Monty roberts

Sv: Monty roberts

Jaja, det är säkert så som du och LIA säger, det var jag som TRODDE att det var för att inte störa (av nån anledning som jag inte visste). :smirk:

Jag tänkte att eftersom det ändå var så mycket omkring (en massa folk och en kosntig miljö) för hästen så ville de inte bli störda ytterligare.

vad spelar det för roll om han inte varit på priären som 13 åring elelr inte? måste säga att hans hästhålling är fantastisk. Min häst är uppfostrad på det sättet, och han är idag som en hund, trogen, litar på mig till 100%, jättesnäll och har all respekt för mig. Hans respekt är inte "framtvingad", utan den har kommit på naturlig väg. Om jag respekterar honom så respekterar han mig. Är så GLAD över att Monty Roberts visat världen denna hästhållningsstil!

Detta hoppas jag kan leda till en ökad förståelse och bättre kommunikation mellan häst och människa, så att många onödiga missförstånd som oftast leder till våld, minskar.

Sellan skrev:
ursäkta om jag gör ngn upprörd....
har han erkänt att han ljugit ihop boken än?

Jag tror såhär, det må hända att han ljugit i boken. men om man kollar på hans metod så är det något med den som funkar. Hästarna reagerar och han vet hur han ska göra för att få en viss reaktion. En tjej i stallet var och kollade på någon uppvisning av honom för några dagar sedan och berättade mycket om det han gjorde. Han måste ha fått sin kunskap någonstans ifrån, för det är inte alla som med sitt kroppsspråk kan få en häst att lyda minsta vink. Eller få en häst att efter en halvtimme gå in i en transport då den innan aldrig har varit lastbar. Frågan är då, vad är det som gör att hästarna förstår honom. Var kommer kunskapen ifrån? osv.. någonstans ifrån måste den komma och det är nog inte från en ridskola iallafall.
Men vad vet jag.

Stop stop stop.

Jag förstår om du är glad över hur det funkar med din häst, men det är inte Monty Roberts som "visat världen denna hästhållningsstil".
Han har inte patent på den sortens hästhållning och tankarna bakom det.

Han är uppfödd på en farm, coh vilda hästar är enklare att tämja och få förtroendet ifrån än vad en tamhäst som uppfostrats fel är.

Stoppard skrev:
Är inte denna diskussion ganska meningslös då ingen här känner familjen? Det är bara att välja vem man tror på och ingen här kan lämna facit.

Varför skulle den enas bok vara mer sann än den andras?
Hur ska ni avgöra vilken som är sann? Kan det vara så att Monty kryddat sin bok på amerikanskt vis? eller att pappan inte ser sig själv som tyrann eller inte vill erkänna det?

Montys föräldrar har varit döda länge... Det är hans överiga familj inkl hans syskon som vill återupprätta deras rykte, som för övrigt är MKT bra bland gamla horsemen som tex Ray Hunt mfl. Monty himselfs' rykte bland de gamla rävarna är inte så bra kan jag tillägga.... Kan ju finnas en orsak till det, men vad vet jag....

Jag känner inte Monty eller hans familj, men jag har haft mailkontakt med hans faster och tycker mig iallafall ha fått ett hum om henne, samt jag har läst både hennes och hans fars böcker, även Montys.
Jag kan inte "lämna nåt facit", men jag vet hur JAG hade reagerat om det var någon i min familj som delgav världen sådana "sanningar" om min familj, om jag visste att det var osant....:crazy:

lolouice skrev:
Han måste ha fått sin kunskap någonstans ifrån, för det är inte alla som med sitt kroppsspråk kan få en häst att lyda minsta vink. Eller få en häst att efter en halvtimme gå in i en transport då den innan aldrig har varit lastbar.

Tro mig...det är många som kan. Troligtvis många fler än du tror.... :smirk:

wrangler skrev:
Jag känner inte Monty eller hans familj, men jag har haft mailkontakt med hans faster och tycker mig iallafall ha fått ett hum om henne, samt jag har läst både hennes och hans fars böcker, även Montys.
Jag kan inte "lämna nåt facit",

bara-undrar om det inte vore bättre om du hade facit från båda sidorna eller i alla fall kunde delge fullständig fakta innan du sitter här och spyr ur dig en massa saker som du inte har en aning om hur det i verkligheten förhåller sig med.

Du känner inte Monty men Monty skulle väldigt gärna vilja lära känna dig innan han uttalade sig om dig,där har du poängen.

Ödmjukhet är inte tungt att bära med sig i livet.

"KL"

En sak som jag reagerade över när jag läste Monty Roberts bok var att han framhöll son vänskap med James Dean så tydligt och hade även bilder med på honom. Jag hade hellre sett bilder på hästar....
Antar att mannen bara är kändiskåt och vill ha berömmelse. Hade han varit så känd om han inte skrivit boken och om den inte varit så dramatisk?

Huruvida allt är sant eller inte låter jag vara osagt, han måste iallafall vara en mkt duktig hästkarl men det är ju inget han är ensam om. Duktiga hästkarlar har säkert lärt upp honom i sin tur.

Och för mig är det viktigt att den vars arbetsmetoder jag följer lever som den lär... Vad ska man annars med abetsmetoder till, det ger ju dubbla budskap om man själv inte anväder dem? Med tanke på de rykten, (ja, jag skriver rykten eftersom jag inte påstår mig veta hur det ligger till), som säger att Montys metoder inte alltid är så trevliga mot hästarna.
Därför är det viktigt för mig att veta sanningen.

Senast ändrad:

Sammet skrev:
??? fick man inte filma?

Varför inte det???
Eftersom det förekommit att folk filmat och sen sålt dessa filmer som "träningsvideos"..en show ger ju bara vissa smakprov och inte en komplett bild av träningsmetoden att apa efter..

Om filmer klipps ihop fel och saker tas ur sitt sammanhang så kan en sån film göra mer skada än nytta.
Och jag tror nog de olika träningsdvd han säljer har mer info och helhet än ett löst klipp från en show,han vill säkert sälja böcker och dvds;) ,men han har ju sagt att showerna är ett smakprov för att locka till sig folk att lära sig mer om metoden,den lärs inte ut på en kväll.. det krävs kunskap.

Och därför har ju utförliga böcker och dvds gjorts , för att få ut information på ett lättillgängligt sätt.
Korrekt information är livsviktig både för hästar och folk.

Jag kommer inte med facit från nån sida (som du ser i texten du klippt ut så snyggt :smirk: ), bara delger att det FINNS fler sidor. Om du läser det jag har skrivit så finns där inga påstådda bevis vare sig för och emot, utan bara en hänvisning till "den andra" sidan, så som eftersfrågats i den här tråden. :smirk:

Jag har inte uttalat mig om honom vad jag vet, utan TEX om principen som sådan, att ljuga om sin familj på det sätt som det påstås att han har gjort (och märk väl, inte av MIG)

Ta och håll isär saker är du snäll, :smirk:

Ödmjukhet ja, det var just det.... :smirk:

Sammet skrev:
Stop stop stop.

Jag förstår om du är glad över hur det funkar med din häst, men det är inte Monty Roberts som "visat världen denna hästhållningsstil".
Han har inte patent på den sortens hästhållning och tankarna bakom det.

Nej det kasnke det inte är, men han har ju väckt en ganska så stor uppmärksamhet genom att visa upp denna hästhållningsstil. Det kanske finns fler som honom tidigare som väckt lika mycket uppmärksamhet, men jag har iaf inte lagt märke till dem, tills jag hörde om honom. Om man hör någon prata om detta sätt så förknippar man det ju direkt med Monty Roberts. Har hört flera folk säga flera gånger "aha, är det inte sådär den där Monty Roberts gör?" :)

Om man hör någon prata om detta sätt så förknippar man det ju direkt med Monty Roberts. Har hört flera folk säga flera gånger "aha, är det inte sådär den där Monty Roberts gör?"
Man kan undra vad det beror på.
Jag har under dussinet år levt enligt NH-filosofin och inte upplevt MR som speciellt känd eller beundrad i jämförelse med ett antal svenskar och utlänningar.
Kan det ha att göra med medias makt? Eller är han bättre på att marknadsföra sig?
Han är hursomhelst varken först eller störst.

Jag såg nu i en hästtidning en artikel om MR där man hade ett konstigt sätt att "bedöma" honom och hans rykte. Det var som att man inte ville ta i dom negativa delarna runt honom. Av någon anledning.

LIA

10-åriga Bobbys styvpappa har väl inte erkännt att han har torterat och dödat Bobby. Om han skriver en bok och säger att media ljuger talar han sanning då? Hur kan vi avgöra att det media säger är sant? De tjänar ju pengar på att sälja lösnummer med rubriker om hur hemskt han hade det.

Var detta ett svar till mig?
Jag avgör inte vem som talar sanning, men i detta fallet är det ju media och MR själv som till största delen "förskönar" om det nu föreligger något sådant. Den övriga familjens åsikter, och böcker är ju lååångt ifrån lika kända som MR's, så det är ju isåfall mest MR som tjänar på medias uppmärksamhet... :smirk:
Det var ju MR som skrev en bok först (om man inte ska räkna med hans pappas bok men den handlar ju endast om hästträning), familjens bok kom ju till för att nå ut med dementi och försvar till MR's anklagelser.

Sen tycker jag att alla kan läsa dessa böcker och bilda sig en egen UPPFATTNING om vem de TROR talar sanning, om det nu är något de bryr sig om! :)

Jag förknippar Pat Parelli mer än MR. till NH. Allt det beror på vad man blivit influerad av.

Att han är "berömd" säger inte ett dugg mer än att han är bra på att sälja sig själv och sitt tankesätt.

Det finns säkerligen de somär änmer duktiga än honom, som arbetar på en farm någonstans långt ute och är fullkompligt nöjda med det...

Bobby är nog att ta i lite i överkant.
Han blev dödad och hans styvpappa var, av vad jag förstog, inte helt frisk i huvudet...

*kl*

En intressant reflektion är att MR faktist sprider sitt ryckte genom denna tråd med (som handlar om huruvida han ljugit eller ej).

Bara att titta på denna tråd för att se hur kraftig medians kraft är, med tanke på att detta är ett forum, 1835 visningar, 4 sidor...

Även om det är dålig publicitet så är det ändå publicitet...

Sammet skrev:
Jag förknippar Pat Parelli mer än MR. till NH. Allt det beror på vad man blivit influerad av.

Att han är "berömd" säger inte ett dugg mer än att han är bra på att sälja sig själv och sitt tankesätt.

Det finns säkerligen de somär änmer duktiga än honom, som arbetar på en farm någonstans långt ute och är fullkompligt nöjda med det...

Men om han nu vill sprida detta sätt att jobba/kommunicera med hästar - hur ska han göra det UTAN att samtidigt få en massa berömmelse? Jag tackar och bugar till honom så sprider detta, oavsett hur mkt han själv tjänar på detta eller inte, oavsett om han ljuger om sin bakgrund/uppväxt eller inte.
Och lika mkt tackar och bugar jag för alla andra som delar med sig!! Men jag känner inte till någon mer... har hört namnet Pat Parelli nån gång, ja, och så Henry Blake vars bok jag läst för nåt år sen. Men dessa ärinte lika drivna att sprida budskapet som MR.

Jag tror att MR lyckats nå ut till ALLA slags hästfolk istället för "bara" de som har ett intresse för NH. Jag har alltid varit intresserad av att kommunicera med hästar på deras vis, kalla det Natural horsemanship eller whatever, och har läst Henry Blakes bok "Tala med hästar" också - den var det som väckte mitt intresse starkt och gjorde mig en bättre hästmänniska med större förståelse för hästar.
Sen fick jag höra talas om Monty och blev intresserad - så nu var jag o en kompis och tittade på hans clinic i Linköping i måndags. Och jag gillade vad jag såg och hörde! Monty verkar vara en riktigt härlig gammal gubbe och jag kan inte tänka mig nåt ont om honom - MEN självklart så känner jag honom inte så man kan aldrig säga aldrig!
Det han gör för hästarna tycker jag är underbart iaf, den saken är klar. Och han verkar ju göra nästan lika mycket för människor också - t ex skänkte han ju 330 tusen till en ridklubb i Skåne för attd e gjort ett sånt bra arbete där.
Om han nu är girig - då skulle han väl inte göra sådana grejer?

Nej jag förstår inte riktigt varför en del är så negativa vad gäller Monty... Men ni får gärna berätta och försöka övertyga mig, jag är inte omöjlig åt nåt håll. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur