Moral: Rätt eller fel att avla på OCD-hästar?

A

Atida

Vad tycker ni, är det moraliskt försvarbart att avla på hästar med OCD, för privat bruk, eller för försäljning?

Siffrorna är diffusa, men skrivet är att 14% av föl där båda föräldrarna inte har OCD föda med defekten
18-20% av fölen där en av föräldrarna har OCD föds med defekten.
ca 30% av fölen där båda föräldrarna har defekten föds med det.

Även om fölet föda med defekten behöver det inte påverka dess prestationsförmåga, eller sänka dess livskvalitet.
Även om fölet föda med det kan det växa bort med rätt förhållanden under uppväxten.

Är det moraliskt försvarbart att avla på en hingst som inte har defekten, men som är känd för att nerärva den? Samma sak för ston.

Skulle ni vara extra misstänksamma mot ev avkomma till ett sto/en hingst som har defekten? Även om avkomman inte har OCD?

Sv: Moral: Rätt eller fel att avla på OCD-hästar?

Har själv haft 2 hästar med OCD, en egen uppfödning som opererades för OCD som 4-åring (reaktion vid böjprov), och en som vi av en slump upptäckte "utläkt OCD" på vid en röntgen av en allvarlig transportskada, och jag tycker INTE att man ska avla på djur som har en ärftlig defekt, det finns så många andra djur att avla på, och skador/defekter kan man ju få ändå.

Båda mina hästar har tävlat msv hopp, den egna uppfödningen (som opererades) även msv dressyr, så ingen av dem har haft nedsatt prestationsförmåga av sin OCD.
Stoet som var mamma till vår drabbade uppfödning röntgades i samband med att OCD upptäcktes på hennes son, och hon var fri, samma sak med hennes nästa föl, han röntgades som 2-åring, även han fri (hade han också haft defekten så hade vi tagit stoet ur avel pga det, därför röntgade vi)

Jag skulle inte avla på ett sto med OCD. Tycker att det kan bli så mycket problem ändå att det inte är värt att avla på en defekt.

Jag skulle hellre använda en hingst som har det men som inte nedärver det i nån större utsträckning än en hingst som själv är friröntgad men som ofta nedärver det.

Vad gäller topp-hingstar som Tinkas Boy och Levisto Z så skulle jag utan tvekan använda dessa hingstar på ston som är friröntgade, helst som även har tidigare avkommor som också är friröntgade. Likväl som jag skulle kunna tänka mig att använda ett sto som har OCD om hon har tillräckligt meriter och andra bra egenskaper, jag ställer oerhört mycket mer krav på en märr med en "defekt", eller vad man ska kalla det, än ett friröntgat sto.

Däremot skulle jag inte använda en OCD-hingst på ett oröntgat sto eller ett sto med bevisad OCD.

Inom travet är OCD ingen big deal, har hästen det så opereras den för det och sen är det inget mer med det. Travhästar (i träning och tävling) utsätts dessutom för betydligt mer belastning än vad den normala ridhästen gör, tror knappast man ens kan jämnföra en hopp häst på hyfsat hög nivå med en tävlande trav eller galopp häst.

Jag tycker inte det finns nåt rätt eller fel i frågan, OCDn nedärvs ju faktiskt i relativ liten mängd ändå och det är ju faktiskt bara en piss i havet på skillnaden mellan nedärvningen på 2 friröntgade och en friröntgad ihop med en OCD..

En sak är ju vad som är moraliskt försvarbart och den andra aspekten är ju ekonomin. Jag ser inga moraliska hinder att avla på OCD om det är en tillräckligt sund och bra individ i övrigt, det innebär ju inget stort lidande med lösa benbitar och gör det det så tar man bort dem i de allra flesta fall.
Vad gäller den ekonomiska risken så beror det ju på hur värdefullt stoet är som avelsindivid i övrigt. Det måste vara värt den risk man faktiskt tar, men vad är avel egentligen annat än kalkylerade risker och möjligheter...

Ska kanske tillägga att mitt sto inte är röntgat, men har aldrig haft några besvär med benen. Det jag menade var att jag inte skulle välja att avla på en individ som har konstaterad OCD.

Instämmer med övriga - skulle inte avla på en häst med konstaterad OCD... inte på en häst med konstaterad fång heller för den delen. Inte heller skulle jag använda en hingst som lämnat flera fall av OCD till mitt sto.

Jag tror inte ett föl föds med OCD, utan är bärare utav det, med det tillkommer två mkt viktiga bitar för fölet som kan utlösa OCD och det är FODER och MILJÖ, utevistelse.

Eftersom att det är tre faktorer som OCD behöver, ARV, FODER och MILJÖ, så hade jag inte tvekat att använda en hingst som har det själv, om jag vill ha just honom.
Men då måste man eliminera riskerna, genom att avla på icke förstora individer - där fölet kan växa för fort.
Att man verkligen erbjuder utevistelse, på bra stora ytor med jämn gamla individer.
Och har ett sund inställning till foder.

Även om hingsten är fri röntgad ifrån OCD, så innebär det ju inga garantier för att han INTE lämnar det.

Men däremot anser jag att det är viktigt att man upplyser att hingsten har det.

jag håller helt med dig.

Jag är också helt enig här. Ge mig ett val! :)
Jag vill ju inte avla fram hästar med maraccas i haserna!
Får man inte veta vilka som har och lämnar det, har man ju ingen chans att minimera riskerna.
Jag kunde tex ha tänkt använda Cashman (till rätt märr), som vi pratat om tidigare som inte hade rena plåtar och därmed inte blev godkänd för import. Men som har lämnat många bra sporthästar.
Men jag tycker även att det finns så många hästar som är "rena" att jag själv eftersträvar att hålla så rent jag kan framför egen dörr. Men när det kommer till en stjärna, så skulle jag överväga!
mvh

Då får väl jag vara en ja-sägare.

Har inga som helst problem att betäcka märren med en hingst som har benbitar.
Och åter igen...
Operationen kostar ca 10.000 kronor.
En struntsumma i sammanhanget.
Mack Lobell..22 miljoner intjänat.
Varenne 57 miljoner nåt..intjänat
För att inte tala om Viking Kronos.
Listan kan göras lång.

Slår jag upp hingstkatalogen så får jag ihop många, många miljoner intjänade pengar trots att hingstarna har benbitar...

Och det är väl tur att hingstarna kasserades för en sån grej..
Och NATURLIGTVIS sopas inget under mattan utan alla vet vilka hingstar som har vad.

AM

Jag ställer mig bredvid Nafayette, fast med ridhästar i stallet.

Min uppfattning är att OCD läggs i vågskålen för de negativa sidorna på stoet när man gör en sammantagen bedömning om huruvida hon är lämplig för avel alls.

Ett medelmåttigt sto med OCD - den hade jag inte betäckt.
Ett högklassigt sto med egna meriter på tävlingsbanan och väldigt goda egenskaper inom sitt gebit - den hade jag gärna satt i avel, men varit noga med att kolla upp avkommorna tidigt.

Och det är väl tur att hingstarna kasserades för en sån grej..
Och NATURLIGTVIS sopas inget under mattan utan alla vet vilka hingstar som har vad.
AM

Glömde ett viktigt ord...:o

Och det är väl tur att hingstarna INTE kasserades för en sån grej..

AM

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 543
Senast: Sammet
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna