Monty roberts

Sv: Monty roberts

Sammet skrev:
Sedan måste man ställa sig frågan, är Allt han säger en lögn? Eller är allt han säger sanning?

Är allting svart eller vitt i en människas liv? Hur två personer upplevt samma sak kan skilja otroligt mycket.

Är det verkligen allt, eller inget?! Måste det vara det?

Håller helt med dig Tack!
Hur kan man ljuga under så lång tid o ingen kommer på en????? Vad har han fått bilderna i från på sin pappa då??
Hur kan hans metoder fungera??
Jag var o såg honom igå o såg att det funkar!!!:)

*KL*

Jag och maxmax var och tittade på Monty igår i Linköping... Jag har tidigare läst och sett lite om honom på TV´n.

Jag kan inte förstå mig på er skeptiker? :confused: Det jag såg igår med mina egna ögon var att det fungerade - hästarna blev lugna efter ett tag, tuggade, sänkte huvudet och till slut följde efter honom som en svans.

Första hästen var en 2-åring som aldrig hade haft en sadel på sig när den kom in och knappt 30min senare red dom den.

Sista hästen var en stissig arab som var livrädd för transporten, det var det enda den tittade på hela tiden med spärrade ögon - efter ca 30min gick den SJÄLVMANT in i transporten.
Inget våld och en glad häst med öronen framåt stod den och tittade ut från transporten :) - såå sööt!

Kan någon förklara för mig vad det är för FEL med hans "metod" ??

GIvetvis inte. Men i frågan om huruvida han har varit och jobbat på Rodeo och tämjt vildhästa (som ung) är det ganska lätt att vara svart elelr vit, antingen har han det (vitt) eller så har han det itne (svart).

För det första, NH är inte en metod, det är en filosofi elelr livsstil.

För det andra så är dte inte DET som diskuteras i tråden, utan huruvida han ljuger eller inte...

Sammet skrev:
För det första, NH är inte en metod, det är en filosofi elelr livsstil.

Och Monty Roberts är INTE = NH. Han pratade själv om igår om att "det finns inget som är NATURAL horsemanship förutom att släppa hästarna fria, allt annat är INTE naturligt för hästarna" .

Jag förstår inte VARFÖR han skulle ljuga om sin bakgrund :confused: . För att få medkänsla?

Vilken konstig diskussion???
Hur ska ni få reda på om han ljuger då?

Men jag blir störd på den människa som tyckte att hästarna i showen på Flyinge vantrivdes....
Jag var skeptiker innan men efter showen i lördags var jag mäkta imponerad.... Det behöver ju inte vara den enda rätta metoden bara för att den är bra.

FÖR SJUTTIELFTE GÅNGEN; Det är ingen som diskuterar hans METODER!!!! Iaf inte de han använder i sina clinics!
Vi diskuterar om han ahr ljugit om sin familj eller inte!

Vad gäller om hans faster vet om vad som försegicks hemma hos familjen Roberts eller inte, så vet de som läst hennes bok att i princip ALLA inom familjen uttalat sig mkt starkt MOT Monty's påståenden, inkl hans syskon! Dom borde väl veta..... Han delade tex rum med sin bror under tiden som dessa övergrepp påstås ha ägt rum...

Websters girl skrev:
Men jag blir störd på den människa som tyckte att hästarna i showen på Flyinge vantrivdes....
Du får gärna utvekla mer hur de trivdes....i en rundkorall o med en "vass" grimma, som någon rycker i om man inte är "lydig"
Men gör det på "rätt" tråd isf;...tack..

Senast ändrad av en moderator:

Tja vad han än gör så är det inte en metod heller eftersom en metod saknar känsla.

Och varför han skulle ljuga, har jag ingen aning om. Jag ifrågasätter bara.

MEn om han sprider ont om sig också då? För det gör han ju, om det är så att det han skriver om inte är sant... (syftar I n t e på hästhanteringen som Han hpåller på om då utan de saker som ifrågasätts om de är sanna elelr inte sanna.)

Jag blir lite förvånad över att folk kan sluka saker så pass mycket som endel gör, utan att ifrågaästta och vara kritiska. Kan vara min utbildning som gör att jag lärt mig att vara det.
Jag försöker ifrågasätta och vara kritisk till allt jag läser och lär mig från böcker/internet/tränare mm.

Hur ska jag annars kunna bli en självständig tänkande individ och inte en nickdocka?

Senast ändrad:

Är inte denna diskussion ganska meningslös då ingen här känner familjen? Det är bara att välja vem man tror på och ingen här kan lämna facit.

Varför skulle den enas bok vara mer sann än den andras?
Hur ska ni avgöra vilken som är sann? Kan det vara så att Monty kryddat sin bok på amerikanskt vis? eller att pappan inte ser sig själv som tyrann eller inte vill erkänna det?

Sammet skrev:
Jag skulle gärna vilja se en vidoe från det. Skulle vara intressant att se med egna ögon alla signaler hästarna skickar.
Det kan du nog se i stjärnorna efter....strängt förbjuder att filma:angel: , iaf hela föreställning,sas det....men det finns nog film lite här o var, kan jag tro....dagens kameror har ju den funktionen...
Tyvärr glömde jag låna dotterns kamera...
Men vem vet....man kanske kan köpa en video från föreställningarna snart....då det stod minst 2 kameror igång hela tiden i Flyinge:D
Men då får man nog betala dyrt till "fonden":angel:

För att inte bjuda på gratisinfo. Och för att kunna tjäna mer pengar.

Iofs orsaker jag kan sympatisera med.

Att hästarna skuller bli störda av privat inspelning tror jag inte på.

LIA

När jag tränar hästar (dvs. tar ut dom på banan för att medvetet etablera en kommunikation mellan oss två) så tar jag tacksamt emot alla störningsmoment eftersom de gör att jag verkligen får chansen att arbeta med hästens konsentration.

Jag vill inte stänga in mig i en vakumbubbla där inget får hända.

Hur ska jag annars kunna klara av framtiden?

Nja att hästen inte blir störd låter som en påhittad ursäkt för att dölja den egentliga orsaken. Förlåt men det gör verkligen det sett ur min synvinkel som tränare.
Är inne isåfall på LIA´s orsak.

En undrande fråga, håller det att förbjuda folk att filma? Enligt lagen menar jag. Om någon skulle filma på deras kurs och sedan lägga ut filmen.
Håller deras förbud i rättegångssalen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama