Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Jag tycker väl det var en vuxentidning iof men, men.
Tidningen skrev också klart och tydligt att de tog avstånd från att rida utan hjälm.

Ni som tycker detta är så fruktansvärt...maila ryttaren, ring henne osv.
Hon bryr sig säkert..:rofl:

Ridsportförbundet har grenar där hjälm tom ses som en säkerhetsrisk. Voltige
Dressyre i högre klasser rids i hatt, körning=hatt.

Säkerhetsrisken i voltige kan jag förstå att dels är det svårt att stå på huvudet osv med hjälm och att de kan fastna i hakbandet osv när de är upp å ned å ut å in å bak å fram å under å över hästen på och runt och kring varandra.

Men VAD är säkerhetsrisken i högre dressyr? Vad skulle en hjälm kunna göra för att skada?

Det låter konstigt...

Jag tror inte att hjälmen kan skada. Men det är min personliga åsikt (undantaget voltigen då)

Men så länge det tillåts att tävla flera grenar utan hjälm, tycker jag det är fel att hoppa på en enskild hoppryttare.

Vet flera duktiga ryttare och tränare som röker tex. Det är ju också sämre förebild, men de är duktiga på det de ska. Dvs tex träna.

Fast knappast att ridningen är på hobbynivå för våra svenska landslagsryttare i dressyr och hoppning. Detta är deras jobb. (Är fullt medveten om att det finns ryttare i andra grenar som är på elitnivå trots att ridningen är en hobby.)

Okej, räkna bort ordet hobby då. Jag tycker inte dom har ett givet ansvar att ha hjälm för att dom är kända.

:grin:
De är med i lanslaget för att de har en bra häst och rider bra.

Om de sedan är hjälmvägrare, rökare eller nyktra/onyktra alkolister elelr vad som helst påverkar inte landslagsplatsen.
De förväntas följa TR. Thats it!

Ja det är jag medveten om, men de har vissa regler i landslaget om hur man uppför sig osv på tävling. Och det är inte accepterat i sveriges lanslag att supa under stora tävlingshelger. Det är inte sportmanship.

Landslagsryttarna är representanter för sporten och sverige och jag tror faktist att det är ett genomförbart krav att ryttarna bär hjälm på clinics, framridning och när de syns utåt i media.

Man behöver inte rida i landslaget bara för att man är duktig på att rida, det finns fler duktiga ryttare som kan ta den platsen.

Så gott om landslagsmaterial har vi faktiskt inte...

Klart ingen super under tävlingar, de rider med hjälm då också..
Frågan är hur mycket man ska bli styrd påhemmaplan.

halv kl

Svarar alla och ingen litegranna...

Jag tycker inte att man ska döma ut eliten för att de inte har hjälm. Dom gör som dom vill och bestämmer helt själva. Däremot förstår jag inte varför SvRF inte har som krav att man måste ha hjälm i offentliga sammanhang om man vill vara med i landslaget. Jag tycker att det är dåligt av SvRF att inte kräva hjälm, eftersom ryttarna representerar förbundet om dom rider i landslaget.

Utomlands ser det ju helt annorlund ut, och där är de inte bara avsaknaden av hjälm som är farligt. Alkoholkonsumtionen av ryttarna kan vara skrämmande och i mina ögon värre än att de inte har hjälm.En ryttare utan hjälm skadar sig själv, en full ryttare kan ju hitta på vad som helst...

Jag är en av dom som inte alltid har hjälm på mig när jag rider. Vem vill kasta första stenen?

fast clinics, media och framridning(inför tävling på tävlingsplatsen) är väl knappast så ofta på hemmaplan eller?

Inte rider ryttarna fram hemma och sen åker till Falsterbo för att tävla? Det är tillåtet att rida utan hjälm pga internationella regler.
När man vet att media intervjuar och ska ta kort - ärligt talat hur ofta är det? och det är för det mesta under tävling.
clinics - hur ofta är det? jag vet inte en enda som har det på hemmaplan heller.

Det handlar om att Ridsportförbundet ska ha ett snyggt "ansikte" utåt där även säkerhetstänket syns.

*knapp*

Jag fördömer ingen som väljer att inte bära hjälm, men jag tycker inte heller att det är så klokt. Samtidigt kommer jag på mig själv med att tänka att jag kanske ska skippa hjälmen inför ridpass då och då... Något jag inte förstår alls eftersom jag är helt för hjälmanvändande även på högre nivåer och skulle tycka det var skitkul att se någon rida en GPklass i dressyr med hjälm istället för hatt..

Här i USA är ju hjälmarna än mindre självklara, för barn ja, för hoppare oftast när de hoppar iaf, men i övrigt- nästan aldrig! En av min tränarens elever kommenterade en annan tränare som hon inte tycker rider bra med "hallå hon har ju tom HJÄLM när hon rider hästen X som är så snäll" och menade att det var negativt att en tränare använde hjälm.... Våran tränare påpekade dock att det dels var hästägarens krav, och dels så börjar fler o fler elitryttare använda hjälm. Det hela kändes väldigt konstigt för mig måste jag säga!

Ja det tycker jag absolut, och jag är dessutom så ful att jag klagar när folk rider utan. Det är dock bara stallägaren och hans son (som båda tävlar internationellt) som rider utan hjälm, men jag tjatar på dem ändå. Sonen har fått nog på den svenska klagan så nu tar han på sig hjälmen när han skall ut i skogen i alla fall.

Det är otroligt dyrt att försäkra en ridverksamhet i delstaten där jag bor, och det beror på olycksrisken. Om statistiken trillar neråt och färre människor skadas vid ridning, kommer premierna också till slut att gå ner, och kanske kan då fler människor ha råd att rida. Därför tycker jag att alla skall rida med hjälm för icke-hjälmridande påverkar även hjälmryttare (i alla fall i min delstat - Sverige vågar jag inte uttala mig om längre :)).

*kl*

Det borde väl inte vara så svårt att lagstifta om att man ska rida med hjälm.
Man kan ju lagstifta om allt möjligt annat så varför inte detta?
Samtidigt tycker jag försäkringsbolagen ska vara väldigt hårda med att inte betala ut ersättning när det sker olyckor där man inte använt hjälm.

Förstår ej tjusningen med att rida utan hjälm.

Fast en lagstadgan tror inte jag är nödvändig. Tror att de som skulle ha mest effekt på elitryttarna är att sponsorer och media ställer krav på dem. Även att försäkringsbolagen skulle bli tuffare ang hjälmanvändande tror jag hade haft stor effekt.

Men ska det ingå vissa "plikter" i berömmelsen? Och är att rida hjälmlöst så illa att sponsorer ska dra öronen åt sig och förbundet välja bort hjälmlös ryttare vid landslagsuttagningar och sådant?
För det är väl det en ryttare vill uppnå? Få sponsorer och bli uttagen av förbundet alltså.

Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?

Jag har funderat på detta efter att ha läst en artikel med en känd hoppryttare som på grund av "barnslig trots" enligt ryttaren själv låter bli att rida med hjälm... Jag bli fan förbannad när jag läser något så urbota korkat! Samtidigt är det ingen som bett dessa ryttare att bli kända och att vara just förebilder. MEN nu är dom det och kan man då kräva att de ska ha ett moraliskt/etiskt ansvar att föregå med gott exempel?

Det har ju hänt ganska många otäcka olyckor det senaste året. Och inom dressyrens högsta nivåer börjar effekterna av Courtney King Dyes olycka bli tydliga när fler och fler ryttare rider med hjälm på framridningar:bow:.

Ansvar och ansvar, men jag tycker absolut att de bör tänka på den frågan!

Som stkhlm horse show, när de pratade säkerhet, framförallt användning av hjälm. Samtidigt i bakgrunden rider R-F Bengtsson omkring utan hjälm. Såg och lät inte bra ut alls faktiskt. Hur tänkte de där?

Har inte läst igenom tråden, så kanske finns fler som påpekat samma sak..

*kl*

Det borde väl inte vara så svårt att lagstifta om att man ska rida med hjälm.
Man kan ju lagstifta om allt möjligt annat så varför inte detta?
Samtidigt tycker jag försäkringsbolagen ska vara väldigt hårda med att inte betala ut ersättning när det sker olyckor där man inte använt hjälm.

Förstår ej tjusningen med att rida utan hjälm.

Ja finns det en lag om att man måste cykla med hj'lm så kan de lika gärna göra en om att man måste rida med hjälm.

Ridolyckor finns det många, skulle tro att en otroligt liten del av dessa är hjälmlösa. Hårdare krav på hjälm är ju löjligt, folk använder hjälm, däremot så har många inget som helst hästvett så därför händer så många olyckor.

Ja finns det en lag om att man måste cykla med hj'lm så kan de lika gärna göra en om att man måste rida med hjälm.

Ja, så tänkte jag också.
Om jag inte har helt fel för mig sä räknas vi (hästekipage) som fordon när vi befinner oss i trafiken.
Då borde det ju inte vara så svårt.

Sen skulle det givetvis slå högt om sponsorer satt det som ett krav. Det är väl där det känns mest för elitryttarna.
På tävling borde det def. vara lag på att man ska ha hjälm.
Nu tänker jag på framridningen oavsett gren och nationalitet.
Varför kan inte dressyrryttarna rida med hjälm också?
Det borde väl inte spela någon roll för helhetsintrycket om ryttaren har hjälm eller hatt...?
I westernridningen finns det hattar med inbyggd hjälm.
Kikar man på nära håll så ser man att det är en hjälm, annars syns det inte.

Läste någonstans att man jobbar på detta även i dressyren.
Hoppas det går igenom ända upp i FEI!

En helt annan fråga det här med hästvett.

Men nu är ju frågeställningen inriktad på hur de små fansen upplever att deras idol rider utan hjälm.
Tror tyvärr att det är vanligt förekommande att man resonerar som så att, behöver inte dom så behöver inte jag.

I mitt gamla stall red dottern gärna utan hjälm.
En kväll skulle hon rida till ridhuset i mörkret.
Trots mammans påstridighet skulle hon inte ha hjälm.
Plötsligt när vi står i stallet och snackar kommer hon tillbaka, det har gått ca 20 min.
Bloden rinner om både hästen och flickan.
Hästen har blivit rädd för en plötsligt uppdykande ko bredvid vägen (givetvis i sin hage). Hästen kastar sig runt, halkar på asfalten, flickan far av och slår sig halvt fördärvad. Hon får bl.a ett stort jack i huvudet som hon med fullkraft drar i asfalten.

Tror ni att hon använder hjälm idag???

I det här fallet är det du som mamma som skulle stått på dej och krävt hjälm om hon skulle rida ponnyn öht. Du kan inte lägga ansvaret på ngn kändis. Det är DU som bär ansvaret för DIN dotter. Hon ska lära sig att folk gör MYCKET dumt och det som är dumt ska man inte ta efter. I livet är det så hela tiden. De måste lära sig att stå emot tryck från omgivningen och det är föräldrarnas ansvar att ställa kraven på sina barn, inte NÅGON annans ansvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka