Sv: Monty roberts
Sammet skrev:
Jag förknippar Pat Parelli mer än MR. till NH. Allt det beror på vad man blivit influerad av.
Att han är "berömd" säger inte ett dugg mer än att han är bra på att sälja sig själv och sitt tankesätt.
Det finns säkerligen de somär änmer duktiga än honom, som arbetar på en farm någonstans långt ute och är fullkompligt nöjda med det...
Men om han nu vill sprida detta sätt att jobba/kommunicera med hästar - hur ska han göra det UTAN att samtidigt få en massa berömmelse? Jag tackar och bugar till honom så sprider detta, oavsett hur mkt han själv tjänar på detta eller inte, oavsett om han ljuger om sin bakgrund/uppväxt eller inte.
Och lika mkt tackar och bugar jag för alla andra som delar med sig!! Men jag känner inte till någon mer... har hört namnet Pat Parelli nån gång, ja, och så Henry Blake vars bok jag läst för nåt år sen. Men dessa ärinte lika drivna att sprida budskapet som MR.
Jag tror att MR lyckats nå ut till ALLA slags hästfolk istället för "bara" de som har ett intresse för NH. Jag har alltid varit intresserad av att kommunicera med hästar på deras vis, kalla det Natural horsemanship eller whatever, och har läst Henry Blakes bok "Tala med hästar" också - den var det som väckte mitt intresse starkt och gjorde mig en bättre hästmänniska med större förståelse för hästar.
Sen fick jag höra talas om Monty och blev intresserad - så nu var jag o en kompis och tittade på hans clinic i Linköping i måndags. Och jag gillade vad jag såg och hörde! Monty verkar vara en riktigt härlig gammal gubbe och jag kan inte tänka mig nåt ont om honom - MEN självklart så känner jag honom inte så man kan aldrig säga aldrig!
Det han gör för hästarna tycker jag är underbart iaf, den saken är klar. Och han verkar ju göra nästan lika mycket för människor också - t ex skänkte han ju 330 tusen till en ridklubb i Skåne för attd e gjort ett sånt bra arbete där.
Om han nu är girig - då skulle han väl inte göra sådana grejer?
Nej jag förstår inte riktigt varför en del är så negativa vad gäller Monty... Men ni får gärna berätta och försöka övertyga mig, jag är inte omöjlig åt nåt håll. :smirk: