Sv: momskrav?

Om du vill kunna dra av momsen behöver du köpa en häst som har moms som går att lyfta (här gäller väl samma som för bilar; ingen fiktiv moms får avräknas)

Givetvis kan du köpa av privatperson, men du kan inte dra av någon moms...

OK. Har ett sto till salu och fick som svar när jag skrivit "90 000:- ingen moms" "tyvärr jag behöver köpa häst med moms i priset då jag har enskild firma inriktning avel".

Då vet den eventuella köparen inte vad hon talar om.
Köper hon din häst för 90' så är det 90' hon betalar.
Köper hon en annan häst av någon som redovisar moms betalar hon 72' för de övriga 18' får hon tillbaka. (och säljaren får i det fallet bara 72' för hästen i och med att hon måste betala in 18' i moms.)

Ja, men det är väl för att hon vill köpa hästen för 72 000 kr (om momsen ingått i priset 90 000 kr hade den varit 18 000 kr).

Hon bör kanske se det som att hon slipper ligga ute med 22 500 kr (momsen som tillkommit på priset 90 000 kr)?

Du MÅSTE inte köpa/sälja ett avelssto med moms. Men det gör ju stor skillnad på priset om det är med eller utan moms. Jag gillar själv inte att köpa omomsade hästar, det blir himla tråkigt om man tex ska sälja dem igen så måste man lägga PÅ momsen för att få igen pengarna. Det känns inte riktigt rättvist. Särskilt inte som att den som säljer privat ofta själv faktiskt har betalat moms när den har köpt sin häst, så att man liksom får betala den två ggr. Systemet med fiktiv moms var schysstare på något sätt.

De flesta förstaklass-ston är ju så dyra att de i allmänhet ingår i någon form av rörelse så merparten på marknaden säljs nog MED moms.

Jag tycker inte man kan se det så...

Om hästen inte skulle passa i verksamheten, inte kan bli dräktig eller du kommer i ett annat läge att du vill sälja igen så måste du ju som företagare sälja för 90000 PLUS moms om du bara ska ha igen samma pengar.

Alltså står man en större ekonomisk risk.

Jag säljer bara momsade hästar och det är en stor fördel för de flesta köpare som avlar och har hästarna i jordbruk/firma.

Jo det är exakt så jag menar :bow:

Köp och sälj en häst några ggr, varannan gång privatperson och varannan gång företag, så ska den plötsligt bli dubbelt så dyr :crazy: eftersom företagaren måste lägga på momsen på de nya redan momsade beloppen hela tiden.

I praktiken leder det bara till en massa svartaffärer har jag förstått, och det gynnar ju inte någon.

Tur man föder upp sina egna (momsade) hästar :crazy:

Samtidigt ser staten säkert det så här att om hästen ökar i värde hos den icke momsskyldige så innebär en fiktiv moms att den momsregistrerade köparen får dra av moms för ett icke momsat mervärde, mot detta kan man ställa att säljaren säkert haft momsade kostnader för hästen.
PL

EG-domstolen har slagit fast att hästar kan ses som begagnade och därmed faller under vinstmarginalbeskattningens regler. Om du alltså är momspliktig och köper en häst av en privatperson = ingen moms, och senare säljer denna häst till ett högre pris betalar du bara moms på vinsten. Denna dom kom 2004-04-01 (mål C-320/02) och gör ju det hela mycket mer rättvist.

Försäljningspris-inköpspris=vinst

Vinst x 25%=momsen

Bra va!

Precis så har jag också fattat att det ligger till!

Alltså om jag köper en häst av en privatperson för 40 000:- och sen säljer jag, som då har företag den, för 50 000:-. Då momsar jag bara för dom 10 000:- jag haft i vinst på hästen.
Så har i a f min revisor förklarat det för mig!!

TACK!!! Mycket bra förklarat!:bow:

EG-domstolen har slagit fast att hästar kan ses som begagnade och därmed faller under vinstmarginalbeskattningens regler. Om du alltså är momspliktig och köper en häst av en privatperson = ingen moms, och senare säljer denna häst till ett högre pris betalar du bara moms på vinsten. Denna dom kom 2004-04-01 (mål C-320/02) och gör ju det hela mycket mer rättvist.

hannibal skrev:
EG-domstolen har slagit fast att hästar kan ses som begagnade och därmed faller under vinstmarginalbeskattningens regler. Om du alltså är momspliktig och köper en häst av en privatperson = ingen moms, och senare säljer denna häst till ett högre pris betalar du bara moms på vinsten. Denna dom kom 2004-04-01 (mål C-320/02) och gör ju det hela mycket mer rättvist.QUOTE]

Måste man även momsa om man är privatperson???

Det lät ju bra, då slipper man betala moms på hela hästen..

Pocahontas skrev:
Precis så har jag också fattat att det ligger till!

Alltså om jag köper en häst av en privatperson för 40 000:- och sen säljer jag, som då har företag den, för 50 000:-. Då momsar jag bara för dom 10 000:- jag haft i vinst på hästen.
Så har i a f min revisor förklarat det för mig!!

Men det ÄR ju ingen vinst, det är ju bara momsen som gjort att hästen för nästa köpare blir 10000 kr dyrare.

Silverkedjan skrev:
Men det ÄR ju ingen vinst, det är ju bara momsen som gjort att hästen för nästa köpare blir 10000 kr dyrare.

Ööööh, nu hänger inte jag med hur du tänker...

Om jag förklarar så här då.

Häst inköp från privatperson 40 000 kr =ingen moms får dras av.
Hästen säljs senare till en näringsidkare för 50 000 kr = dom 40´jag köpte hästen för får jag behålla allt av.
Dom 10´som överskrider inköpspriset momsar jag däremot på = moms inbetalas med 2 000:-

Säljer jag hästen för 40 000:- vilket var mitt omomsade inköpspris betalar jag heller inte in någon moms vid försäljning.

Hur då en ev näringsidkare får momsa hästen i sin tur har jag ingen koll på. Har inte råkat i det läget, ännu....

Bra förklarat Pocahontas! Precis så blir det. Du betalar bara moms på vinsten. Om du tar exemplet att du säljer en häst för 50 000 kr som du en gång köpt för 40 000 blir momsen alltså vinsten 10 000 kr x 25% = 2 500 kr. Försäljningspriset blir alltså 52 500 inkl moms. Om köparen är näringsidkare (privatpersoner betalar 52 500 och behöver aldrig tänka på moms som tidigare påpekats) bokför den hästens värde som 50 000 kr och den ingående momsen 2 500 kr.

Om vi nu säger att denna näringsidkare sedan säljer hästen för 70 000 kr är vinsten 20 000 och momsen blir därmed 5 000 kr, eftersom hästen ses som begagnad vara. Denna vara kan aldrig bli fullt momspliktig igen då den varit ägd av privatperson. Det är samma princip med bilar. Är momskedjan en gång "bruten" kan bilen aldrig bli momsad fullt ut igen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cambrie
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar