montésadlar mm

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Hej. Ska skaffa nya sadlar till mina travare. delvis pga av att en av sadlarna är sne och den andra har jag till min ponny. Vet inte vad jag ska köpa för sadlar. Funderar på att skaffa en montesadel till två av dem. (e syskon och kan ha samma sadel eftersom de är så lika i rygg o manke). Tips på vilken monte sadel jag ska satsa på? min massör rekommenderar en som väger lite mer. (kan jag behöva som bara väger 52 kg).kan man ha en montesadel till flera hästar???

till den tredje ska jag skaffa en vanlig sadel för hon e så liten.(ska inte satsa på monte med henne).

några tips på hur man bäst bygger ryggmuskler???
mvh

Sv: montésadlar mm

*Gotlandsrusset* skrev:
Hej. Ska skaffa nya sadlar till mina travare. delvis pga av att en av sadlarna är sne och den andra har jag till min ponny. Vet inte vad jag ska köpa för sadlar. Funderar på att skaffa en montesadel till två av dem. (e syskon och kan ha samma sadel eftersom de är så lika i rygg o manke). Tips på vilken monte sadel jag ska satsa på? min massör rekommenderar en som väger lite mer. (kan jag behöva som bara väger 52 kg).kan man ha en montesadel till flera hästar???

till den tredje ska jag skaffa en vanlig sadel för hon e så liten.(ska inte satsa på monte med henne).

några tips på hur man bäst bygger ryggmuskler???
mvh

Som jag tidigare sagt så... har jag en fransk monté sadel som är det bästa jag nånsin införskaffat! Kostade sammanlagt 10´000 men var värd vart enda öre..... :D

Sv: montésadlar mm

Nu har jag ingen montésadel utan en gammal galoppsadel, men jag har beundrat Montéryttares sadel. :D :d Men så länge jag inte ens har en montékvalad häst ska jag inte ha nån montésadel. :crazy:

Hur menar du, skulle du endast ha en montésadel eller skulle du ha en annan sadel till vanlig ridning också?
När jag sitter och tragglar "dressyr" kan jag inte använda monté/galoppsadeln och om jag (gud förbjude) skulle ge mig på att hoppa igen skulle jag inte göra det i kompisens dressyrsadel som är den sadel som ligger näst bäst på min rygghäst. Galoppsadeln ligger bäst men den ligger även på ryggraden vilket gör att jag inte vill använda den för mycket.

Hennes ryggmuskler har jag byggt med massor av skritt, hon är mest körd i skritt i en backe med ca 20% lutning. Det går givetvis bra att göra det under sadel också men jag har varit extremt rädd om hennes rygg. Jag har även kört "slalom" och ställt henne åt olika håll i halsen för att få henne att jobba under sig ordentligt med bakbenen ungefär lika mycket åt båda håll.

Klättring och ridning i rätt form befrämjar ju byggandet av ryggmuskler, bara att kämpa på. Jag vet för jag har nästan lyckats! :idea:

/// ghost

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 166
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka