Moms på hästköp?!

Sv: Moms på hästköp?!

Kan bara hålla med. Att annonsera i Ridsport vore helt främmande för oss.

Hur man marknadsför sina hästar och hur man försöker nå sina kunder är väl upp till varje företagare. Det beror förmodligen mycket på vilken typ av häst som ska säljas.

Att gratis skulle vara oseriöst? Tja, alla har vi våra egna konstiga slutledningar.

Jag tycker kanske att det är ett tecken på "oseriöst" när man betalar dyra pengar för att medverka på en hästauktion. Jag tycker att seriositet på det här området handlar mer om hur man behandlar hela affären, från första intresse till avslut och hämtande/leverans av hästen. Hur man säkerställer att hästen passar ryttaren, hur man ser till att upplysa om både allt positivt och negativt som hästen varit med om, hur man låter köparen träffa hästen repeterat under olika omständigheter. Vilka råd man skickar med. Hur väl man säkerställer med veterinärbesiktningar att hälsostatus stämmer. Hur noga man är med papper, pass och tydliga kontrakt. Osv. Osv.

Jag ser inte att det har något med att göra om man betalat multum för en av annonserna där man försöker hitta rätt köpare att göra.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Kan bara hålla med. Att annonsera i Ridsport vore helt främmande för oss.

Hur man marknadsför sina hästar och hur man försöker nå sina kunder är väl upp till varje företagare. Det beror förmodligen mycket på vilken typ av häst som ska säljas.

Att gratis skulle vara oseriöst? Tja, alla har vi våra egna konstiga slutledningar.

Jag som trodde att exempelvis hastnet, som är en gratis annonssida, var välbesökt av presumtiva hästköpare och annonsen ska väl läggas där man tror att köparna letar...
sedan är det väl så att alla sorters säljare annonserar på de flesta annonsfora.

Så jag håller med dig. Gratisannonser är knappast mer oseriösa men riktar sig (kanske) till en annan kundkrets.

Blocket kanske jag inte ser som den mest seriösa annonsplatsen för hästar eller andra djur, men det betyder inte att jag rakt av sågar de annonser som finns på blocket. Fördelen är att det är så enkelt att sortera geografiskt - om man nu som presumtiv köpare lägger en avståndsgräns.

Jag tycker, för att fortsätta off topic men ändå on topic eftersom det handlar om hästaffärer, att det verkar vara vanligt att det är oerhört komplicerat att göra hästaffärer. Åtminstone när man läser trådar här.
Många reklamationer och konflikter mellan säljare och köpare. Ibland är säkert köparen lurad, lika ofta handlar det nog om otur och "fel" förväntningar.

Tycker det verkar livsfarligt att sälja häst idag, särskilt om man är ett företag, med allt det ansvar man har för sjukdomar, dolda fel och så vidare.


Kan för övrigt tycka att TS potentiella säljare är oseriös. Inte för att säljaren tycks ha misslyckats med att förklara momsen, utan för förslaget om prisfiffel och delbetalning svart. Fast jag är övertygad om att det är relativt vanligt förekommande.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Så alla som inte annonserar i Ridsport är mer troligen oseriösa??? :confused:
Jag har noll kunder som läser ridsport så att.... och detsamma stämmer nog för ganska många som inte har halvblod och liknande. det är ju bra om man har något sånär koll på vart ens kundgrupp befinner sig.

Det där om annonsera gratis vet jag inte vad du syftar på??? Förtydligande?
Ditt kundunderlag såvida du ämnar sälja bra tävlingsindivider ligger väl i tidningar om grnen western:confused:
 
Sv: Moms på hästköp?!

OK, men jag har bara letat häst i Ridsport. Känns mer seriöst;) o nu var det länge sedan.

Folk som annonserar gratis... ja då undrar jag hur gniden man är ang. en häst som kostar en hel del.

Det är ett tag sen du köpte häst va ?;) Tror idag att det är vanligare att folk läser hästannonserna på nätet en i ridsport .

Det handlar inte om igentligen gnidenhet utan hur mycket lättare det är att lägga ut en annons på nätet med film och allt och att man når större kundkrets .

Dessutom vill jag som köpare att det står i annonsen om det är med moms eller inte som gäller för att själv veta om hästen är momsad .

Mia
 
Sv: Moms på hästköp?!

Ditt kundunderlag såvida du ämnar sälja bra tävlingsindivider ligger väl i tidningar om grnen western:confused:

Nej, de flesta letar på nätet. Både på betalannonssajter och på gratisannonssajter.

Många läser knappt en enda tidning längre.

Ines Uusmann i citat (även om hon själv modifierat senare)
"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
 
Sv: Moms på hästköp?!

OK, men jag har bara letat häst i Ridsport. Känns mer seriöst;) o nu var det länge sedan.

Folk som annonserar gratis... ja då undrar jag hur gniden man är ang. en häst som kostar en hel del.

Finns nästan inga annonser kvar i Ridsport. De hade en drive för några veckor sen med gratisannonser till prenumeranter, då var det lite fler, men på det hela taget så är det i regel bara ett par sidor med annonser. Det är nya tider....
 
Sv: Moms på hästköp?!

OK, men jag har bara letat häst i Ridsport. Känns mer seriöst;) o nu var det länge sedan.

Folk som annonserar gratis... ja då undrar jag hur gniden man är ang. en häst som kostar en hel del.

Fast vi som besitter andra raser än just ridponnier och halvblod hör inte riktigt hemma i Ridsport, framförallt när man vet att 97% av de som har samma ras läser endast Ridsport veckan efter det årliga Rikset för att få se vad som skrevs om hästen/arna.

De bästa sajterna är just nu de som 'är gratis' för oss med andra raser. Alla har inte renodlade rasinriktade tidningar m.m
 
Senast ändrad:
Sv: Moms på hästköp?!

Ditt kundunderlag såvida du ämnar sälja bra tävlingsindivider ligger väl i tidningar om grnen western:confused:

Nja.... för det första säljer jag inte alltid bara westernhästar. Däremot i princip alltid quarter och emellanåt nån paint.
Jag annonserar sällan i tidningar längre, förutom ibland i Lucky Rider (inte gratis om n u det är ett kriterie :grin:).
Mina egna kriterier är definitivt inte om det kostar pengar eller är gratis utan som sagt, vart min kundgrupp läser.
Alla som håller på med western är definitivt inte heller min kundgrupp. Den bredden är ganska stor...

Om du nu är intresserad av vart jag annonserar så är det olika. I år har jag inte annonserat på några andra annonssiter alls förutom i riktade grupper/sidor på facebook.
Jag annonserar ofta annars på wittelsbuerger, en tysk/europeisk sida som definitivt inte är gratis, några andra tyska annonssidor samt ibland hästnet och ibland här på bukefalos.

Ridsport har jag aldrig, och kommer fömodligen aldrig att tycka det lönt att annonsera i. Jag får väl vara oseriös i dina ögon då :grin:
 
Sv: Moms på hästköp?!

Det är ju knappt några annonser alls i Tidningen Ridsport. Jag har nog inte sett andra än de som vill placera sin logga de senaste fem åren. Visst sneglar jag igenom annonserna, men inte letar jag häst i Ridsport. Det gör jag absolut på nätet.

Det känns väldigt trögt och gammalmodigt att annonsera i papperstidning, lite "hej, jag försov mig och missade att det kom något som heter internet". Sedan vill jag gärna ha mailkontakt, vilket inte funkar riktigt med pappersannonser.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Det är ett tag sen du köpte häst va ?;) Tror idag att det är vanligare att folk läser hästannonserna på nätet en i ridsport .

Det handlar inte om igentligen gnidenhet utan hur mycket lättare det är att lägga ut en annons på nätet med film och allt och att man når större kundkrets .

Dessutom vill jag som köpare att det står i annonsen om det är med moms eller inte som gäller för att själv veta om hästen är momsad .

Mia
Jo så är det.

Kollade igår o visst är annonserna i Ridsport färre.

det är jag som inte hänger med:o

Visst är det bra om man kan få se film direkt. Visas de i slow motion stänger jag av direkt:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Moms på hästköp?!

Visst är det bra om man kan få se film direkt. Visas de i slow motion stänger jag av direkt:devil:

slowmotion är ett aber. Så trist när det är en fin häst man faktiskt är intresserad av, så slowmotion som gör det helt omöjligt att se hur den rör sig. suck
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 411
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Ekonomi & Juridik Hej. Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i. Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 144
Senast: Highcat
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp