Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Nej jag tycker inte att det är ett problem med hjälmlösa barn.

Men jag tror på bra förebilder och för mig ingår där att använda hjälm, att ha väluppfostrade hästar, att det i stallet råder ordning och reda så att ingen (människa eller djur) kan göra illa sig... mm mm...
MEN det är dom oförutsedda sakerna jag tänker på, t.ex så kan hästen gå omkull. Då vill jag att mitt barn har hjälm på sig och jag vill inte ens ha en diskussion om huruvida "den och den inte har hjälm så det behöver inte jag heller"... :mad:
Barn förstår inte hur mycket vi än förklarar - dom gör som vi gör.
Som förälder är det min skyldighet att hjälpa barnet att bli en vuxen människa, för mig ingår då även att skydda på olika sätt. Hjälm är endast ETT sätt.... men det var det TS frågade om.

Lite OT;
I någon tråd för länge sen var det någon som skrev;
Att uppfostra barn är som bergsbestigning,
man kan ge dom alla instruktioner och den allra bästa utrustningen,
men klättra - det måste dom göra själv.

Det tycker jag är en otroligt bra liknelse, att man kan ge de bästa förutsättningarna man kan, men utan att vara överbeskyddande.
Poängen är att jag vill skydda - men inte överbeskydda mitt barn ;)

I det här fallet är det du som mamma som skulle stått på dej och krävt hjälm om hon skulle rida ponnyn öht. Du kan inte lägga ansvaret på ngn kändis. Det är DU som bär ansvaret för DIN dotter. Hon ska lära sig att folk gör MYCKET dumt och det som är dumt ska man inte ta efter. I livet är det så hela tiden. De måste lära sig att stå emot tryck från omgivningen och det är föräldrarnas ansvar att ställa kraven på sina barn, inte NÅGON annans ansvar.

Jag som mamma??
Läs en gång till är du snäll..

Du pratar om att hon ska rida en ponny.
Låt mig ställa några frågor bara.
Vem är mamman i mitt inlägg?
Hur gammal är dottern?
Tror du att hon använder hjälm nu?
Varför tror du att hon ska rida en ponny?

Jag som mamma??
Läs en gång till är du snäll..

Du pratar om att hon ska rida en ponny.
Låt mig ställa några frågor bara.
Vem är mamman i mitt inlägg?
Hur gammal är dottern?
Tror du att hon använder hjälm nu?
Varför tror du att hon ska rida en ponny?

Skit desamma, uppfattade det som att det var ett barn när du skrev dottern OK hon kan hsa varit 40 år och modern 60, det spelar ingen roll principmässigt:
Är man vuxen (över 18 år) bär man sitt eget ansvar.
Är man barn (under 18 år) så bär föräldrarna ansvaret.
Min fråga kanske skulle vara: Vem beskyller du att den sk "dottern" slog sog?

Kändisar som rider utan hjälm?
Föräldern?
Dottern?
Kon?
Hästen?

Håller helt med dig, tycker alla över 18 får bestämma själv då de faktiskt har ansvar över sig själv.

Gällande barn, där finns det ju faktiskt en lag om hjälm i sverige om jag inte har helt fel. Under 16 år tror jag att det är ett måste, sen upp till föräldrarna. Men i slutändan så är det ju faktiskt föräldrarnas ansvar och jag tycker inte att man bör skylla på eliten.
De är ju vuxna så de bör få göra hur de vill.

Gällande barn, där finns det ju faktiskt en lag om hjälm i sverige om jag inte har helt fel. Under 16 år tror jag att det är ett måste, sen upp till föräldrarna.

Vid ridning? det var mer än jag visste, men jag har dålig koll på just sådana lagar nuförtiden. Jag känner att vi vuxna måste lära oss att ta ett vuxenansvar då det gäller ungdomarna. Vi ska inte skylla på andra (kändisar/förebilder mm) det är vi som jobbar/vistas ihop med barnen/ungdomarna som ändå är de som ska se till att de lär sig stå emot. Jag kan känna att det gäller allt. När vi är konsekventa mot ungdomarna och inte ger oss på vissa viktiga punkter så kommer de att lära av oss att stå emot eftersom vi står emot deras tjat och påtryckningar mot oss.

Det är inom western som barn måste ha hjälm. Tror det är det du menar?
För som vuxen får du ju sedan själv bestämma om du vill bära hatt elelr hjälm.

Det är inom western som barn måste ha hjälm. Tror det är det du menar?
För som vuxen får du ju sedan själv bestämma om du vill bära hatt elelr hjälm.

Vid tävling - ja. Samma sak inom all hästsport, inom tävling.
Sen kan ridskolor ha sånna regler också. Men det finns ingen LAG.

Nu var det inte jag som skrev att det var lag.....

Jag är mycket väl medveten om att det är skillnad på lag och TR och dessutom olika förbund.

Dubbelpost... attans sega dator ;-)

Men passar på att svara dig Älgen, nej jag såg att det inte var du som skrev om lag - sorry!
Jag ville bara vara tydlig i den meningen, men skulle ha lagt in ett radbryt...

Senast ändrad:

Argumentet, om än lite omoget, var att ***** ******* rider inte med hjälm.
Denna tjejen är mycket duktig Team Penning (tror jag det heter) ryttare och med tanke på sin ålder borde hon veta bättre.

Sen skyller jag inte någon speciell för det utan det var mest bara ett exempel där man uttalat hade en speciell person som förebild.

Argumentet, om än lite omoget, var att ***** ******* rider inte med hjälm.
Denna tjejen är mycket duktig Team Penning (tror jag det heter) ryttare och med tanke på sin ålder borde hon veta bättre.

Sen skyller jag inte någon speciell för det utan det var mest bara ett exempel där man uttalat hade en speciell person som förebild.

..och föräldern accepterade argumentet = att föräldern tyckte att argumentet höll :crazy:

Jag är kluven och anser hjälmanvändningen bland barn och ungdomar vara en viktig fråga - och därmed beklagligt om det skulle vara så att HLs beslut påverkar något barn att skippa hjälmen.

Som förebild för barn kan jag tycka att det vore fint om hon bjöd till - hennes vägran fyller ju inte något annat syfte direkt än att bara vara trotsigt och provokativt, något som dock kan vara en nog så god baktanke. Med tanke på pratet tidigare i tråden om just sponsorer så kan ju en positiv effekt uppkomma av att vara en "snackis" och vägra falla in i "präktighetsnormen".

Själv hade jag liksom Helena vägrat sälla mig till "förebildsfållan" om jag blev så duktig på något att jag blev uppmärksammad för det. Jag röker, festar, svär och gör massor av saker som jag anser att barn och ungdomar inte bör göra och vad gäller hjälmanvändning eller andra säkerhetsåtgärder anser jag det vara föräldrarnas ansvar. Undantagslöst.

Anser nu förevarande tidning att icke-hjälmanvändande är så förkastligt och moraliskt depraverande för våra ungdomar borde de valt att inte publicera en enda bild på ryttare utan bild. Det lär väl dock sänka tidningens läsvärde och därmed minska annonsintäkter - så innan de moraliserar över någon annans beslut anser jag att de bör sluta kasta sten i glashus.

Vuxna människor har rätt att göra en hel hög med dåraktiga val - det medföljer det demokratiska frihetskonceptet.

Vet vilken artikel du menar, jag reagerade ocskå på detta.
Jag tycker ryttaren har en poäng i att denne är ju vuxen och är inte någon annans "mamma" så att säga, MEN jag tycker nog att även om man inte har ett ansvar rent tekniskt, så har man det moraliskt om du förstår vad jag menar.

Jag tror det visar lite hur man är som person, om man ser att det ansvaret finns där, eller om man bryr sig mer om sin egen person så att säga än om att vara en bra förebild med sånna viktiga saker.
Det är också lite skillnad på en privatryttare som väljer att inte ha hjälm än på en sådan pass känd person tycker jag, det mer känd det mer moraliskt ansvar eftersom man då blir en välkänd och välspridd förebild.

Jag själv rider alltid alltid med hjälm men ser inte ner på andra som inte gör det (även om jag inte förstår varför man väljer det), även om jag tycker att när man är en förebild ska agera som det, oavsett om man är har valt det själv eller inte ;)

Jag har dock tyvärr sett flertalet ungdomar som tycker det är så coolt att vara hjälmlös så att säga, både över och under 18, men oftast är det föräldrar som är nonchalanta i sin inställning som tillhör dessa barn har jag märkt.

Irriterade mig nåt enormt på när mr. Brink red utan hjälm på ett BARNPROGRAM! Då har man gått för långt tycker jag, det är ju direkt riktat åt barn så liiiiite högre morlisk kompass tycker jag man kan ha faktiskt, både han och Svt.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Nu är ju inte Helena Lundbäck direkt känd för att göra intelligenta uttalanden i tidningarna...
Jag tycker eliten borde ha hjälm i alla officiella sammanhang, hur de gör hemma bryr jag mig inte om.
Jag rider själv alltid med hjälm och får jag barn ska de också ha det (om de nu vill rida :p) fan skulle mina framtida ungar rida utan hjälm skulle jag bli så rasande att jag skulle sälja hästen/ponnyn för den.
Man har ju hjälm ifall att, du har ingen aning om ifall du kommer trilla av eller inte innan ett ridpass.
Om man nu tkr att man blir svettig och äcklig, köp en GPA Speed air då, de är grymma och man blir inte svettig. Har du inte råd men en sån, synd för dig, då kanske du inte har råd att hålla på med hästar alls egentligen då.

Jag kan inte låta bli och upprepa att Pippi eller någon annan Astrid Lindgrenfigur aldrig har hjälm och det verkar ju inte negativt på barns hjälmanvändande!!!

Jaha och varför svarar du det till mig?
Jag bryr mig inte ifall Pippi rider utan hjälm, skulle mina framtida barn göra det skulle de aldrig få gå nära en häst igen oavsett om de är 11 eller 17, det spelar liksom ingen roll vem som inspirerat ungen, lika illa oavsett.

KL

Givetvis är det inte idolernas ansvar att uppfostra andras barn, men som "kändis" får man, varesig man vill eller ej, mycket inflytande. Se bara på hur dessa förbaskade Tretorn-stövlar använts av varenda ponnyunge! Som idol får man mycket makt.

Personligen förstår jag inte hur man kan vara så korkad som att rida utan hjälm. Bevisligen har man inte förstått hur värdefullt och skört livet är över huvud taget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka