Monty roberts

Sv: Monty roberts

Finns dokumenterat att han vunnit tävlingar (i hemma trakten tror jag det var) under tiden han påstår sig jobbat på rodeo.

Detta skall kunna bevisa att han inte hade en möjlighet att åka mellan tävlingen och rodeon.
Samt att han inte kunnat hålla igång hästen för tävling om han jobbat på en rodeo.

Men som jag sa innan.
Det går att manipulera bevis...

Och jag är intresserad av sanningen för att det påverkar min syn på människor. Jag vill inte träna för och och ha som förebild en person som ljuger.

Jag tänker inte utala mig om han ljuger eller inte, det får alla finna sin egen uppfattning om. Det som gäller bilderna, så har jag själv medget att korten kan vara ändrade...

jag struntar i OM han har ljugit el inte! :angel: ingen har ju bevis så de finns inget att diskutera! han är en beundransvärd gammal man som reser 310 dagar om året för att få fler att förstå att det inte krävs så mkt av oss hästägare att göra det bättre för våra hästar! jag tror vi alla har mkt att lära av denne cowboy :bow:

that's all I have 2 say :cool: //offa

Hmm nja i mina ögon så kan man inte säga "ingen har ju bevis så de finns inget att diskutera!"

Jag personligen (men det är jag) vill inte se upp till en person som byggt allt runt omkring sig på en lögn.

**raderat** det blev så rörigt :p

Senast ändrad av en moderator:

**raderat** svarade på fel.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag varit och sett denna fantastiske Monty live. Var på Flyinge i går och kikade.

Jag är väldigt kluven i detta, tidigare har jag inte tyckt om hans sätt att arbeta med hästar, spec. inte Join Up.
Jag har tittat i böcker och läst på internet, och inte tyckt om vad jag har sett.
Join Up har jag sett som ett sätt att psykiskt trycka ner hästen bit för bit, och ge den ett ultimatum, antingen ger du dig eller så jagar jag runt dig tills du stupar ungefär.
De flesta hästar "ger sig" då när de blir psykiskt slut och söker sig inåt mot människan och "ber om nåd", jag gör vad som helst bara du slutar köra omkring mig!

Fast det jag fick se i går var något helt annat. Jag upplevde det inte som att någon av de fyra hästarna var psykiskt tvingade till att göra något.
Join Up var något helt annat i verkligheten än vad jag har läst på internet, läst i en bok eller kanske sett på tv.
Det var inte psykiskt pressande, han drev visserligen hästen relativt aktivt ifrån sig, men det tog inte lång stund förrän det där innerörat rörde sig, hästen tuggade lite och sänkte huvudet.
Den var dårakt INTE slutkörd, den var vaken och intresserad av vad som hände runtomkring den, och när hästen uppmärksammade Monty och inte bara tittade på allt runt omkring sig, slutade han driva på den, vände sig bort och hästen följde med honom (för någon häst tog det flera försök, något liknande approach och retreat, men tillslut följde även den).

Nu hinner jag inte skriva mer, men det var lite denna uppfattning jag fick efter clinicen i går kväll.

klart det är möjligt att ljuga ihop en story, men har ni sett den där filmen om honom som kommer från USA 1996? (eller 1997 kanske det är..) Det är i den som han tar hand om ett eng fbl som är livrädd för en startbox och man får följa hans arbete detalj för detalj... den hästen skulle kanppast, och inte de andra hästar man sett han jobba live med heller, acceptera honom så snabbt om han inte vore riktig. Monty Roberts är en riktigt sann hästmänniska och jobbar med sina hästar såsom jag önskar att jag kunde jobba med min. Han och Henry Blake är hästarnas räddare och översättare, och de som inte tycker att han har gör bra ifrån sig, får väl tycka det, men jag tycker att han är den bästa hästpersonen för tillfället och skulle mer än gärna träna på hans vis.

Kan också säga, att vad han säger och skriver om sin barndom eller vad han tidigare har gjort/vad han har för historia, det struntar jag blankt i.
Det är hans sätt att hantera hästar och hans metoder till detta som är grejen för mig, inte vart han har lärt sig eller vems metod detta är.

*knapplån*

alltså, vad är det egentligen med hästmänniskor och att klaga på andras metoder????!!! :eek: :mad:
jag kom hem från montys "föreställning" nu för ett par timmar sedan, och han är otroligt duktig!!! han löser problem och hanterar hästarna lugnt, säkert och helt utan våld. Hästarna trivs och det fungerar bevisligen alldeles utmärkt! jag förstår verkligen inte vad det finns att klaga på?!

