Morganhingstar på semin 2012?

dissy1

Trådstartare
Hej!

Jag sitter och funderar på om det kommer att finnas några morganhingstar på semin 2012, någon som känner till något om detta? :)

Sv: Morganhingstar på semin 2012?

Det sägs att Marvin 31 kommer vara tillgänglig via TAI, han står nämligen på Gotland så klokt av hingstägarna att hålla honom tillgänglig på detta sätt. Marvin blev b-premierad med 98879-41p och utbildas nu främst inom western. Det är en snygg häst som verkar vara mycket trevlig i temperamentet. Har inte träffat honom själv men har en syster med samma pappa och kan tänka mig att använda honom själv i framtiden.

Även Escania's Commencement (står i Skåne) har blivit tillfrågad om att stå via semin 2012 och det kommer han att göra vid minst 3 bokade ston. Han fyller 3 till våren så är inte avelsvärderad ännu men blev bästa unghingst i Holland i år och fick 88888-40p på rikset i somras samt var Reserv unghingst-champion som 1-åring. Inkörd och under inridning mot dressyr/western och hoppning.

Bifogar två bilder på herrarna. Kontakt med hingstägarna finns på SMHFs hemsida.

Marvin 31
3716323-27UJ7.jpg

Escania's Commencement 2år
24%20april%20(23).JPG

Såg nu att även Hagas Barnum Skip 25 i Dalarna kan stå tillgänglig vid tillräckligt många ston. Han är en snygg och trevligt hingst med bra ridbarhet som är utbildad i de flesta grenar.

374298_296232293732226_296170670405055_1036023_654647271_n.jpg

Senast ändrad:

Tror inte det men jag ska hälsa på Commencement på sön och kan filma då och slänga upp en länk.

Ja, Commencement är jag intresserad av och har visat hingstägaren mitt intresse. Jag behöver en hingst som inte ligger för nära Hanover Superdan 2 i då stoet har det på båda sidor...så jag tror att Hagas Barnum Skip inte fungerar av den anledningen. Marvin är jag osäker på så det får jag kolla upp om inte någon kan säga på rak arm? :)

Okej...ja då har jag inte så många alternativ kvar kanske...

Det finns alltså inte någon möjlighet att använda semin ifrån Morganhingstar från andra länder?

Jag använde en ridponnyhingst på EU semin i år. Hade hon inte resorberat första gången så hade kalaset
gått på runt 10 000 kr. Uppstallning, semin, hingstavgifter, skick, station+veterinäravgift osv.

Det är väl skicken som kostar i sådana fall. Skicken kostade som mest 80 euro, dvs ungefär 733 kr när jag
beställde. En gång blev det billigt då jag och två andra stoägare skulle ha semin från samma stuteri, då delade
vi på kostnaden!

Ja det kostar minst 10' med semin. Det finns ett par hingstar i Europa som kan vara tillgängliga via TAI.

GHB Tribute's Pride, finns i Tyskland
GHB%20Tributes%20Pride4klein.JPG

CFF San Miguel, finns i Holland. (Han visades dock på deras utställning där ett par svenskar deltog och han verkade inte helt snäll)
CFF%20San%20Miguel%20Okt.09mittel.jpg

Ja det kostar minst 10' med semin. Det finns ett par hingstar i Europa som kan vara tillgängliga via TAI.

GHB Tribute's Pride, finns i Tyskland
GHB%20Tributes%20Pride4klein.JPG

CFF San Miguel, finns i Holland. (Han visades dock på deras utställning där ett par svenskar deltog och han verkade inte helt snäll)
CFF%20San%20Miguel%20Okt.09mittel.jpg
'

Ja för mig är det viktigt att hingsten har ett mildare temperament då jag har ett sto med tillräckligt mycket av den varan och sånt är väldigt svårt att veta utan att ha sett hingsten eller att någon annan har sett så alla upplysningar tages tacksamt emot :angel:

Ja kostnaden får man räkna med att det kommer upp i dom summorna vid inseminering men alternativet för mig är naturlig betäckning/vid hand och då vi bor i Norrbotten blir det lika dyrt att frakta vårat sto till hingsten som att inseminera.

För oss hade det blivit dyrare att betäcka med en hingst stationerad i Sverige, än den tyska vi valde.
Naturlig betäckning/vid hand var hursom aldrig aktuell på grund av skaderisken, mitt sto är en riktig surmärr
mot hingstar och valacker.

Du har inte funderat på Copper Coin då? Han finns ju också i norrbotten, dock inte på semin, men om ni inte bor så långt ifrån varandra kanske det är ett alternativ.

*kl*
Man får ju hoppas att det blir lite billigare med semin tills det är dags att betäcka Honey. Vill ju gärna testa med en splashhingst också :)

Ja Copper hade varit aktuell om det inte vore han som är pappa till vårt sto ;)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa...
2
Svar
25
· Visningar
2 475
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar