Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

*KL*

Jag är förälder till nu vuxna barn. Själv är jag uppvuxen, mer eller mindre, på en ridskola. Jag har själv hjälm, inte för att någon "idol" hade det för det hade dom INTE utan för att det var en regel på ridskolan redan på 60-talet. På den tiden hade tävlingsryttarna hjälm, ja men utan käkrem :cool: . Man ska komma ihåg att dessa hjälmar på intet sätt var ens i närheten av dagens kvalitét och säkerhet. Jag fortsatte att använda hjälm, dock av modern typ med hög kvalitét.

Dottern har inte någon s.k. "idol" i hästvärlden direkt. Hon är uppvuxen med mina värderingar och regler. Hon red ett tag på ridskola. Så hon har hjälmanvändandet med sig. Har aldrig haft något diskussion om den saken. Det var som det var, hjälmen på om man ska upp i sadeln.

Dessutom är vi båda westerninriktade...och använder hjälm. Idolerna använder inte hjälm. Det är som regel hatt i reportage, träningar och tävlingar med några få undantag.

Barnen är uppvuxna med Astrid Lindgrens sagor och filmer. Det påverkade inte mina barn iallafall och inte mig heller. Lärde dom tidigt att det är skillnad på film och verklighet. Dom klarade att se skillnaden...och använder hjälm.

I min värld är det jag som förälder som förklarar varför en regel finns och lär barnen att följa detta. Att det alltid finns en risk med vad vi gör oavsett om vi kör bil, cyklar eller rider. Att skicklighet inte betyder att man kan minska säkerhetstänket utan att det är en förutsättning för säkerhet.

Nej, hästen blir ju inte en säkrare individ bara för att jag använder hjälm därför jobbar jag ju också med hästen så den blir trygg och så säker man kan få den med tanke på att det är en levande individ.

Vad sen ryttarkändisar gör är deras ensak så länge dom sköter sina hästar väl och inte utsätter dom för suspekta träningsmetoder...

Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?

Nej, det tycker jag inte.
Jag tycker att det är bra om folk i allmänhet använder hjälm men jag ser inte att det är någons skyldighet.
Mina barn kommer få lära sig att ha hjälm vid ridning. Jag har själv hjälm vid ridning. Enstaka gånger har jag iofs ridit utan men det är väldigt sällan. Skulle gärna slippa hjälmen på sommaren när det är varmt men det hjälps inte. (Och nej, en GPA Speed Air hjälper inte mig. Jag är ovanligt varm, året runt.)
Samtidigt så har jag själv som yngre, med mina föräldrars goda minne, ridit hjälmlöst vid olika sorters uppvisningar och dylikt. Jag lär alltså inte vara omöjlig på den punkten. (Sambon och den blivande pappan är nog omöjligare men han anser å andra sidan att alla hästar utom min 5-åriga ponny är livsfarliga.)

Kort skrivet, jag anser att det är föräldrarnas ansvar när det handlar om omyndiga personer och därefter är det den enskildes ansvar.

Jag blev så irriterad över hela artikeln att jag rev ut de sidorna om henne och slängde dem (moget, right?!;) ) Jag tycker personligen att tidningen inte skulle ha valt att publicera artikeln i ren protest. Och jag tycker inte att tidningen framhöll speciellt stort att det var fel att rida utan hjälm. Jag tycker att man ska bojkotta dessa reportage helt och hållet. Eller om möjligt inte ens nämna något om hjälm frågan samt inte ha med några bilder när hon rider.

Jag är riktigt irriterad både på ryttaren och på tidningen:cool:

Oj då, kanske dags för lite terapi i ämnet -aggressionskontroll! Livet består av både faror och utmaningar och man kan inte kontrollera allt och alla.

Jag har läst artikeln och som du reagerat på den negativt. Hjälm är en självklarhet både för kända ryttare och vanliga "dödliga" tycker jag.

Jag är kluven och anser hjälmanvändningen bland barn och ungdomar vara en viktig fråga - och därmed beklagligt om det skulle vara så att HLs beslut påverkar något barn att skippa hjälmen.

Som förebild för barn kan jag tycka att det vore fint om hon bjöd till - hennes vägran fyller ju inte något annat syfte direkt än att bara vara trotsigt och provokativt, något som dock kan vara en nog så god baktanke. Med tanke på pratet tidigare i tråden om just sponsorer så kan ju en positiv effekt uppkomma av att vara en "snackis" och vägra falla in i "präktighetsnormen".
Själv hade jag liksom Helena vägrat sälla mig till "förebildsfållan" om jag blev så duktig på något att jag blev uppmärksammad för det. Jag röker, festar, svär och gör massor av saker som jag anser att barn och ungdomar inte bör göra och vad gäller hjälmanvändning eller andra säkerhetsåtgärder anser jag det vara föräldrarnas ansvar. Undantagslöst.

Anser nu förevarande tidning att icke-hjälmanvändande är så förkastligt och moraliskt depraverande för våra ungdomar borde de valt att inte publicera en enda bild på ryttare utan bild. Det lär väl dock sänka tidningens läsvärde och därmed minska annonsintäkter - så innan de moraliserar över någon annans beslut anser jag att de bör sluta kasta sten i glashus.

Vuxna människor har rätt att göra en hel hög med dåraktiga val - det medföljer det demokratiska frihetskonceptet.

Fast är verkligen denna frågeställning som jag valde för tråden något som handlar om präktighet? Är det präktigt att ha bilbälte? Är det präktigt att vara rädd om sitt och andras liv?

Ditt ställningstagande är tydligt att du inte anser det vara elitryttarnas moraliska ansvar att vara en förebild dock:). Men jag skulle inte kalla att deras val handlar om en moralisk deprevation. Att inte använda hjälm handlar om säkerhet och inte moraliskt tänkande. Moralen är huruvida ryttare som är förebilder bör föregå med gott exempel.

Jag kan inte låta bli och upprepa att Pippi eller någon annan Astrid Lindgrenfigur aldrig har hjälm och det verkar ju inte negativt på barns hjälmanvändande!!!

Nej och barn försöker inte lyfta hästar heller bara för att Pippi kunde det.

Menar du på allvar att du jämför ryttareliten som förebilder med Pippi Långstrump? Känns det verkligen som en hållbar liknelse i min frågeställning i orginalinlägget?

Fast är verkligen denna frågeställning som jag valde för tråden något som handlar om präktighet? Är det präktigt att ha bilbälte? Är det präktigt att vara rädd om sitt och andras liv?

Ditt ställningstagande är tydligt att du inte anser det vara elitryttarnas moraliska ansvar att vara en förebild dock:). Men jag skulle inte kalla att deras val handlar om en moralisk deprevation. Att inte använda hjälm handlar om säkerhet och inte moraliskt tänkande. Moralen är huruvida ryttare som är förebilder bör föregå med gott exempel.

:bow:Det är en säkerhetsfråga för en själv, även elitryttare dör eller blir grönsaker om olyckan är framme - vare sej dom skiter i att vara moraliska eller inte:angel:
Den moraliska delen är jättestor:
- förebild för barn och unga
- ansvar mot anhöriga som möjligen blir ledsna om man dör eller hamnar som grönsak eller så....
- ansvar mot alla stackars skattebetalare i sitt eget landsting som ska betala intensivvården och sen rehabilitering mm mm - om man överlever skallskadan....

Visst, det finns en massa annat man kan skada sig på, man kan trilla nerför ett stup eller under en bil....eller snubbla på trottoarkanten

Men vissa saker går ju att undvika, så varför inte göra det :confused:
Man kan undvika att gå fram till kanten av stupet, man kan se sej för innan man går över vägen och man kan ha hjälm när man rider:)

Jag skulle som flera andra avsky att behöva känna krav på att vara mer "moralisk" för att jag blev känd (ha ha ha -vilken tanke:angel:) Men jag vill inte slå i skallen om hästen snubblar eller det händer nåt annat som gör att jag åker i backen. Det BRUKAR inte hända. Men vem vet, ibland händer det fort. En mkt erfaren kompis häst halkade och föll ner i ett dike, och ryttaren kom under:crazy: Utan hjälm hade hon troligen inte levat. Känd eller ej.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men om å andra sidan tidningen moraliserar över HLs val - hur korkat de än må tycka att det är, så är det till syvende och sist tidningen som är forumet som ungdomar kommer i kontakt med. Därmed anser jag det förmätet att moralisera över hennes val - det är de som väljer att publicera bilden.

De har ett val att låta bli om de nu vill ta ställning på riktigt och inte bara komma med pekpinnar - de har ett vinstintresse i att publicera bilden och gör därför så. Alltså anser jag att ansvaret för eventuellt dåligt inflytande på barn och ungdomar är tidningens - inte HLs.

Frågeställningen för tråden är det bara du som TS som exakt kan definiera, men att det råder ett präktighetsideal för förebilder är min definition av den norm som pådyvlas våra "kändisar". Jag tycker inte att alla behöver vara trevliga, äppelkindade och bra förebilder om de inte valt det själva.

Vad gäller moraliskt ansvar inför andra så är det en individuell uppfattning om moral vill jag bara påpeka. Jag svarar för mitt liv, min sambo och mina anhöriga för sitt. Jag är definitivt inte ansvarig för någon utomståendes barn vad gäller förebildsdelen.

Jag håller med om att hjälm kan vara en bra livförsäkring, däremot håller jag inte med om att det ligger ett moraliskt ansvar i hjälmanvändandet. Det är en säkerhetspryl, likväl som välpassande skor anpassade för ridning eller för den delen en väluppfostrad och tam häst. Jag anser inte det vara moraliskt förkastligt att utsätta sig för risk helt enkelt, så länge inte andra drabbas direkt av mitt risktagande (jmfr vansinneskörning i trafiken exempelvis).

Människor är inte alla till ett hundra procent riskaverta. Det finns rätt många som är riskneutrala (för att inte tala om dem som älskar risk i alla former). Jag håller inte med om kopplingen mellan riskhantering och moral, men så är jag inte mycket för pådyvlad moral heller, det är i mitt tycke snarare ett kontrollmedel.

Det är väldigt intressant att läsa dina svar, för även om jag inte håller med dig i sak så är du välgrundad och välformulerad:). Till skillnad från ex HL:D.

Jag personligen håller dock inte med om att vårt ansvar kring säkerhetstänkande inte sträcker sig längre än till oss själva och vår närmaste omgivning. Jag tycker inte att det är fullt så enkelt att bara avsäga sig ansvar och låta andra sköta sig själva. Allt vi gör har trots allt effekter på omgivningen-vare sig vi vill eller inte. Och en ryttare som är känd och därmed exponeras i media får på det sättet ett ganska stort inflytande-vare sig de vill eller inte.

Sen kan jag inte heller se hur hjälmanvändande är ett "pådyvlande av präktighetsnorm"?

Haha, ja, jag hade aldrig kunnat med att så fragrant uppvisa min treårstrotsiga sida publikt (att den finns sticker jag inte under stol med, men jag hade nog inte velat blottlägga den såpass)... :D

Jag ser en skillnad i ansvar för säkerhet och egen användning av säkerhetsprodukters påverkan på andra - och anser verkligen inte att medmänniskor skall blunda för andras bekymmer och nonchalera potentiellt farliga situationer. Hade något av barnen i stallet fått för sig att komma ner till ridhuset hade jag till exempel inte blundat för det, utan hojtat efter deras föräldrar exempelvis. Däremot håller jag inte med om att det åligger oss alla ett moraliskt ansvar att alltid vidta samtliga säkerhetsåtgärder för att inte förleda andra i frestelse och vidhåller därför att det till syvende och sist är föräldrarnas ansvar att tillse att deras barn "sköter sig".

Jag skrev också ovan vad gäller "präktighet" att det är min personliga tolkning. Jag har oerhört svårt för den glättiga, käcka och välartade fasad som förväntas av alla "kändisar" och skrev därför att jag klassar det som en präktighetsnorm. Att givetviiiis använda hjälm är en del av ett förväntat beteende - som jag högst subjektivt kallar för präktigt.
Dessutom skulle jag, om jag var HL känna mig som en hycklare om jag, trots att "alla" vet att jag inte använder hjälm annars, satt och red med hjälm "bara för att". Däremot hade hon kunnat snitsa till det lite snyggare helt klart, och som sagt var, hjälmanvändning är viktigt och bör givetvis lobbas för.

Det är den moraliska ansvarsaspekten jag argumenterar kring, inte användningen i sig. Även om det idag verkar som att den ökade användningen av säkerhetsutrustning till viss del skapar en falsk säkerhet. Ingen hjälm eller väst i världen hjälper om ungarna inte har en susning om hur hästar faktiskt beter sig och därför släpps vind för våg.

KL

Är hjälmanvändande en fråga om moral och etik för "kändisryttarna"? Knappast :)

Däremot är det en fråga om det finns något innanför pannbenet eller inte :devil:

Skyldigheter som förebilder och idoler? Nej, det tycker jag inte att de har personligen, men SvRF och Olympiska komittén har som organisationer den moraliska och etiska skyldigheten att kräva av ryttarna att om de vill representera svensk ridsport, så ingår hjälmanvändande i all ridning så länge man är med i landslag eller olympiska lag,

Visst jag har själv ridit mycket utan hjälm. Det var på den tiden hjälmarna bara hade hakband av resår, med påföljd att hjälmen oftast åkte av före ryttaren :D
Då kändes det som om det kvittade.
När bättre hjälmar fanns att tillgå, så var det iaf för mig en självklarhet att rida med hjälm och är så fortfarande.

Att rida utan hjälm är varken tufft eller coolt, det är bara korkat. ;)

Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?

Ja, det tycker jag. Visst, det finns ju garanterat de som bara vill livnära sig på att göra det de älskar, att rida och tävla och inte har något som en du blir ju trots allt ansiktet utåt för ridsporten. Jag blir å andra sidan lika irriterad om jag ser en skogsmulle rida utan hjälm som om jag ser en toppryttare göra det. Tycker även att det borde vara hjälmtvång även i de högsta klasserna i dressyren. Punkt.

kl

Jag anser att det är föräldrarnas ansvar och det kan man inte lägga över på någon annan.

Som exempel, min syster red utan hjäm en gång som ung. När mina föräldrar såg detta sa de helt enkelt att "antingen rider du med hjälm eller inte alls och då säljer vi din ponny omedelbart. Punkt!". De har alltid varit benhårda med sådana saker och det är jag glad för. Detta var inga tomma hot och det visste vi. Behöver jag säga att vi var enkla att ha och göra med som tonåringar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka