt.
 
Men visst är det jobbigt att koppla upp sig när man är i ett flow och får saker att hända! Att komma igång igen tar mig ofta 20-30 minuter
 
Jag uppskattar dem! För mig blir det en ganska skön start på dagen.

Sen har vi dragit ner till varannan dag istället då många upplevde att för mycket tid gick åt.

Eftermiddagsmöten skulle nog krocka ännu mer med andra möten.
 
Vi måste ha möten för att koordinera dagen, och för att koordinera vår arbetsgrupp med resten av verksamheten. Om vi inte koordinerar behöver vi inte vara en grupp och vi får inte springa på samma bollar. Men vi jobbar ofta minutoperativt.

Våra möten sker via telefonbrygga och är oftast väldigt osociala. Vam bam vad hände i natt, vad jobbar vi med, kända moln på horisonten, något viktigt från de andra morgonmötena? De som vill vara sociala kopplar upp sig tidigt.

Det låter som att du har någon slags skiftjobb, där det är överlämning mellan olika pass?

Ett sådant har jag också haft och där håller jag med om att dessa möten fyller ett helt annat syfte
 
Jag uppskattar mötet! Vi har det klockan 9, då arbetsdagen börjar. Vi har dock flex, vilket gör att jag börjar 07.30, självvalt. Jag ser fram emot mötet, men tycker att 10-20minuter är lagom. Det har hänt att mötet har blivit en timme, det är för länge.

Jobbar vissa veckor 100% hemifrån, då är det trevligt att få en liten lyssna-/pratstund med kollegorna.
 
Jag uppskattar det! Är så långt ifrån morgonmänniska som det går, för mig är det ett väldigt bra sätt att börja arbetsdagen.

Eftermiddagsmöte skulle inte funka, jag träffar klienter och de flesta kommer helst på eftermiddagen.
 
I "Vad har ditt jobb gjort under Corona" nämnde någon de dagliga morgonmötena, och jag vill gärna ha lite perspektiv från Buke.

Jag har ett kontorsarbete, och jobbar ofta i project där man använder Scrum eller andra Agila arbetsmetoder, där dagliga morgonmänniska ("standups") är vanligt förekommande.
Och.. jag hatar det?!
Inte för att jag inte vill snacka med kollegorna och se till att vi ligger i fas, utan för att morgonen är min mest produktiva, fokuserade tid, där jag helst vill ha flera timmar av oavbrutet fokuserat arbete, där jag ofta får massor gjort
Att ha ett avbrott i det tidsblocket, även om det bara är 15 min, stör mig ganska mycket, då jag hela tiden vet typ "nu har jag bara 30 min tills mötet, vad kan jag få gjort på den tiden" osv.
Då jag är morgonmänniska är dessutom sällan morgonmötena i början av min arbetsdag, utan istället sådär i mitten av mitt morgonpass

Jag har försökt testa iden om att ha mötet sent på eftermiddagen istället, och att då fokusera på vad man planerar för morgondagen men inte fått något gensvar...

Någon annan som plågas (nåja) av dessa dagliga morgonmöten? Eller uppskattar ni dem som ett trevligt och socialt sätt att börja dagen?

Vi har morgonmöte på måndagarna för att starta upp veckan, 08:00 och 30-40 min långt. De enskilda arbetslagen ansvarar för sitt eget arbete, men morgonmötet är gemensamt för att koordinera veckan, aktiviteter, lokalbokningar, admin som ska rapporteras in, etc. Lektionerna pågår 09-16:00, så det blir svårt att få in gemensamma möten annan tid än på morgonen.

Nu när i princip alla jobbar hemifrån så fungerar morgonmötet som samlingspunkt där alla får en kort avrapportering av vad som händer. Socialt blir det inte direkt med 30+ människor på en dataskärm dock.

Övrig tid planeras med arbetslaget, och möten läggs så det passar allas scheman. Utöver p-möten, p-dagar, och sånt då såklart.
 
Vi har ett stående morgonmöte i veckan med hela vår avdelning, måndag morgon. Då stämmer vi av förra veckan och kommande vecka.

Sen håller jag ett möte i veckan med mitt närmsta team, där vi stämmer av nästkommande veckas bemanning, ev ledighet, ev problem som behövs tas vidare från gruppen osv.

Sen tillkommer ju lite småmöten då och då, lite inbokade eftermiddagsfikor med hela kontoret (tror det är en sån var tredje/fjärde vecka). Och så lite småmöten med ett par, tre personer när det ska diskuteras projekt osv.

Men två stående möten i veckan, ett för hela avdelningen och ett för mitt team, det tycker jag räcker gott och väl, skulle aldrig vilja ha möten varje dag.
 
Vi har frukostmöte varje dag 8:00 på min enhet. Det är dock inte obligatoriskt även om vi nästan alltid är alla. Dessa är en blandning av jobbsnack och övrigt snack. Varar ca 10-20min.

En förmiddag i veckan har vi enhetsmöte då vi går igenom var vi ligger, info från övriga verksamheter osv. Detta möte fanns även innan Corona.
 
När vi började med i huvudsak hemifrån arbete i början av corona (numera i princip 100%) så införde chefen att vi varje morgon ska "checka in" på en teams chat. Det var en ren kontrollfunktion från chefen som behövde någon möjlighet att se att alla var "på plats" och friska. Fullt förståeligt och en ganska bra åtgärd. Var och en checkade in när det passade den (5.30-10 beroende på person). Chefen svarade med ett god-morgon vid 9-tiden. Inte sällan lade vi upp bilder från våra morgonpromenader eller utsikt (roligare i våras än i höstas). Jag tycker detta är ett bra sätt att hålla ihop och se om någon är oförklarligt frånvarande, är man sjuk så är det bara att skriva "jag är sjuk idag och kommer inte jobba" eller om man planerar att vara ledig (om man inte sagt det på måndagsmötet).

Efter en tid kom önskemål från kollegor att vi skulle ha någon form av morgonmöten varje dag, de saknade gemenskapen och insyn i vad som händer runt omkring. De blev 8.45 p g a chefens dagislämning. Jätteknepig tid för mig. Antingen förbereder jag mig för möte kl 9 (vanligt förekommande) eller så är jag inne i morgon-flow. Personligen har jag inte behovet att varje dag berätta för kollegorna vad jag ska göra den dagen, vi har veckomöten varje måndag, det räcker för mig. Samtidigt så minskar ju värdet för dem som behöver mötet om inte alla som kan är med. Jag är lite ambivalent.
 
I "Vad har ditt jobb gjort under Corona" nämnde någon de dagliga morgonmötena, och jag vill gärna ha lite perspektiv från Buke.

Jag har ett kontorsarbete, och jobbar ofta i project där man använder Scrum eller andra Agila arbetsmetoder, där dagliga morgonmänniska ("standups") är vanligt förekommande.
Och.. jag hatar det?!
Inte för att jag inte vill snacka med kollegorna och se till att vi ligger i fas, utan för att morgonen är min mest produktiva, fokuserade tid, där jag helst vill ha flera timmar av oavbrutet fokuserat arbete, där jag ofta får massor gjort
Att ha ett avbrott i det tidsblocket, även om det bara är 15 min, stör mig ganska mycket, då jag hela tiden vet typ "nu har jag bara 30 min tills mötet, vad kan jag få gjort på den tiden" osv.
Då jag är morgonmänniska är dessutom sällan morgonmötena i början av min arbetsdag, utan istället sådär i mitten av mitt morgonpass

Jag har försökt testa iden om att ha mötet sent på eftermiddagen istället, och att då fokusera på vad man planerar för morgondagen men inte fått något gensvar...

Någon annan som plågas (nåja) av dessa dagliga morgonmöten? Eller uppskattar ni dem som ett trevligt och socialt sätt att börja dagen?

Vi kör på det du hatar. Morgonmöte a la KanBan/Scrum vid 09.30 för hela teamet. Särskilt ”socialt” är det dock inte då det avklaras med 10 personer på ca 10 minuter. Det handlar om ren synkronisering, begäran om assistans vid hinder och mini-information om vad man håller på med.

Innan var det ett fysiskt möte, nu gäller Zoom. På något sätt funkar just denna typen av möte i princip lika bra på distans och blir snäppet mindre störande i och med att man inte behöver ta sig till den gemensamma platsen fysiskt.

(Kanbantavlan är som en relik historisk ögonblicksbild för var vi stod den 2 april 2020 när alla dessa möten tillsvidare blev digitala)
 
Jag tycker det är bra. Det ger en viss rutin och en möjlighet för oss att snabbt och enkelt stämma av när man behöver fördela resurser, ha hjälp med nått, osv. Alla är tillgängliga då en kort stund, annars kan det vara svårt att nå rätt person fort nog. Dessutom ger det mig en viss rutin att hålla mig till. Vi kör även alltid video på dessa möten vilket jag tycker ger en viss effekt av att man ser varandra iaf en kort stund.
 
Vi har pulsmöte varje morgon vid 8. En person från varje yrkesgrupp träffas och går igenom dagen några minuter.
Ett bra sätt att få ett hum om hur det den dagen ser ut på arbetsplatsen. Sedan informerar den personen som var på mötet de andra i sin grupp som ett litet internt möte. Den biten fungerar inte riktigt lika bra beroende på vem det är som var på mötet. Kan sakna den här informationsbiten när jag jobbar hemma faktiskt. Tycker att sådana här pulsmöten är bra, och saknade det på förra arbetsplatsen, saknar även de vi hade på förrförra arbetsplatsen där vi alla var med på. Det blev lite som att man hade lite koll på stället man jobbar på.
 
Vi har alltid haft 'uppstartsmöte' 0745 - 0800 varje måndag för att koordinera vissa saker och för att få ut information som är viktig till hela organisationen.

Nu när vi "plötsligt" fått arbeta hemifrån har vi också infört antingen ett morgonmöte eller ett eftermiddagsmöte (man väljer vilket man vill delta på) för att få ventilera hur det går, ge varandra tips och råd osv). Jag föredrar verkligen morgonmötena där, men det är skönt att få välja det som passar.
 
Ja det är ju tydligt varför jag inte fått något gehör gällande mina försök att bli av med dessa mprgonmöten, de verkar överlag vara populära!

För mig är det stor skillnad på en dag där jag kan jobba ostört typ 7.30-11 och en där jag måste hålla koll på, pausa, förbereda och delta i ett 9/9.30 möte, även pm mötet i sig är över på 15 minuter.

Betyder väl att jag egentligen fungerar bättre i mindre organisationer, där man inte behöver hålla reda på vad 17 andra grupper sysslar med hela tiden, utan kan fokusera på det man själv (och kanske 3-4 nära kollegor) jobbar med..
 
Ja det är ju tydligt varför jag inte fått något gehör gällande mina försök att bli av med dessa mprgonmöten, de verkar överlag vara populära!

För mig är det stor skillnad på en dag där jag kan jobba ostört typ 7.30-11 och en där jag måste hålla koll på, pausa, förbereda och delta i ett 9/9.30 möte, även pm mötet i sig är över på 15 minuter.

Betyder väl att jag egentligen fungerar bättre i mindre organisationer, där man inte behöver hålla reda på vad 17 andra grupper sysslar med hela tiden, utan kan fokusera på det man själv (och kanske 3-4 nära kollegor) jobbar med..

Det är kanske också så att våra morgonmöten händer INNAN man börjar med sitt vanliga jobb. Man får alltså inget avbrott i det man gör. Jag kan verkligen förstå att det blir 'hattigt' och jobbigt om man hela tiden får avbryta det man gör för att gå på möte.
 
Ja det är ju tydligt varför jag inte fått något gehör gällande mina försök att bli av med dessa mprgonmöten, de verkar överlag vara populära!

För mig är det stor skillnad på en dag där jag kan jobba ostört typ 7.30-11 och en där jag måste hålla koll på, pausa, förbereda och delta i ett 9/9.30 möte, även pm mötet i sig är över på 15 minuter.

Betyder väl att jag egentligen fungerar bättre i mindre organisationer, där man inte behöver hålla reda på vad 17 andra grupper sysslar med hela tiden, utan kan fokusera på det man själv (och kanske 3-4 nära kollegor) jobbar med..

Fast daglig koll på 17 andra grupper kan inte ofta ingå i behovet. Vi är ca 10 ingenjörer som jobbar i 3-4 projekt men oftast i samma kod- och designbas - så koordination och kollegial hjälp är oerhört gynnsam.

Hos oss börjar många inte förrän 09.00 så att ha ett startmöte tidigare skulle bli tomt. På nåt sätt är poängen att de allra flesta ska kunna vara med, och flextiden är inte en bortprioriteringsbar grej.
 
Det är kanske också så att våra morgonmöten händer INNAN man börjar med sitt vanliga jobb. Man får alltså inget avbrott i det man gör. Jag kan verkligen förstå att det blir 'hattigt' och jobbigt om man hela tiden får avbryta det man gör för att gå på möte.

Ja, jag väljer ju själv att börja tidigt och de flesta börjar inte förrän vid niosnåret vilket är varför mötena ligger som de gör, så det är väl ingens fel egentligen men det funkar inte då bra för min rytm.
Sen vet jag väl inte om jag alltid tycker de dagliga mötena är särskilt nödvändiga alltid, utan mer något folk har fått smått dille på.

@sjoberga Jag jobbar ofta på ganska stora projekt (nuvarande minst 150 heltidsresurser) så det är mycket koordination mellan olika grupper - kanske inte riktigt 17, men ibland känns det åt det hållet!
 
@sjoberga Jag jobbar ofta på ganska stora projekt (nuvarande minst 150 heltidsresurser) så det är mycket koordination mellan olika grupper - kanske inte riktigt 17, men ibland känns det åt det hållet!

Så stora projekt har jag aldrig varit i närheten av så mina erfarenheter är inte specifikt relevanta. Men jag tänker att det är nästan omöjligt att koordinera den mängden på daglig basis, och kanske inte blir riktigt rätt funktion för de dagliga mötena?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 212
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 524
Senast: Ramona
·
Småbarn .. och fy vad tråkigt jag tycker det är!! Jag har inte tid! jag lever ju världens mest underbara liv och jag vill inte jobba...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: Flyttfogel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp