Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar
Nej jag tycker inte att det är ett problem med hjälmlösa barn.
Men jag tror på bra förebilder och för mig ingår där att använda hjälm, att ha väluppfostrade hästar, att det i stallet råder ordning och reda så att ingen (människa eller djur) kan göra illa sig... mm mm...
MEN det är dom oförutsedda sakerna jag tänker på, t.ex så kan hästen gå omkull. Då vill jag att mitt barn har hjälm på sig och jag vill inte ens ha en diskussion om huruvida "den och den inte har hjälm så det behöver inte jag heller"...
Barn förstår inte hur mycket vi än förklarar - dom gör som vi gör.
Som förälder är det min skyldighet att hjälpa barnet att bli en vuxen människa, för mig ingår då även att skydda på olika sätt. Hjälm är endast ETT sätt.... men det var det TS frågade om.
Lite OT;
I någon tråd för länge sen var det någon som skrev;
Att uppfostra barn är som bergsbestigning,
man kan ge dom alla instruktioner och den allra bästa utrustningen,
men klättra - det måste dom göra själv.
Det tycker jag är en otroligt bra liknelse, att man kan ge de bästa förutsättningarna man kan, men utan att vara överbeskyddande.
Poängen är att jag vill skydda - men inte överbeskydda mitt barn
Nej jag tycker inte att det är ett problem med hjälmlösa barn.
Men jag tror på bra förebilder och för mig ingår där att använda hjälm, att ha väluppfostrade hästar, att det i stallet råder ordning och reda så att ingen (människa eller djur) kan göra illa sig... mm mm...
MEN det är dom oförutsedda sakerna jag tänker på, t.ex så kan hästen gå omkull. Då vill jag att mitt barn har hjälm på sig och jag vill inte ens ha en diskussion om huruvida "den och den inte har hjälm så det behöver inte jag heller"...
Barn förstår inte hur mycket vi än förklarar - dom gör som vi gör.
Som förälder är det min skyldighet att hjälpa barnet att bli en vuxen människa, för mig ingår då även att skydda på olika sätt. Hjälm är endast ETT sätt.... men det var det TS frågade om.
Lite OT;
I någon tråd för länge sen var det någon som skrev;
Att uppfostra barn är som bergsbestigning,
man kan ge dom alla instruktioner och den allra bästa utrustningen,
men klättra - det måste dom göra själv.
Det tycker jag är en otroligt bra liknelse, att man kan ge de bästa förutsättningarna man kan, men utan att vara överbeskyddande.
Poängen är att jag vill skydda - men inte överbeskydda mitt barn