Det är väll mest inte det tråden handlar om (eller så blandar jag ihop trådarna) utan det om huruvida han ljugit eller inte.

Det är inte att klaga på hans synsätt (NH är inte en metod).

De flesta här vill säga att det inte spelar ngn roll om han ljuger eller inte, för mig gör det de, för jag ställer mig frågan Varför han gjorde det. Jag anser att NH är en livsstil, och en person som ljuger (säger inte att han Gör det, det är ju det jag är intresserad av att veta), har en livsstil därefter.

I mina ögon färgar lögnen synsättet/livsfilosofin.

Jag har samma syn på det som du.
Nog blir man fundersam efter att ha följt såpan under ett antal år. Antingen ljuger Monty eller också ett antal andra människor.

Den som nu höjer Monty till skyarna kan läsa om honom under Hästhantering. Verkar vara blandade åsikter.
Det är svårt för den som inte är insatt i arbete á la NH att se allt som händer och förstå varför.
Själv har jag inte sett Monty irl och vill därför vara återhållsam med kommentarer.

LIA

LIA skrev:
Själv har jag inte sett Monty irl och vill därför vara återhållsam med kommentarer.

det är alltid klokt än att slänga ur sig saker när man inte vet som tyvärr är för vanligt bland folk, säger det så rent allmänt bara.

men jag såg Monty och det är ganska imponerande precis som heroine sa, håller med, hursom helst ljuger man inte ihop sånt inför 1900 pers.

heroine skrev:
*knapplån*
Hästarna trivs och det fungerar bevisligen alldeles utmärkt!
Jag kan bara inte låta bli...även om detta inte hör till tråden, ursäkta kaparen....
Men jösses....sov du heroine under föreställningen?
När f...trivdes hästarna?
Vilka av dom gjorde det?
Möjligen den lilla skättisen, som kom in o vände lika snabbt...:rofl:

Jag säger återigen att jag inte påstår att han ljuger, men Om han ljuger, så är det inga problem att ljuga frmaför så många människor om vad som hänt.

Så att det stog 1900 pers och såg honom är ingen garanti för sanningen.

Jag skulle gärna vilja se en vidoe från det. Skulle vara intressant att se med egna ögon alla signaler hästarna skickar.

*KL* skulle jag kanske skriva....

Vad jag vet handlar inte denna tråden om MR's sätt att jobba med hästar, även om jag inte tycker att han är varken bättre eller sämre än många många andra, både kända och okända hästmänniskor. Och ja, jag har sett honom, och även hans "lärjungar" för att använda ett sånt uttryck (och de imponerade då inte på mig).

Men jag struntar i om metoderna fungerar, om vissa tycker att han är en gud inom NH, osv osv...för mig ÄR det viktigt om han är en ärlig eller oärlig person.

Dessutom tycker jag väl inte att faktumet att han reser 310 dagar om året är särskilt imponerande med tanke på hur mycket pengar han DE FACTO tjänar på det. :smirk:
Särskilt som man inte "kan" jobba på det ultimata NH-sättet utan Monty-grimman för xxx antal kronor.... :smirk: :angel:

*kl*

Det finns säkert bevis på antalet brutna ben han hade i sin kropp innan 11 års ålder också!

Hur kan Montys faster egentligen veta vad som försiggick på sin brors farm? Bodde hon där? Eller är hon bara ute efter att skydda sin bror?

Kanske är det också ett sätt att försöka bli rik på sin brorsons framgång?

Hur eller hur, oavsett vilka detaljer i hans uppväxt som stämmer eller ej, så är han en fantastisk hästmänniska!

Det är inte så ofta man får titta in i ett par så genomsnälla ögon som jag gjorde igår när han signerade böckerna jag köpt.

Sen tror jag också att de 47 fosterbarn han har haft vittnar om att han är en genomgod människa. Och vad skulle han tjäna på o ljuga?!

Han får resultat fortare än någon annan med hästarna, utan våld! Och det är väl det som är väsentligt?!

Borde väll itne säga dte här eftersom det är som att släppa en atombomb... men...

Jag har hört från första hands person att han inte är lika mjuk hemma med sina hästar.

Från personer som varit hem till honom och jobbat för han.

Sedan måste man ställa sig frågan, är Allt han säger en lögn? Eller är allt han säger sanning?
Det som diskuteras är mycket, kan vara så att han blev misshandlad som barn, men att han inte alls varit ute på rodeo eller jobbat med vildhästar i sin ungdom som han sagt.

Jag lägger fram de "negativa" frågorna och tankarna eftersom det är så många som gärna vill dunka honom i ryggen och säga att han är fantastisk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur