Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte bara det, det var klart mer i överenstämmelse med momsens grundtanke. Nu lägger man på moms en extra gång utan att ngt mervärde uppstått.Systemet med fiktiv moms var schysstare på något sätt.
EG-domstolen har slagit fast att hästar kan ses som begagnade och därmed faller under vinstmarginalbeskattningens regler. Om du alltså är momspliktig och köper en häst av en privatperson = ingen moms, och senare säljer denna häst till ett högre pris betalar du bara moms på vinsten. Denna dom kom 2004-04-01 (mål C-320/02) och gör ju det hela mycket mer rättvist.
hannibal skrev:EG-domstolen har slagit fast att hästar kan ses som begagnade och därmed faller under vinstmarginalbeskattningens regler. Om du alltså är momspliktig och köper en häst av en privatperson = ingen moms, och senare säljer denna häst till ett högre pris betalar du bara moms på vinsten. Denna dom kom 2004-04-01 (mål C-320/02) och gör ju det hela mycket mer rättvist.QUOTE]
Måste man även momsa om man är privatperson???
loizzanne skrev:Måste man även momsa om man är privatperson???
Pocahontas skrev:Precis så har jag också fattat att det ligger till!
Alltså om jag köper en häst av en privatperson för 40 000:- och sen säljer jag, som då har företag den, för 50 000:-. Då momsar jag bara för dom 10 000:- jag haft i vinst på hästen.
Så har i a f min revisor förklarat det för mig!!
Silverkedjan skrev:Men det ÄR ju ingen vinst, det är ju bara momsen som gjort att hästen för nästa köpare blir 10000 kr dyrare.