Moms på hästköp?!

SmulanSmulan

Trådstartare
Jag har en fråga om moms på köp av häst. Jag har hittat en jättefin häst som säljaren vill ha 30.000 kr + moms för (de har eget jordbruk), jag tycker att det var lite mycket för den hästen och frågade om det var hennes slutgiltiga pris. Då svarade hon att hon måste registera 7500 kr i moms för hästen så ville jag ha den billigare fick det bli lite av summan svart för om vi sänkte köpesumman så blev ju också momssumman lägre. Hur menar hon att hon måste registrera en viss summa moms? Jag blir alldeles rådvill för jag tycker verkligen om hästen och jag tyckte att säljaren verkade mycket seriös men jag tycket inte att den är värd 37500kr! Ska som privat köpare behöva bry mig om vad hon betala i moms?
Tacksam för svar!
 
Sv: Moms på hästköp?!

Lägg ett bud vad du vill betala, inkl moms. Du ska inte behöva bry dig om hur hon redovisar sina skatter. Momsen är alltid 20% av köpesumman och det är det hon ska redovisa i sin deklaration. Förstår inte varför hon MÅSTE redovisa precis 7500 kr om hon inte håller på med nått fiffel.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Säljaren måste redovisa moms och betala detta till SKV. Momsen är 25 % som tillkommer på priset, eller om priset är inkl. moms - 20 % som räknas av det momsinkluderade priset.

Vad säljaren (oseriöst nog) menar är att om du betalar svart (du får alltså inte kvitto på den summan) kommer inte moms på den summan du betalar vid sidan av.

Säg att du får kvitto på 20 000 kr plus moms, alltså 25 000 kr. Så betalar du 5000 kr svart. Totalt betalar du 30 000 kr för hästen, men får kvitto på 25 000 kr. Säljaren betalar då in 5000 kr (moms) till Skatteverket. Istället för att betala in 6000 kr moms (vilket det hade blivit om säljaren skulle betala in momsen på totalpriset 30 000 kr.

Du kan egentligen strunta i vilket, men om säljaren inte släpper hästen för under det pris hon nämner kan du ju inte köpa den.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Förstår inte varför hon MÅSTE redovisa precis 7500 kr om hon inte håller på med nått fiffel.

Men det är ju klart att hon måste.

Om hästar kostar 30000 kr plus moms måste hon självklart redovisa de 7500 kr som moms till både köparen och SKV. Allt annat är ju däremot fiffel.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Säljaren måste inte redovisa någon viss summa, utan det är en % på priset ni kommer överrens om. Jag tror hon försöker blåsa dig bara.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Men om hon säljer hästen billigare (vilket TS ville) så blir ju även momsen lägre, precis som i ditt exempel. Men jag fick intrycket i första inlägget att säljaren svarat att hon MÅSTE redovisa 7500 kr i moms, och det var det jag inte förstod varför.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Fick samma intryck, dvs att säljaren menar att hon måste betala moms på 7500 kr oavsett priset på hästen, vilket jag tycker låter mycket märkligt.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Säljaren menar sannolikt att denne vill ha 30000 kr för hästen. Även om köparen betalar 37 500 kr får säljaren bara behålla 30 000 kr, resten till SKV.

Gör man det fiffel som ts blev föreslagen, med svartsumma, kan köparen betala mindre, men säljaren fortfarande få 30 000 kr.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Ja hon sa att hon måste redovisa 7500 kr. Jag tänkte om det kanske hade något att göra med vinst eller nåt om hon redovisade vad hon köpte hästen för? Jag kan ju förstå om det var så att hon inte ville gå under 30.000 ex moms eftersom det är den summan hon får behålla. Jag sa att vi skulle diskutera priset efter vet.bes så jag vill reda ut hur det funkar för att kunna argumentera och slippa bli lurad!
 
Sv: Moms på hästköp?!

För henne är det viktigt att du betalar 37 500 kr. Eftersom hon vill behålla 30 000 kr och hon då måste betala in 7500 kr till SKV.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Om det är så att hon absolut vill ha 30000 kr + moms (7500) så är det inte så mycket du kan göra. Då vill hon inte gå ner i pris annat än om du betalar hästen svart (vilket du nog inte vill). Tycker du att den är för dyr kan du antingen pruta eller leta efter annan häst. DU som privatperson behöver inte ta hänsyn till hennes situation, utan det är vad du anser du har råd att betala som gäller för dig. Nån annan kanske tycker den här värd 37500 och köper den. Å andra sidan finns det många hästar till salu så du kan ju alltid ge henne ett bud.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Säljaren ska inte blanda in moms när det handlar om privatkunder.

Om du frågar vad mjölken kostar på ICA så får du den summan som gäller för dig. DVS med momsen inbakad.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Visst kan man nämna momsen, och förklarar hur det ligger till (det är alltid hos oss köparen som börjar jönsa om momsen, eftersom de aldrig vill betala den). Det som är viktigt att poängtera är att momsen är där (eller tillkommer), så slutpriset är fullständigt klart för alla inblandade.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Ja, hon måste redovisa 7500 kr moms på 30 000 kr. Inget snack.

Jag tolkar SmulanSmulans inlägg att säljaren har satt priset 30.000.- utifrån att hon måste redovisa 7.500.- i moms till skatteverket. Och att hon kan tänka sig att sänka priset men då kommer det att stå en högre summa på kvittot än vad SmulanSmulan betalar vilket verkar helt befängt, speciellt om det eventuellt skulle bli ett återköp.


Läser man den här raden däremot:

Då svarade hon att hon måste registera 7500 kr i moms för hästen så ville jag ha den billigare fick det bli lite av summan svart för om vi sänkte köpesumman så blev ju också momssumman lägre.

Så blir det ju precis tvärtom. För då blir det ju som du skriver en lägre moms (i kronor) vilket är helt logiskt.

Vet inte riktigt vart jag tänkte landa detta inlägg, men jag tycker att hela ursprungsinlägget och problemformuleringen är oklar.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Om du tycker att hästen är för dyr - låt bli att köpa.

Momsen är en form av skatt som säljaren i detta fall behöver betala - tydligt beskrivet i tidigare inlägg.

Som köpare behöver man inte bry sig om momsen men som säljare måste man det.

Varför säljaren behöver betala just 7500kr i moms - ja det är ett mysterium. Eller så har säljaren uttryckt sig på så sätt att momsbeloppet verkade vara springande punkten när det i verkligheten handlar om hur mycket pengar säljaren själv vill ha för hästen. Momsbeloppet följer ju, som tidigare skrivits, priset.

Det är dyrare att köpa från företag just pga att momsen ligger ovanpå priset.
Köper du från privatperson som också vill ha 30000kr för samma häst, landar slutpriset på just 30000kr eftersom säljaren som privatperson inte behöver betala någon moms.

Så, för att uttrycka mig på ytterligare ett sätt:
Säljare 1 vill ha 30000kr för hästen. Säljare 1 är företagare och måste betala in moms dvs slutsumma 37500kr med 30000kr plus moms. Eller betala in 20% av de 30000kr vilket blir 6000kr, och får då själv behålla 24000kr för hästen.
Säljare 2 vill ha 30000kr för hästen. Säljare 2 är privatperson och behöver inte betala in moms till skatteverket dvs slutsumma 30000kr.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Nej företagare ska inte exkludera o redovisa momsen för privatkunder.

Priset exkl. moms är för företagare emellen.
 
Sv: Moms på hästköp?!

Nej företagare ska inte exkludera o redovisa momsen för privatkunder.

Priset exkl. moms är för företagare emellen.

Tja, om hästen hade varit på annons så kunde man helt enkelt ha skrivit ut priset 37500 kr och sedan skrivit att momsen kan lyftas för köparen. Då vänder man sig till två kategorier köpare, både privat och företagare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 411
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Ekonomi & Juridik Hej. Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i. Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 144
Senast: Highcat
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 875
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp