monté, vikt + km tider??

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag har ett kallblod och har funderat på om vi kan ställa upp i ett montélopp, men jag har som vanligt några frågor.

Har hört att det är ganska mycket prat om vikten och jag undrar vad de "flesta" ryttare ligger på för vikt? '
(finns det någon som typ väger 75 kg som rider monté? )

när man mäter km tiden ... såg att kallblod ska kvala in på 1,45
hur mäter man detta? klockar man 500m eller kör man 1000 m och tar hela tiden????

Sv: monté, vikt + km tider??

Tiden man ska springa är en snitt tid över 2140 m (vanligtvis, kan vara 20 eller 40 m längre också). Springer man på precis km tiden 1.45 tar det alltså ca 3 min och 45 sek att genomföra loppet. Man klockar totaltiden över distansen och delar sedan upp den per km, då får du ut km tiden.

Minsta vikten är väl 65 kg inklusive utrustning? Finns väl inget som säger att man inte kan väga mer, men ju tyngre ryttare, desto sämre förutsättningar givetvis. Vet inte hur vanligt det är med 75 kg ryttare.

För att kunna tävla monté måste man som ryttare också tagit montélicens.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: Lindon
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 822
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar