Morganhingstar på semin 2012?

Sv: Morganhingstar på semin 2012?

Ja det hade varit väldigt intressant att lägga en splash på Honey. Jag tror min Mary bär splash och att det kommer från pappa Jeronimo då hennes avkommor har fått lite speciella vita tecken som inte ser ut att vara sabino.

Ja desto mer tid man får med yrvädrena desto fler saker hittar man att älska :love:

I alla fall så skulle jag nog tycka att det var roligt om vårt sto blev dräktig med Commencement, finns det fler som är intresserade av honom här inne?

Ja det vore spännande. Honey är ju inte testad men jag hoppas på att hon har genen iaf :) Finns det någon hingst i Sverige som bär på splash?

Men vad spännande!
Fast det är ju som sagt ett par år kvar innan det blir något sådant, måste ju hinna lära mig allt om avel och föl först ;)

Kanonfin liten hingst, jag hoppas att han kommer på semin 2012 :)

En helt annan fråga: men varför väljer ägaren att rida in redan som 2,5åring? det pratar ju så ofta om att morganhästar växer länge, men det märks ju inte när man rider dem redan som 2,5-åringar.

Jag tror att om du som hästägare börjar belasta hästen i tid klarar den även belastning senare då man stärker skelett, senor och ligament långsamt om man gör det på rätt sätt. Om det sen belastas ofta och länge är det större risk för överbelastning vilket så klart blir negativt, men i övrigt ser jag det som positivt att hästen förbereds för den belastning som den kommer att utsättas för senare i livet.

Visst ska den belastas i viss mån, men hur stor den ska vara kan man ju diskutera. Jag tror inte på att de ska bära ryttare i ridning när de är under 3. Min tanke är att många som har unghästar inte har ridhästar att rida på, utan vill ha sin häst ridbar så snart man kan, och förklarar bort det med att det är bra att belasta hästarna som unga.

Är hästen på filmen 2,5 år? Det joxas rätt ordentligt i munnen på den, antagligen för att få ner huvudet. Det kan aldrig fylla något vettigt syfte på en två- åring, jag tror som du. Otålig att få den ridbar. Ursäkta om jag missuppfattat vilken häst ni diskuterar. :)

På halvblodsidan sitter många in dom vid 2,5 år, man lär dom tygeltag och skänklar och testar alla gångarter. Sen ställer man av dom och låter dom vara barn och växa ifred några månader.

Jo, men jag fattar inte vitsen. Det är ju dölätt att få en häst att fatta tygeltag och hjälper, även när den är 3-4?

Ja, men då behöver man inte göra det när den är 3-4 utan kan gå vidare? Jag vet inte, jag kan inte se nått negativt i det. Hästen klarar alla gånger tyngden, så vad spelar det för roll liksom?

Visst ska den belastas i viss mån, men hur stor den ska vara kan man ju diskutera. Jag tror inte på att de ska bära ryttare i ridning när de är under 3. Min tanke är att många som har unghästar inte har ridhästar att rida på, utan vill ha sin häst ridbar så snart man kan, och förklarar bort det med att det är bra att belasta hästarna som unga.

Vars är "gilla-knappen" när man behöver den! :bow:

Jag har högre mål än att hästen ska "klara av" det jag utsätter den för: det ska vara stärkande.

Jag anser inte att det är stärkande att rida en 2,5 åring ( såvida det inte gäller att åka runt på den några minuter för att vänja den vid att ha något på ryggen, det tror jag kan vara bra för att avdramatisera).

Dom jag har sett som har suttit in sina 2,5-åringar har inte gjort så mycket mer än åkt. Den handlar ju knappast om timslånga lektioner eller uteritter. Däremot har jag sett folk som ridit in sina 3-4-åringar som kör igång stenhårt och rider konstant utan att låta den vila i växtperioderna. Jag tror inte det är speciellt nyttigt det heller.

Filmen är 3,5 minut. Ägaren red ungefär 3,5 minut till. Hon har gjort det 15 ggr under 2 månaders tid och nu är det dags för vila för nu vet han vad det handlar om. Resten av diskussionen får ni ta med hans ägare, hon är utbildad hästfysioterapeut och jobbar med en av landets bästa veterinärer vad gäller hältor. Jag red in min som 2,5-åring under hösten, sen ställdes hon av i flera omgångar som 3åring med 2 månaders vila emellan och började inte tränas förrän hon var 4 och då inte heller med stenhård träning. Hon har varit halt en gång och det var när hon var högdräktig och fläkte sig i hagen. Det har gjorts studier på hästar som sätts igång som 4-5 åringar där skadefrekvensen ökat markant, jag tror också på att stärka långsamt och det gäller att vara lyhörd för sin häst.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa...
2
Svar
25
· Visningar
2 475
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar