annoj

Trådstartare
Hej!
Jag har blivit intresserad av Monté och skulle vilja lära mig mer av den sporten. Det kanske finns någon i närheten av mig som kan berätta lite mer om monté. Min närmsta travbana är Vaggeryd bor väl en 4 mil därifrån.
Tack! /Jonna

Sv: Monté

jag har inte löst ut min montè licens än (och är inte någon elitryttare) men har några år på nacken vad gäller träning inom sporten, och jag kan bara säga att montè är hur kul som helst!:D Vet ju inte hur mycket du redan vet, men montè ("uppsutten") är alltså ett vanligt travlöp med sadel. (Som vanligt gäller det att undvika galopp och komma först i mål);) För att få rida ska du:
* Fyllt 18 under kalenderåret.
* Tagit montè licens, vilket du gör på din hemmabana (ring för att boka kurs)
* Ha en godkänd tävlings jacka/dress samt säkerhetsväst.
(Självklart kan det vara bra att ha en montè kvalad häst också):p
* väga minst 65kg med ALL utrustning förutom huvudlaget
kan rekomendera att skicka efter "almänna bestämmelser Montè" från STC om du vill ha alla detaljer ang. tävling!

Nu har jag säkert glömt att skriva massa saker, men det är bara att fråga på!:D kommer säkert någon duktig bukare och fyller i också!;) Mvh

Tack för ditt svar! :)
Dem sakerna du har nämt har jag läst mig till på andra hemsidor.
Finns det någon monté klubb på vaggerydstravbana? Så man kanske får se hur tärningen går till på en monté häst och kanske testa att köra något snabbjobb och se hur det är? Hur mycket kostar det att ta monté licens och hur mycet kostar det att starta en monté tävling?
Jag har ett varmblod själv, men jag tror inte hon passar till monté, hon faller lätt över till galopp när man ökar traven lite. Jag rider distans på henne :banana: Men har börjat bli intresserad av monté.

Om det finns någon montèklubb i vaggeryd har jag inte någon aning om eftersom min hemmabana är färjestad:D Men sök lite på ditt travsällskaps hemsida... där kanske du hittar någonting?;) Jag har svårt att tro att din bana annordnar montè träningar... Det är nog någonting som du måste fixa privat(?) Första gången jag provade montè var på min kallblodstravare, sedan frågade jag grannen om jag fick låna hans varmblod:D Tråkigt att din häst har galoppfötter, montè är någonting du verkligen borde prova! Tips är att du bygger upp ben och ryggmuskler för att orka rida en hel träning!
Min montè licens kostade 2500kr då ingick teori, provlopp och prov (men självklart inte någon licenshäst eller transport) Att tävla montè kostar lika mycket som att tävla i trav. Boxhyra, uppsittning för ryttare osv. Har inte någon summa direkt i huvudet, men ett par hundralappar kan du nog räkna med. // mvh

Ja, men då får man ju rida/köra totolopp. Så åldersgränsen är ju inte 18, utan 16 år. Men nej, man behöver inte starta i bara ungdom/F-lopp. Lopp där de står enbart en kuskkatergori så spelar de ju ingen roll vad för licens man har. Jag tillex körde mot Kenneth Haugstad och Johnny Takter i mitt första lopp, och då var de på ett F-licens.

Hmm, jag hjälper en kompis med att rida henne travhästar. Har ingen licens eller något och så är jag mer utav en "rid-människa" ,men jag har provat på ponnygalopp, red alltid det på en shettis när jag var yngre. Har varit nere på blommeröd och provat på arab-galopp och på ett fullblod.

Har ganska korta stigläder, inte så jag sitter md bena på ryggen men dom e nog mitt på magen på en vältränad smal travhäst. (om det hjälper, otroligt dålig på att förklara) och jag får så ont i knäna, när jag rider. Typ i själva böjningen i knäet.

Jag klarar av att rida 2-3st i rad och så men just knäna tar sån stryk så jag vet inte om jag vågar fortsätta. Någon med tips eller som vet vad de orsakas utav? vore väldigt glad för svar. xD

Nu är jag osäkerpå om jag får skriva i denna tråd så om det är opassande så ursäkta mig, lite ny på Buke.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar