Montésadlar

oki

Trådstartare
Söker med ljus och lykta efter en ny (eller begagnad) montésadel. JAg har en av billigt märke som jag inte gillar. Ni som har testat bättre modeller, hjälp mig!
Vilka sadlar är bra och var kan man hitta dem på internet?

Sv: Montésadlar

JAg har sökt på google och ett antal andra sökmotorer men hittar bara Master (Wahlsten) och den billiga, typ Börjes. Det är en sådan jag har och den är jag inte nöjd med. Att de ligger illa på hästen är ju inte heller någon hit, men eftersom den endast används under lopp så går det att stå ut med (frågan är bara om hästarna gör det...?) men varför jag inte gillar den är dels att lädret är så dåligt så jag är ständigt rädd för att den ska gå sönder (!) trots att jag smörjer den efter varje användning och dels för att jag inte får den sits och inverkan på hästen som jag vill ha.
Tack i alla fall.

Jajjamän... Den var GRYMT bra...(men dyr) Har slåt den nu till en annan bukefalist som vunnit lopp i den osså :)

andra loppet igår :D den é bra!

men den ser inte likadan ut som sadeln på mtpsidan...?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet... Var dom som hämtade hem den genom en kontakt hos Tarzan... Tror inte dom ser ut som på bilden någon av dom... Men det kom ifrån Mantorp iaf :D

Tror det har o göra med att dom är handsydda o görs lite olika från gång till gång!

och GRATTIS till segern ;)

Senast ändrad av en moderator:

tack! förrgår mena ja...

ahaa, ok tänkte väll jag

Okej, tack för alla svar! Kom gärna med fler förslag.
Så, kontentan av detta... vilken sadel ska man ha?
HAr hört att Jacson och Equality Line kommer med montésadlar alldeles snart också. Eller de finns på vissa ställen redan ute på marknaden. Vet någon något om dessa? Forestier?

Vad tror ni om denna modell som montésadel?http://www.wintec.net.au/products/otherSaddles/exercise.html
Släpp ideerna fria!

Den där sadeln är super bra!!! Har inte ridit i någon bättre sadel! Provred i en sån sadel i måndags och man står mycket bättre och får inte skav för knäna som av den vanliga montesadeln från bidermans. Och så ligger den mycket bättre på hästen!

Du menar alltså att du provat Wintecsadeln? Går den få tag på i Sverige? Vad jag förstått går den ej att köpa här utan man måste gå via tillverkaren i Australien.
Jag har en typ av "galoppträningssadel" av enkelt märke också (förutom montésadeln) men den ligger så illa på hästarna så den kan jag ej använda även om sitsen blir bättre...

Ja det var wintec sadeln, jag tror den borde gå att få tag på i sverige eftersom lillerud travgumnaium har en sån sadel.

Hur låg den på hästen?

Galoppsadeln som jag har, har små bossor som gör att den hamnar "uppepå" ryggen om du förstår hur jag menar. Det gör att den glider åt sidorna hela tiden.

Nu river jag upp denna tråden...

Jag är så missnöjd med min galoppsadel då det inte finns några vettiga fästen. Man rider kanom bra i den men jag letar efter en montésadel som ser ut som en galoppsadel mera...

Dom enda jag hittat som ser ut att passa mina behov är dessa;
Halvbom http://www.feednrace.se/detaljer.asp?handla=monte-halv&ugrp=1201&grp=HG1200&ben=Monté

Helbom http://www.feednrace.se/detaljer.asp?handla=monte-hel&ugrp=1201&grp=HG1200&ben=Monté

NÅGON som har erfarenhet av dessa?

Eller någon som har BÄTTRE förslag? :)

Jag rider i en Zilco galoppsadel som jag har modifierat lite själv (läs fixat fästen). Det är samma sadel fast montémodellen har fästen för käk och svanskappa redan ditsatta.
Jag gillar sadeln skarpt och tycker att den ger stabilitet och en bra sits.
Nu har jag iof inte så mycket erfarenhet av monté än, men det är vad jag tycker...

/Skaune

Den översta rider jag i, den är väldigt mkt billigare på andar ställen...
Den är väldigt bra för hästens rygg iochmed att den är halvbom.
Montevarianten har jag inte kollat in ännu men jag får hem den i slutet på denna vacka.

Vad finns det för andra ställen som har den?

Jo jag fattade tycke för halvbom efter o ha provridit det... MEN, jag är tveksam till hur säkerheten är... Inbillar mig att den är mindre än helbom! Rätta mig om jag har fel....

Säkerhet hur? själva fästet för jord och byglar är detsamma, bara den hårda delen bakåt skiljer sig åt och ärligt talat så är den mest i vägen för hästesn rörelser, fyller ingen egentlig funktion.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII