Moraliskt dilemma...

Sv: Moraliskt dilemma...

Jag vet inte exakta mängden, då jag har hästar också som äter samma mat. Men jag uppskattar att Bärith och Pyttis äter lite mer än en shettis tillsammans. Sen "ratar" de rätt mycket hö som de bara trampar ner. Så det går väl kanske 200 kg hö åt dem i månaden *gissar vilt*. Med dagens höpris så blir det en hel del... Och eftersom de bara är två så kan jag inte fodra dem med ensilage som dels är billigare och dels godare enligt dem (de trampar ner mindre).

Jenny

Senast ändrad:

Okej, har funderat på att skaffa får när vi hittar nåt eget ställe. Men funderat lite på va det kostar. Grannen har nog en 40 stycken, och dem tar ju eget ensilage så hon visste inte riktigt.
Så hade jag haft en egen gård hade dem gärna fått flytta hit.

Ja, platsen jag har sett ut för en ev vinterhage ligger lite mer "undangömt", men det är ju en ekonomisk fråga också. SOm sjukskriven småbarnsförälder med hästar så har man det inte så fett direkt, och som sagt, fåren är inte direkt högprioriterade längre...

Jenny

Om du inte vill ha dem och inte prioriterar dem, och knappt känner att du har lust att kosta pa dem hö....:crazy:

Tja, avliva. De fick ju leva ett tag i alla fall.

Inte vad jag skulle ha gjort, men folk är ju olika.

Senast ändrad:

Håll tummarna är ni snälla, just nu verkar det som om Bärith och Pyttis dragit en vinstlott, är ett djurälskande par som förmodligen ska ta dem och ge dem en lugn ålderdom där de får gå som "gräsklippare". Åhhh så jag hoppas!

Jenny

Håller tummarna med dig, det vore en bra lösning för både dig och fåren kram

Tummarna funkade! Tummarna funkade!:banana::bow::banana:

Bärith och Pyttis har fått ett nytt hem!

Halleluja!:love:

Jenny

Även om det kanske inte känns rätt moraliskt sett; döda djur lider inte. Så är det.

Grattis till dig!! Håller med Angely men en del tycks tro det.

Var iväg med Bärith och Pyttis till deras nya hem nu i helgen, de kommer att få det superbra där! Stor fin beteshage, trevliga djurälskande nya ägare, mysigt vinterboende och förmodligen en Lamakompis som vakar över dem!
Jag får komma och hälsa på när jag vill, kan det bli bättre?!

Jenny-med ett "bekymmer" mindre!

Vad glad jag blir av att läsa det där! :D:banana: Heder åt dig att du försökte :bow:

Grattis till dig..:D Får lever rätt länge om man inte "hårdavlar" på dem utan de går som "gårdsfår". Vår äldsta tacka var 15, det var första året hon gick lammfri. Hon var frisk och stark och hade starka lamm. Det året hon gick lammlös blev hennes sista då hon visat att hon var gammal nu, så då fick hon sluta sina dagar hemma och grävas ner bland "husdjuren" i syrén bersån.. :grin:

Vad tror du? Att ta bort lammen från tackan och få henne i brunst igen och betäcka snarast sliter betydligt mer än att låta dem bestämma själva.. Det menar jag med hårdavel..

Men bekymra dig inte med att svara på mitt inlägg, jag tänker inte förstöra hennes tråd med det tjafs som är på gång..

Jag vet inte exakta mängden, då jag har hästar också som äter samma mat. Men jag uppskattar att Bärith och Pyttis äter lite mer än en shettis tillsammans. Sen "ratar" de rätt mycket hö som de bara trampar ner. Så det går väl kanske 200 kg hö åt dem i månaden *gissar vilt*. Med dagens höpris så blir det en hel del... Och eftersom de bara är två så kan jag inte fodra dem med ensilage som dels är billigare och dels godare enligt dem (de trampar ner mindre).

Jenny
Oj, då förstår jag att de blir dyra!! Vi har fyra tackor och en bagge och klarar oss på nästan 1,5 ton hö en vinter. En tacka äter ca 1-1,5 kilo hö om dagen, vilket blir ca 45 kg i månaden. Jag brukar också ge dem lite godis ibland, som grenar av gran som de verkligen uppskattar att äta rena från både barr och bark.

Grattis till dig..:D Får lever rätt länge om man inte "hårdavlar" på dem utan de går som "gårdsfår". Vår äldsta tacka var 15, det var första året hon gick lammfri. Hon var frisk och stark och hade starka lamm. Det året hon gick lammlös blev hennes sista då hon visat att hon var gammal nu, så då fick hon sluta sina dagar hemma och grävas ner bland "husdjuren" i syrén bersån.. :grin:
Vi låter baggen gå med tackorna och litar på naturen. En tacka som är för gammal för lamm blir knappast dräktig. Vi märker också att tackorna inte blir dräktiga förrän de är ca 2 år, vilket också känns bra. Att få lamm en gång om året är knappast att hårdavla, då det är vad som sker i naturen också. Lammen är ju stora och helt avvanda när de slaktas också.
Våra tackor får gå tills de dör av naturliga orsaker (blir de sjuka så avlivas de självklart), de kommer inte att tas bort om de slutar att producera lamm. Vi har dock fåren för lammens skull, då vi slaktar hemma och fyller vår egen frys.
Än så länge har endast en tacka tackat för sig (hon var gammal, vet dock ej hur gammal då vi fick henne som ganska gammal) och hon gick till återvinning. En ornitolog hämtade kroppen och använde till att utfodra rovfåglar med. Han hämtar även slaktavfall från oss.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka