Moné konkurerar ut galoppen...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Intresant tanke.
Vad tycker ni?
Fritt för spekulationer kring montéutveckligen i Sverige:
:banana:

Sv: Moné konkurerar ut galoppen...

jag tror inte att Mone´lyckas konkurera ut galoppen, men kanske Montèn lyckas med det.... :angel:

Personligen tycker jag att montèn är roligare än galoppen att titta på. Men det kan ju bero på att man ALDRIG lyckas tippa rätt där :rofl: :o

Ja, visst menade jag Monté!
Men va' ska då alla tjocka gubbar göra om ridningen blir mer poppis än körningen?

Som Hultman och de andra tunga namnen kanske? Stå bredvid och coacha. :idea:

Jag tror att de flesta hästarna kommer fortfarande att tränas i vagn också.

Själv var jag väldigt skeptisk till montén trots att jag red själv på stora hästar när jag var 15, men har testat ett par ggr för skojs skull och faktiskt fått mindre efterverkningar än vad jag förväntat mig på hästarna.

/// ghost

Tja, protrainern finns ju, så då kanske man kan tänka sig en liknande variant fast på ryggen..........
hälsningar gulan fd. gulla

men...var det inte galoppen vi jämförde med nyss??? :confused:
jag tror inte att de konkurrerar ut travet...inte ännu i alla fall...det finns fortfarande för många tjocka gubbar med i spelet :rofl: och de kommer fortsätta att finnas...

Jag tror nog att alla våra goa, tjocka gubbar får fortsätta köra. För även om jag tycker monte är roligt så konkurrerar det aldrig ut sulkysporten.
Men nu var det väl monte v/s galopp .. Varför måste någon konkurrera ut den andre :confused: :confused: Tror att båda sporterna fyller sin funktion för de sport och speltokiga.
Själv stannar jag nog hemma i Protrainern... :crazy:

minihopp skrev:
Varför måste någon konkurrera ut den andre :confused: :confused: Tror att båda sporterna fyller sin funktion för de sport och speltokiga.
QUOTE]

Jag tror Rikkan kollade in Krönikan efter V75 i går och spann vidare på det. :idea:

/// ghost

Prexis, jag kollade på TV.
Tror att dom iaf kommer att konkurera om TV sändningstid, för jag har svårt att tro att dom ska få fler hästminuter per vecka än vad som nu är. Så blir det då mer Monté så ser vi mindre sulky trav och det skulle ju vara synd. Då hade jag hellre sett Trav och Monté istället för som i dag Trav och Galopp.

jaa, tror att de flesta vet var jag står efter den senast monté tråden... alltså hoppas jag verkligen inte att montén konkurrerar ut galoppen... :devil:

Galoppen lär nog finnas kvar i travprogrammen och hur lång tid det tar innan man "vågar" sända svensk monté i TV beror förmodligen på hur fort nivån på löpen höjs? Ju bättre och jämnare hästar, ju fortare går det förmodligen.

Speciellt nu när Scarlet var så duktig i Frankrike. :bow: :bow: :bow:

Men jag måste erkänna att jag tycker det ser konstigt ut ännu. :D

/// ghost

Bara på en månad har det tagit en rääääser-vändning :bump: och det ska vi tacka Scarlet Knight för :idea: 14.1/2700 nu börjar det likna något! Sport expresse, Aftonbladet, City, alla skriver om det.. NYA FLUGAN som alla vill vara först med :bow:

Sen att vi ska få ett lopp under elitlopps helgen är helt suverääänt!! TACK Hans G som hjälper oss.. Ett volt lopp 2140 med minst 250. påsig är toppen, och första pris 100. vi tackar och tar emot i monté-branchen :idea:

Ja vi får nog se, monte´n har en STOR chans att bli stärre och konkurera ut galoppen ordentligt.. om den inte går åt andra hållet och ger den en skjuts framåt som i Frankrike där monté o galopp delar plats... den som lever får se ;)

Är det det montén i Sverige strävar efter, att konkurrera ut galoppen? Varför i så fall?

Topolino skrev:
Är det det montén i Sverige strävar efter, att konkurrera ut galoppen? Varför i så fall?

Nej, verkligen inte!

Travet behöver väl inte konkurrera ut galoppen? Om det vore så att man skulle vilja "bli av med" galoppsporten i Sverige skulle man väl bara sluta med att "skänka bort" pengar till galoppen som man nu gör i form av DD eller V65-dagar med galopp. Varje gång dessa inträffar tappar man miljoner i omsättning eftersom folk tyvärr inte spelar på, eller intresserar sig för galopp i speciellt stor utsträckning i Sverige. Att det är så här till skillnad från hur det är i övriga världen är kanske tråkigt men sant.

P.S. lätt tårögd efter Scarlets montedebut.........

Nej, det vore tråkigt om "springa-fort-sporternas" utövare började slå mot varandra, tycker jag.

Jag tycker att det skulle vara toppen om montén och galoppen drog fram på enad front :d

Konstigt, jag det håller jag med om. Mycket flaxande med armar och slitande i tyglar iaf det man får se ifrån Frankrike.
Jag tycker även att S K så konstigt ut när han sprang som en banan på sista bortre lång...
Är inte helt övertygad om sportens suveränitet, tycker det ser VÄRRE ut än vanligt trav! *hehehe* (OBS nu har jag med detta meddelat att det finns något som är värre än trav, bara så att ni är klara över det.);)

Och hur lätt är det att rida "snyggt" på en banan som rör sig i 50 km/h? Jag har ju en just nu så jag vet. :D Det är hemskt när man bara har en töm eller en tygel men vi jobbar på det.

Jag missade faktiskt loppet då jag stod och masserade min egen mindre lysande stjärna. :o

/// ghost

Jag vill först säga att jag verkligen är för Monten,i detta travets gubbvälde......

Men den franska modellen får inte bli någon förebild......

Fy faan vad dom rappade upp hästarna!!Hästen som var 4:a i mål i Scarlets lopp ajajaj!!!!

Någon ville när jag sa detta,påpeka drivningen inom galoppen,men den kan i Svergie inte jämföras med,vad man såg i detta lopp :cry:

Det e inte lätt dethär....

Tänkt o starta min egen i monte`.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 571
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka