Moms på såld häst

C

chrysler

Det finns ju massor av hästägare som säljer sina hästar å inte tar moms i priset, det räknas väl som svart, eller?
Då har jag en fråga, om jag har enskilt företag, kan jag iallafall ha tex en privat häst,( som bara är min å inte har ngt med min firma att göra), som jag säljer å inte betalar moms för på försäljningspriset eller räknas den med i det enskilda företaget så att jag inte får sälja den privat?
Jag är väl medveten om att man kan gå i personlig konkurs när man har enskild firma.
Tacksam för svar!

Sv: Moms på såld häst

är man inte momsredovisningsskyldig så har man inte moms med i priset..dvs de flesta ridhästägare...om din häst ingår i din enskilda firma skall momsen redovisas.

så vill du ha 10 000 för hästen så begär du 12 500 inkl moms...de som köper hästar fråm folk som har bolag kommer ju inte ifrån momse, det samma gäller foder, veterinär, hovslagar och allt sånt. man kan baka in momsen direkt i priset eller ha exkl moms....

det beror på om din häst är inskriven i din firma...annars behöver du inte sälja hästen med moms!

Ok tack för svaret!Men om jag skulle ha 10 hästar i min firma som var var till salu eller ngt annat, + att jag hade en privat häst som inte ska ingå i verksamheten, måste den i så fall säljas inom firman för att jag har enskilt företag?

ärligt talat så vet jag inte...har aldrig tänkt så :D men varför skulle du inte ha den i bolaget??

jag har revisor till såna svåra frågor :rofl:

Jag vet, det är inte bra att jag tänker för mkt, jag kommer bara på konstiga frågor :D :o
Om jag hade en privat häst som bara jag red så hade jag ärligt talat inte velat betala moms på den när jag säljer den då jag inte skulle sälja den inom firman å eftersom jag köpt den privat så skulle jag gå miste om så mkt pengar tänker jag.

Men det är säkert så att jag skulle måsta sälja den inom firman,i enskild firma räknas ju ens privata saker som hus oxå.
Nu har jag inget företag men planerar att starta ett så därför var jag nyfiken! :)

chrysler skrev:
Jag vet, det är inte bra att jag tänker för mkt, jag kommer bara på konstiga frågor :D :o
Om jag hade en privat häst som bara jag red så hade jag ärligt talat inte velat betala moms på den när jag säljer den då jag inte skulle sälja den inom firman å eftersom jag köpt den privat så skulle jag gå miste om så mkt pengar tänker jag.

Men det är säkert så att jag skulle måsta sälja den inom firman,i enskild firma räknas ju ens privata saker som hus oxå.
Nu har jag inget företag men planerar att starta ett så därför var jag nyfiken! :)

Skilj på saker som firman äger och inte gör. Du kan mkt väl ha en privat häst, bil etc som inte ingår i firman.

Men och det är ett stort men om du går i konkurs så räkans nog alla dina privata ägodelar in tyvärr. Och innan så är det separerat.

ok, men då får du heller inte DRA momsen på foder, veterinär, stallhyra, hovslagare mm mm......man förlorar mest på att inte ha momsat...

men har man en privat bil så kan ju bolaget hyra bilen vid transporter t ex...jag förstår inte vitsen med att ha en privat häst om man har bolag.....skulle jag som företagare (hästföretagare)ha en privat travare som springer in pengar jag inte behöver skatta på så ser ju skattemyndigheten ändå till att den skall vara i bolaget om dom får reda på det...dessutom får man inga avdrag göra.....så det är ju ren förlustaffär att inte ha dom med i bolaget om man nu har andra hästar där....

Det märks att jag inte bara skule behöva en revisor som gör bokslut osv, jag behöver en sekreterare som gör allt :eek:
Skulle aldrig fatta mej på avdrag mm.Men får väl be mamma om hjälp, hon är oxå egen företagare fast frisör å jag ska sno hennes revisor :devil:

Tack för svaret!
Jo det måste vara så det är, att man kan ha egna saker me att de räknas med i en ev konkurs.Det är därför mamma å pappa skrev äktenskapsförord, pappa var livrädd för att förlora sina saker om morsans företag gick i kk eftersom det man äger i ett äktenskap är gemensamt :devil:

Vill bara kort rätta till..:))..man äger inte alla saker gemensamt i ett äktenskap. Giftorätten som kan ge rätt till en hälftendelning är en latent rätt..en rätt som bara aktualiseras vid en bodelning d v s bara vid dödsfall/skilsmässa...eller för den delen under äktenskapet om man vill förändra äganderätten.

Vad som däremot är svårt..och där äktenskapsförord kan hjälpa, är att bevisa vem som faktiskt äger vad i äktenskapet.

Och..diskussionen om hästarna;
Det är inte alltid så enkelt att bara välja om hästen skall vara med i företaget eller ej. Företaget skall ha ett vinstsyfte och man bör alltså kunna presentera en idé om hur denna vinst skall kunna komma till stånd.
T ex är det inte helt enkelt att ha en valack med i företaget vars verksamhet är avel t ex. Men på frågan om man kan ha en häst privat trots företag...så självklart. Allt Du äger ingår alls inte i företaget..utan Du bestämmer själv vem som äger häst, bil..och allt annat.

Ok, tack för svaret!Det är just därför jag undrar om hästarna, ska bara ha ston i företaget å min valack som jag ska tävla vill jag ha som min egen privata häst :)

Men du kan ju ta med din valack i foretaget, och om nagon skulle fraga nagonting sa kan du ju alltid saga att han ar sallskap till dina unghastar, eftersom han ar sa snall. Dessutom ar han laromastare (snall och lugn) nar du rider ut unghastar for forsta gangen!!
Fragan ar ju om nagon kollar grundligt pa din ekonomi inom foretaget, ar ju att din valack kommer att ata foder, ho samt anvanda utrustning du kopt in till foretaget och darfor kan dra av momsen pa, samt ditt foretag betalar for din privata tavlingshast.
Du kommer val ha hasten pa samma stalle som stona? Kommer han inte ata samma foder? Ledas i samma grimmor, grimskaft, anvanda samma sadel, schabrak etc??

Problemet är ju att jag inte vill dra min valack med i fallet om jag skulle gå i kk å måste sälja alla hästar, men skulle nu den olyckan inträffa(vanligtvis förstår man ju innan att företaget håller på att gå omkull) så kan jag ju alltid skriva över de viktigaste hästarna på sambon eller föräldrarna så att jag inte måste göra mej av med dem, speciellt inte valacken som jag fått betala alldeles själv å inte kunnat göra avdrag på osv, man vill ju inte gärna förlora den med företaget om du förstår vad jag menar ;)
Men nu är jag bara pessimist å känner att jag måste ta reda på sånt före så jag vet alla regler :smirk:

chrysler skrev:
Ok tack för svaret!Men om jag skulle ha 10 hästar i min firma som var var till salu eller ngt annat, + att jag hade en privat häst som inte ska ingå i verksamheten, måste den i så fall säljas inom firman för att jag har enskilt företag?
Det beror på i vilken form firman är.

Om det är en enskild firma, så går det inte.
Men om firman drivs som aktiebolag, så går det bra att göra så.

Pisan skrev:
Vill bara kort rätta till..:))..man äger inte alla saker gemensamt i ett äktenskap. Giftorätten som kan ge rätt till en hälftendelning är en latent rätt..en rätt som bara aktualiseras vid en bodelning d v s bara vid dödsfall/skilsmässa...eller för den delen under äktenskapet om man vill förändra äganderätten.

Vad som däremot är svårt..och där äktenskapsförord kan hjälpa, är att bevisa vem som faktiskt äger vad i äktenskapet.
Visst visst.
Men man är också ansvarig för varandras ekonomi, vilket gör att ALLT kan åka i en ev. konkurs för ena parten om man inte äger det enskilt.

chrysler skrev:
Problemet är ju att jag inte vill dra min valack med i fallet om jag skulle gå i kk å måste sälja alla hästar, men skulle nu den olyckan inträffa(vanligtvis förstår man ju innan att företaget håller på att gå omkull) så kan jag ju alltid skriva över de viktigaste hästarna på sambon eller föräldrarna så att jag inte måste göra mej av med dem, speciellt inte valacken som jag fått betala alldeles själv å inte kunnat göra avdrag på osv, man vill ju inte gärna förlora den med företaget om du förstår vad jag menar ;)
Men nu är jag bara pessimist å känner att jag måste ta reda på sånt före så jag vet alla regler :smirk:
Nej du kan inte ha en "egen" häst om du driver enskild firma vars huvudsakliga verksamhetsområde är hästar.
Och du kan inte "nöd-skriva-över" någon häst på en närstående eller kompis.
Skattenissarna kan också se när det börjar "braka åstad" i böckerna.
Så för att rädda saker, så måste de säljas, och så åker pengarna i kk't i stället.
Men om inte hästen är flyttad från ditt stall, så åker den även om den är såld till vem det än vara må.
Den måste ur juridisk mening "tas i besittning".
För häst så betyder det att man flyttar den från stallet, i alla fall under en period.
Och om man säljer billigt till någon, så måste det gå en viss tid, jag tror att det är 2 år, för att inte grejjerna skall bli utsatta för retention (återföring).

chrysler skrev:

Hmm, har du enskild firma och kursar så är det ju en personlig konkurs...då ryker valacken med iallafall om den är skriven på dig.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Bluefish
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fråga om moms på köp av häst. Jag har hittat en jättefin häst som säljaren vill ha 30.000 kr + moms för (de har eget...
2 3
Svar
51
· Visningar
13 050
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar