Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?

Ja jag tycker att dom har ett visst ansvar som förebild, för "barn gör som vuxna gör och inte som de säger".... Det är väl ett bekant talessätt? Och det stämmer också :grin:

Så jag är så tråkig att jag tycker att alla vuxna ska vara bra förebilder för barn och i det ingår att använda hjälm när man rider.

Är man elitryttare så är man också ett av Svenska Ridsportförbundets ansikten utåt, och i och med att säkerhetsarbetet är en så stor del av vad SvRF ägnar sig åt kan jag tycka att det är väldigt lämpligt att elitryttare bär hjälm.

Ett mycket bra inlägg!!!

Det borde ingå att man rider med hjälm när man syns utåt för våra landslagsryttare, annars någon form av bestraffning eller tillsägelse.

Hemma där ingen ser är svårt att påverka, men på framridningar, clinics tidningar osv. Det ser illa ut i omgivningens ögon - framför allt för de som inte rider eller håller på med hästar de som bara läser om alla olyckor och skador i tidningarna.

Något man borde ta up med sportchefen kanske?

Personligen tycker jag att hjälmen är huvudsaken
Å, andra sidan har inte alla eliidrottare "valt" att vara ett ansikte för sporten.

De tävlar för att det är det de gör bäst helt enkelt, inte för att göra "hemma hos reportage"

Men de väljer om de vill vara med i landslaget... ;)

De är med i lanslaget för att de har en bra häst och rider bra.

Om de sedan är hjälmvägrare, rökare eller nyktra/onyktra alkolister elelr vad som helst påverkar inte landslagsplatsen.
De förväntas följa TR. Thats it!

Jag tycker inte de har något moraliskt ansvar, för som du säger, de har inte bett om att få bli berömda.

Uhmm?

Det är väl en ganska viktig drivkraft hos tävlingsryttare, att bli bäst och få bekräftelse för det?

Dessutom är det en ganska väsentlig del av elitryttares försörjning. Berömd = attraktiv för sponsorer.

Sponsorer vill synas, självklart.
Men det är resultaten på tävlingsbanorna som räknas. Inte om de har hjälm elelr inte på hemmaplan.
Ridhjälm är som tidigare nämts inte lag på även om det är smart att använda.

Återigen, sen när är det ett problem med hjälmlösa barn?

Jag blir nyfiken på hur mycket erfaernhet du har av att vara runt i olika typar av stall med ungdomar? Se det inte som att jag kritiserar dig, jag bara undrar:).

Min egen erfarenhet är följande; Jag jobbade som 17-åring hos en landslagsryttare i hoppning. Där red ingen med hjälm. Således inte jag heller. Vi var flera stycken under arton som inte red med hjälm-och jag kan väl inte heller säga att det var världens snällaste hästar. Efter att en vän till mig (som också jobbade hos en hoppryttare) förlorade en kollega när hon åkt av utan hjälm började jag väl tänka efter. Hade dock ff inte hjälm när jag red "snälla" hästar.

Med åren har jag blivit betydligt försiktigare och rider alltid med hjälm. Jag har också blivit mycket påverkad av de olyckor som skett och jag blir glad när jag ser AvG och AC mfl internationela storheter rida fram med hjälm inför stora dressyrstarter.

Om man tittar i diverse bildtrådar här på buke så ser man att det finns en hel del ridning som sker utan hjälm. Där inläggsförfattarna dessutom ber att ingen ska kommentera att de inte har hjälm på-för de VET redan att det är dumt.. Kan tyckas dubbelkorkat faktiskt.

Slutsatsen är -JA jag tycker att det är ett problem. Men jag vet inte om man faktiskt kan kräva en moralisk förpliktelse hos ryttarkändisarna ska rida med hjälm. Men jag kan tycka att de tidningar som gör hemmahosreportagen kräver det. Om inte bilder när de rider kommer med i tidningar och ryttaren får publicitet-får de då samma sponsorkontrakt med ex ridsportkedjor?

Jag tror inte elitryttarnas icke-användande av hjälm är något som "inspirerar" unga hobbyryttare.

Fast detta argumentet håller faktiskt inte rent vetenskapligt. I en känd beteendevetenskaplig undersökning så fick barn först se en video där en vuxen slog och hade ett aggresivt beteende gentemot en "bobo-doll" (vet inte hur jag ska översätta till svenska). När barnen sen släpptes in i ett rum med en "bobo-doll" visade de barnen som sett videon samma aggresiva beteende mot dockan, medan barnen som inte sett videon inte heller visade aggresivitet mot dockan.

En paralell kan nog helt klart dras med hjälmanvändande. Det handlar inte om direkt medvetna beslut att göra, eller inte göra-utan barnen blir inspirerade på ett omedvetet plan. Sen är det ajöss med hjälmen.

Kommer förresten ihåg att när jag var ridskoleunge var de äldra "häftigare" ungdomarna dom som trotsade alla regler och vågade rida utan hjälm när inge såg...

Jag tycker inte att dom har något givet ansvar att ha hjälm bara för att dom är duktiga i sin hobby. Hade jag själv varit på den nivån hade jag dock alltid haft hjälm, precis som nu.

Men jag tycker de bär ett STORT ansvar för träningsmetoder!
Det stör mig verkligen när en känd hoppryttare går ut med att h@n barrer hästarna eller en känd dressyr ryttare säger att hästarna inte kommer i haga, för att det förstör hästen om den kan röra sig som den vill.
Sådant ge anledning till att härma, vilken förstör många fina hästar.

Håller med dig här. Jag tycker det är ett mycket större problem att många elitryttare knappt låter sina hästar sätta sin mule utanför stalldörren utan en människa i släptåg och den dåliga hagvistelsen vet jag att många tar efter, även ryttare som aldrig kommer komma högre än L:A och då för att de har en fin häst.
Men för att återgå till hjälmanvändandet så tror jag barn är mer benägna att hitta sina förebilder på den lokala ridskolan eftersom de ofta ser upp till ridlärarna och/eller till privatryttarna där. Därför tycker jag det är en ren självklarhet att dessa ryttare ska bära hjälm i all ridning, inte som på en ridskola i stockholmsområdet där ägarens son galopperade runt hjälmlös och pratandes i mobilen. :mad:
Elitens hjälmanvändande har jag inte så mycket åsikter om, de får krossa skallen om de vill. Endast de naiva tror att man är så duktig att man omöjligt kan drutta av hästen och landa på skallen.

Kommer förresten ihåg att när jag var ridskoleunge var de äldra "häftigare" ungdomarna dom som trotsade alla regler och vågade rida utan hjälm när inge såg...

Jag tror sådant här efterapande är mer lokalt, om någon "tuff" duktig ryttare rider utan hjälm på en anläggning så kommer det sprida sig bland de unga och det bildas ett grupptryck - liknande det hos landslagsryttaren du jobbade hos. Men om alla ryttare har hjälm på en anläggning, speciellt tävlingsryttarna och ridskolelärarna, så tror jag de lokala barnen är mer benägna att ta efter dem än elitryttarna som de ser på bild i tidningarna någon gång ibland.
De starkaste förebilderna är de barnen möter i vardagen och har en närmare relation till.

Å, andra sidan har inte alla eliidrottare "valt" att vara ett ansikte för sporten.

Men det är väl ingen hemlighet att bland de bättre i världen = kändis (=förebild)? Och visst måste de vilja va kända, om ingen visste vem de var skulle ju sponsorerna knappast vara intresserade.

*KL* Jag tycker ALLA ryttare borde rida med hjälm, men är man ett ansikte utåt för sporten tycker jag det är ännu viktigare. Så förbaskat jobbigt är det inte att använda hjälm!

Har någon av er någonsin sett barn rida utan hjälm eller barn som vill rida utan hjälm??? Detta är en ickefråga då jag aldrig hört någon unge ifrågasätta hjälmanvändande.

Jag ha hört många barn som tycker hjälmen är "onödig" och vet flera som bara använder hjälm när mamma/pappa är med för att de måste då:grin: Så, jodå det finns!

*halvt kl*

Dessutom kan jag tycka att EN person som skadas i "onödan" är illa nog, för som sagt, så jobbigt är det inte.

Vem ska kräva att det används hjälm då hade du tänkt?

Ridsportförbundet har grenar där hjälm tom ses som en säkerhetsrisk. Voltige
Dressyre i högre klasser rids i hatt, körning=hatt.

Vad var och en gör hemma hos sig är upp till dem.
De flesta anläggningar som ridskolor och klubbar har hjälm tvång, vilket jag tycker är bra.
Det är ju där de flesta barn och ungdomar håller hus. I övrigt är det väl upp till föräldrarna att se till att det används ridhjälm liksom cykelhjälm?

Nej det tycker jag inte. Det är upp till föräldrarna.

Däremot tycker jag det är konstigt att försäkringsbolagen går med på att betala ut försäkringen vid ridolycka utan hjälm.

Jag tycker inte att dom har något givet ansvar att ha hjälm bara för att dom är duktiga i sin hobby. Hade jag själv varit på den nivån hade jag dock alltid haft hjälm, precis som nu.

Fast knappast att ridningen är på hobbynivå för våra svenska landslagsryttare i dressyr och hoppning. Detta är deras jobb. (Är fullt medveten om att det finns ryttare i andra grenar som är på elitnivå trots att ridningen är en hobby.)

Att man rider dressyr på hög nivå utan hjälm tycker jag är riktigt stenålders och töntigt!

Självklart är det föräldrarnas ansvar men jag förstår faktiskt inte varför man som toppryttare inte kan sätta på sig en hjälm när man ska göra ett repotage som man VET kommer läsas av många yngre, ex. Som någon tidigare sa, barn gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Bråkande hundar
  • Vad heter den här?

Hästrelaterat

Tillbaka