Moraliskt dilemma...

Jamtland

Trådstartare
Som några av er vet så har jag i min ägo en fantastisk fårdam vid namn Bärith plus en annan nästan lika fantastisk fårdam som heter Pyttis.

Bärith fick jag av en udda existens för många, många år sedan, då var hon så mager att hon knappt orkade stå och jag orkade utan problem bära henne till transporten trots att hon var nästan ett år gammal. Ända från första dagen har vi haft ett speciellt band, när "faror" hotat fårflocken så har Bärith kommit springande till mig istället för att följa med flocken, hon kommer alltid då jag ropar och vill gärna bli kliad. Oftast kan jag klippa henne utan att sätta fast henne osv.

Pyttis har jag haft ett par år kortare än Bärith. Pyttis var ett utstött litet lamm som jag (och alla andra) tvivlade starkt på skulle överleva. Hon är flaskuppfödd, har sovit bredvid min säng i en kartong, var med på jobbet de första veckorna av sitt liv och var helt övertygad om att hon INTE var ett får när jag försökte återföra henne till fårflocken.

Under årens lopp så har fårflocken varierat en smula, men i fjol sommar så orkade jag pga graviditet och diverse annat inte ha kvar så många och i slutändan tog vi bort alla utom Bärith och Pyttis. De bor nu under sommaren hos bekanta hos mina föräldrar som har gjort en jättehärlig hage åt dem. Men till hösten är meningen att de ska komma hem till oss igen. Och jag får en klump av orkeslöshet i magen när jag tänker på det.

Jag känner att jag vill inte ha hem dem... Jag har inte ork med dem, mäste bygga en ny vinterhage åt dem och jag tycker det känns som om jag inte har råd att hålla dem med hö nu när det blivit så dyrt. Samtidigt så känner jag mig så otacksam, de har trots allt gett mig väldigt mycket känslomässigt, de är två störthärliga individer.

De är rätt gamla, Bärith är 8 år (minst) och Pyttis 7 år, så jag vill inte ta några fler lamm på dem och då försvinner den lilla möjligheten som finns att få in några pengar så de kan "försörja" sig själva (som fårflocken i stort sett gjorde förr om åren).

Hur skulle ni ha gjort? Byggt den förbannade hagen och "stått ut" med deras vrålande vintertid ?(pga sin uppväxt så är Bärith lite lätt matfanatisk och eftersom jag är hennes stora matgud bräker hon för full hals så fortt hon ser mig, oavsett om hon har mat eller inte. Ljudet är jävligt irriterande på vinterkvällar då man redan är trött som en skabbräv). Eller tagit bort dem och tyckt att de år de har fått "räcker"?

Jenny

Sv: Moraliskt dilemma...

Om dina föräldrars bekanta uppskattar sina fyrbenta, ulliga hyresgäster och tycker det vore trevligt att ha dem kvar tror jag inte heller att Bärith och Pyttis kommer att räcka ut tungan åt dej när ni träffas.

Låt du flickorna vara kvar i jättehagen!

Du har gett dessa två damer ett fint liv under tiden de varit i din vård nu har de dessutom haft en bra sommar låt sagan sluta där. Tar du hem dom med den känslan du har nu blir det inte bra, de är dessutom så gamla att du inte ska ta lamm på dom, man är inte mer djurvän för att man har kvar djuren till de mer eller mindre självdör.Hoppas mina ord kan vara till någon hjälp.

Varför orkar du inte? Det verkar ju som att du gillar dom:confused:
Om man inte äns har energi till att göra det man vill är det tid att gå till läkaren.
Jag vet inte om jag har missuppfattat på något sätt, men som du beskriver fårna hade du normaltvis set fram emot att få hem dom.

Usch vad svårt... men kan du inte förklara för de bekanta hur situationen är och hur du känner dig? Dom kanske kan tänka sig att behålla fåren även över vintern (mot ev att du står för en del foderkostnader och dyl)? Jag är inte att haka på de som säger "avliva". Jag tycker inställningen att avliva förövrigt friska och lyckliga djur är tråkig och riktigt sorglig. Så lättvindigt man kan ta på ett liv... :crazy: Så nej, jag röstar för att försöka hitta en annan lösning än en avlivningsspruta.
Lycka till med beslutet.

Om du vill känna dej extra moralisk kan du ju erbjuda värdfolket att du står för alla omkostnader, mat, veterinär etc.

Känns som om jag inte orkar för att jag har två små barn, fibromyalgi som går i vågor samt tre hästar som jag sätter före fåren.

Jenny

Det är faktiskt andra sommaren de är hos sina "fodervärdar" och de är jätteglada över att få ha fåren sommartid, men vill INTE ha dem över vintern. Har frågat/tjatat flera gånger.

Jenny

Nej, jag har också problem att avliva friska djur om det inte är för "nyttosyfte" (de andra fåren och lammen har ju blivit mat och skinn, men Bärith och Pyttis finns inte en chans att jag kan äta upp!)

Jenny

Finns det någon annan du kan vända dej till? Kolla med hushållningssällskapet om de känner till någon som möjligen kunde ta hand om B och P - om inte annat så får du väl göra dej av med dem. Mår du inte bra så har du väl där ett starkt skäl att avliva dem. Man är inte mer än människa och känner du att du inte kan ägna dej så helhjärtat åt dina får som de förtjänar så är kanske veterinären den bästa lösningen.

Jo, min hälsa är ju ett skäl att göra mig av med dem, men jag får så dåligt samvete som tänker ta bort friska djur som jag i grund och botten gillar... :(

Kan/vill inte ge bort dem till "vem som helst", jag vill veta att de verkligen får det BRA och att de inte betäcks eller äts upp. Och det kan ju itne jag bestämma om jag ger bort dem till någon okänding. Fick Pm idag, en som kunde tänka sig att ta dem, men det var så satans långt bort så det går ju inte... :(

Har funderat ut var vinterhagen deras ska vara i dag, får se hur jag gör... Velar hela tiden nu, för jag måste ta tag i var de ska vara i vinter om de ska vara kvar... I vintras stod de inne i stallet i en stor box halva vintern, var ett helvete att ha dem där (ingen stallro när jag ville pyssla med hästarna) och ett elände att mocka ut efter dem, så där får de INTE vara igen, det är då ett som är säkert!

Jenny-som verkligen mår BRA av att fundera på sådant här... *not*

Har du inte möjlighet att göra en hage, litte mer i skymundan.
Där dina som sångfåglar inte ser dig mer än ett par gånger om dagen.

Här slog vi upp hagen på baksidan av stallet. Det vart mycket tystare. Då de bara fick nos på en när man tömde skottkärran.

Jag har en familj jag ska prata med i helgen, vill inte de så tror jag inte att jag orkar. Har iofs sett ut var jag ska göra ev vinterhage, men just idag är en dålig dag, så idag känns det som om sambon (som är jägare) får "ta hand om" dem. :(

Jenny

Ja, platsen jag har sett ut för en ev vinterhage ligger lite mer "undangömt", men det är ju en ekonomisk fråga också. SOm sjukskriven småbarnsförälder med hästar så har man det inte så fett direkt, och som sagt, fåren är inte direkt högprioriterade längre...

Jenny

Ibland måste man få vara egoistisk och med din sjukdom är det nog bra om du har så lite bekymmer som du kan. Du har ju också två småbarn som behöver din ork, i det skede du är i ditt liv har de ju högsta prioritet, får du ingen som tar fåren permanent låt de då gå till de evigt gröna ängarna. Du är ingen mindre djurvän för det, dina får har haft ett bra liv och tar du bort de nu får de ju inte det sämre. Det är inget lätt beslut och jag hoppas det går bra för dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka