Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridsportförbundet har grenar där hjälm tom ses som en säkerhetsrisk. Voltige
Dressyre i högre klasser rids i hatt, körning=hatt.
Fast knappast att ridningen är på hobbynivå för våra svenska landslagsryttare i dressyr och hoppning. Detta är deras jobb. (Är fullt medveten om att det finns ryttare i andra grenar som är på elitnivå trots att ridningen är en hobby.)
De är med i lanslaget för att de har en bra häst och rider bra.
Om de sedan är hjälmvägrare, rökare eller nyktra/onyktra alkolister elelr vad som helst påverkar inte landslagsplatsen.
De förväntas följa TR. Thats it!
Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?
Jag har funderat på detta efter att ha läst en artikel med en känd hoppryttare som på grund av "barnslig trots" enligt ryttaren själv låter bli att rida med hjälm... Jag bli fan förbannad när jag läser något så urbota korkat! Samtidigt är det ingen som bett dessa ryttare att bli kända och att vara just förebilder. MEN nu är dom det och kan man då kräva att de ska ha ett moraliskt/etiskt ansvar att föregå med gott exempel?
Det har ju hänt ganska många otäcka olyckor det senaste året. Och inom dressyrens högsta nivåer börjar effekterna av Courtney King Dyes olycka bli tydliga när fler och fler ryttare rider med hjälm på framridningar.
*kl*
Det borde väl inte vara så svårt att lagstifta om att man ska rida med hjälm.
Man kan ju lagstifta om allt möjligt annat så varför inte detta?
Samtidigt tycker jag försäkringsbolagen ska vara väldigt hårda med att inte betala ut ersättning när det sker olyckor där man inte använt hjälm.
Förstår ej tjusningen med att rida utan hjälm.
Ja finns det en lag om att man måste cykla med hj'lm så kan de lika gärna göra en om att man måste rida med hjälm.