Moms på transporter inom EU?

tolksele

Trådstartare
Är intresserad av att importera min nästa häst och har fått prisuppgift från ett företag där priset var i euro + moms.
Någon som vet hur många procent momsen är på? Jag är privatperson, hästen finns inte i samma land som transportören men allt är inom EU.
 
Beror helt på i vilket land transportören redovisar sin skatt. Det är fritt för varje land att sätta upp vilken moms det ska vara på olika saker.
 
Senast ändrad:
Från Holland som jag har importerat ifrån så lägger de på 25% så jag har alltid trott det var den svenska momsen de var tvungna att gå efter. Hmm.. så är det alltså inte? :):o
 
@WBanna Slovakien :D och nej, likvärdiga hästar av den rasen finns inte till salu i Sverige och bara ett fåtal i resten av Europa.. Annas är jag också för att köpa svenskt för att stödja aveln :)
 
Senast ändrad:
@WBanna Slovakien :D och nej, likvärdiga hästar av den rasen finns inte till salu i Sverige och bara ett fåtal i resten av Europa.. Annas är jag också för att köpa svenskt för att stödja aveln :)

20% moms i Slovakien som det verkar. "reduced rate" är bara på vissa saker, t ex utbildning.

http://ec.europa.eu/taxation_custom...tion/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf

Men jag håller med Silas, be om totalpriset. Till privatpersoner ska dom uppge ett pris inkl. moms.
 
:)
@WBanna Slovakien :D och nej, likvärdiga hästar av den rasen finns inte till salu i Sverige och bara ett fåtal i resten av Europa.. Annas är jag också för att köpa svenskt för att stödja aveln :)

Spännande! Jag har också en egenimporterad, så jag säger heja heja till att importera. :)
Har du kollat med Jonsson Horse Transport?
 
@Masse typiskt då! Får ju begära totalpris men nu har jag ju ett hum om det i alla fall, tack!
@Saga en akhal teker. Finaste hästarna finns oftast i Ryssland men import därifrån vill jag inte ge mig på, av flera skäl..
@WBanna tack för tips och pepp! Köpte du osett eller åkte du ner/upp? :)
 
@WBanna tack för tips och pepp! Köpte du osett eller åkte du ner/upp? :)

Första egna importen åkte jag ner och tittade på (Tyskland). Nuvarande hästen köpte jag osedd (också Tyskland). Eller rättare sagt; jag fick se film på alla gångarter, och sen så åkte min förra importhästs uppfödare och tittade på honom åt mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 119
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 474
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 889
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 744
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp