Mops vs Fralla

MiniLi

Trådstartare
Någon som kan berätta mer om dessa raser?
Hur är det med sjukdomar?
Finns det seriösa uppfödare som avlar hälsosamt?
Hur mycket orkar de med?

Jag drömmer om små sötsaker till framtiden :D

Sv: Mops vs Fralla

Ser alla mopsar ut såhär nuförtiden?
mops_93579303.jpg

Och är det kört på utställning om man inte har en hund full av hudveck?

Jag har tyvärr fördomen att alla mopsar har problem med andningen - tycker det är tråkigt om det är sant för de jag har träffat har varit mykt trevliga och söta:love:

Jag hade ju båda sorterna (sålde sista mopsen för en mån sedan) och min erfarenhet är att det är svårare att hitta en mops som kan andas än en fralla.
Dock ska sägas att den svarta jag hade verkade andas bäst.(vet inte om det har betydelse,för hon var den med mest rynkor) Annars är dom minst lika aktiva men som sagt det låter värre.

Jag har erfarenhet av Frallor, har en liten pingla här hemma nu som jag hundnappat ifrån min mor.:p

Mopsar har jag mindre erfarenhet av men anser att ska man välja mellan dessa två raser så är det helt klart Fralla som gäller. (Fast, det beror ju på vad man vill ha givetvis!)
De är dessutom bra mkt snyggare.

Jag ser Frallor som aktiva och käcka sällskapshundar. Vissa snarkar i vaket tillstånd andra inte. Jag personligen föredrar frallor med längre nos och med lite mer svans.
Min erfarenhet säger att de är bättre på alla plan, Och snyggare.;)

Tiken jag har här hemma är nog det coolaste jag stött på i mitt liv!
Det är därför hon är hos mig.
Hon är av ovanstående modell, är tuff och stabil mentalt men ändå förarvek, inga som helst rädslor.
Leder med hästlängder ute i skogen mot mina 2 Schäfrar.

Hon Älskar att få arbeta och är otroligt lättlörd - jag har börjat träna lydnad med henne. Blir Agility till sommaren. Hon har en helt makalös kamplust och bett, haha!
Inte för intet hon kallas för Kamp-Frallan.

Bjuder på några bilder på Pamela;
IMG_8733.jpg

IMG_2889.jpg

IMG_8640.jpg

IMG_2868.jpg

IMG_6458.jpg

IMG_6492.jpg

Du kan inte vara intresserad av en petit brabancon då? De är inte lika sönderavlade.
PetitBrabanconTnobraz0589pr2.JPG

Men fulare. :angel:

Jag gör så gott jag kan att avla på självvalpande linjer etc.
De orkar med mycket, mer än vad man tror!
lillstrumpa.JPG-for-web-large.jpg

Gillar attityden hos både, känner några frallor, desvärre har samtliga problem.
Det är allergier, hudproblem och problem med hjärtat.

Svårt tycker jag.

Du kan inte vara intresserad av en petit brabancon då? De är inte lika sönderavlade.
PetitBrabanconTnobraz0589pr2.JPG

Den rasen känner jag inte alls till..
Från början har jag alltid sagt att om jag sa ha en liten hund så ska det bli en fralla. Men nu har jag fått upp ögonen för mopsen och de är ju helt underbara :love:

Jag tycker att mopsen är sötast, så länge den inte är en stor rynkboll.
Men jag vill ju ha en hund som håller sig frisk och som orkar hänga med vår RR ute i skogen..

Jag hade ju båda sorterna (sålde sista mopsen för en mån sedan) och min erfarenhet är att det är svårare att hitta en mops som kan andas än en fralla.
Dock ska sägas att den svarta jag hade verkade andas bäst.(vet inte om det har betydelse,för hon var den med mest rynkor) Annars är dom minst lika aktiva men som sagt det låter värre.

Hur är det med sjukdomar i övrigt?
Om du jämför raserna.

Är det svårt att hitta mopsar som kan andas eller omöjligt?
Känner du till om det finns seriösa uppfödare?
Jag tycker de flesta svarta jag sett på bild verkar ha mer rynkor..
Gula är finast :love:

Hälsan ser rent ut sagt skitdålig ut hos båda raserna, och det är riktigt synd för det finns få hundar som har sån härlig attityd! Jag tycker att Nicoles Pamela är jättefin då hon är ganska smäcker och med nos...men tyvärr ser ju de flesta frallorna inte ut så, och då är mopsen ännu värre.

Förstår dock kärleken, var sugen på att sno med mig Granas mops när jag vara där och hälsade på, fullständigt underbar hund! :love:

Billy har en kompis som är fralla. Hon är av en ganska liten modell, men väldigt stark, tuff och uthållig.
Hon har varit ganska sen i utvecklingen, det tog lång tid innan hon hade sitt första löp till exempel.

De största problemen med henne är att hon har ett rejält underbett och att hon inte kan gå ut när det är varmt på sommaren.

58389_432395312116_693467116_5664647_3880872_n.jpg

Föder du upp frallor?

Jag har en dröm att nästa hund ska bli en fralla,den sötaste varelsen som skapas,men är så klart lite rädd att den ska få problem med andningen och så,eftersom vi gör ganska mycket häär i hemmet,och hunden får följa med på allt.

Hur är frallan mot andra hundar,fungerar dom bra ihop,eller är frallan en "bråkstake"? Hur funkar dom med barn? Kyla/värme? (också här pga att vi har med den överallt) Är dom gosiga,eller lite mer självständiga?

Min plan är att ha en liten fralla här om några år,vill inte ta hem nån ny hund till "gammelvovven" här hemma,utan nu har han bott själv med oss hela livet,och det ska han även få göra dom sista åren. Tänkte jag skulle börja kolla seriöst runt nästa år,eller året efter det efter bra kullar,och undertiden läsa på mycket om denna hund,och även kunna träffa några och se om dom verkligen passar oss. Innan dess får jag fortsätta att drömma! :p

Kan hon inte vara utomhus alls när det är varmt? :eek:

Jo, hon kan vara utomhus - om hon inte anstränger sig.
Promenad i sommarvärme är inte aktuellt, det är jättesvårt för henne att andas då. Så på sommaren har hon morgon- och kvällspromenad. Eventuellt en snabbkiss på dagen, men inget mer än så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 365
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 842
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka