Monty roberts

Sv: Monty roberts

Jag tror fortfarande du misstolkar tanken bakom denna tråd.

Vi diskuterar inte hans tankesätt ("metoder" hur han går till väga när han väl är med hästarna och visar upp på en clinic), vi diskuterar inte (än) huruvida han är girig.

Vi diskuterar huruvida han ljugit om några saker i sin bok, eller inte.

Endel vill (som jag redan påpekat) säga att det inte spelar någon roll om han ljuger eller inte, jag vill hävda att det gör det.
Åtminstånde för mig.

Inte för att jag är "en nyfiken jävel som lägger mig i" utan för att jag anser att hur en person är påverkar hans/hons tankesätt i allt.

Så jag passar på att Formulera frågan igen.

Har Monty Roberts ljugit i sin bok eller inte?

Svaret lär vi inte få veta i denna tråd den närmsta tiden skulle jag tro.

Egentligen är det meningslöst att diskutera det just nu eftersom bevis åt Något håll saknas.
Troligast därför diskutionen spårat ut till att bli en diskution om hans "träningssätt".

Varför skriver han då en bok om sig själv och ljuger om sig själv och smutskastar sin farsa...då kan han lika bra strunta i att skriva boken. Okej hans farsa är död men han har ju ändå gjort hela hans familj upprörd...plus så när han var ung var det han som var elak mot hästarna, visst jag tror att hans metoder är bra men när jag läste en artikel om det började jag undra om han bara försöker tjäna pengar på allt. Men jag tror ju fortfarande på hans metod men tycker ändå att han verkar lite :crazy:

Nå endel tycker inte det spelar ngn roll men som jag sa, för mig gör dte de eftersom det färgar ens personlighet.

Okej, var o en får ha sin åsikt i det, så klart. :smirk: Men om man bortser från det - vad tycker du då om MR och hans hästkommunikation? (kanske du har skrivit tidigare i tråden - upplys mig bara i såfall)

Jag anser att alla tränare har sina för och nackdelar.

Tex. anser jag att join up är mycket svårt att utföra korrekt och att man lätt kan bryta ner hästen om man inte vet vad man gör.
Det är inte så enkelt som det ser ut på clinics och jag rekommenderar starkt att inte "Testa på det själv" utan tränare.

Därför är jag även starkt emot Join up, inte för att den i sig kanske är dålig, utan för att jag enbart sett den utföras inkorrekt (Irl).

Obs att rundcorallsarbete och join up inte är ett likamed tecken.

Tills dess jag vet sanningen bakom ryckterna om MR så kommer det att vara min syn på honom, varken mer eller mindre, av varken gott eller ont.

Sammet skrev:
Därför är jag även starkt emot Join up, inte för att den i sig kanske är dålig, utan för att jag enbart sett den utföras inkorrekt (Irl)

bara-undrar varför du då är starkt emot Join up då du tydligen enbart sett den utföras inkorrekt (irl)??

bara-undrar skrev:
bara-undrar varför du då är starkt emot Join up då du tydligen enbart sett den utföras inkorrekt (irl)??

Jag är emot att man utför det om man inte kan det.
Jag har sett elever för MR utföra negativ, inkorrekt, Join up.

Linjen mellan en korrekt utförd Join up och en inkorrekt utförd Join up är hårfin, men resultatet kan bli ytterst negativt för hästen.

Sammet skrev:
Jag är emot att man utför det om man inte kan det.
Jag har sett elever för MR utföra negativ, inkorrekt, Join up.

Linjen mellan en korrekt utförd Join up och en inkorrekt utförd Join up är hårfin, men resultatet kan bli ytterst negativt för hästen.

Du har säkert rätt... det kan bli fel väldigt lätt. :crazy:
Men exakt vad för moment kan göra det SÅ galet att man istället "bryter ner hästen"?

*KL*

Vill bara påpeka att det finns flera trådar som handlar om join up o andra träningsmetoder.... :)

Mest för att jag inte är intresserad av att delta i de diskutionerna, och det blir lätt så i denna tråden att många gör ett = tecken mellan det och den ursprungliga frågan här, som Sammet redan har förtydligat ovan!

Jag förstår att detta är ett känsligt ämne! Många ser MR som en stor förebild, och kanske har svårt att ens ta in MÖJLIGHETEN att han kanske inte är ALLT vad de tror om honom... Det torde vara svårt att glorifiera någon som kallhjärtat ljuger och anklagar sin familj för rena grymmheter, OM det nu är så, men vissa vill inte ens höra talas om möjligheten, och flyger på oss "skeptiker" med näbbar och klor, försöker få oss att framstå som avundsjuka och egotrippade skitsnackare....

Det är okej.... De som är öppna för alla sidor , och INTRESSERADE av sanningen, de kan läsa själva och bilda sig sin egna uppfattning. En del kommer säkert fram till att MR har rätt, en del att de anser honom vara en bluff rakt igenom, och en del är kluvna. En del BRYR sig inte om hurvida han har ljugit eller ej, och det är också helt okej.
En del väljer att döma oss "MR-skeptiker" istället för att kunna fortsätta att tillbe sin guru, det är helt okej det också. Var och en gör vad som känns bäst för den, och jag lider inte nämnvärt av att någon VÄLJER att få en felaktig bild av mig.

Jag betackar mig också med en gång för kommentarer angående att döma eller ej, Jag har fortfarande INTE dömt någon, MR eller någon annan, men så länge han inte lägger fram en vattentät förklaring till motbevisen som uppkommit iockmed hans familjs böcker och uttalanden, så framstår han för mig inte ett dugg trovärdig!

Det återstår att se om han gör något som förändrar min uppfattning... väntar med spänning! :smirk:

milly skrev:
Du har säkert rätt... det kan bli fel väldigt lätt. :crazy:
Men exakt vad för moment kan göra det SÅ galet att man istället "bryter ner hästen"?

När du arbetar en häst med join up, skickar den små signaler till dig, ett öra som vinklas in, huvudet som sänks osv.
De signalerna behöver inte vara tydliga, det beror från häst till häst, och om "du" (menar inte dig personligen) missar dessa signaler när du arbetar med hästen, kan du istället för att få en häst som ger eftergift, ger upp mentalt och stänger av.
Vad är det för ide att ge eftergift? Hon lyssnar ju inte, hon vill bara dominera.

Om du inte lyssnar på signalerna så blir det ett straff att springar runt runt runt i rundcorallen.

Du kan även ge eftergiften vid fel tillfälle och få en häst som blir förvirrad.

Eftergiften = När du avslutar den förfrågan du just bett om.
Ex. Ridning.
Vid ridning då du skall göra halt kan du ta i bettet (den lite mindre känsliga signalen) och när hästen stannar ger du eftergift.
Ex rundcorallsarbete.
Du frågar hästen om den kan gå framåt, när hästen går framåt ger du eftergift genom att sluta skicka den signalen.

Jag vill tillägga att bara för att jag inte har sett en korrekt Join up utföras innebär inte att det inte finns de som kan utföra en korrekt Join up.
Däremot finns det tyvärr för många som missar hästens signaler och istället blir en tyrann.

wrangler skrev:
*KL*

Vill bara påpeka att det finns flera trådar som handlar om join up o andra träningsmetoder.... :)

Mest för att jag inte är intresserad av att delta i de diskutionerna, och det blir lätt så i denna tråden att många gör ett = tecken mellan det och den ursprungliga frågan här, som Sammet redan har förtydligat ovan!

Jag förstår att detta är ett känsligt ämne! Många ser MR som en stor förebild, och kanske har svårt att ens ta in MÖJLIGHETEN att han kanske inte är ALLT vad de tror om honom... Det torde vara svårt att glorifiera någon som kallhjärtat ljuger och anklagar sin familj för rena grymmheter, OM det nu är så, men vissa vill inte ens höra talas om möjligheten, och flyger på oss "skeptiker" med näbbar och klor, försöker få oss att framstå som avundsjuka och egotrippade skitsnackare....

Det är okej.... De som är öppna för alla sidor , och INTRESSERADE av sanningen, de kan läsa själva och bilda sig sin egna uppfattning. En del kommer säkert fram till att MR har rätt, en del att de anser honom vara en bluff rakt igenom, och en del är kluvna. En del BRYR sig inte om hurvida han har ljugit eller ej, och det är också helt okej.
En del väljer att döma oss "MR-skeptiker" istället för att kunna fortsätta att tillbe sin guru, det är helt okej det också. Var och en gör vad som känns bäst för den, och jag lider inte nämnvärt av att någon VÄLJER att få en felaktig bild av mig.

Jag betackar mig också med en gång för kommentarer angående att döma eller ej, Jag har fortfarande INTE dömt någon, MR eller någon annan, men så länge han inte lägger fram en vattentät förklaring till motbevisen som uppkommit iockmed hans familjs böcker och uttalanden, så framstår han för mig inte ett dugg trovärdig!

Det återstår att se om han gör något som förändrar min uppfattning... väntar med spänning! :smirk:

:bow:

Var och en har sin egen vilja.

Detta har du alldeles rätt i, metoden är lätt att missbruka. Monty Roberts uppmanar inte folk att gå hem och böra göra en join up och han poängterar att det normalt sett inte går på en halvtimma.

Tycker du även att det är fel att rida med träns och sadel?

Sammet skrev:
När du arbetar en häst med join up, skickar den små signaler till dig, ett öra som vinklas in, huvudet som sänks osv.
De signalerna behöver inte vara tydliga, det beror från häst till häst, och om "du" (menar inte dig personligen) missar dessa signaler när du arbetar med hästen, kan du istället för att få en häst som ger eftergift, ger upp mentalt och stänger av.
Vad är det för ide att ge eftergift? Hon lyssnar ju inte, hon vill bara dominera.

Om du inte lyssnar på signalerna så blir det ett straff att springar runt runt runt i rundcorallen.

Du kan även ge eftergiften vid fel tillfälle och få en häst som blir förvirrad.

Eftergiften = När du avslutar den förfrågan du just bett om.
Ex. Ridning.
Vid ridning då du skall göra halt kan du ta i bettet (den lite mindre känsliga signalen) och när hästen stannar ger du eftergift.
Ex rundcorallsarbete.
Du frågar hästen om den kan gå framåt, när hästen går framåt ger du eftergift genom att sluta skicka den signalen.

Jag vill tillägga att bara för att jag inte har sett en korrekt Join up utföras innebär inte att det inte finns de som kan utföra en korrekt Join up.
Däremot finns det tyvärr för många som missar hästens signaler och istället blir en tyrann.
Jag förstår exakt vad du menar,och självklart skall join up precis som allting annat utföras med kunskap och känsla.Annars skall man låta bli.

All träning och ridning bygger på tryck och eftergift,och framförallt känsla och timing, och att snabbt avläsa sin hästs signaler.
Och även använda sitt eget kroppspråk på rätt sätt för att inte ge hästen motstridiga signaler..

Hästar är individer och skall behandlas därefter.

Vad jag däremot inte förstår är att du hänger upp dig så mkt på just join-up och MR:confused:

Jag ser ett större problem i att som du säger terroriera hästen med signaler och inte ge eftergift, i tex mångas ridning eller NH-folk som jobbar sin häst med repgrimma och långt grimskaft där de utan kunskap snurrar rep framför ögonen på en frustrerad häst,som inte har en chans att komma undan.
En häst i en rundkorall är allafall LÖS,även om en häst kan bli mkt olycklig på så vis oxå..:crazy:

Hästar är väldigt snälla och förlåtande djur,men även de kan få nog av människors dumheter,jag vet en tjej med en dominant unghingst som skulle NHträna sin egen häst,efter att ha gått en NHkurs för en såå bra svensk tränare..det slutade med hjärnskakning..

Så jag har svårt att se att just MR skulle vara det stora hotet mot hästars välmående i sverige,tvärtom då hans våldsfria metoder vänder sig till alla katergorier av hästägare,många hästägare får ju kräkreflexer om de hör talas om NH-tränare,de ser bara repviftande människor framför sig som måste ha en viss repgrimma ,visst spö osv..

Det är väl jättebra om så många som möjligt får lära sig hur en häst funkar , att lära sig undvika våld och använda sunt förnuft!Att det då finns lättillgänglig information som tex Montys böcker, då är det väl jättebra..:confused:

Att som värsta fotbollshuliganer hålla på ett spec lag(tränare) tycker jag är löjligt,om en tränare öppet svartmålar en annan tränare beror det nog på att denna tränare själv har dåligt självförtroende eller missunnar nån annan framgång.
Jag skulle aldrig lobotomera mig att enbart tro på nån enstaka Guru,en bra tränare tänker inte åt eleven,en bra tränare lär eleven att tänka själv.;)

Varför inte hjälpas åt att göra hästarnas tillvaro bättre,istället för att lägga energi på att tro på rykten .
Vad som är sant om Montys barndom vet bara de inblandade själva,de som var närvarande.
Vi här kan omöjligt få veta nån 100% sanning i ryktena,för vi var ju inte där.Vi får välja vilken källa vi tror har ärligast uppsåt.

Men jag tror knappast det var nån slump att MR valde att jobba med hästträning med ickevåld, och med fosterbarn..:smirk:

Man kan tänka och tycka mycket om hästhantering och de metoder som kallas Horsemanship, det står var o en fritt.

Problemet med Monty Robert är att han gjort det lite för mycket till
BUISNESS enligt mitt sätt att se det iallfall- stora arenor- massor av pengar för en biljett OCH INGET TILLFÄLLE ATT STÄLLA FRÅGOR frö att förvissa sig om FÖRSTÅELSE....
Tyvärr tror jag att många går hem och försöker "praktisea" det de sett med förfärliga resultat både för sig själva och hästarna.

Jag skulle vilja rekommendera alla er som ÄR INTRESSERADE att istället gå på clinics av lite mindre modell- där deltagarantalet även på läktaren är greppbart, där man kan ställa frågor och har tid med ordentliga förkaringar.... Har varit på ett antal utmärkta clinics med JOHN MOORE- man blir aldrig fullärd - lika intressant varje gång att se resultat, prova sitt eget "tänk" och få ny inspiration.... På de clinicsen finns stort utrymme för frågor, funderingar och just diskussioner om hur man löser uppkomna situationer med små medel.

Eftersom MR sitter kvar tills sista person lämnat byggnaden så har man tid till att fråga honom om man undrar över något. Sedan är väl de flesta medvetna om att det bara är ett smakprov som man får se.

Till Sammet: Är du emot att använda träns och sadel?

Jag skulle hellre rekommendera riktiga kurser i st f clinics där man i bästa fall får se kunniga personer hantera häst.

Bakgrund, kunskap, alternativ, lära själv, studera häst, mm, mm får man mycket lite av på en clininc.

LIA

Jag bara undrar... Jag kanske borde ha satt knapplån på det här inlägget.. Men du verkar ju vara rätt insatt i ämnet...

Så det blir delvis knapplån!

Har Monty Roberts ens försökt att lägga fram bevis för att han inte ljugit någonstans i boken boken?

Jag var och såg MR i Linköping... Det var inte överdrivet många där, även om det var en hel del åskådare, och man fick fråga frågor i pauser och efter clinicen. En tjej i läktaren frågade tom en fråga när han var i rundcorallen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
777
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur