Sv: momskrav?

hannibal skrev:
Denna vara kan aldrig bli fullt momspliktig igen då den varit ägd av privatperson. Det är samma princip med bilar. Är momskedjan en gång "bruten" kan bilen aldrig bli momsad fullt ut igen.

Resonerade lite med mig själv och min ekonomistuderande syster och kom fram till att det måste ju bli så :D
Varan kan aldrig bli fullmomsad igen!! Bara vinstmomsad :eek:

Pocahontas skrev:
Ööööh, nu hänger inte jag med hur du tänker...

Om jag förklarar så här då.

Häst inköp från privatperson 40 000 kr =ingen moms får dras av.
Hästen säljs senare till en näringsidkare för 50 000 kr = dom 40´jag köpte hästen för får jag behålla allt av.
Dom 10´som överskrider inköpspriset momsar jag däremot på = moms inbetalas med 2 000:-

Säljer jag hästen för 40 000:- vilket var mitt omomsade inköpspris betalar jag heller inte in någon moms vid försäljning.

Hur då en ev näringsidkare får momsa hästen i sin tur har jag ingen koll på. Har inte råkat i det läget, ännu....

Du menar att köparen (näringsidkare eller privatperson) betalar 52 500 kr för hästen, varav 2 500 kr utgör moms för de 10 000 kr som kan betraktas som vinst?

Lovisaleonora_ skrev:
Du menar att köparen (näringsidkare eller privatperson) betalar 52 500 kr för hästen, varav 2 500 kr utgör moms för de 10 000 kr som kan betraktas som vinst?

Ja, eller om mitt begärda 50 000:- var inklusive moms så betalar jag in momsen på 10 000:-, alltså 2 000:-. Jag har då kvar 8 000:- i vinst :cool:

Pocahontas skrev:
Resonerade lite med mig själv och min ekonomistuderande syster och kom fram till att det måste ju bli så :D
Varan kan aldrig bli fullmomsad igen!! Bara vinstmomsad :eek:

Men mina köpare vill ju i allmänhet ha fullmomsade hästar, det är ju därför de köper av ett företag. :confused:

Det blir ju minst sagt orättvis igen, för ett köpande företag, om momsen ingått i hästens värde men inte är avdragsgill bara för att en privatperson köpt den från tidigare :crazy:

Tur man föder upp dem från början så man slipper den där cirkusen :eek:

Men vad gäller när man har stall med inackorderade då?

Vi har stallhyra på 2000kr.
Hö och foder 700kr
Kallhyra 700kr
Kostnad för ridhus(lån m.m) 600kr

Vad av detta skall man lägga till moms på? Tjänster? Kostnader för el? Det som går direkt till lånet för att bygga ridhuset?
Måste man momsa om man köper in foder och sedan säljer det? (blir ingen vinst).

HELP ME!

Om man som privatperson har inackorderade vad gäller då, skall moms plussas på på deras stallhyra?

Personen X har en ridanläggning med ridhus har en stallhyra där allt ingår och betalar inte moms, vad händer?

Personen Z har ridanläggning med redovisar inte(betalar inte in moms till staten) men säger till inackorderade att moms ingår i stallhyra, vad händer?

Personen Y har ridanläggning och en förening, samt ett antal inackorderade, måste dessa betalar moms på sin stallhyra?

Silverkedjan skrev:
Men mina köpare vill ju i allmänhet ha fullmomsade hästar, det är ju därför de köper av ett företag. :confused:

Det blir ju minst sagt orättvis igen, för ett köpande företag, om momsen ingått i hästens värde men inte är avdragsgill bara för att en privatperson köpt den från tidigare :crazy:

Tur man föder upp dem från början så man slipper den där cirkusen :eek:

Grattis till bäbben först och främst !!

Jo, jag har också råkat ut för det, att dom blir lite :( när man inte får dra moms.
Men jag försöker att se det positiva :p
Om jag köper från en privat för 40 000:- och säljer för 40 000:- så har samma pengar gått ut som har kommit in om man säger så!
Dyrast blir det ju om man köper för att behålla livet ut!
Hängde ni me?!?!

loizzanne!!

Har ni ett företag och hyr ut stallplatser så måste ni ju redovisa detta och betala in moms för det.
Ni får då helt enkelt räkna ut skälig hyra och sen lägga moms på det.

Ni som hyr ut svart, tja, det är ju upp till ert samvete men det ska ju egentligen redovisas på självdeklarationen :eek:

Men om man föder upp och säljer en häst för 40 000 + moms till en privatperson och sedan av något skäl köper tillbaka hästen så betalar man 50 000.

Nästa köpare är ett företag som vill dra moms. Men då kostar hästen 50 000 utan att det finns någon moms att dra ??? Alltså blir hästen 10 000 dyrare för köparen. Eller så måste jag gå ner 10 000 på priset.

Jag kan inte se det som annat än att det blir en fördyring utan att någon värdeökning skett.

Helt rätt!!

Har hästen en gång varit privatägd så är momsavdragsrätten borta!
Utom på den eventuella vinsten då.

I ditt fall då så har du köpt tillbaka hästen för 50 000:-(utan att få dra av moms) om du sen säljer den igen till ett företag för 50´så finns det ingen moms att dra. Men har hästen ökat i pris till 60 000:- så blir det moms på dom 10 000:- som är "vinsten"

loizzanne skrev:
Men vad händer om man inte betalar momsen??
Det kan bli skattebrott.
Först så blir det nog schönstaxering och straffavgifter = mycket dyrt.
Och har man varit riktigt hemsk, så kan man få krypa in i fängelset ett tag för skattebrott.
Eller EKO-brott tror jag att det blir.

loizzanne skrev:
Men vad gäller när man har stall med inackorderade då?

Vi har stallhyra på 2000kr.
Hö och foder 700kr
Kallhyra 700kr
Kostnad för ridhus(lån m.m) 600kr

Vad av detta skall man lägga till moms på? Tjänster? Kostnader för el? Det som går direkt till lånet för att bygga ridhuset?
Måste man momsa om man köper in foder och sedan säljer det? (blir ingen vinst).

HELP ME!

Så här.
Ni måste först och främst bokföra.
Där så bokför man ingående och utgående kostnader, samt moms.

Så det blir till att köpa foder med kvitto och att ha papper på allt.
För då så kvittas ingående och utgående moms mot varandra, och det gör även inkomster och utgifter.

Kallhyran skall vara + moms.
Ridhus + moms.
Lån ger ingen utgående moms men det gör nog el och m.m.

Ärligt, man kan inte köra verksamhet utan att vara medveten om lagarna.
Ty man har skyldighet att veta vad man gör.
Med omsättning större än 45 000:-/år så är man momsredovisnings-skyldig samt måste bokföra enligt bokföringslagen.

2 inackorderingar X 2000 x 12 = 48 000:- = bingo, bara att göra.

Pocahontas skrev:
Helt rätt!!

Har hästen en gång varit privatägd så är momsavdragsrätten borta!
Utom på den eventuella vinsten då.

I ditt fall då så har du köpt tillbaka hästen för 50 000:-(utan att få dra av moms) om du sen säljer den igen till ett företag för 50´så finns det ingen moms att dra. Men har hästen ökat i pris till 60 000:- så blir det moms på dom 10 000:- som är "vinsten"

Men om hästen INTE har ökat i värde så måste jag alltså gå ner i pris och ta en förlust motsvarande momsen ifall jag andra gången vill sälja till ett företag.

Jag kan inte få ihop det som rättvist :mad:

Men om hästen INTE har ökat i värde så måste jag alltså gå ner i pris och ta en förlust motsvarande momsen ifall jag andra gången vill sälja till ett företag.

Jag hänger inte med i ditt resonemang :confused:

Du har sålt en egen uppfödning till en privatperson för 50 000:-inkl moms, den köparen får inte dra av moms. Men du måste betala in 10 000:- i moms.
Köper du tillbaka hästen från privatpersonen för 50 000:- får inte du heller dra moms då inte säljaren är momsredovisningsskyldig.

Säljer du sen hästen till ett företag för 50 000:- så får inte heller den köparen dra någon moms och du behöver heller inte betala in någon moms!!

Så den enda förlust du gjorde var när du köpte tillbaka hästen för 50 000:- av privatpersonen. För dom 50´du i början fick av privatpersonen betalade ju du in en moms på 10 000:- på.

Ärligt, man kan inte köra verksamhet utan att vara medveten om lagarna.

Priset som gav är när jag haft hästen inhyrd i ett stall.

Men, vi har planer på att bygga ridhus och eftersom jag vet att några här inne har egna ridhus, egna stall samt hyr ut boxar tänkte jag höra hur dem gjort.
Pappa är revisor men är i USA och jobbar just nu så han kan jag inte fråga... Då skulle det bli vädligt DYRA telefonräkningar. Utan jag vill mest sitta hemma här och räkna! :)

Fast vänta lite nu... Det är här företagare tänker lite snett ibland. Om försäljningspriset tex är 40 000 kr exkl moms och en privatperson ägt hästen i ett tidigare led (vilket innebär att hästen faller under vinstmarginalbeskattningens regler) kan vi säga att momsen är tex 2 500 kr. Det totala priset blir alltså 40 000 kr + 2 500 kr = 42 500 kr. Om hästen i stället är fullt momsad blir priset fortfarande 40 000 kr plus moms 25% = 10 000 kr, vilket ger ett totalt pris på 50 000 kr. Man tjänar ju inte momsen som köpare! Man får ju bara tillbaka det man betalat vid köpet! I det ena fallet har du betalat 2 500 kr i moms och fått tillbaka samma summa. I det andra fallet har du ju betalat 10 000 kr i moms och fått tillbaka samma summa. Det är ju bara ett nollsumme-spel i detta fall.

Om man hyr ut stallplats med inkluderat foder, ridhus etc ska du lägga till 25% i moms.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cambrie
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar