Moms på transporter inom EU?

tolksele

Trådstartare
Är intresserad av att importera min nästa häst och har fått prisuppgift från ett företag där priset var i euro + moms.
Någon som vet hur många procent momsen är på? Jag är privatperson, hästen finns inte i samma land som transportören men allt är inom EU.

Beror helt på i vilket land transportören redovisar sin skatt. Det är fritt för varje land att sätta upp vilken moms det ska vara på olika saker.

Senast ändrad:
Från Holland som jag har importerat ifrån så lägger de på 25% så jag har alltid trott det var den svenska momsen de var tvungna att gå efter. Hmm.. så är det alltså inte? :):o

@WBanna Slovakien :D och nej, likvärdiga hästar av den rasen finns inte till salu i Sverige och bara ett fåtal i resten av Europa.. Annas är jag också för att köpa svenskt för att stödja aveln :)

Senast ändrad:
@WBanna Slovakien :D och nej, likvärdiga hästar av den rasen finns inte till salu i Sverige och bara ett fåtal i resten av Europa.. Annas är jag också för att köpa svenskt för att stödja aveln :)

20% moms i Slovakien som det verkar. "reduced rate" är bara på vissa saker, t ex utbildning.

http://ec.europa.eu/taxation_custom...tion/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf

Men jag håller med Silas, be om totalpriset. Till privatpersoner ska dom uppge ett pris inkl. moms.

:)

Spännande! Jag har också en egenimporterad, så jag säger heja heja till att importera. :)
Har du kollat med Jonsson Horse Transport?

@Masse typiskt då! Får ju begära totalpris men nu har jag ju ett hum om det i alla fall, tack!
@Saga en akhal teker. Finaste hästarna finns oftast i Ryssland men import därifrån vill jag inte ge mig på, av flera skäl..
@WBanna tack för tips och pepp! Köpte du osett eller åkte du ner/upp? :)

@WBanna tack för tips och pepp! Köpte du osett eller åkte du ner/upp? :)

Första egna importen åkte jag ner och tittade på (Tyskland). Nuvarande hästen köpte jag osedd (också Tyskland). Eller rättare sagt; jag fick se film på alla gångarter, och sen så åkte min förra importhästs uppfödare och tittade på honom åt mig.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 005
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 353
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 168
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 527
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna