Moms på hästköp?!

Sv: Moms på hästköp?!

Det är helt fritt hur man vill speca det, men det ska framgå till privatkunder att priset är exkl. eller inkl. eventuell moms så att privatkunden kan fastställa slutpriset.

Många butiker som vänder sig till både privat- och företagskunder väljer ju att sätta en lapp vid ingången - alla priser exkl. moms. Det räcker för att vara täckt vad gäller privatkunderna.

Huvudsaken är att kunden alltid ska veta vad som är vad. Och att INTE redovisa att delar av summan är moms till en privatkund tycker jag är högst oseriöst. Självklart ska det framgå vad som är vad.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Jag är helt med på att momsen tillkommer på de 30.000 hon skrev i annonsen men det jag inte förstår är att när jag frågade henne om hon kunde tänka sig att gå ner i pris sa hon: "jag det kan jag men jag måste ändå redovisa 7500 kr i moms så då får du ta upp till 30.000 svart, annars blir ju momssumman lägre om vi sänker priset." Jag förstår inte hur 7500 kr kan vara ett förutbestämt belopp, om det har med att göra med hur mycket hon köpt hästen för tidigare eller några andra regler när man har eget jordbruk. Det argumentet att hon inte vill gå under ett visst belopp ex.moms hänger jag med på. Gahh jag blir helt snurrig av allt det här.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Det är inte korrekt, frågan är om hon formulerat sig luddigt, inte förstår hur det hänger ihop eller är ovan vid fiffelaffärer med svarta delar.

Momsen är 25 % påslag på den summan hon vill behålla själv för hästen. Punkt. Räknar man baklänges är det 20 % moms på totalsumman som ska in till SKV.

Tänk på att om du får kvitto på bara delar av summan är det endast den du kan kräva tillbaka om det skulle komma till t ex en reklamation av hästen. Värt att ha i åtanke.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Låter ju helt ologiskt. Du måste nästan ha missförstått henne, eller så är inte riktigt klar med själv vad hon gör.

Men det viktiga är att DU är medveten om du har alla möjligheter att själv komma med ett bud, det gäller alla sorts affärer man gör. Går hon med på ett lägre pris är det så klart det som ska stå på kvittot/köpekontraktet.

Kan inte begripa vad hon skulle vinna på att skriva ett HÖGRE belopp på kvittot än vad du betalar, låter ju helt crazy. "Normala" svarta affärer brukar ju gå till så att man skriver ett lägre belopp på kvittot och sedan betalar "under bordet", detta för att säljaren ska komma undan med så lite moms som möjligt.

I vilket fall som helst hoppas jag ni reder ut det så att du får köpa din häst.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Lovisaleonora har svarat så bra på allt det där med hur momsen fungerar och jag vill bara tillägga att inget av det (hur nu säljaren väljer att redovisa eller inte redovisa sin moms) har egentligen med ditt hästköp att göra.

Lägg ett bud på hästen på den summan du kan tänka dig att betala, punkt. Mer än så behöver du inte bry dig om. :)
 
Sv: Moms på hästköp?!

Nja, det behöver ju inte stämma att det är dyrare.

Ett företag har också fått dra av moms på samtliga kostnader man haft för hästens inköp (om inte av privatperson)/betäckning, foder, vet.vård osv.

*kl*

Men moms är inget en köpare ska behöva bry sig ett dugg om. Är köparen tydligt en privatperson ska alla priser anges inkl. moms och det är det priset man förhandlar. Du lämnar ett bud inkl. moms, dvs det antal kronor du betalar om affären går igenom.

Det här dribblandet med momsen låter som antingen en okunnig företagare eller avancerat skattefiffel, dvs ekonomisk brottslighet. I vilket fall som helst hoppas jag att du slipper bidra till ekonomisk brottslighet. Tänk på att vid ett ev. återlämnande av hästen eller liknande, får du ju bara tillbaka det som står på kvittot. Inte de olagliga pengarna. (nu såg jag att LovisaLeonora redan inflikat den detaljen...)
 
Sv: Moms på hästköp?!

Tack för alla svar :-) Hoppas att hon bara är okunnig och inte försöker lura mig, det känns inte ok att köpa av en så oseriös person. Jag ger henne ett bud så får vi ser hur hon ställer sig till det, det finns ju trots allt andra hästar.
 
Sv: Moms på hästköp?!

*KL*

Jag fattar heller inte om säljaren försöker hävda att hon måste registrera 7500 kr moms för den.
Utan hade det inte varit för propsandet på det hade jag trott att hon vill ha 30 K för hästen, och det får hon inte om hon går ner i pris.

De som tycket att som privatperson ska man inte behöva bry sig om moms. Det är helt rätt, men jag har mött det där med att "då får vi ta en del av summan svart/skriva en annan summa på kvittot" flera gånger, just för att säljaren vill inte gå under en viss summa som h*n tjänar på hästen, exkl moms.

Och dte berättigar inte skattefusk så - men det är i sig förståeligt att säljaren har en 'minimigräns'. Men att lösa det genom svarta pengar är ju inte riktigt det bästa, då är det ju bättre bara säga nej, att XX XXX kr är mitt lägsta pris inkl moms. Men som sagt, jag kan förstå en säljare med att de vill få både hästen såld och få in pengarna. Och id et läget får man som privatperson höra om momsen. (Och då funkar ofta att påpeka att säljaren ju fått dra av moms på alla kostnader för hästen ditintills *s*)
 
Sv: Moms på hästköp?!

kl

Det sjuka med hästbranschen är ju att både momsade och omomsade varor säljs på samma marknad. Inom nästan alla andra branscher så finns helt enkelt inte valet.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Fast får man sådana förslag om delvis svarta pengar, är det ju bara att avvisa med att det är olagligt, med böter eller fängelse som straffansvar.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Jo, jag tänkte mer på när en momsredovisningsskyldig säljare tar upp just att "jag måste ju betala in moms" med bitonen av 'synd om' - då fungerar det oftast bra att påpeka att momsen är ett nollsummespel och att h*n fått dra av moms på alla utgifter för hästen med.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Däremot har jag ofta informerat spekulanter om att jag faktiskt får betala in moms på priset och att det inte handlar om att jag "tjänar" mer.

"Varför kostar din fölunge si o så o någon annans si och så"

-jo för att jag bedriver ett företag och till skillnad mot den säljaren så räknar jag in alla kostnader när jag prissätter en avkomma och sedan måste jag betala in moms på det du betalar till mig. (Plus att min fölunge är bättre ;))

Inte för att det spelar någon roll för köparen, en del köper den billiga fölungen och en del köper den bättre. :angel:
Men många tror ju att man stoppar pengarna rakt ner i fickan och så är ju inte riktigt fallet!
 
Sv: Moms på hästköp?!

När det nu gäller hästannonser ska det verkliga priset framgå. om hon behöver betala moms av den summan är det hennes business.

Än har jag inte sett en hästannons eller tillbehör där det står pris exkl. moms.

Går man in i en butik avsedd för yrkesmän där man i princip bara har den kundkretsen är det annat.

I annonser är de skyldiga att skriva tydligt att alla priser är exkl moms. o det handlar återigen om en branchaffär eller där de är grossister.

Återfärsäljare till privatkunder ska alltid delge det faktiska priset o sen på slutet räknar de hur mkt som är moms- för sin egen redovisning.

I det här fallet så har hon räknat ut vad hästen ska säljas för o vill hon inte gå ner får hon ge 17 i att sälja hästen. Man vill väl ha kvitto på de pengar man har betalat om det inte handlar om en större rabatterad summa på ngn brukspryl som man vet med bestämdhet att man inte kommer att reklamera:confused:
 
Sv: Moms på hästköp?!

Fast att det står ett pris + moms i hästannonser (tex 50 000:- + moms) är ganska vanligt tycker jag. Även om det är vanligare att det står inkl moms eller ingen moms alls.

Jag och de flesta jag känner till skriver exkl moms på hemsidor och liknande på prislistor vad gäller hästar (tex betäckning och alla kostnader runt det). Givetvis står det tydligt att moms tillkommer med 25% osv.
Det är vanligare än att skriva ut priserna inkl moms.

Kunderna är ju både privatpersoner och andra företag.

Tillägg: Personligen har jag alltid priset inkl moms inom parentes efter priset (som står exkl moms), men det ser jag inte så ofta hos de andra.
Däremot när jag sätter ut annons på en häst skriver jag priset och inkl moms.
 
Senast ändrad:
Sv: Moms på hästköp?!

OK, men jag har bara letat häst i Ridsport. Känns mer seriöst;) o nu var det länge sedan.

Folk som annonserar gratis... ja då undrar jag hur gniden man är ang. en häst som kostar en hel del.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Däremot har jag ofta informerat spekulanter om att jag faktiskt får betala in moms på priset och att det inte handlar om att jag "tjänar" mer.

"Varför kostar din fölunge si o så o någon annans si och så"

-jo för att jag bedriver ett företag och till skillnad mot den säljaren så räknar jag in alla kostnader när jag prissätter en avkomma och sedan måste jag betala in moms på det du betalar till mig. (Plus att min fölunge är bättre ;))

Inte för att det spelar någon roll för köparen, en del köper den billiga fölungen och en del köper den bättre. :angel:
Men många tror ju att man stoppar pengarna rakt ner i fickan och så är ju inte riktigt fallet!

Som andra sagt, det är ett nollsummespel med momsen då man även slipper att betala den. Jag hade mest betraktat säljaren som en gnällig typ om denne dragit upp den. Vi lever i en marknadsekonomi och en vara är värld vad folk är villiga att betala.

Vilken som är bäst beror på kvalitén på fölet inte på om uppfödaren betalar moms eller inte.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Ja det där om kvalitét var givetvis skrivet med glimten i ögat.

Nu tar jag inte upp moms hit och dit med alla som spekulerar i en häst. Utan när spekulanten själv börjar gnälla. Då tycker jag att det är alldeles utmärkt att jag kan och vill motivera mitt pris på alla möjliga olika sätt, men alla är vi olika.
 
Sv: Moms på hästköp?!

OK, men jag har bara letat häst i Ridsport. Känns mer seriöst;) o nu var det länge sedan.

Folk som annonserar gratis... ja då undrar jag hur gniden man är ang. en häst som kostar en hel del.

Så alla som inte annonserar i Ridsport är mer troligen oseriösa??? :confused:
Jag har noll kunder som läser ridsport så att.... och detsamma stämmer nog för ganska många som inte har halvblod och liknande. det är ju bra om man har något sånär koll på vart ens kundgrupp befinner sig.

Det där om annonsera gratis vet jag inte vad du syftar på??? Förtydligande?
 
Sv: Moms på hästköp?!

Vi lever i en marknadsekonomi och en vara är värld vad folk är villiga att betala.

Absolut men det har väl inget med diskussionen att göra.

Spekulanter på marknaden kommer i alla möjliga modeller. Bara för att man vet att man har prissatt en vara rätt och har kunder som utan att knota kommer betala det för varan så betyder ju inte det att man automatiskt slipper alla däcksparkare och folk som ska gnälla på priset och jämföra med hästar som inte ens riktar sig till samma kunder. Man måste självklart även prata med dessa och då får man en chans att tala om varför det är prisskillnad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 411
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 684
Ekonomi & Juridik Hej. Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i. Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 144
Senast: Highcat
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp