Monty roberts

Sv: Monty roberts

Det är inte ointressant för Montys övriga familj som vill dra upp hans försäldrars namn ur smutsen...

Jag har läst deras bok, och tycker att de som kan ska göra det, sen bilda sig sin uppfattning om vad man tror om lögner etc.

Om metoderna funkar eller ej är en helt annan sak, men jag tycker åtminstone att det är intressant att veta om det verkligen ÄR Montys lära eller hans fars... Det handlar inte om att svärta ner läran som sådan. Men vems lära är det?

poco_bueno_breyer skrev:
Ursäkta men hur skulla Monty kunna så mkt om hästanas naturliga "språk" som dem använder i frihet om han hade ljugit ihop allt sammans?:mad:

Det finns inte någon kunskap i Monty Roberts böcker som man inte kan hitta någon annanstans. Är man en nog bra författare kan man skriva böcker om saker man inte begriper alls.

Försökte under en längre tid att få tag på boken som handlar om MR:s lögner som jag - om jag inte minns fel - skrevs av hans faster. Gav dock upp när jag inte lyckades.

wrangler: Vet du var jag skulle kunna få tag på boken? Och vad fasen var det den hette? Horse whispers and lies eller nåt sånt, väl?

Senast ändrad:

Tassetass skrev:
Det finns inte någon kunskap i Monty Roberts böcker som man inte kan hitta någon annanstans. Är man en nog bra författare kan man skriva böcker om saker man inte begriper alls.

Håller med dig här Tassen.

(och hej föresten, inte sett dig på ett tag).

Folk vill hävda att det inte är viktigt huruvida han ljuger...
Det är inte viktigt sett ur synvinkeln när det gäller det han säger om NH (det han lär ut om hur och varför) men det är viktigt sett ur synvinkeln, är han en person jag vill ha som förebild?

Därför vill jag veta, lögn eller sanning?

Hej själv ;) Försöker hålla mig borta från hästdiskussionerna, men när jobbet blir för tråkigt trillar jag dit ibland :D

Den är svår att få tag på...
Själv lånade jag den för flera år sedan av en kompis...

Titeln stämmer om jag minns rätt, jag hade även mailkontakt med författarna (moster el faster samt Montys kusin) efter att jag läst boken, ska se om jag hittar dessa mail igen och då kanske jag kan fixa fram boken igen! :idea:

Hej, jag måste bara börja med att säga att jag inte vill bråka med nån men SKITSNACK säger jag, han har inte ljugit ihop en bok. Jag har träffat honom och han är den mest hästkunniga människa om jag träffat någonsin. Jag förstår inte hur man bara kan säga så "har han erkänt att han ljugit ihop boken" får jag bara fråga på vilka grunder du säger det? Det finns ju bilder på hur pappan hanterade hästar och dom bilderna var ju inte så trevliga precis. Och det här med att han inte skulle ha åkt ut i prärien, varför skulle han ljuga om en sån sak? Med tanke på att han är så pass duktig med hästar så är det högst osanolikt att han inte skulle ha gjort det. Visst kan man lära sig vissa saker av tamhästar men tamhästar beter sig på ett annat sätt än vild hästar. Tamhästar är just det tama dom flyr alltså inte för människor, dom är vana med att få mat serverade, få hovarna verkade mm. Om nån har blivit arg nu så får ni ta det med mig men jag bli så himla arg när folk bara kläcker ur sig sånt där. Hitta fakta innan ni öppnar mun.

Jag försvarar ingen men jag måste fortfarande hävda att jag tycker att man fokuserar på fel saker om man börjar framhäva någon familjefejd som det viktigaste. Eller som någon skrev i en annan tråd att MR tjänade massor av pengar.....ursäkta men vem sjutton gör inte det jag tror väl knappast att någon av dom andra "metodförespråkarna" lär ut sina metoder gratis eller ger bort sina böcker? Jag har då fått betala dyra pengar för de böcker jag har köpt.:crazy:

Jag säger ändå att det viktiga i sammanhanget är väl ändå om metoderna fungerar och det har ju flera här talat om att dom gör. :)

Och till er som tyckte att MR tjänade för mkt pengar så kan jag ju berätta att han skänker pengar till en handikappklubb i skåne, läste just om det i Stallmagasinet, så helt genomrutten kan han väl ändå inte vara när jag gör en sån grej eller:confused:

Nä sluta bråka om en sån sak och lär av varandra istället vi strävar ju ändå efter ett gemensamt mål att få våra hästar glada harmoniska och lätthanterliga oavsett om vi använder Roberts, Parellis, Hempflings eller någon annans metoder man kan faktiskt nå målet på flera olika sätt och vem är kapabel att avgöra vilket sätt som är det rätta:confused:

Det finns många som besitter samma kunskap som Monty, men det som har skiljt honom från de övriga är just hans "fantastiska" levnadsöde. Utan den - måste jag erkänna - författartalangen han har, den "elaka fadern" och den dramatiska vistelsen på prärien hade han inte varit mer än en av de tusentals andra "duktiga" hästkarlarna som finns här i världen.

Jag vet inte om han ljuger eller ej, det kommer nog aldrig bevisas varesig åt det ena eller andra hållet, men jag följer min instinkt som säger att det ligger en hund begraven. Kan dock inte förneka att min instinkt säkerligen påverkas av det faktum att jag finner Montys metoder rätt vedervärdiga...

*kl*

Ni hävdar att det inte spelar ngn roll om han ljuger eller ej.

Men det gör det.
Kanske inte för den kunskap han besitter och kan lära ut, men för den förebild som han skall vara.

Jag vill inte ha en förebild som ljuger, därför är det v intresse att veta huruvida det är sant eller ej, för mig.

Jag varken vill eller tänker bråka med dig! :)

Men jag HAR presenterat fakta, som du eftersöker... sen är det väl upp till var o en vad man tror på, och vilken betydelse man lägger i den tron. Hur viktigt det är att det är sant eller ej.

För mig är det viktigt. Om du får tag på Monty Roberts PAPPAS BOK nångång så ta o läs den.... För övrigt finns det bilder ur den även i "Horse whisperers and lies"

Tycker i vilket fall att de som tagit del av BÅDA sidor måste ha mer på fötterna än de som bara tagit del av en sida...Men det är ju min åsikt, och spelar det dig ingen roll vad som är sant eller ej så är det ju inte heller viktigt! :smirk:

Senast ändrad:

Tassetass skrev:
Jag vet inte om han ljuger eller ej, det kommer nog aldrig bevisas varesig åt det ena eller andra hållet, men jag följer min instinkt som säger att det ligger en hund begraven. Kan dock inte förneka att min instinkt säkerligen påverkas av det faktum att jag finner Montys metoder rätt vedervärdiga...

Dig håller jag med....

Har skrivit ut hela boken från hemsidan nu och ska läsa den på jobbet. Återkommer med tankar och åsikter om ämnet!

*kl*
håller med tassetass och wrangler. För det första r han inte en exeptionellt bra hästmänniska, för det andra låter hela hans story lite väl...bilförsäljning?

Jag läste i Tidningen Ridsport för några år sedan om Monty roberts, där de påstod att han hade ljugit ihop hela sin biografi. Hur detta kan vara sant vet jag inte hundra, då han har bilder i boken som styrker en del av vad han säger...

Jo, det är klart att de kan... Skulle behöva leta fram boken och se igen exakt vad korten föreställde....

Om MR´s böcker visar bilder som bevis, hur ställer ni er till det fakum att det finns dokumenterat att MR var i skolan när han påstogs vaar ute på prärien och arbeta med vildhästar?

Jag säger itne att han ljuger, jag säger inte att hans släkt ljuger, jag säger att bara för att något finns på bild, så behöver dte inte vara sanningen eftersom bild går att ändra.

Sammet skrev:
Om MR´s böcker visar bilder som bevis, hur ställer ni er till det fakum att det finns dokumenterat att MR var i skolan när han påstogs vaar ute på prärien och arbeta med vildhästar?

:rofl: Det har jag inte hört något om! Vilken miss!

Är det någon som kan visa bilderna det snackas om så att man kan få en egen uppfattning?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur